Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Kiitos tästä ketjusta! Huhtikuussa selailin ja ajattelin, että pitäis kans, mutta en kyennyt ja välttelin lukemista koko kesän. Koti on päässyt pikkuhiljaa levähtämään ja vuosi sitten en jaksanut mitään. Olin onnellinen, jo jaksoin lakanat vaihtaa. Tänään siivosin veskin kaapin. Kaikki vanhentuneet lääkkeet pussiin apteekkiin palautettavaksi ja käytössä olevat järjestykseen. Hygieniatuotteet erikseen, vanhat aurinkorasvat roskiin jne. Onneksi olin napannut lähikaupasta joskus kannellisia karkkilaatikoita niin sain niihin hyllyille järjestykseen ja harvemmin tarvittavat vielä kannen alle. Olen ihan uupunut enemmän henkisesti, mutta varovaisen innostunut. Jaksaisinko huomenna siivota alusvaatelaatikon? Mitään vaatehuonetta en vielä uskalla edes ajatella. Liian masentavan suuri urakka.
Paras siivous ikinä: pakastimen siivous syömällä. Oli mielenkiintoista keksiä mitä ruokaa tekisi sinne varatuista aineksista. Lähinnä oli kasviksia. Wok, peruna, uunijuurekset ym. helppoa ja herkullista. Samalla selkeytyi mitä sinne kannattaa ostaa ns pahan päivän varalle.
Haaste pitkästä aikaa, eiks vaan.
Haaste tulevaan viikkoon:
Miltä kotisi näyttää tai näyttäisi, jos tulisi yllätysvieraita kotiisi juuri nyt.
Entä miltä näyttää, jos jos vieraita tulisi ilmoitetusta saapumisesta esim. puolen tunnin / tunnin / 2-3 tunnin päästä kotiisi.
Tee tämä johonkin aikaan päivästä joka viikon päivä viikon ajan.
- maanantaina
- tiistaina
- keskiviikkona
- torstaina
- perjantaina
- lauantaina
- sunnuntaina
Haasteen voi tehdä esim. niin että kuvittelee tulevan ilmoituksen saapuvista vieraista vaikkapa aamulla, iltapäivällä ja/tai illan suussa.
Vertaa onko päivien välillä eroa.
Kuka lähtee mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ketjun innoittamana karsinut paljon tavaraa ja aloitin ihan roskista ja rikkinäisistä esineistä. Nyt huomaan jumittavani koska minulla on niin paljon lahjaksi saatuja tavaroita. En oikeasti pidä niistä enkä edes käytä niitä. En vaan yksinkertasesti pysty luopumaan niistä koska olen ihmisten miellyttäjä. Tavaroita on ehkä vajaa 50 kpl. Kaikkea kahvikupeista tauluihin ja vaatteisiin. Onko joku teistä osannut päästää irti tavaroista, joita on perinnöksi tai lahjaksi saanut? Jotenkin vie mun energiaa miettiä ratkaisua tähän :(
Vie rohkeasti kierrätys keskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Miltä kotisi näyttää tai näyttäisi, jos tulisi yllätysvieraita kotiisi juuri nyt.
Entä miltä näyttää, jos jos vieraita tulisi ilmoitetusta saapumisesta esim. puolen tunnin / tunnin / 2-3 tunnin päästä kotiisi.
- maanantaina
- tiistaina
- keskiviikkona
- torstaina
- perjantaina
- lauantaina
- sunnuntaina
Haasteen voi tehdä esim. niin että kuvittelee tulevan ilmoituksen saapuvista vieraista vaikkapa aamulla, iltapäivällä ja/tai illan suussa.
Kuka lähtee mukaan?
Hei tää on hyvä! Mä tulen mukaan :) nyt jos meille tulis vieraita niin mua hävettäis meidän wc-tila. Siellä on likaista ja vaatteita lattialla. Peili täynnä hammastahnaa ja pesukoneen päällä purkkeja. Sit pitäis vähän siistiä olohuonetta myös :) mun mielestä on ok et koti on hieman sekaisin jos tulee yllätysvieras mut ihan selvästi mua nolottais semmonen sotku, josta ihan selvästi näkee et viikkotolkulla on jätetty tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ketjun innoittamana karsinut paljon tavaraa ja aloitin ihan roskista ja rikkinäisistä esineistä. Nyt huomaan jumittavani koska minulla on niin paljon lahjaksi saatuja tavaroita. En oikeasti pidä niistä enkä edes käytä niitä. En vaan yksinkertasesti pysty luopumaan niistä koska olen ihmisten miellyttäjä. Tavaroita on ehkä vajaa 50 kpl. Kaikkea kahvikupeista tauluihin ja vaatteisiin. Onko joku teistä osannut päästää irti tavaroista, joita on perinnöksi tai lahjaksi saanut? Jotenkin vie mun energiaa miettiä ratkaisua tähän :(
Miten voi viedä tavaroita kierrätyskeskukseen esim. astioita? Ottaako ne tavarat siellä vastaan vai? Voisin viedä tänään kun ajan muutenkin yhden kierrätyskeskuksen ohi :) mietin siis sitä et voinko pakata ne laatikkoon ja ottaa laatikon mukaan lähtiessäni sieltä? olen päättänyt luopua nyt aika monesta kauniistakin tavarasta koska ne vie vaan kaappitilaa.
Nyt kun kodista ei lähde enää isoja määriä poistoja, olen alkanut keskittymään arjen sujuvoittamiseen.
Esim. mulla on eteisessä valmiiksi pakattuna iso vetskarikassi, joka kulkee aina mukana, kun lähdetään ovesta ulos. Siellä on pientä evästä ja pillimehuja lapsille, taaperon vaihtovaippa ja hedelmäsose, nenäliinoja, vaihtovaatetta, särkylääkettä, pientä kosmetiikkaa ym. Siis kaikenlaista mitä saattaa tarvita.
Jos jotain käytetään tai huomaan, että kassista puuttuu jotain tarpeellista, niin teen lisäyksiä reissukassiin.
Erikseen mulla on sitten vielä käsilaukku lompakolle, puhelimelle ja avaimille.
Tuleeko sulle mieleen arkea helpottavia niksejä, mistä voisi olla hyötyä muille tätä ketjua seuraaville?
Vierailija kirjoitti:
- maanantaina
- tiistaina
- keskiviikkona
- torstaina
- perjantaina
- lauantaina
- sunnuntaina
Kuka lähtee mukaan?
Käytän itse tätä metodia joka päivä. Lisää kummasti siivousinspistä. :)
Aloitan yleensä siivouksen eteisestä. Eli jos joku tulisi ovelle, niin miltä kotimme näyttäisi ulko-ovelta katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä huomaa et jos oma koti on aivan valtavan sotkunen ja täynnä tavaraa niin ei osaa oikein miettiä niitä siivoa jälkesi ja vie mennessäs sääntöjä. Täällä ketjun aloittaja just hyvin selitti et pitää silti vaan siivota ne omat jäljet koska sillon oppii omaksumaan uusia tapoja. Olen nyt kesästä asti sitä yrittänyt ja olen huimasti kehittynyt.
Itse yrittänyt tässä sanoa sitä, että eihän sitä kaikkea tarvitse kerralla siivotakaan, vaan tekee pieniä yksittäisiä asioita kerrallaan, niin siitä se lähtee eteenpäin.
Jos tilanne on jo kaaos niin aloittaminen on vaikein paikka, jos siis edes yhden jutun saat purettua, niin hienoa!
Jollei ota asiaan mitään askelta, ei se koskaan siitä ratkekaan. Alku se on pienikin alku.
Mulla oli pakko hyvä apu.
Rahat oli ihan loppu ja pelkästään keittiössä oli aivan älyttömästi kaikkea . Lisää vesi, lisää jauhelihaa, jne.
Mulla meni pelkästään näiden tuhoamiseen yli puoli vuotta aikaa ja tämä aika näkyi pienempänä ruokalaskuna.
En juuri koskaan osta mitään epämääräistä. Jos saan esim hilloa, se käytetään viim kk sisällä.
Nyt on omenoita ja mä oon tehnyt omenaraastetta, 50 pussia tuskin riittää. Pieniä minigripp pusseja on pakkasessa ja se kestää aina viikon puuroihin.
Olen viim 15 v aikana laittanut yli 2000 laatikkoa kirppiksille, tässä on yli 10 kuolinpesää mm. Romu ei maasta lopu ikinä.
Fiksumpaa on pitää koti vaikka autiona, kuin se ääripää.
Kollegan isoäitiä yrittää saada muuttamaan pois omakotitalosta.
Ehdotin alkavat tyhjentämään yläkertaa.
Mummolla on niin huono kuulo, ei kuule, vaikka 10 m päässä viedään vaikka mitä.
Sitä ovat nyt pari viikonloppua tehneet. Työkaveri on munmon kanssa ja muut pakkaa ja kuskaa pois roinaa, toisessa päässä varastoon, mikä on olemassa. Turun asuntomarkkinat ovat seis.
On siinä perheellä urakkaa.
Eilen meni isokokoinen ruokapöytä tuoleineen uudelle omistajalle. Ikää niillä oli jo 15-20 vuotta ja patinaakin oli puupintaan kertynyt. Kaunis silti ja aikoinaan tarpeellinen, kun kodissa oli enemmän asukkaita ja vieraitakin kävi. Sain vanhan hinnalla uuden pienemmän ja modernin pöydän ja lampun sen päälle. Olo on helpottunut, sillä tuo pöytä alkoi tuntua Colosseumilta. En keksi muutakaan sanaa kuvaamaan jotain vanhaa, isoa ja rapistunutta, jolla on historiaa. Samalla se muistutti entisestä elämästä. Nyt pääsin eläkkeelle, aloitan uusia juttuja elämässäni ja kestitsen paljon pienempiä porukoita. Toistaiseksi pitänee istua lattialla, kun tuolit tulevat vasta ensi viikolla :-😀
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kodista ei lähde enää isoja määriä poistoja, olen alkanut keskittymään arjen sujuvoittamiseen.
Esim. mulla on eteisessä valmiiksi pakattuna iso vetskarikassi, joka kulkee aina mukana, kun lähdetään ovesta ulos. Siellä on pientä evästä ja pillimehuja lapsille, taaperon vaihtovaippa ja hedelmäsose, nenäliinoja, vaihtovaatetta, särkylääkettä, pientä kosmetiikkaa ym. Siis kaikenlaista mitä saattaa tarvita.
Jos jotain käytetään tai huomaan, että kassista puuttuu jotain tarpeellista, niin teen lisäyksiä reissukassiin.
Erikseen mulla on sitten vielä käsilaukku lompakolle, puhelimelle ja avaimille.Tuleeko sulle mieleen arkea helpottavia niksejä, mistä voisi olla hyötyä muille tätä ketjua seuraaville?
Tää oli kiva! Mulla on nykyään jääkaapin ovessa lappu johon kirjoitan ylös mitä tarvii kaupasta. Eli jos huomaan et nyt alkaa shampoo olla tyhjillään niin menen välittömästi suihkun jälkeen kirjoittamaan sen ylös. Samoin kaikki talouspaperit, siivousaineet, kelmut ja foliot ynnä muut. Sit ei tarvii ennen kauppareissua tutkia koko kämppää ja turhia ostoksia ei myöskään synny. Ennen siis ostin aina varmuuden vuoksi kaikkea turhaa ja sit niitä tuplia oli paljon :D
Uusiohippi kirjoitti:
Eilen meni isokokoinen ruokapöytä tuoleineen uudelle omistajalle. Ikää niillä oli jo 15-20 vuotta ja patinaakin oli puupintaan kertynyt. Kaunis silti ja aikoinaan tarpeellinen, kun kodissa oli enemmän asukkaita ja vieraitakin kävi. Sain vanhan hinnalla uuden pienemmän ja modernin pöydän ja lampun sen päälle. Olo on helpottunut, sillä tuo pöytä alkoi tuntua Colosseumilta. En keksi muutakaan sanaa kuvaamaan jotain vanhaa, isoa ja rapistunutta, jolla on historiaa. Samalla se muistutti entisestä elämästä. Nyt pääsin eläkkeelle, aloitan uusia juttuja elämässäni ja kestitsen paljon pienempiä porukoita. Toistaiseksi pitänee istua lattialla, kun tuolit tulevat vasta ensi viikolla :-😀
Kuulostaa niin raikkaalta. Varmasti helpotus!
Mulla toimii nyt sellanen et kuvittelen muuttavani ens kesänä. Se olis meillä siis haaveena mutta mikään ei ole varmaa et saadaanko lainaa ym.
Eli katson kodiisa ympäri ja kaappeihin ja mietin et kaikki tää tavara pitäis pakata ja kuskata uuteen kotiin. Sit vielä purkaa ja asetella paikoilleen. Voin sanoa et kun sillä asenteella katsoo omaa kotia niin aika nopeasti sitä alkaa karsimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikseen mulla on sitten vielä käsilaukku lompakolle, puhelimelle ja avaimille.Tuleeko sulle mieleen arkea helpottavia niksejä, mistä voisi olla hyötyä muille tätä ketjua seuraaville?
Tää oli kiva! Mulla on nykyään jääkaapin ovessa lappu johon kirjoitan ylös mitä tarvii kaupasta. Eli jos huomaan et nyt alkaa shampoo olla tyhjillään niin menen välittömästi suihkun jälkeen kirjoittamaan sen ylös. Samoin kaikki talouspaperit, siivousaineet, kelmut ja foliot ynnä muut. Sit ei tarvii ennen kauppareissua tutkia koko kämppää ja turhia ostoksia ei myöskään synny. Ennen siis ostin aina varmuuden vuoksi kaikkea turhaa ja sit niitä tuplia oli paljon :D
Mulla on kaikkea perustavaraa kotona varakappale. Eli shampoo, hoitoaine, hiuslakka, kasvovoide jne. Ja kun otan käyttöön tän varakappaleen, vaikka shampoon, kirjoitan sen ostoslistaan. Nyt kotona ei ole tarpeetonta tavaraa, ja piiitkään aikaan ei ole loppunut kesken shampoo/kahvi/vessapaperi.
Mulla on aika paha se kun somessa näkee niin kauniita koteja ja koko ajan mainostetaan jotain materiaa et menen sit ostamaan kaikkea turhaa kotiin. Rakastan sisustaa ja muotia mut ei sillä kustannuksella et rahat loppuu ja koti on täynnä kaikkea epämäärästä. Saan hyvän olon kun ostan ja koko ajan haluis lisää vaikka rahat riittää just ja just. Mut silti himoitsen koko ajan jotain uutta. Tää mun ongelma on tehnyt sen et kamppailen kodin sotkuisuuden kanssa myös. Mulla ei oo vaikea luopua tavaroista mut mulla on se älyttömän tyhmä tapa ostaa sit joka kausi uutta tavaraa. Huoh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi viedä tavaroita kierrätyskeskukseen esim. astioita? Ottaako ne tavarat siellä vastaan vai? Voisin viedä tänään kun ajan muutenkin yhden kierrätyskeskuksen ohi :) mietin siis sitä et voinko pakata ne laatikkoon ja ottaa laatikon mukaan lähtiessäni sieltä? olen päättänyt luopua nyt aika monesta kauniistakin tavarasta koska ne vie vaan kaappitilaa.
Kyllä sinne voi vain viedä tavaraa. He kyllä sanovat jos jokin ei kelpaa (esim. sähkölaitteet tai tietosanakirjasarjat). Kannattaa kuitenkin pakata tavarat niin, että voit vain jättää sen laatikon tai kassin jo sinne. On itsellesi helpointa. Minä olen esim. käyttänyt pahvilaatikoita, kestokasseja tai vanhoja matkakasseja tuohon pakkaamiseen. Jos siis haluan vaikka jostain kassista eroon, niin täytän sen noilla kierrätyskeskukseen menevillä tavaroilla. Rohkeasti vaan ensimmäinen kerta ja huomaat miten vapauttavaa on päästä tavaroista eroon. :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimii nyt sellanen et kuvittelen muuttavani ens kesänä. Se olis meillä siis haaveena mutta mikään ei ole varmaa et saadaanko lainaa ym.
Eli katson kodiisa ympäri ja kaappeihin ja mietin et kaikki tää tavara pitäis pakata ja kuskata uuteen kotiin. Sit vielä purkaa ja asetella paikoilleen. Voin sanoa et kun sillä asenteella katsoo omaa kotia niin aika nopeasti sitä alkaa karsimaan.
Tätä keinoa olen myös hyödyntänyt omassa tavaratyöskentelyssä jo pidemmän aikaa, ja se on auttanut tavaran vähentämisessä. Olemme puolison kanssa muuttamassa muutaman vuoden sisään, ja kuten varmaan (melkein) kaikissa kodeissa, vuosikausien asuminen samassa paikassa kerryttää tavaraa.
Tällaiset mielikuvitusleikit kyllä ovat hyviä innoittajia mitä tulee kodinhoitoon. Samaa muutto-kuvitelmaa ajattelin seuraavaksi hyödyntää siivouksessakin. Siitä on ihan liian kauan, kun olen viimeksi jynssännyt sellaisia vähän hankalia kohtia kotona tai tehnyt syväpuhdistusta vaikka uunille. Ajatus siitä, että helpottaa edes hieman tulevaisuuden minää muuton suhteen, tuo motivaatiota työhön.
Tänään järjestelin 15 minuuttia yhtä kaappia. Päätin tehdä sen heti työpäivän jälkeen vähän kuin olisi ollut jatkeena työpäivälle. Sain koko kaapin tehtyä siinä ajassa! Ihan huikeeta :) olen pari vuotta katsonut sitä sekavaa myllerrystä ja suurin osa oli siis roskaa, kuten turhia kuitteja ja rikkinäisiä kyniä ja jotain omituisia varanappeja ties mille vaatteelle tarkotettu. Jes! Jatketaan yksi kohta kerrallaan.
Mä olen karsimisten ohella tänään ihan vaan pohtinut sitä miksi ylipäänsä kotiin pääsee - ja on päässyt kertymään tavaraa. Nyt en enää kerrytä.