Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisten tolkuton itsekritiikki / Hesarin juttu

vanha.muija
11.04.2023 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009279958.html

Lyhykäisyydessään, artikkeli kertoo kuinka naiset vihaavat ulkonäkään ja kuluttavat suhteettoman paljon aikaa sen murehtimiseen. Aloin miettiä, miksi ihmeessä me naiset kulutamme tolkuttoman määrän aikaa tällaiseen turhuuteen. Olen murehtinut itsekin ulkonäköäni, ja verrannut itseäni negatiivisesti muihin naisiin. Nenä on liian iso, kroppa rupsahtanut jne. Ikääntyminen näkyy ja se ahdistaa ajoittain.

Mutta. Olen päättänyt lopettaa, nyt 46-vuotiaana! Olen huomannut monia keinoja ulkonäön murehtimisen keventämiseksi.
1. Älä katso peiliin. Jos pakko, katso vain vähän aikaa.
2. Suuntaa huomio kivoihin tekemisiin. Mikä tekee sinut onnelliseki? Onko se liikunta / lukeminen / käsityöt? Tee näitä.
3. Suuntaa huomio siihen, miltä kroppa tuntuu kun sinusta tuntuu kivalta.

Nämä ovat auttaneet minua. Miten teillä muilla naisilla, onko ulkonäön murehtiminen ongelma?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vinkkejä ap! Peilin välttelemisen sijaan kannustan harjoittelemaan itsen katsomista peilistä hyväksyvästi ja arvostavasti: mitä kaikkea kehosi (ja kasvosi) on kanssasi kokenut, ja etsimään siitä kohtia, jotka mielestäsi ovat kauniita tai vahvoja. Se voi olla hyvinkin pieni asia. Ihastele sitä kohtaa tai asiaa häpeilemättä.

Hemmottele itseäsi hyvältä tuntuvilta/tuoksuvilla puhdistusaineilla ja rasvoilla.

Lempivinkkini ap:n listasta oli liikunta ja mielekkään tekemisen löytäminen sekä siihen keskittyminen. Me olemme niin paljon muuta kuinulkonäkömme.

Samaa mieltä. Kannattaa katsoa itseään peilistä ja koittaa tehdä se itseään hyväksyen ja rakastaen. Tuota ei opi hetkessä.

On tosi vaikeeta löytää jotain kaunista itsestään. Mutta aina voi löytää sen vähimmän ruman kohdan, jonka voi hyväksyä.

Vierailija
62/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ongelma on naisten tolkuton kritiikki kaikkea kohtaan, ei vain omaa ulkonäköään kohtaan. Oikeastaan sitä omaa ulkonäköä kohtaan ollaan usein hyvinkin armeliaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kuluta aikaa välillä sen ulkonäkönsä murehtimiseen niin siitä alkaa huomauttaa ihan tuntemattomat ihmisetkin julkisissa kulkuvälineissä ja kadulla. Jos haluaa olla rauhassa niin on parasta vähän miettiä painoaan ja sitä miltä näyttää.

Voi kuule, tuo on pelkkää harhaa.  Kyllä siitä ulkonäöstä huudellaan vaikka miten miettisi painoaan tai miltä näyttää tai kuinka kaunis olisikaan. 

Ei ole huudeltu sen jälkeen kun laihdutin ,hymyillään, ollaan kohteliaita ja availlaan ovia, miehet tarjoaa kantoapua. Ennen istuttiin bussissakin viereen kertomaan, että olen ruma ja rupsahtanut, kadulla huudeltiin katso mikä ruma läski!  Joten ei ole mitään kuvittelua

Oot sitten varmaan muuten nätti. Kyllä rumalle huudellaan, ihan sama mikä paino on.

Vierailija
64/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin malli siirtyy. Siinä syy.

Katkaise sukupolvien trauma, älä siirrä eteenpäin.

Isien rooli on vähintäänkin yhtä tärkeä tässä.

Miten isä puhuu vaimostaan ja naisista ja millaisena tukena hän lapselleen on.

Vierailija
65/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#52 jatkaa. Tarkoitan, että on tekopyhää ajatella, että jos nuo naiset nyt vaan vaihtaisivat omaa asennettaan, niin kaikki olisi hyvin. Ei olisi. Mutta sitä varten on itsetunto, jotta pärjää maailman raadollisuudessa omana itsenään.

Aina löytyy vähintään joku "kesätyöntekijä-Nico", jonka mielestä "Päivillä on ihan hirvee kalkkunan heltta". Ei se itsetunto ja itsensä hyväksyminen poista sitä kaulan ulkonäköä eikä ikäviä asenteita toisten päistä.

Jos ette ole tällaista vielä elämässänne kokeneet, niin onnea tähänastisesta saavutuksestanne, teitä on nyt varoitettu.

Olen viisikymppinen ja en ole kokenut elämässäni arvostelua ulkonäöstäni ja jos kokisin, niin paljonko luulet sen kiinnostavan?

Väitätkö tosissasi, että kun sinä et ole kokenut jotakin, niin kukaan ei ole?

Toisekseen, sinulla on mahdollisesti hyvä itsetunto ja hyvä niin.

En oikeen ymmärrä, miksi takerrut yksittäistapauksena pointtiin, joka ei selvästi ole sinulle mitenkään suunnattu.

Menepä vähän happihyppelylle ulos, kävele vaikka sellainen 5-10 km ja yritä rauhoittua.

Ööö, hyvää päivänjatkoa vaan sulle, rouva MILF-silokaula-ei-TOD-koskaan-koulukiusattu sinne LaaLaa-landiaan. Toivottavasti muut täällä osaavat keskustella muustakin kuin omasta paremmuudestaan.

Vierailija
66/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

#52 jatkaa. Tarkoitan, että on tekopyhää ajatella, että jos nuo naiset nyt vaan vaihtaisivat omaa asennettaan, niin kaikki olisi hyvin. Ei olisi. Mutta sitä varten on itsetunto, jotta pärjää maailman raadollisuudessa omana itsenään.

Aina löytyy vähintään joku "kesätyöntekijä-Nico", jonka mielestä "Päivillä on ihan hirvee kalkkunan heltta". Ei se itsetunto ja itsensä hyväksyminen poista sitä kaulan ulkonäköä eikä ikäviä asenteita toisten päistä.

Jos ette ole tällaista vielä elämässänne kokeneet, niin onnea tähänastisesta saavutuksestanne, teitä on nyt varoitettu.

Olen viisikymppinen ja en ole kokenut elämässäni arvostelua ulkonäöstäni ja jos kokisin, niin paljonko luulet sen kiinnostavan?

Väitätkö tosissasi, että kun sinä et ole kokenut jotakin, niin kukaan ei ole?

Toisekseen, sinulla on mahdollisesti hyvä itsetunto ja hyvä niin.

En oikeen ymmärrä, miksi takerrut yksittäistapauksena pointtiin, joka ei selvästi ole sinulle mitenkään suunnattu.

Menepä vähän happihyppelylle ulos, kävele vaikka sellainen 5-10 km ja yritä rauhoittua.

Tuo oli ihan relevantti ja rauhallinen kysymys sinulle. Kai tiedät, että on älyllisesti epärehellistä mitätöidä usean henkilön yhtäläinen kokemus sillä, että juuri itsellä ei ole kokemusta kyseisestä asiasta? Muutenkin osoittaa kehnoa keskustelutaitoa tuollainen alentuva, asiaan liittymätön kommentointi, mutta tietenkin se on vain tapa sivuuttaa omien argumenttien puute.

Vierailija
67/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa onnekas. Minä olen 47- vuotias ja olen kokenut elämäni aikana paljonkin ulkonäkööni kohdistuvaa kommentointia, positiivista palautetta on tullut mutta myös paljon negatiivista.

Vierailija
68/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riehuvalla kirjoittajalla taitaa olla iso ongelma ulkonäköpaineiden suhteen, kun asiasta ei saisi edes asiallisesti keskustella.

Vierailija
69/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta naiset väittävät että ovat hirveiden paineiden ja vaatimusten alla ja toisaalta taas eivät ota koskaan vastuuta mistään virheistä tai heikkouksista, myönnä olevansa väärässä tai pyydä anteeksi.

Joku tässä mättää, tai sitten nämä asiat käyvät yhteen täysin loogisesti jotenkin.

Vierailija
70/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskulinisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa alistuskulttuuria, jossa naisen ajatukset suunnataan pois kaikesta järkevästä.

Naiset siis itse alistavat itseään ja muita naisia?

Olen selkeästi hyvännäköinen nainen. Vain miehet ovat kommentoineet ulkonäköäni alistamis- ja haukkumistarkoituksessa, naiset eivät koskaan. Kyse on sairaasta vallankäytöstä, pelistä, jonka säännöt opin jo nuorena. Totta kai suurin osa mieskommentoijista on myös ollut positiivisia.

Vierailija
71/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet koskaan käynyt ihmisten ilmoilla, tiedät ettei ketään täällä oikeastaan pakoteta mihinkään. Silti meitä ihmisiä hallitsee monet sosiaaliset säännöt, joita voi olla mahdoton vastustaa.  

Esimerkiksi naisten ulkonäkö on jostain syystä vapaa pikkutarkalle arvostelulle ja moni saattaa esimerkiksi ajatella, ettei parisuhde tule jatkumaan jos "nainen lakkaa pitämästä itsestään huolta".  Tässäkin jo asetetaan vaatimuksia sekä terveydellisiä, mutta pääasiassa ulkonäöllisiä.

Ei kukaan pakota ei, mutta ...

Itsestään huolen pitäminen ja jatkuva meikkaus ja laittautuminen ovat eri asiat. Olen aivan varma, että meistä miehistä pientä ryhmää lukuunottamatta ei juuri kiinnosta onko nainen arkielämässä meikattu vai ei.

Naiset meikkaavat pääosin muita naisia varten. Miehiä se ei kiinnosta ja olette kauniita ilmankin meikkiä. Kokeilkaa rohkeasti!

Vierailija
72/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nainen keskittyy seksuaalisen valtansa maksimointiin koska sillä tavoin saanut miehen avulla aina puoli valtakuntaa ei niinkään tekemällä itse. Siksikin naisten saavutukset on niin vaatimattomia koska oma takapuoli kiinnostaa enemmän kuin mikään muu.

Oli miesten saavutukset (miesten miehille kyhätyssä maailmassa) mitä vain niin lopulta eniten silti kiinnostaa naisten takapuolet.

Vierailija
73/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan vanhempien malli on avain. Se miten isät puhuvat lapsilleen ulkonäöstä. Keskittyvätkö isät tyttärien kanssa mielekkääseen tekemiseen ja ottavatko mukaan vaikka esim. autoja rassaamaan. Tämä on tärkeää. Samoin se, ettei äiti ääneen arvostele omaa ulkonäköään tai painoaan eikä puhu tyttärelle ulkonäkökeskeisesti.

Olen pyrkinyt välttämään kokonaan painosta puhumista tyttäreni kuullen. Toivon että hän näkee itsensä toimijana, tekijänä, oman maailmansa luojana, ei pelkkänä ulkonäkönä. Ne paineet tulevat ulkomaailmalta tilaamattakin. 

Mun äiti ei muuta kai osaakaan kun arvottaa ulkonäön ja painon kautta. Koko lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden hän on antanut ymmärtää että olen vääränlainen ja kun hän piikittelee sekä vihjaa niin toisen pitäs muuttaa itseään. Teki samaa myös isälle. Nyt on jo niin huonossa kunnossa itse ettei enää ole kun tyytyväinen jos lapset käyvät. Lastenlapsetkin on vauvoina kommentoitu painokäyrien kautta. Ei ensimmäisenä arvokkaina itseinään. Oman lapsen kohdalla varon visusti arvottamista ja ulkonäön korostamista. Hänkin käyttäytyy hyvin muita kohtaan eikä hauku tms.

Vierailija
74/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minäkin olen aina ihmetellyt. Itseäni ei niin paljon ulkonäkö mietitytä, vaikka nainen olenkin. Eikö ihmisillä ole parempaa tekemistä kun käyttää aikaa ja rahaa ulkonäköjuttuihin?

Vierailija
75/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskulinisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa alistuskulttuuria, jossa naisen ajatukset suunnataan pois kaikesta järkevästä.

Naiset siis itse alistavat itseään ja muita naisia?

Olen selkeästi hyvännäköinen nainen. Vain miehet ovat kommentoineet ulkonäköäni alistamis- ja haukkumistarkoituksessa, naiset eivät koskaan. Kyse on sairaasta vallankäytöstä, pelistä, jonka säännöt opin jo nuorena. Totta kai suurin osa mieskommentoijista on myös ollut positiivisia.

Voitko kertoa tarkemmin millaisissa tilanteissa tätä negatiivista kommentointia tai ulkonäön kautta alistamista on esiintynyt? Parisuhteessa, työelämässä, baarissa?

Vierailija
76/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet koskaan käynyt ihmisten ilmoilla, tiedät ettei ketään täällä oikeastaan pakoteta mihinkään. Silti meitä ihmisiä hallitsee monet sosiaaliset säännöt, joita voi olla mahdoton vastustaa.  

Esimerkiksi naisten ulkonäkö on jostain syystä vapaa pikkutarkalle arvostelulle ja moni saattaa esimerkiksi ajatella, ettei parisuhde tule jatkumaan jos "nainen lakkaa pitämästä itsestään huolta".  Tässäkin jo asetetaan vaatimuksia sekä terveydellisiä, mutta pääasiassa ulkonäöllisiä.

Itsestään huolen pitäminen ja jatkuva meikkaus ja laittautuminen ovat eri asiat. Olen aivan varma, että meistä miehistä pientä ryhmää lukuunottamatta ei juuri kiinnosta onko nainen arkielämässä meikattu vai ei.

Naiset meikkaavat pääosin muita naisia varten. Miehiä se ei kiinnosta ja olette kauniita ilmankin meikkiä. Kokeilkaa rohkeasti!

Jep, miehiä ei kiinnosta naisten meikkaaminen. Eivät itseasiassa edes huomaa sitä. Kehuvat kauniita nuoria naisia ja heidän luonnollisuuttaan, kun eivät tunnista täytteitä, ripsenpidennyksiä ja kunnon contour-meikkiä

Vierailija
77/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, miehiä ei kiinnosta naisten meikkaaminen. Eivät itseasiassa edes huomaa sitä. Kehuvat kauniita nuoria naisia ja heidän luonnollisuuttaan, kun eivät tunnista täytteitä, ripsenpidennyksiä ja kunnon contour-meikkiä

Jep, ja lisäksi näissä on usein sellainen jännä ajatus, että jos nainen vain "älyäisi" pestä meikit pois, niin sieltä kuoriutuisi se ihanan saunanraikas Eloveena. Siihen ajatukseen ei jotenkin mahdu se, että naisella voi oikeasti olla ulkonäössään ihan silminnähden "virheitä" -- ja ehdottomasti saakin olla. Ei vaan voi olettaa, että nainen on aina meikittä visuaalisesti kauniimpi. Rakas ihminen, söpö ja persoonallinen voi olla.

Vierailija
78/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ehkä tunnista kaikkea meikkiä, mutta listaamistasi asioista nuo kaikki ovat lähinnä luotaantyöntäviä asioita. Jokainen nainen voisi jättää täytteet laittamatta ja näyttäisi paremmalta. Samoin ne ripset voi jättää pois. Contour-meikki näyttää hyvältä instakuvissa, mutta oikeassa maailmassa ne näyttävät tökeröiltä.

Monet käyttävät kevyttä meikkiä koska haluavat peittää kukkivaa ihoaan, vaikka se meikki on juuri syy sille miksi iho kukkii! Lopettakaa se roskan tunkeminen kasvoihinne ja olkaa luonnollisen kauniita. Toki meikki kaunistaa kaikkia, mutta miehet pitävät teitä kauniina ilmankin!

Vierailija
79/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Samoin, kuin naisille tarjotaan joka sukupolvelle naisihannetta, joka on mahdoton saavuttaa. Nyt se on bikinifitness- vartalo, joka on lähellä Barbinuken vartaloa.

Ovatko kaikki ystäväsi barbien näköisiä ja kokoisia? Entä sukulaisnaisesi? Tai naapurissa asuvat naiset? No eivät ole ja aika harvaa kiinnostaa sellainen millään tapaa. Minä en tunne yhden yhtä 15-90 vuotiasta naista, joka olisi kiinnostunut matkimaan jotain barbieta tai muita esimerkkisi naista. Kuinka monta sinä tunnet?

En ole edellinen mutta kyllähän tuo on tällä hetkellä vahva ihanne nuorten naisten keskuudessa. Itsekin aloitin voimatreenin saadakseni sen täydellisen vartalon. Olen tyytyväinen että olen joiltain osin voittaja geenilotossa (mm. erittäin kapea vyötärö), ettei tehtävä ole täysin mahdoton.

Tiedätkö, että ei ole nuorten naisten keskuudessa sellaisia ihanteita. Tai sitten minun tytärteni kaveri- ja harrastuspiireissä ei ainakaan ole. Tyttäreni ovat nyt noin kaksikymppisiä ja tunnen hyvin heidän ystävänsä ja kaverinsakin. Nämä nuoret naiset ovat ilmeisesti harvinaisen fiksuja monellakin tapaa ja se näkyy kaikessa heidän toimissaan ja tekemisissään.

Omat tyttäreni eivät harrasta mitään vartalonsa muokkaamista, vaan ihan kunnon urheilulajeja, kuten talvella laskettelua/lautailua, kesäisin mm. maastopyöräilyä ja partiota. Ei esimerkiksi partiossa viihdy yksikään kynsien viilailija tai tekoripsityyppi, saati sitten joku hienohelmatyyppi, jonka elämän pääasia on peilin tuijottaminen ja mallivartaloiden apinointi.

Kyllä on. Jos just sinun tyttäresi kavereineen on tämän trendin ulkopuolella, se ei tarkoita että sitä ei olisi olemassa. Jos et ole koskaan kuullutkaan fitnesstrendistä niin aika hyvin olet laput silmillä kulkenut.

Vierailija
80/105 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ehkä tunnista kaikkea meikkiä, mutta listaamistasi asioista nuo kaikki ovat lähinnä luotaantyöntäviä asioita. Jokainen nainen voisi jättää täytteet laittamatta ja näyttäisi paremmalta. Samoin ne ripset voi jättää pois. Contour-meikki näyttää hyvältä instakuvissa, mutta oikeassa maailmassa ne näyttävät tökeröiltä.

Monet käyttävät kevyttä meikkiä koska haluavat peittää kukkivaa ihoaan, vaikka se meikki on juuri syy sille miksi iho kukkii! Lopettakaa se roskan tunkeminen kasvoihinne ja olkaa luonnollisen kauniita. Toki meikki kaunistaa kaikkia, mutta miehet pitävät teitä kauniina ilmankin!

Totuus: eivät kollektiivisesti pidä (minua), mutta voin elää kukkivan ihoni kanssa, johon olen 3 kertaa elämässäni kokeillut BB-voidetta, kiitos itsetunto.