Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähes 40 prosenttia asumistukea saavista on työssäkäyviä

Vierailija
11.04.2023 |

Raportin mukaan ansiotuloja saavien osuus yleisen asumistuen saajista kasvoi uudistuksen jälkeen 24 prosentista 39 prosenttiin. Opiskelijat eivät ole mukana luvussa.

VTV:n mukaan entistä useampi tuensaaja joutuu turvautumaan toimeentulotukeen, mikäli asumistuen ehtoja kiristetään. Sosiaaliturvaa uudistettaessa tulisi VTV:n mukaan ottaa huomioon se, kuinka paljon ansiotuloja saavien toimeentuloa tuetaan asumistuella ja kuinka paljon muilla etuuksilla.

”Toimeentulotuen käyttö vähentää työnteon taloudellista kannustavuutta ja tekee työn vastaanottamisesta byrokraattista”, sanoo Pulkka.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009511052.html

Miten Orpo ( EK) voi perustella asumistuen leikkauksia työllisyysvaikutuksilla?

Kommentit (533)

Vierailija
381/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tekee päivän työtä vuodessa, on työssäkävijä. Itsepetoksellehan tämä yhteiskunta monilta osin rakentuu. Työssäkäynnin raja voitaisiin määritellä esim >10.000 palkkatulosta kalenterivuoden aikana, mutta niin ei tehdä, koska päivä vuodessa -otannalla saadaan työllisyys näyttämään paremmalta, jolloin työssäkäynti motivoi massoja paremmin. Suomi ei kestä totuutta tässäkään asiassa.

Vierailija
382/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkien laitamille pitäisi rakentaa aaltopeltikattoisia hökkelikyliä. Jos ei varat riitä asumiseen muualla, niin ei muuta kuin hökkeliä etsimään. Ei paljon asuntotukia tarvittaisi, kun löytyisi motivaatiota päästä pois sieltä slummista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä indikaatio siitä, että tämän yhteiskunnan arvoissa ja rakenteessa on jotain pahasti pielessä.

Asumistuki pitäisi poistaa, sillä se valuu vuokranantajille ja vääristää asuntomarkkinoiden toimintaa sekä nostaa asumisen hintaa tavallisille keskituloisille. Hulluinta on, että moni tuesta kärsivä äänestää vasemmalla olevia puolueita, jotka eivät aja heidän etuaan. 

Kaikki markkinoiden toimintaan puuttuminen on lähtökohtaisesti huono asia ja johtaa vääristymiin. Samaan aikaan asumistuen tyyppisten byrokraattisten häkkyröiden pyörittäminen työllistää ihan turhia pillerin, siis paperinpyörittäjiä, joiden lisäarvo tälle kansantaloudelle on negatiivinen. Tekevät täysin turhaa työtä veronmaksajien, siis meidän kaikkien, rahoilla. Suomen julkisessa sektorissa olisi todella kirveelle töitä. Hallinnollinen henkilökunta pitäisi pudottaa alle 20 prosenttiin nykyisestä. Sen sijaan sitä lisätään rakentamalla taas uusi hallinnon taso (maakunnat).

On tämä hullujen maa. Onneksi voi nostaa kytkintä ja jättää hölmöläiset omaan hulluuteensa.

On olemassa myös se vaihtoehto, että jos asumistukea ei ole, niin sitten ei ole varaa asua nykystandardien mukaisissa taloissa. Ei se rakentaminen siitä halpene vaikka asumistuet poistetaankin ja kukaan ei vuokramökkejä tappiolla vuokraa. Jonkunlainen vuokrannostopaine asumistuella toki on, mutta ei sen poistolla ihmeitä vuokratasoon tehdä. 

Jenkeissä ei ole asumistukea ja sen takia pienituloiset asuvat trailerparkeissa ja slummitaloissa.  

Rakennuskustannuksien osuus Helsingin uusien kerrostalojen hinnasta on pieni. Kaupunki kontrolloi rakennusmaan hintaa kaavoitusmaksuilla ja myös maanomistajana. Helsinki voisi halutessaan alentaa rakennusmaan hintaa. Rakennusliikkeiden marginaalit ovat ainakin Helsingissä aika suolaiset. 

Vierailija
384/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrakatto takaisin tai sitten kaupunkien täytyy rakentaa kohtuuhintaisia asuntoja lisää. Turku kupittaa pieni kaksio 950€. Törkee hinta.

Vierailija
385/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajia on painostettava tarjoamaan kokoaikatyötä, jolloin asumistuen tarve loppuu.

Minustakin työssäkäyville maksetaan liian matalaa palkkaa, jos he joutuvat hakemaan ja saavat sen ohella asumistukea. Pitäisihän palkan riittää muuhunkin kuin vain asumiseen, ruokaan, nettiin ja henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimiseen ilman sosiaalietuuksiakin.

Tuke otetaan, jos sitä annetaan, tai on tarjolla. Hyvinvointivaltio voi aina tehdä kansalaistensa puolesta enemmän, mutta ei koskaan tarpeeksi. Tarpeiden suo on pohjaton jos sille tielle lähdetään, ja näin on Suomessa valitettavasti tehty. Suosta nouseminen on kivuliasta, mutta joskus pää jää vetävän käteen. 

Vierailija
386/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa yllä se pointti, miksi ainakin joku asuntosijoittaja on halunnut vuokrata Kela-asiakkaille. Henkilö on itse ollut melko varakas ihminen ja suurin osa asunnoista on hankittu perheen omaan käyttöön alun perin. 

Vierailija
387/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työtön ja en saa asumistukea. Kiva jos työssäkäyvät saa.

Mistähän johtuu? Olet kyllä oikeutettu asumistukeen, mikäli olet työtön. Sinulla siis täytyy olla tulot yli 1900 kuukaudessa. 

Tuloni on 760e.

Vierailija
388/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli 60%;lta voitaisiin niitä leikata. Muuttakoot halvempiin. 

Halpoja asuntoja on tarjolla kuihtuvilla paikkakunnilla. Sinnekö pitäisi muuttaa, elämään toimeentulotuen varassa?

Pitääkö opiskeljan saada asua Stadissa keskustassa - minun  verorahoilla ei

Asumistuessa on katto. Tuki on Helsingissä maksimissaan sama 465,60 e, oli vuokra 700 e tai 1000 e ja asuipa saaja Kampissa tai Pasilassa.

ps. Sinun verovaroilla ei tätä yhteiskuntaa pyöritetä. Valtion budjetti on sentään yli 80 miljardia euroa.

Harva maksaa veroina edes sen verran, mitä on itse saanut verorahoilla kustannettuna.

Varsinkaan terveydenhuollon osalta harvalla on mitään käryä siitä, paljonko rahaa oikeasti palaa, kun itse ei maksa juuri mitään mistään. Kotiin tulee muutaman satasen lasku, mutta osastolla ollessa sai useiden tuhansien eurojen edestä hoitoa. Puhumattakaan siitä, mitä jotkin lääkkeet maksavat.

Myös koulutuksen osalta, sillä yhden lapsen peruskoulutus maksaa yhteiskunnalle yli 100 000 euroa. Hyvin harvalla olisi varaa maksaa lapsensa koulunkäynti ilman tukea.

Olen myös aika varma, että tuista ulisijoiden joukossa on ihmisiä, joiden palkka tulee verovaroista, kun ollaan julkisella puolella töissä tai yksityisellä, joka laskuttaa julkista puolta.

Suomessa on päätetty järjestää aika monet palvelut julkisina, joten aika monen palkka nyt tulee julkiselta puolelta. Se työ on kyllä silti yhtä arvokasta ja tuottavaa kuin jos se tehtäisi yksityisesti. Esimerkiksi terveydenhoidon tai koulutuksen voi toki järjestää yksityisesti, mutta se vain tarkoittaisi, että pelkästään rikkailla olisi niihin varaa. Samoin poliisin ja palokunnan voi yksityistää, mutta voitetaanko sillä mitään?

Terveydenhuollon rahoittaminen ja järjestäminen on kaksi ihan eri asiaa. Perusterveydenhuolto pitäisi todellakin yksityistää ja kilpailuttaa kuntien toimesta. Tulisi paljon halvemmaksi kuin tuottaa itse ja toimisi paremmin. Pääkaupunkiseudun kaksi parhaiten toimivaa terveyskeskusta pyörii yksityisten toimesta. 

Julkinen sektori on tehoton ja huono useimpien palveluiden tuottaja. Poikkeuksen tästä tekee sisäinen ja ulkoinen turvallisuus, jotka kannattaa järjestää julkisen sektorin toimesta ja pitää huolen siitä, että näissä ei esiinny korruptiota. 

Vierailija
389/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän johtuu? Olet kyllä oikeutettu asumistukeen, mikäli olet työtön. Sinulla siis täytyy olla tulot yli 1900 kuukaudessa. 

Tuloni on 760e.

On sulla oikeus asumistukeen, jos maksat vuokraa. Jos sulla on omistusasunto tai sulla ei ole omaa vuokrasopimusta, sittenhän et välttämättä ole oikeutettu. 

Vierailija
390/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tekee päivän työtä vuodessa, on työssäkävijä. Itsepetoksellehan tämä yhteiskunta monilta osin rakentuu. Työssäkäynnin raja voitaisiin määritellä esim >10.000 palkkatulosta kalenterivuoden aikana, mutta niin ei tehdä, koska päivä vuodessa -otannalla saadaan työllisyys näyttämään paremmalta, jolloin työssäkäynti motivoi massoja paremmin. Suomi ei kestä totuutta tässäkään asiassa.

Tuo on kyllä erikoista, että työssäkävijäksi lasketaan aivan heppoisilla perusteilla silloin, kun se on edullista tilastojen valossa.

Katsoin tuossa sitten vuorotteluvapaan ehtoja. Eli jos pitkään työelämässä ollut haluaisi edes hetken tauon töistä, muuta kuin jäämällä työttömyyskortistokoneiston rattaisiin, niin eipä onnistu ihan tuosta vaan.

- Pitää olla Vähintään 20 vuotta työuraa.

- Työajan pitää olla Yli 75% maksimityöajasta.

- Saman työnantajan palveluksessa yhtäjaksoisesti viimeiset 13 kuukautta.

Eikä tuosta korvauskaan ole kovin iso, koska se on 70% ansiosidonnaisesta työttömyyskorvauksesta.

Vierailija
391/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloni on 760e.

On sulla oikeus asumistukeen, jos maksat vuokraa. Jos sulla on omistusasunto tai sulla ei ole omaa vuokrasopimusta, sittenhän et välttämättä ole oikeutettu. 

Mulla on oma talo.

Ärsyttää vaan yleistys että kaikki työttömät saa asumistukea.

Vierailija
392/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloni on 760e.

Hae asumistukea. Katso, että hakemuksen yhteydessä on kaikki liitteet, mitä pitää toimittaa, esim. kopio vuokrasopimuksesta, vuokralaskusta ja selvitys vesimaksusta. Joskus kansalaiset ei saa tukia, joihin on oikeus, koska on tapahtunut jokin virhe asianhoidossa tai päätöksessä. 

Vierailija
393/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloni on 760e.

Mulla on oma talo.

No tuo. Täällä jotkut väittää, että omistusasuntoonkin voisi saada asumistukea, mutta en tiedä siitä tarkemmin, pitääkö paikkansa. 

Vierailija
394/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen omaishoitaja. Töissä käynti mahdotonta.

Asumistukea saan 950e.

Ihan koko vuokraa ei huomioida.

Vierailija
395/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloni on 760e.

Hae asumistukea. Katso, että hakemuksen yhteydessä on kaikki liitteet, mitä pitää toimittaa, esim. kopio vuokrasopimuksesta, vuokralaskusta ja selvitys vesimaksusta. Joskus kansalaiset ei saa tukia, joihin on oikeus, koska on tapahtunut jokin virhe asianhoidossa tai päätöksessä. 

En saa vaikka hakisin. En edelleenkään asu vuokralla.

Vierailija
396/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomusta äänestäneet palkansaajat haluaa ihmiset tukia varassakin töihin ja vielä leikata tukia. Eikö heitä pelota, että työtön Seppo tulee hoitamaan samat työt puolet halvemmalla tukia vastaan?

Vierailija
397/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloni on 760e.

Mulla on oma talo.

No tuo. Täällä jotkut väittää, että omistusasuntoonkin voisi saada asumistukea, mutta en tiedä siitä tarkemmin, pitääkö paikkansa. 

Tietysti pitää paikkansa. Ettekö käy Kelan sivuilla? Lämmityskulut huomioidaan ja vesi. Tälle vuodelle on vieläpä korotetut normit joten tukea saa normaalia enempi.

Vierailija
398/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen omaishoitaja. Töissä käynti mahdotonta.

Asumistukea saan 950e.

Ihan koko vuokraa ei huomioida.

Ja hyvä ettei asumistuessa huomioida tulona mm lapsilisää, elatusmaksua, omaishoidon palkkiota ja vammaistukea.

Vierailija
399/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloni on 760e.

En saa vaikka hakisin. En edelleenkään asu vuokralla.

Kyllähän noin surkeilla tuloilla saa asumistukea omistusasuntoonkin, mutta ei ne sitä hakematta sinulle anna.

Vierailija
400/533 |
11.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntosijoittaminen on oikeastaan samanlaista rahastusta kuin energialla rahastaminen. Ihmisen on saatava katto pään päälle ja sähköä verkosta, jotta pystyy elämään. Jotkut firmat ja asuntosijoittajien tapauksessa usein yksityishenkilöt käyttävät hyväkseen tuota ja rahastavat ihmisiä niin paljon kuin mahdollista.

Asumisen ja energian pitäisi olla valtion tarjoamaa. Pois lukien sitten he, joilla on varaa panostaa enemmän ja haluavat asua hulppeammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan