Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuori nainen kantoi kadulla kädet vääränä tavaraa, en uskaltanut setämiehenä tarjota apua.

Vierailija
10.04.2023 |

Ehkä se oli viisain ratkaisu. Tunsin kuitenkin vanhanaikaista huonoa omaatuntoa, etten auttanut naista. Mutta en viitsinyt ottaa riskiä, että tulee jotain me too -ryöppyä/mulkoilua.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä ärsyttäisi, jos joku mies tulisi tarjoamaan kantoapua, kun jaksan itsekin kantaa painavia asioita ja se on hyvää treeniä.

Onko kysy sukupuolesta vai siitä avun tarjoamisesta? Nimittäin minä naisena voisin hyvin tarjoutua apuun. Ja niin tarjoutuisi kyllä puolisonikin. Ihan yhtä lailla tarjoutuisimme auttamaan vanhaa naista, vanhaa miestä, kaatunutta rappioalkoholistia, romanialaista kerjäläistä tai ketä tahansa (poikkeuksena aggressiiviset, mahdollisesti huumeiden vaikutuksen alaisena olevat).

Itsekin tykkään kävellä kaupasta kotiin enkä huoli kyytiä, jos joku naapuri tarjoaa, mutta eipä tulisi mieleen osoittaa ärtymystä. Sen sijaan ihan iloisesti kiitän ja kerron, että tarkoituksella lähdin kävellen matkaan.

Vierailija
22/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä aina itte kannan kauppaostokseni, en halua muitten apua, ei ole heidän ongelmansa ruokani ja muut tavarat. XD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus: olen sosiaalisesti vammainen, en uskalla puhua vieraille ihmisille, enkä varsinkaan nuorille naisille.

Ap

Vierailija
24/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä ärsyttäisi, jos joku mies tulisi tarjoamaan kantoapua, kun jaksan itsekin kantaa painavia asioita ja se on hyvää treeniä.

Onko kysy sukupuolesta vai siitä avun tarjoamisesta? Nimittäin minä naisena voisin hyvin tarjoutua apuun. Ja niin tarjoutuisi kyllä puolisonikin. Ihan yhtä lailla tarjoutuisimme auttamaan vanhaa naista, vanhaa miestä, kaatunutta rappioalkoholistia, romanialaista kerjäläistä tai ketä tahansa (poikkeuksena aggressiiviset, mahdollisesti huumeiden vaikutuksen alaisena olevat).

Itsekin tykkään kävellä kaupasta kotiin enkä huoli kyytiä, jos joku naapuri tarjoaa, mutta eipä tulisi mieleen osoittaa ärtymystä. Sen sijaan ihan iloisesti kiitän ja kerron, että tarkoituksella lähdin kävellen matkaan.

Naurattaa nämä tietyn ikäisten naisten, "minä iloisesti aina menen ja tulen, olen aina tosi iloinen, etkö sinä kun voisi kohteliaasti olla iloinen!", en ole koskaan kuullut että mies ohjeistaisi muita miehiä käyttäytymään "iloisemmin". Sukupuolirooleja ja sen sellaista vai mitä?

Vierailija
25/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Pitäisikö tässä nyt sanoa että olisit auttanut vai mikä oli pointtisi?

Koska asia ei ollut aloittajallekaan itsestään selvä vaan vaati pohtimista eri toimintavaihtoehtojen väliltä, hän halusi todennäköisesti havahduttaa muutkin ajattelemaan, että vuosikymmeniä sitten opeteltujen hyvien tapojen vaistomainen noudattaminen voi nykyisin olla kohtalokas virhe.

Niin, median totuushan on, että lähes jokainen nainen kohtaa jatkuvasti epäasiallista lähestymistä ja häirintää. Voit katsella väärällä tavalla. Tai ainakin se voi tuntua siltä. Olen siirtynyt aikalailla moodiin, että parempi käyttäytyä siten, ettei minkäänlaisille väärintulkinnoille tule mahdollisuutta. Eli suhtauden naisiin kuin ilmaan. En näe enkä kuule. 

Etköhän sä ole sitten kuitenkin aina ollut ns. miesten mies? Hyvä niin, sekä sinulle että muille miehille että niille "näkymättömille".

Vierailija
26/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku tarvitsee apua, hän pyytää sitä.

Minä autoin tänään kädestä pitäen mummon lumipenkalta alas. Hän ei olisi kysynyt apua vaan tullut sieltä lonkat mukkelismakkelis alas, jos en olisi mennyt kysymään ja ottamaan kauppakasseja ja tarttunut käteen kiinni. Olkaamme avuliaita toisillemme. Siitä tulee kaikille hyvä mieli.

Mummot ovat ainoa ihmisryhmä jota näin setämiehenä vielä uskaltaa lähestyä ja tarjota apuaan. Nuoria naisia ei voi, koska se on seksismiä, ja lapsia ei voi, koska se on p*dofiliaa.

No jos sä käyt jalkoväliin kiinni apua tarjotessasi, niin onkin parempi että pitäydyt niissä mummoissa jotka ovat sen kanssa ok.

sinulla on melko erikoinen mielikuvitus, kun aloitus triggeröi sinut höpisemään jalkovälistä, vaikkei aloittaja viitannut siihen millään tavalla

- eri

Vierailija
27/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä autoin tänään kädestä pitäen mummon lumipenkalta alas. Hän ei olisi kysynyt apua vaan tullut sieltä lonkat mukkelismakkelis alas, jos en olisi mennyt kysymään ja ottamaan kauppakasseja ja tarttunut käteen kiinni. Olkaamme avuliaita toisillemme. Siitä tulee kaikille hyvä mieli.

Mummot ovat ainoa ihmisryhmä jota näin setämiehenä vielä uskaltaa lähestyä ja tarjota apuaan. Nuoria naisia ei voi, koska se on seksismiä, ja lapsia ei voi, koska se on p*dofiliaa.

No jos sä käyt jalkoväliin kiinni apua tarjotessasi, niin onkin parempi että pitäydyt niissä mummoissa jotka ovat sen kanssa ok.

Seksismiksi kylläkin riittää nyky-yhteiskunnassa se, että mies syyllistyy johonkin suusanalliseen ns. mikroaggressioon. Ja pedarin leiman saa se mies, joka vaikkapa ajaa toistuvasti koulun ohi pakettiautolla.

Vierailija
28/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen kyllä pyytää apua jos sitä tarvitsee! Ei tarvitse tulla häiritsemään!

Vierailija
29/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinulla on melko erikoinen mielikuvitus, kun aloitus triggeröi sinut höpisemään jalkovälistä, vaikkei aloittaja viitannut siihen millään tavalla

- eri

"Minua syytettäisiin pedo. filiasta jos lähestyisin lapsia" on kyllä aika kertova ilmaisu, jotain kontaktia tai sävyttämää juttua vaadittaisiin. Vai mitä?

-ihan joku muu

Vierailija
30/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksismiksi kylläkin riittää nyky-yhteiskunnassa se, että mies syyllistyy johonkin suusanalliseen ns. mikroaggressioon. Ja pedarin leiman saa se mies, joka vaikkapa ajaa toistuvasti koulun ohi pakettiautolla.

Riippuu tietysti siitä mistä syystä pakulla koulun ohi ajaa ja mitä ikkunasta huutelee. Ei kenelläkään riitä energiaa kytätä ohi ajavia autoja ihan huvin vuoksi, ei vaan riitä aika ja jaksaminen. Tarinat on tarkoita.

Vierailija
31/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu niin tyypillistä suomalaista käyttäytymistä. Setämiehet uhriutuvat ja samalla toivovat märissä unissaan että joku prinsessa olisi pulassa. Ei tarvitse miettiä. Ei teidän apuanne tarvita koska sitä saa jos tarvitsee eikä siihen mitään sivullisia setiä tarvita 😁

Vierailija
32/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

"Minua syytettäisiin pedo. filiasta jos lähestyisin lapsia" on kyllä aika kertova ilmaisu, jotain kontaktia tai sävyttämää juttua vaadittaisiin. Vai mitä?

-ihan joku muu

1) Sanamuotonsa mukaisesti ilmaisu "jos lähestyisin lapsia" sisältää jo sen, että tulee metrinkään verran lähemmäs lapsia, jotka ovat näköpiirissä, vaikkei olisi millään tavoin kiinnostunut kyseisistä lapsista. On ihan pätevä havainto, että nyky-yhteiskunnassa jo tämä riittää ylitulkintoihin. Kontakti on sinun keksintöäsi.

2) Vaikka myös lainaamassasi tekstissä oli sana setämies, kuten aloituksessakin, se ei vielä osoita, että lainaamasi teksti olisi aloittajan kirjoittama.

- sama eri 

Vierailija
33/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran nähnyt kun naisella auto on sammunut tien varteen. Olen antanut tsemppiheilutuksen kädellä ja ajanut ohi. Jälkeenpäin olen alkanut miettiä, voidaanko kädenheilutus tulkita seksuaaliseksi häirinnäksi. Täytyy vissiin lopettaa se.

Vierailija
34/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen kyllä pyytää apua jos sitä tarvitsee! Ei tarvitse tulla häiritsemään!

Älä pelkää. Ei tulla häiritsemään, ja ei tulla vaikka pyydettäisiin.

Vierailija
35/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automekaanikko kirjoitti:

Olen muutaman kerran nähnyt kun naisella auto on sammunut tien varteen. Olen antanut tsemppiheilutuksen kädellä ja ajanut ohi. Jälkeenpäin olen alkanut miettiä, voidaanko kädenheilutus tulkita seksuaaliseksi häirinnäksi. Täytyy vissiin lopettaa se.

Se on ainakin varman päälle!

Vierailija
36/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis kiva jos ulimiehet käyttäis luovuuttaan oikeaan elämäänsä

Vierailija
37/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu niin tyypillistä suomalaista käyttäytymistä. Setämiehet uhriutuvat ja samalla toivovat märissä unissaan että joku prinsessa olisi pulassa. Ei tarvitse miettiä. Ei teidän apuanne tarvita koska sitä saa jos tarvitsee eikä siihen mitään sivullisia setiä tarvita 😁

Niin, epäilen tämänkaltaisen ajattelun olevan niin yleistä, että päädyin pidättäytyä avuntarjouksesta. Ja kuten avauksen jälkeisessä viestissä totesin tämä prinsessa ei kiinnostanut minua naisena millään tasolla. -ap

Vierailija
38/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti taidottomat uhriutuu, koska eivät osaa tarjota apua kuin normaalit ihmiset. 😎 Avun tarjoamisen soveliaisuus riippuu myös tilanteesta - jos nainen oli kantamassa kotiinsa kamaa niin joo, ei varmana halua että joku gubbe tulee auttamaan.

Vierailija
39/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, epäilen tämänkaltaisen ajattelun olevan niin yleistä, että päädyin pidättäytyä avuntarjouksesta. Ja kuten avauksen jälkeisessä viestissä totesin tämä prinsessa ei kiinnostanut minua naisena millään tasolla. -ap

miksei kiinnostanut? jos oli vanhempi nainen heillä on paljon sulle mitä voi opettaa

Vierailija
40/92 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti siitä mistä syystä pakulla koulun ohi ajaa ja mitä ikkunasta huutelee. Ei kenelläkään riitä energiaa kytätä ohi ajavia autoja ihan huvin vuoksi, ei vaan riitä aika ja jaksaminen. Tarinat on tarkoita.

Kyllä tuosta on ihan aito tapaus Jyväskylästä muutamien vuosien takaa. Joku remonttireiska etsi työkohdetta ja ajoi sen takia useita kertoja päiväkodin ohi, ja tämän johdosta tuli "pedarihälytys" sosiaalisessa mediassa. Kyseistä tapausta käsiteltiin lehdissäkin: https://www.ksml.fi/paikalliset/2388333