Uusi työpaikka ja tuleva leikkaus
Moi!
Osaisiko joku vastata minulle :) Aloitan kesätyöt (työsopimusta ei ole vielä tehty, tehdään vasta ekana päivänä) toukokuun puolivälissä. Minulle sanoi lääkäri, että leikkaus olisi touko- tai kesäkuussa. Pitääkö minun nyt kertoa työnantajalle, että mitä lääkäri sanoi? Olen myös ilmoittanut, että voin ottaa peruutusajan. Leikkauksen jälkeen sairasloma lähtee noin kahdesta viikosta minimissään. Voiko työnantaja vielä perua koko jutun, jos kuulee leikkauksesta?
Kiitos!
Kommentit (60)
Kertoisin työnantajalle, mutta sanoisin, että voin pitää sairasloman palkattomana, jotta työnantaja ei saa lisäkuluja. Tämä tilanteessa jossa työ on mieluinen. Muussa tapauksessa menisin töihin ja ilmoittaisin leikkausajankohdan, kun tietäisin, ja kysyisin, mitä tehdään? Työkokemus ja suhteet/suosittelija mukavassa työssä on tärkeitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri käskee hakemaan työpaikkoja neljä kuukaudessa vaikka olisikin leikkauksia tai muita tärkeämpiä asioita
Lääkäri kyllä kirjoittaa sairauslomaa leikkauksen jälkeen, työttömällä on oikeus myös sairaslomaan, eli toipumiseen.
Mitä työtön tekee sairaslomalla?
Saa työttömyyskorvauksen sijasta sairauspäivärahaa, ei kuluta ansiosidonnaista-/peruspäiväraha kautta, ei ole velvoitettu hakemaan töitä/ ottamaan töitä vastaan karenssin uhalla jne
Tietenkin otat työn. Et vielä tiedä leikkauksesta koska päivä ei ole selvillä. Tarvittaessa voit sen saadessasi sopia myöhäisemmästä ajankohdasta. Uskomattomia vastauksia täällä, elämässä tulee näitä eikä niille mitään mahda. Olisi totaalisen tyhmää olla ottamatta kesätyötä!
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuisopiskelija ja elänyt tähän asti toimeentulotuella. Saisinko sairasloman ajalta sitten työttömyyskorvausta vai miten sen menee?
Ap
Jos olet työssä, mutta et oikeutettu palkalliseen saikkuun tai jos ole työtön työnhakija, voit hakea lääkärin kirjoittaman sairausloman ajalta Kelan sairauspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kommentteja täällä on, kiitos. Osaisiko joku vastata siihen, että olenko velvoitettu ilmoittamaan työnantajalle?
Ap
Et ole.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri käskee hakemaan työpaikkoja neljä kuukaudessa vaikka olisikin leikkauksia tai muita tärkeämpiä asioita
Jos sulla on sairauslomaan oikeuttava leikkaus, ole sairauslomalla ja hae kelasta raha. Sillon ei tarvitse hakea töitä. Työnhaun voi päättää, kun olet saanut kelalta myönteisen päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mulla on jalassa plantaarifaskiitti joka ei toki estä työntekoa nyt kun se on jo kuukausia saanut lepoa, mutta en tiedä miten suhtautuu nyt kesätyöhön kun joudun olemaan jalkojen päällä 8 h päivässä. Työkkärissä sanottiin vain, että hae sellaisia töitä joita voit tehdä...ehh. Kaikki työt joita haen vaativat liikkumista ja jossain toimistotöissä on älyttömästi hakijoita. Toivottavasti jalka ei nyt hajoa töihin.
Ilmoitat leikkauksesta vasta kun se varmistuu. Eihän tuo työnantajalle ole kivaa, mutta ei työpaikkaa kannata menettää jos leikkaus ei ole edes varma vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat leikkauksesta vasta kun se varmistuu. Eihän tuo työnantajalle ole kivaa, mutta ei työpaikkaa kannata menettää jos leikkaus ei ole edes varma vielä.
Mitä jos leikkaus selviää vasta juuri ennen työn alkamista? Vaikea tilanne
Ap
Voit myös soittaa leikkaavalle osastolle ja kertoa tilanteesi. Aikoja annettaessa kyllä yritetään sovittaa muu elämä siihen rinnalle ja tämä kesätyö kuulostaa todella tärkeälle sun tulevaisuuden kannalta! Jos jonon hoitaja on ihminen paikallaan, pystytte kyllä sopimaan että sun vuoro on siellä elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kyllä kirjoittaa sairauslomaa leikkauksen jälkeen, työttömällä on oikeus myös sairaslomaan, eli toipumiseen.
Mitä työtön tekee sairaslomalla?
Johtuisiko siitä että työttömälle voi tulla työtarjous juuri kun on leikkauksesta toipumassa? Minulle kävi näin että soiteltiin työpaikasta. Oli näyttää lääkärintodistus työkkäriin, eikä soittoja tullut sairasloman aikana.
Leikkausaikasi voi siirtyä ja todennäköisesti siirtyykin, kun ei hengestä ole kyse. Kesälomat pyörii jo hoitajilla silloin. Ei ole hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Turha näitä on murehtia. Todennäköisesti tuonkin työpaikan Kokoomus leikkaa pois niin nopeasti kuin pystyy.
Kokoomus kyllä haluaa lisätä työpaikkoja, mutta nyt on paljon yrityksiä mennyt konkurssiin, niin ei se helppoa ole. Siis tuottavien työpaikkojen saaminen. Kunnan tempputyöllistäminen vain pahentaa tilannetta, koska yrityksitä pitää saada verot rahoittamaan.
En ole vieläkään ole päättänyt, ilmoitanko vai en.
Ap
Kerro tilanteesta mahdollisimman pian, niin voivat miettiä miten toimivat.
Up. Aloitin työn, mutta leikkauksen jälkeinen kiputilanne on paha. Olen kivuissa töissä
Ap
Kyllä tieto leikkauspäivästä, on tarkentunut itselleni vasta hiljattain. Nykyiset jonot. Ensin lähetteellä jonoon. Jonosta ei kuulu mitään' väliaikatietoja', kuin vasta jos leikkausaikoja alkaa olla vapaana, tai leikkausta kiirehditään. Leikkauspäivä riippuu usein nykyään siitäkin, tuon jälkeen, miten ehtii saada suun asiat leikkauskuntoon. Julkisella lähes mahdotonta ehtiä, kun kiirehditty leikkausta.
Esim itse sain tietää ' lopullisen' leikkauspäivän vasta, kun soitin jonohoitajalle, hampaitten aikataulusta. Tietenkään työnantaja ei tykkää. Leikkauspäivä on vasta sairausloman loputtua. Saas nähdä hyväksyykö. Ellei, niin minkäs teen. Kyseessä tuki- ja liikuntaelinsairaus, joka leikkaamatta johtaa kävelykyvyn menemiseen.
Olen aikuisopiskelija ja elänyt tähän asti toimeentulotuella. Saisinko sairasloman ajalta sitten työttömyyskorvausta vai miten sen menee?
Ap