Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvosi? Mikä susta tuli?
Kommentit (217)
Miten ihmeessä te muistatte jonkun peruskoulun päättötodistuksen keskiarvon ja osa muistaa lukuaineetkin? Lukion voisi ehkä lähelle muistaa.
Peruskoulussa lopulta oli kaikille niin tasapäistä, ettei se keskiarvo paljoa kertonut. Saattoi olla kaksi 9 ka. henkilöä, joista toinen oli lukiossa sitten 8:n tai hieman alle oppilas ja toinen 9,5 oppilas.
Palstan vastaukset kuvaavat sitä, että keskiarvolla ei ole kovin suurta merkitystä siihen, miten myöhemmin menestyy. Ehkä persoonallisuus, sitkeys, asenne, ns. resilienssi ja sattumat vaikuttavat enemmän. Näitä koulussa ei suoraan mitata.
Eräs työnantaja sanoi, että palkkaa ensi sijassa asennetta, ei niinkään oppiarvoa.
Kovalta vaikuttaa keskiarvot, tosin tiedän, että mulla se on taas se täysin toinen ääripää.
5,9 mielettömiä oppimisvaikeuksia, mutta työelämä sitten olikin se mun juttu. Monta työpaikkaa, monenlaisia hommia. 22-vuotiaaksi duunarihommia pienellä palkalla, mutta sen jälkeen viimeiset parikymmentä vuotta vuositulot aikalailla vakiintunut 70-80k välille. Aina ollut kova tekemään töitä, mutta edelleen myös kova vaihtamaan työpaikkaa. Kokemuksen ja sosiaalisten taitojen takia saanut jo pitkään aina jonku asiantuntija tai esimies paikan ja liksa ollut vaatimusten mukainen, eli oon erittäin tyytyväinen.
9,7 ja FM. Nykyään töissä lääkeyhtiössä, kokonaistulot (ansio + pääoma) yltävät suurituloisimpaan kymmenykseen. Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Palstan vastaukset kuvaavat sitä, että keskiarvolla ei ole kovin suurta merkitystä siihen, miten myöhemmin menestyy. Ehkä persoonallisuus, sitkeys, asenne, ns. resilienssi ja sattumat vaikuttavat enemmän. Näitä koulussa ei suoraan mitata.
Eräs työnantaja sanoi, että palkkaa ensi sijassa asennetta, ei niinkään oppiarvoa.
Myös perheen sosioekonominen tausta vaikuttaa. Luin jotain sosiologista tutkimusta, jonka mukaan käteenpierijöiden lapsi 9,0 keskiarvolla menee todennäköisemmin amikseen kuin paremman perheen lapsi 7,5 keskiarvolla. Seurauksena sinänsä ihan fiksu 9,0 lapsi voi jäädä loppuelämäkseen kääntämään rattia ja puolestaan 7,5 keskiarvon tyyppi voi lukiossa skarpata ja vanhempien avustuksella päästä yliopistoon.
Lukuaineiden keskiarvo oli 9,1 ja kokonaiskeskiarvo 8,9. Nykyään kotiin invalidisoitu, jota painostetaan henkilökohtaisen avustajan työhön yms. fyysisiin yksinkertaisiin töihin. Ei tulisi mieleenkään palata enää takaisin henk.koht. avustajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä te muistatte jonkun peruskoulun päättötodistuksen keskiarvon ja osa muistaa lukuaineetkin? Lukion voisi ehkä lähelle muistaa.
Peruskoulussa lopulta oli kaikille niin tasapäistä, ettei se keskiarvo paljoa kertonut. Saattoi olla kaksi 9 ka. henkilöä, joista toinen oli lukiossa sitten 8:n tai hieman alle oppilas ja toinen 9,5 oppilas.
Itselläni juuri toisinpäin, että peruskoulun keskiarvon muistaa paremmin kuin lukion, koska sillä oli merkitystä toisen asteen yhteishaussa. Ja nimenomaan sillä lukuaineiden keskiarvolla haettiin lukioon.
Ainakin täällä Helsingissä lukioihin on kova kilpailu ja keskiarvorajat ovat korkeat. Oman päästötodistukseni keskiarvo oli lukuaineiden osalta 9,36 ja kaikista aineista 9,4. Keskiarvoni olisi riittänyt mihin tahansa helsinkiläiseen lukioon. Lukion päättötodistuksen keskiarvoni oli muistaakseni 9. Minusta tuli sairaanhoitaja.
Keskiarvo oli 8,6. Sain aina todistukseen ysin vaikka koe olisi ollut 9,5 tai 10-, sillä en uskaltanut viitata ja taisin puhua tunneilla kavereille. Lisäksi sain liikunnasta, käsitöistä ja kuvaamataidosta 7-8 arvosanoja, koska olin niissä yksinkertaisesti huono.
Lukion päättärissä keskiarvo oli 8,9 siitäkin huolimatta että olin jo vuosia kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta ja onnettomasta itsetunnosta.
Kirjoitin ihan Ok E:n paperit.
Sittemmin menin ammattikorkeaan kun mistään yliopisto-opiskelusta ei tullut mitään. Häpesin vaan mielenterveysongelmia enkä halunnut paljastaa kellekään olevani sekaisin päästäni.
Meni 15 vuotta, kunnes romahdin kunnolla ja antauduin menemään hakemaan apua.
Olo on hyvin alisuoriutunut ja nuoruuden vuodet tuli heitettyä hukkaan.
9,0 luokanopettaja, olen tyytyväinen
8,3..lähihoitaja vanhusten parissa. Tykkään kyllä työstäni.
4,8 jääkieko ammattilainen muutama vuotta ensin sm liigaa ja sitten rapakontakana ja monta vuotta sitten suomessa taas oon ihan tyytväinen.
7.0 FM tietojenkäsittely ja tekniikan kandi. Ohjelmoija/systeemi-insinööri. Menettelee. Hyvä palakka ja mukavat työkaverit.
9,6, IT-tradenomi, työskentelen pilvipalvelujen parissa IT-alalla. Taustalla myös pariltakin eri alalta yliopisto-opintoja, joita en koskaan saanut päätökseen motivaatio- ja elämänhallintaongelmien takia. Nykyään menee paremmin :)
9,4. Yliopistonlehtori, olen tyytyväinen.
9,1 copywriter ja sisällöntuottaja. Tykkään työstäni, mutta freelancerina vaikea saada säällisiä vuosituloja kasaan. Siksi suunnittelen sivubisnestä.
9,1 (lukuaineet 9,4).
Tekniikan tohtori, opettaja.
Nykyisin toimitusjohtajana, aiemmin mm. tutkimusjohtajana.
Viihdyn melko hyvin. Uskon jaksavani nykyisessä toimessa vielä useita vuosia. Toimitusjohtajana joutuu tosin päättämään ei niin kiinnostavista hallinnollisistakin asioista, asiantuntijajohtajana oli ehkä mukavampi työ, mutta ei niin itsenäinen ja palkka huonompi. Mutta ei valittamista, kovasti olen tehnyt töitä päästäkseni nykyiseen asemaan.
7.9, kaksi ylempää korkeakoulututkintoa tekniikan alalta, teknologiateollisuudessa johtotehtävissä.