Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vaatimattomassa asunnossa olisit valmis asumaan säästääksesi mahdollisimman paljon?

Vierailija
10.04.2023 |

Asun siis Helsingissä ja olen sinkku, eli maksan asumiskulut täysin yksin. Ansaitsen sen verran hyvin, että mitään asumistukea en saa, enkä muitakaan yhteiskunnan tukia. Eli pystyn maksamaan asunnosta ihan hyvinkin, mutta kyllästyttää laittaa niin paljon rahaa vuokraan että omaan asuntoon säästäminen on harmitttavan hidasta.

Nyt olen päättänyt muuttaa halvempaan asuntoon ja pähkäilen sen kanssa, miten vaatimattomasti voisin elää olematta ihan onneton, voidakseni säästää mahdollisimman paljon. Pk-seudulla on nyt pakko asua töiden takia, vaikka sitäkin voin muuttaa mahdollisuuksien puitteissa jatkossa.

Halvimmat asunnot mitä olen löytänyt sellaisilta alueilta, jotka ovat joukkoliikenteen saavutettavissa (autoa minulla ei ole enkä halua sellaiseen käyttää rahaa), ovat siinä noin 600 euroa. Mutta ne ovat sitten 20 neliötä, huonokuntoisia, eikä niissä ole astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta eikä edes tilaa tai liitäntöjä niille. Tosin taloyhtiöissä on taloyhtiöpesulat. Ja yllättävää kyllä, joukkoliikenteen saavutettavissa olevat asunnot eivät Vantaalla tai Espoossa ole juurikaan halvempia kuin Helsingissä.

Mietin vain, kestäisinkö asua tuollaisissa oloissa säästääkseni mahdollisimman paljon? Sitoutua pitää kuitenkin minimissään vuodeksi. Sitten jos maksaisi pari sataa enemmän niin saisi hyväkuntoisen asunnon, jossa pesukoneet on, vaikkakin niissäkään ei neliöitä paljon tuota enempää ole (sellaiset 25 neliötä), ja kivemmalta alueelta.

Tavoitteena on väliaikaisratkaisu jotta voin maksimoida säästämisen, joten tilannetta pitäisi kestää ehkä 1-2 vuotta.

En ole koskaan asunut noin pienessä asunnossa enkä ilman pyykinpesu- ja astianpesukonetta. Pienin asunto, jossa olen asunut, oli 30 neliötä. Nykyinen on 50 neliötä.

Mitä tekisitte minun tilanteessani? Olisiko sitä aivan epätoivoisen onneton tuollaisessa koneettomassa miniasunnossa, joka olisi vielä huonokuntoinen?

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin valmis asumaan mökissä, siis sähköttomänä ja kantovedellä. Helsingissä muuttaisin soluun tai kommuuniin

Vierailija
2/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla hinnalla saat soluhuoneen ydinkeskustasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ilman keskuslämmitystä, tiskikonetta, pesukonetta ja uunia.

Vierailija
4/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin valmis asumaan mökissä, siis sähköttomänä ja kantovedellä. Helsingissä muuttaisin soluun tai kommuuniin

Tuollainen vaatimaton mummonmökki kävisi minulle mainiosti. Siinä vain tulee esteeksi se, että ne ovat tyypillisesti paikoissa, joihin päästäkseen tarvitsee auton, johon sitten taas vuorostaan menee rahaa.

Kämppäasuminen olisi muuten ihan ok, mutta itselläni on pieni koira, ja kämppäasumisilmoituksissa on käytännössä aina kielto lemmikeille (siltä varalta että joku on allerginen).

Vierailija
5/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä novelli aloituksessa, tiivistätkö vähän?

Vierailija
6/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä soluhuoneita halvemmallakin saa, mutta niihin ei saa tuoda lemmikkejä. Jollainen itselläni on ja josta en luovu.

Vierailija
7/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota, kun kävin katsomassa 38-neliöstä asuntoa Tampellan alueella. Kaunis, mutta tukalan pieni asunto, koska kylpyhuone oli valtava.

Vierailija
8/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin asua asuntovaunussa. Pari vuotta lomailin sellaisessa ja tykästyin, tottakak talvella pysyvästi asuminen oli eri asia, mutta ehkä se menisi seikkailuna

Vierailija
9/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä etsisin noilla ehdoilla kimppa-asuntoa, missä on muita työssäkäyviä ihmisiä.

Vierailija
10/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiivistys: olisitko valmis asumaan 20 neliön huonokuntoisessa asunnossa, ilman pyykinpesukonetta ja astianpesukonetta, ikävällä alueella, jos ei olisi pakko? Vaan pelkästään säästääkseen.

Vierailija
11/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneettomuus ei ole mulle kynnyskysymys, sinkulla ei tule niin hurjasti pyykkiä ja tiskiä että uupuisin siihen urakkaan. Mutta asunnon viihtyisyys on jonkunverran tärkeää, huonokuntoinenkin vanha keittiö voi esimerkiksi olla joko kodikas tai ällöttävä. Samoin ikkunanäkymät ovat itselleni tosi tärkeät, voisi viihtyä huonommassakin kämpässä jos se olisi valoisa ja kauniit luontomaisemat. Sen sijaan upouudessa kämpässä jonka ikkunasta näkyy vain läheisen naapuritalon seinä, voisin huonosti. Itse katsoisin myös kauempaa radanvarresta asuntoja mutta siinä pitää huomioida nousevat matkakulut vs halvemmat hinnat. Ja ehdottomasti harkitsisin vuokraamisen vaihtoehtona omistusyksiötä jos tarkoitus on säästää.

Vierailija
12/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen vaatimaton mummonmökki kävisi minulle mainiosti. Siinä vain tulee esteeksi se, että ne ovat tyypillisesti paikoissa, joihin päästäkseen tarvitsee auton, johon sitten taas vuorostaan menee rahaa.

Kämppäasuminen olisi muuten ihan ok, mutta itselläni on pieni koira, ja kämppäasumisilmoituksissa on käytännössä aina kielto lemmikeille (siltä varalta että joku on allerginen).

Anna koira jollekin siksi aikaa. Jostakin pitää luopua, aloita koirasta.

Vierailija
13/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä etsisin noilla ehdoilla kimppa-asuntoa, missä on muita työssäkäyviä ihmisiä.

Edelleenkään, ei toimi koska niihin ei saa tuoda lemmikkejä. Enkä luovu pienestä koirastani.

Siksi tämä muuten hyvä ehdotus on poissuljettu.

Vierailija
14/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin asua ap:n kuvailemassa kämpässä. Raja menisi siinä, että kimppakämpässä en asuisi. Tai jossain hankalien kulkuyhteyksien päässä.

Vierailija
15/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä soluhuoneita halvemmallakin saa, mutta niihin ei saa tuoda lemmikkejä. Jollainen itselläni on ja josta en luovu.

Perusta oma solu johon saa tuoda koiran. Vuokraat ison kämpän, takaan että asukkaat löytyvät nopeasti.

Vierailija
16/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voit lopettaa haaveilun jos et koirasta luovu.

Vierailija
17/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittäisi yksin asuessa 20 neliötä, ja yksi ihminen ei tee paljoa tiskiäkään. Asuin useamman vuoden pienessä asunnossa, ja säästin samalla käsirahan omaan asuntoon. Kannatti.

Vierailija
18/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano vielä että olet vegaani 😆👌🏽

Vierailija
19/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiivistys: olisitko valmis asumaan 20 neliön huonokuntoisessa asunnossa, ilman pyykinpesukonetta ja astianpesukonetta, ikävällä alueella, jos ei olisi pakko? Vaan pelkästään säästääkseen.

En ainakaan ilman pyykinpesukonetta tai karmealla alueella.

ohis

Vierailija
20/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin melkein missä vaan, mutta kun on lapsia niin asunnon on oltava tämä nykyinen 100 neliöä vähintään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi