Naisten tolkuton itsekritiikki / Hesarin juttu
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009279958.html
Lyhykäisyydessään, artikkeli kertoo kuinka naiset vihaavat ulkonäkään ja kuluttavat suhteettoman paljon aikaa sen murehtimiseen. Aloin miettiä, miksi ihmeessä me naiset kulutamme tolkuttoman määrän aikaa tällaiseen turhuuteen. Olen murehtinut itsekin ulkonäköäni, ja verrannut itseäni negatiivisesti muihin naisiin. Nenä on liian iso, kroppa rupsahtanut jne. Ikääntyminen näkyy ja se ahdistaa ajoittain.
Mutta. Olen päättänyt lopettaa, nyt 46-vuotiaana! Olen huomannut monia keinoja ulkonäön murehtimisen keventämiseksi.
1. Älä katso peiliin. Jos pakko, katso vain vähän aikaa.
2. Suuntaa huomio kivoihin tekemisiin. Mikä tekee sinut onnelliseki? Onko se liikunta / lukeminen / käsityöt? Tee näitä.
3. Suuntaa huomio siihen, miltä kroppa tuntuu kun sinusta tuntuu kivalta.
Nämä ovat auttaneet minua. Miten teillä muilla naisilla, onko ulkonäön murehtiminen ongelma?
Kommentit (105)
Muistan isäni aina valitti siitä miten suomalaiset naiset ei laittaudu tarpeeksi. Itse kulki vanhoissa vaatimattomissa vaatteissa, hyvä jos tukkaansa kampasi.
Vierailija kirjoitti:
Osa alistuskulttuuria, jossa naisen ajatukset suunnataan pois kaikesta järkevästä.
Et mitenkään voi sysätä vastuuta aikuisten naisten käytöksestä jonkin mystisen alistuskulttuurin niskoille. Aikuinen, oikeustoimikelpoinen ihminen päättää itse, millaista mediaa kuluttaa, millaiselle kulttuurilliselle ohjelmoinnille itsensä altistaa, ja viime kädessä myös, mitä ajattelee.
Emme me naiset ole mitään avuttomia, perässävedettäviä kanasia, vaikka te uhriutujafemakot niin kovasti yritätte väittää. Me vastaamme itse itsestämme.
Minulla ei ole ikinä ollut mitään ulkonäköön liittyviä itsetunto-ongelmia, koska selailtuani teininä muutamia naistenlehtiä päättelin, että sellaisia lukevien ihmisten täytyy olla vajaaälyisiä. Ylipäänsä kaikki pelkästään naisille suunnattu sisältö on täysin vähäjärkistä, pelkkää buffia buffin perään. Ei ihme, jos tulee paha mieli kun sellaista lukee. Mutta jos itse valitsee olla urpo ja lukea, miten se voisi olla kenenkään muun vika?
Hankkikaa elämä ja mielekästä tekemistä. Sillä se itsetunto nousee. Kannattaa myös vähentää sitä naamansa tuijottamista peilistä, toisin sanoen, olla hivenen vähemmän itsekeskeinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa alistuskulttuuria, jossa naisen ajatukset suunnataan pois kaikesta järkevästä.
Et mitenkään voi sysätä vastuuta aikuisten naisten käytöksestä jonkin mystisen alistuskulttuurin niskoille. Aikuinen, oikeustoimikelpoinen ihminen päättää itse, millaista mediaa kuluttaa, millaiselle kulttuurilliselle ohjelmoinnille itsensä altistaa, ja viime kädessä myös, mitä ajattelee.
Emme me naiset ole mitään avuttomia, perässävedettäviä kanasia, vaikka te uhriutujafemakot niin kovasti yritätte väittää. Me vastaamme itse itsestämme.
Minulla ei ole ikinä ollut mitään ulkonäköön liittyviä itsetunto-ongelmia, koska selailtuani teininä muutamia naistenlehtiä päättelin, että sellaisia lukevien ihmisten täytyy olla vajaaälyisiä. Ylipäänsä kaikki pelkästään naisille suunnattu sisältö on täysin vähäjärkistä, pelkkää buffia buffin perään. Ei ihme, jos tulee paha mieli kun sellaista lukee. Mutta jos itse valitsee olla urpo ja lukea, miten se voisi olla kenenkään muun vika?
Hankkikaa elämä ja mielekästä tekemistä. Sillä se itsetunto nousee. Kannattaa myös vähentää sitä naamansa tuijottamista peilistä, toisin sanoen, olla hivenen vähemmän itsekeskeinen.
Olet pitkälti oikeassa omasta vastuusta, mutta emme silti elä tyhjiössä, jossa ympäristö/muut eivät lainkaan vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan isäni aina valitti siitä miten suomalaiset naiset ei laittaudu tarpeeksi. Itse kulki vanhoissa vaatimattomissa vaatteissa, hyvä jos tukkaansa kampasi.
Tämä on hyvin yleistä sovinistisilla tusinaturhapuroilla, joille naisella oli pelkkä välinearvo jos sitäkään.
Opin vasta yli 30-vuotiaana, mitä tarkoittaa, kun sanotaan, että jonkun naisen pitäisi opetella pitämään itsestään huolta.
Sitä ennen luulin sen tarkoittavan sitä, että hänen on opittava huolehtimaan terveydestään, raha-asioistaan ja kodistaan.
Mutta se tarkoittikin, että hänen pitäisi oppia laittamaan itsensä tyylikkään ja pätevän näköiseksi ja meikkaamaan. Pukeutumaan korkokenkiin jne. Yllätyin kyllä.