Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siskontytär sanoi pääsiäislounaalla toivovansa että kuolen

Vierailija
10.04.2023 |

6v tyttö siis kyseessä, aikaisemmin ollut kiltti eikä meillä minusta ollut mitään skismaa nyt tai aikaisemmin mistä tuollainen tokaisu olisi voinut tulla. Siskoni meni aivan shokkiin, torui tytärtään ja pahoitteli minulle tosi nöyränä. Vähän hölmistynyt olo jäi, tietääkö joku lastenpsykiatriaan erikoistunut mistä tuollainen käytös voisi johtua?

Kommentit (215)

Vierailija
21/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan sitä toivoo.

Vierailija
22/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja mitä sinä vastasit sille 6-vuotiaalle?

Sanoitko vaan, että ai jaa vai sanoitko, että olipa rumasti sanottu. Miksi haluat minun kuolevan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle kuoleman lopullisuus ei ole välttämättä kunnolla tajunnassa, jos kukaan läheinen ei ole vielä kuollut. Minäkin muistan tilanteen erään ensimmäisen luokan ensimmäisiltä päiviltä. Laskettiin, että luokassa oli tyttöjä yksi enemmän kuin poikia. Siihen yksi poika totesi: "Jos yksi tytöistä kuolisi, niin meitä olisi yhtä paljon." Ei hän sillä mitään pahaa tarkoittanut.

Todennäköisesti siskosi tyttöä juuri sillä hetkellä harmitti jokin asia sinussa, mutta hän ei tajunnut, mitä hänen tokaisunsa ihan oikeasti tarkoitti.

Vierailija
24/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6-vuotiaalla on uhmaikä parhaassa vauhdissa

https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/6-7-v/6-7-vuotia…

Kiitos! Eli tuon silmäiltyäni uskaltaisi laittaa vielä kehittyvien tunnetaitojen ja tunteidensäätelyn piikkiin?

AP 

Vierailija
25/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tyttö sanoi kun puhuitte asiasta ja kysyitte miksi hän sanoi noin?

Purskahti torumisen myötä itkuun ja painui vessaan rauhoittumaan. Äitinsä seurasi häntä ja koitti saada häntä sanallistamaan, mistä tuo tokaisu olisi voinut tulla mutta tyttö ei suostunut myöntämään mitään. Meni omaan huoneeseensa heti lounaan jälkeen mutta tehdessäni lähtöäni tuli moikkaamaan.

AP

olisit käskenyt pois, en tuhmia moikkaa

Vierailija
26/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja mitä sinä vastasit sille 6-vuotiaalle?

Sanoitko vaan, että ai jaa vai sanoitko, että olipa rumasti sanottu. Miksi haluat minun kuolevan?

Menin vähän lukkoon enkä ehtinyt saada sanaa suustani ennen kuin siskoni ehti reagoida sanottuun ensin, sen jälkeen aikaisemmin kuvailemani vessaan poistuminen ja siellä rauhoittuminen tapahtui.

AP

Vierailija
27/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuon ikäinen etenkin jos ei ole sosiaalisesti erityisen edistynyt, tarkoittaa kiukuksissaan tuollaisella tokaisulla lähinnä että kunpa sinua ei olisi just nyt siinä koska olet aiheuttanut minulle kurjan mielen syystä x tai y. Olisiko hän halunnut vieraita ylipäänsä vai oliko ollut kotona riitaa, joutuiko jakamaan erityisesti jotain koska perheenne tuli, kohtelitko häntä ikävästi, onko lapsi voinut käsittää jotain väärin sinusta/ perheestäsi, onko siskosi kanssa jotain mustasukkaisuutta josta lapsi on voinut kuulla? Onko kyseessä erityislapsi, jolla on tokaisuja / toistoja tv-ohjelmista (ns. kaikupuhe)? Syitä on niin paljon että ilman parempia taustoja tähän provoon on vaikea lähteä täysillä mukaan. ;) höystä vähän.

Vierailija
28/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei varmaan edes ymmärrä, mitä kuolema tarkoittaa, mutta jostain tuo tulee. TV-ohjelmasta tai sitten se siskosi on lapsen kuullen manannut sinua noin. Tai sitten joku on sanonut lapselle noin, ja se on jäänyt mieleen, esim. ulkona toinen lapsi. Oliko tilanne muuten normaali, eli lapsi ei ollut suuttunut sinulle mistään? Oliko esim. lahja jäänyt saamatta, tai vaikka pääsiäismuna? Jokin naurettava pikkujuttukin voi saada lapsen sanomaan tuollaisia sammakoita suustaan, mitä ei edes itse ymmärrä. Jostain kuitenkin tuo kumpuaa, eli kuullut tuon jossain. Tuo toivotus ei edes lapsen suusta ole mikään onnen toivotus, vaikkei se lapsi tajuakaan välttämättä kuoleman käsitettä. Haluaa että poistut? 

Vierailija
29/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä nyt kauheesti laittais painoarvoa 6v. :n höpötyksille, lapsethan laukoo joskus ihan mitä sattuu.

kouluiässä pitää jo osata pitää typerimmät mölyt mahassa.

Vierailija
30/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitä ennen tapahtui, ennen kuin sanoi noin?

Vierailija
31/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan tosissasi, että hermostuit tuollaisesta asiasta? Kuusivuotias on vielä aika pieni, kuolema asianakin yleensä vieras. Asiallisesti voi lapsen kanssa keskustella asiasta, mitä se tarkoittaa.

Vierailija
32/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa ne käytösmallit ja puheet opitaan.

Mun siskon mies tönäisi siskon nurin heidän kotonaan. Kun sisko tuli käymään luonani, niin hänen viisi vuotias poika tönäisi ensitöikseen minun pienen yksivuotiaan nurin.

Sisko ei noteerannut mitenkään. Siitä pojasta kasvoi sisäänpäin kääntynyt aikuinen vailla parisuhdetta edelleen. On nykyisin jo nelikymppinen.

Vierailija
33/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä nyt kauheesti laittais painoarvoa 6v. :n höpötyksille, lapsethan laukoo joskus ihan mitä sattuu.

kouluiässä pitää jo osata pitää typerimmät mölyt mahassa.

Ei onnistu vielä edes alakoululaisilta. Monenlaisia juttujahan lapset kertoilee.

Vierailija
34/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tyttö sanoi kun puhuitte asiasta ja kysyitte miksi hän sanoi noin?

Purskahti torumisen myötä itkuun ja painui vessaan rauhoittumaan. Äitinsä seurasi häntä ja koitti saada häntä sanallistamaan, mistä tuo tokaisu olisi voinut tulla mutta tyttö ei suostunut myöntämään mitään. Meni omaan huoneeseensa heti lounaan jälkeen mutta tehdessäni lähtöäni tuli moikkaamaan.

AP

Niin, ehkäpä olisi päässyt vähän pitemmälle jos olisi yrittänyt ensin selvittää mistä oikein tuulee ja sitten vasta torunut toisen järkytyksen partaalle jos aihetta on.

Vierailija
35/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ymmärtää kuoleman kunnolla vasta 10-12-vuotiaana, silloin vasta kehittyy abstraktin ajattelun kykykin. Todennäköisesti kuullut jostain ja kokeili itse mitä tapahtuu, jos niin sanoo.

T. Ennen lastenpsykalla töissä

Vierailija
36/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomionhakuisuutta, ilman että ymmärtää vielä kuinka vakava ja lopullinen asia kuolema oikeasti on?

Vierailija
37/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pääsiäisenä kuoleman teemat voivat noista monessa kohtaa esille, varsinkin jos olette aktiivisia kristittyjä. Pientä lasta nämä asiat jäävät mietityttämään ja voi purkautua esim tuolla tavalla. Oma 5v itki äsken, että hän ei halua kuolla. Oli anoppilassa saanut kuulla pääsiäistarinoita. Huokaus. Tähän auttoi kun muisteltiin yhdessä rakasta isomummoa ja hänen mukavia ja kauniita hautajaisiaan. Jospa kaikki saataisiin kuolla vasta sitten, kun elämä on antanut sen kaiken hyvän mitä se voi antaa.

Vierailija
38/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä enää huolisi kuolemantoivottelijakakaraa kylään. Sanoisin vaan että nyt on niin rumasti sanottu että ei tarvitse enää tulla, heido!

Vierailija
39/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan mennyt ap:n tavoin lukkoon tilanteessa. Menin silloinkin lukkoon, kun oma noin 5-6v sukulaistyttö totesi ravintolapöydässä, että miksi sinä Maija aina naurat väärässä paikassa. Olen siis kova hymyilemään ja nauramaan, mutta en nyt ole mikään seurueen keskipiste koskaan enkä tuo itseäni esille. Toki tokaisu on vaan lapsen tokaisu, mutta kyllä minä siinä mietin että pitääkö tässä alkaa jotenkin suitsia käytöstään...

Vierailija
40/215 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun tyttö joka on 8v sanoisi jollekin noin niin minä ainakin nauraisin.

Hehhheheh että meillä on hauskaa kun toivotaan sukulaisen kuolemaa. Onko teillä kotona kaikki ookoo?

Ota vähän rennommin, ei kuolema ole niin vakavaa.