YLE: THL ja Kela haluavat, että Suomessa otetaan käyttöön sokeri-, suola- ja rasvaverot
Mitäs siihen sanotte? Sipsien ja keksien mussutus jää sikseen, parsakaalia tilalle!
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi, että lohi ei maksaisi mahdottomia? Ja miksi Suomessa kaikkien vihannesten kilohinta huitelee yleensä yli 5 euron?
Koak ei niitä tartte kiloa päivässä syödä. Jos maksat 2,5€ päivässä puolesta kilosta kasviksia, niin eihän tuohon pitäisi talouden kaatua edes opiskelijalla... Ai ne pitäisi itse valmistaa? No makasa sitten thaikuutiosta vaikka 30€ kilohinta.
Vierailija kirjoitti:
Lihava syö mielitekoihin. Ihan sama nouseeko hinta vaikka euron. Se on pois muusta kulutuksesta sitten.
Juuri siksi niiden verotusta halutaankin nostaa, että niitä ostetaan joka tapauksessa. Sama logiikka kuin alkoholiverossa tai tupakkaverossa.
Olishan se hyvä ylipainoisia ajatellen, mutta tämä osuu myös meihin jo hoikkiin
Köyhien kyykytystä ja ihmisen kyttäämistä.
Esim. jauheliha ei oo mitään jos se ei ole 50/50 sikanauta lihaa, pelkkä naudanliha on sontaa.
Kaljalla hyvä vetää kännit viikonloppusin että jaksaa painaa töitä.
Ei se terveellinen ruoka ole hyvää, en oo maistanut, enkä tule koskaan maistamaankaan sellaista ituhippisontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä me köyhät sitten syömme, kun terveellinen ruoka on nyt jo liian kallista ja tämän myötä se edullinenkin muuttuu kalliiksi?
No laihtuu varmasti, eikai sen väliä jos kuolee nälkään kunhan tulee haudattua laihana eikä lihavana..
Terveellinen ruoka Suomessa on älyttömän halpaa. Se pitää vain viitsiä tehdä itse. Perunat, sipulit, porkkanta, mausteet ja sitä rataa. Ja täysjyvä/grahamsämpyläjauhot pari euroa. Ja ne sämpylät maistuu 1000 kertaa paremmalta kuin se pulla joita ihmisille nykyään myydään "leipänä".
Mitäs kun on ruokavammainen ( sairauden takia ) köyhä. Ei pysty viljoja eikä meijerituotteita käyttämään. Sipulitkin/kaalitkin pois.
Teenhän minä itsekin, minkä tältä sairaudeltani jaksan, mutta kun on vielä olematon ruokahalukin, niin en sitä terveellistä pysty siinä määrin syömään, mitä pitäisi jaksaakseen. Siksi ostan myös epäterveellistä ruokaa, ihan vaan energian tarpeeseen.
bmi on 20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä me köyhät sitten syömme, kun terveellinen ruoka on nyt jo liian kallista ja tämän myötä se edullinenkin muuttuu kalliiksi?
No laihtuu varmasti, eikai sen väliä jos kuolee nälkään kunhan tulee haudattua laihana eikä lihavana..
Terveellinen ruoka Suomessa on älyttömän halpaa. Se pitää vain viitsiä tehdä itse. Perunat, sipulit, porkkanta, mausteet ja sitä rataa. Ja täysjyvä/grahamsämpyläjauhot pari euroa. Ja ne sämpylät maistuu 1000 kertaa paremmalta kuin se pulla joita ihmisille nykyään myydään "leipänä".
Kuka viittii tehdä itse?
Kuukausia ellei vuosia olen syönyt spagettia ja jauhelihakastiketta (sika-nautajauhelihaa) tai kotitekoista pitsaa.
Leipänä ruisleipää tai sit ranskanleipää.
Ei oo aikaa tehdä itse eikä jaksamista, siitä mennään mistä aita on matalin.
Kyllä tämä kelan ja thl ehdotus on yhtä holhoamista ja kyttäämistä, sen aloitti jo aikanaan pekka "paska" puska sillä kuuluisalla pohjoiskarjala projekti sonnallaan.
En ois vaan koskaan uskonut että kela lähtee tähän ihmisten vainoomiseen mukaan.
Tällainen vero kohdistuisi taas köyhempiin sillä halvempi ruoka on aina rasvaisempaa/sokerisempaa/suolaisempaa... mutta näin vältetään taas rikkaampien verotus joilla on varaa ostaa päivittäin kaikkea terveellistä ja kalliimpaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kun on ruokavammainen ( sairauden takia ) köyhä. Ei pysty viljoja eikä meijerituotteita käyttämään. Sipulitkin/kaalitkin pois.
Teenhän minä itsekin, minkä tältä sairaudeltani jaksan, mutta kun on vielä olematon ruokahalukin, niin en sitä terveellistä pysty siinä määrin syömään, mitä pitäisi jaksaakseen. Siksi ostan myös epäterveellistä ruokaa, ihan vaan energian tarpeeseen.
bmi on 20
Kannattaa varmaan kääntyä lääkärin puoleen eikä kysyä asiaa kaltaiseltani metsästäjä-keräilijältä, joka voi syödä mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Esim. jauheliha ei oo mitään jos se ei ole 50/50 sikanauta lihaa, pelkkä naudanliha on sontaa.Kaljalla hyvä vetää kännit viikonloppusin että jaksaa painaa töitä.
Ei se terveellinen ruoka ole hyvää, en oo maistanut, enkä tule koskaan maistamaankaan sellaista ituhippisontaa.
Sianlihan on sianpaskaa. 10% nauta parasta ja vähän kasviöljyä lisäksi paistamiseen ja mausteet perään. Sitten vaan salaattiin ja tacomaustetta ja salsakastiketta. jalopenot päälle niin aamulla peräreikä kiihottavasti polttelee kun aamupaskalal käsi käy.
KELA ei päätä veroista. Miksi sen tähän vedit?
En tiedä kenenkä neroutta tämä keksintö. Eikö ruuan hinta ole riittävän korkealla. Sokeria, rasvaa ja suolaa on lähes joka ruuassa, leivässä ja kaikissa valmisruuissa. On tämä Suomi ankea maa. Ei viinaa, ei herkkuja, ei grillimakkaroita..
Mitä sitten, kun pienellä pakalla ei saa edes hyvää ruokaa. Jo nyt on mahdotonta ostaa kalaa ja vähärasvaista laatulihaa. Jätetään pois vielä herkut, niin siinä onkin sitten tavoittelemisen arvoinen työelämä porkkanoiden ja parsakaalin hankkimiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
bmi on 20
Kannattaa varmaan kääntyä lääkärin puoleen eikä kysyä asiaa kaltaiseltani metsästäjä-keräilijältä, joka voi syödä mitä vaan.
Eipä ne siellä mitään tiedä. Tämä suoliston huono kunto johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Nämä kulkevat käsi kädessä. Hapoton maha. Tarvitsisin rahaa, että saisin ostettua suolahappoa ja muita valmisteita edistämään terveyttä. Elän minimituella, ei siitä riitä noihin. Olen hakenut harkinnanvaraista ttt, eivät anna. Myös toimiva kilpirauhaslääkitys parantaa suoliston kuntoa. Olen pattitilanteessa, ollut jo useita vuosia. En siis ole tyroksiinihoitoinen, vaan tarvitsen erityisluvallisen lääkkeen. Ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi että niin monella on nykypäivänä aivot tuhoutuneet. Halvin ja terveellisin ravinto valmistetaan itse aidoista raaka-aineista. Mutta näistä some marinoimista pässeistä ei siihen ole kun ei ole aikaa kun pitää tykätä Tik Tok skeidaa ja postata somepisteitä, jotta tuntuu taas joltain. Pthui!
Juuresten kilohinta on siinä 1-2€ tienoilla. Riisi ja pasta samaa luokkaa. Eikö ihmisiä enää opeteta laittamaan ruokaa? YouTube täynnä satoja tuhansia ruokalajeja. Vai eikö älykkyys enää riitä?
Hemmetti taas mikä oksennus. Paprikan kilohinta yli 10€. Kyllä sitä muutakin haluaa syödä kuin porkkanaa. Itse en sipsejä yms syö, mutta on aivan tolkutonta nostaa verotusta jo ennestäänkin ylikalliisiin tuotteisiin.
Paprika on MEKSIKOSTA. Ei sinun sitä paprikaa tartte kiloa päivässä syödä. 1/3 riittää. Eli maksat siitä lisukkeesta ehkä euron apina.
Riittää paljon vähemmänkin, sen verran hyvin on c-vitamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän olisi jo heti helppoa toteuttaa. Eri kaupparyhmien etukorttien henkilötiedot vaan verottajalle suoraan. Sieltä ne näkee sitten, että ahaa, Petteri on ostanut melko paljon kaljaa ja tupakkaa, joten haittaveroa tulee maksettavaksi.
Tai Anni on ostanut jäätelöä, leivonnaisia ja sipsejä aika paljon, joten mätkäistään hänelle läskivero perään.
Hyvä suunnitelma siinä tapauksessa, jos ideana on saada kiljuämpärit ja ponupannut pulputtamaan.
Sokerillahan ne käy?
Eikö makeutusaineet aiheutakaan terveydelle haittaa? Entäpä lisäaineet?
Pitäisikö verottaa tasaisesti kaikkea, mistä on haittaa?
Olisi paljon reilumpaa, kun jokainen aikuinen maksaisi itse terveydenhuoltokulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. jauheliha ei oo mitään jos se ei ole 50/50 sikanauta lihaa, pelkkä naudanliha on sontaa.Kaljalla hyvä vetää kännit viikonloppusin että jaksaa painaa töitä.
Sianlihan on sianpaskaa. 10% nauta parasta ja vähän kasviöljyä lisäksi paistamiseen ja mausteet perään. Sitten vaan salaattiin ja tacomaustetta ja salsakastiketta. jalopenot päälle niin aamulla peräreikä kiihottavasti polttelee kun aamupaskalal käsi käy.
Yhdestä virkkeestä olen samaa mieltä. Viimeinen virke on kauimpana omaa kantaani.
Vierailija kirjoitti:
Eikö makeutusaineet aiheutakaan terveydelle haittaa? Entäpä lisäaineet?
Pitäisikö verottaa tasaisesti kaikkea, mistä on haittaa?
Verotetaan ihan kaikkea ja ihan saa ta nasti, ja sitten maksetaan kaikille erilaisia tukia, että pysytään hengissä. Se olisi mukavaa elämää.
Puritaanisuus kunniaan: vettä ja leipää.