Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvosi? Mikä susta tuli?
Kommentit (217)
8,6
It-alan asiantuntija. 3000 e. Olen ihan tyytyväinen. Olin noin 35 vuotias kun pääsin "oikeisiin töihin", sitä ennen olin hyvin epävarma pääsenkö mihinkään ammattiin mikä oikeasti kiinnostaisi.
8.2 tais olla... Rekkakuski.. Juu tykkään kyllä työstä, ainut miinus on nuo työpäivienpituudet 12-15 tuntia vuoro.
9,6 oli päättötodistuksen keskiarvo. Erikoislääkäri. Olen tyytyväinen työhöni.
9,5 oli lukuaineiden ka, ja jos lasketaan mukaan liikunnat, musiikit, kuvikset, niin 9,3. Olin surkea liikunnassa ja pinnasin oikeastaan kaikesta. Inhosin kaikkia pallolajeja, suunnistusta, yleisurheilua. Oikeastaan en tykännyt mistään muusta kuin uinnista. Silti sain seiskan, open lellikki.
Mitä minusta tuli: työtön. Olen ollut tällä kertaa työttömänä kohta 5 kk. Sitä ennen olin lähes koko viime vuoden opettajana. Opetin omaa ammattialaani opintovapaan sijaisena.
Olen ollut myös omalla alalla yksikön päällikkönä muutaman vuoden, asiantuntijana muutamia pätkiä ilman vakituista paikkaa ja erään yrityksen varatoimitusjohtajana alle puoli vuotta. Se oli oikea koiranvirka. Kaikkien huonojen asioiden käsittely sysätään vastuulle, eikä ole todellista valtaa päättää mistään. Lähdin juuri ennen koeajan loppua ja sain pitkän karenssin työttömyyskorvauksiin. Siitä olen oppinut, että älä mene mihinkään työhön, jota et kestä.
Työttömyyteen on toinenkin syy, tai siihen vakituisen työpaikan puutteeseen. Sairastin syövän. Siellä näkyy cv:ssä paha aukko. Olin vuoden kokonaan poissa työelämästä syöpähoitojen ja masennuksen takia juuri ennen korona-aikaa. Projekti jossa työskentelin projektipäällikkönä, oli loppumaisillaan sen vuoden loppuun, kun syöpä todettiin. Sen pirullisen riesan jälkeen olen saanut pelkkää työpätkää. En enää odotakaan, että kukaan palkkaisi toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella.
Jos joku haastattelussa kysyy, mitäs teit v. 2018 lopusta alkaen vuoden eteenpäin, ei sitä kehtaa valehdella, vaikka ihan selvää on, että eivät palkkaa, kun pelkäävät syövän uusiutumista. Niin minä itsekin pelkään.
Se, että ihmisellä on koulutus, ei tarkoita, että hänellä olisi muuten kaikki asiat hyvin. Palstan köyhät aina kuvittelevat, että se jos on saanut koulunsa rämmittyä läpi ja hyväpalkkaisen työn, jotenkin suojaisi kaikelta elämän kurjuudelta.
Tiedoksenne: koulutetuilla ihmisillä on myös mielenterveysongelmia. Heillä on myös parisuhdeongelmia, taloudellisia ongelmia, läheisten kuolemia, vakavia sairauksia ja mielenterveysongelmia. On syvää uupumusta, niin ettei jaksa sitä mitä pitäisi, ja sen seurauksena päätyy istumaan täällä vaikka pitäisi tehdä ihan muuta, ja on entistä huonompi olo. Kouluttamattomat työttömät saatte sentään istua täällä hyvällä omallatunnolla.
5,8, sairaanhoitaja minusta tuli ja olen tyytyväinen.
Lukihäiriöön en saanut tukea koulussa, ja olihan omassa motivaatiossa puutetta. Vasta myöhemmin kun opiskelin lähihoitajaksi ja jatkoin opintoja, alkoi koulunkäynti kiinnostamaan, eikä lukihäiriö ollut esteenä kun ikää ja järkeä tuli.
Noin 7,6 oli k.a. Amikseen kokkipuolelle siitä sitten. En kovinkaan tyytyväinen.
9,2. Olen yrittäjä ja ihan tyytyväinen olen.
8,6. Kävin myös AMK:n, en saanut alan töitä (luova ala). Olen nyt osa-aikainen kaupan kassa ja tyytyväinen.
7,8 Valtiolla sihteerinä, en ole tyytyväinen. Haluaisin olla korkeammalla, mutta neurologisen (ei siis mt) sairauden kanssa se on vaikeaa.
Samoin 9,0 ka. Suorittanut amk tutkinnon ja FM tutkinnon
8,8. Opettaja musiikkiopistossa. Pidän työstäni.
5.6 insinööri. Muut koulut menikin sitte kohtuu hyvin. En aio enää opiskella kun se ei minulle sovi.
Työ on huippuhyvä ja olen siinä hyvä. Vietän samassa työssä eläkkeelle asti.
9,3, VTM, virkamies ja tyytyväinen.
9,5 (lukuaineet 9,7). Minusta tuli ikiopiskelija, mielenterveyskuntoutuja, työtön ja äiti. Toivoisin, että voisin sammuttaa aivoni. Valitettavasti päässäni on jatkuvasti käynnissä mielenkiintoisia pohdintoja.
Päättötodistuksen ka. 8.5 kouluttauduin lopulta diplomi-insinööriksi. Nyt töitä takana 15 vuotta ja rupean keventämään työntekoa ja tekemään 3 päiväistä työviikkoa.
En muista keskiarvoani, sillä ei ole ikinä ollut mitään väliä. 8-9 välillä varmaan, lähempänä kasia. Pääsin lähilukioon, muualle en olisi halunnutkaan. En ollut vielä siinä iässä valmis muuttamaan pois lapsuudenkodista, tai tiennyt alaa, mikä valita.
Monen mutkan kautta minusta tuli sosiaaliohjaaja, olen erittäin tyytyväinen työhöni.
Opiskelin sosionomiksi vasta aikuisiällä, useita vuosia muita töitä tehneenä.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti usko että näinkin koulutetut ihmiset viettäisivät aikaansa täällä.
Täällä saa hyvin illan viimeiset minuutit kulutettua sen jälkeen kun lapset on laitettu nukkumaan. Huomenna taas tohtorinhattu päässä fiksuja tekemään.
9,6 ja minusta tuli ensin kirjastonhoitaja ja sitten perhepäivähoitaja. Olen erittäin tyytyväinen nykyiseen työhöni.