Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloinen, paljonko annat vuosittain rahaa hyväntekeväisyyteen?

Vierailija
10.04.2023 |

Oletko kuukausilahjoittaja, katastrofilahjoittaja, vai jääkö huonompiosaisten auttaminen tyystin välistä?
Itse olen vuosia lahjoittanut Kirkon ulkomaan avulle 15€/kk, havahduin vuoden alussa siihen, että palkkani on noussut, joten aloin lahjoittamaan myös Suomen punaiselle ristille 20€/kk.
Tuo on n. 1% nettopalkastani, joten olisi vielä varaa lahjoittaa enemmänkin.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 50% bruttopalkastani menee hyväntekeväisyyteen. Eduskunta päättää kohteet. Aika paljon näyttää menevän eläkeläisten tukemiseen, heidän eläkkäistäänhän vain murto-osa on itse maksettua.

Vierailija
2/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 euroa. Ylimääräiset hyväkuntoiset tavarat lahjoitan SPR konttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Teen hyväntekeväisyyttä vapaaehtoistyöllä ja joskus olen suomalaiselle rahanpyytäjälle antanut rahaa kauppakeskuksissa. Mihinkään keräyksiin en osallistu koskaan. Ne on huijausta.

Vierailija
4/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 50% bruttopalkastani menee hyväntekeväisyyteen. Eduskunta päättää kohteet. Aika paljon näyttää menevän eläkeläisten tukemiseen, heidän eläkkäistäänhän vain murto-osa on itse maksettua.

Heko heko. Sinä hyödyt koulutuksesta, tieverkostosta, poliisista, palokunnasta, yhteiskuntarauhasta, Kela-korvauksista, lapsilisistä.

Turha väittää että se menee johonkin "hyväntekeväisyyteen" kun itsekin käytät yhteisiä resursseja.

Vierailija
5/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Valtio hoitaa sen puolestani.

Teen tavaralahjoituksia paikalliselle esylle, esim ruokaa, hiekkaa, liinavaatetta, tyynyjä.

Vierailija
6/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään, sillä 40% palkasta menee valtion kautta hyväntekeväisyyteen. En valittaisi jos niille verorahoille saisi jotakin vastinetta, mutta julkinen terveydenhuolto on nykyään vitsi, päiväkodit ja koulut on kuralla, tiet täynnä kuoppia, joissa rikkoo auton ja rikastuttajat asustaa merenrantakämpissä.

Vierailija
7/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Muutaman joululahjan ostan paikallisten lasten joulupuukeräykseen. Ukrainalaisille olen lahjoittanut pyyhkeitä, lakanoita, astioita, talvivaatteita. Noissa rahakeräyksissä vedetään välistä

Vierailija
8/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heko heko. Sinä hyödyt koulutuksesta, tieverkostosta, poliisista, palokunnasta, yhteiskuntarauhasta, Kela-korvauksista, lapsilisistä.

Turha väittää että se menee johonkin "hyväntekeväisyyteen" kun itsekin käytät yhteisiä resursseja.

Oletan että maksat itse veroja muutaman tonnin vuodessa, ja käytät paljon julkisia palveluita ja nostat tukia, kuten mainitsemaasi lapsilisää?

Jotkut meistä maksavat kymmeniä tai satojatuhansia euroja veroja vuodessa, ja käyttävät palveluita muutaman tonnin edestä. Sitä tarkoittaa olla nettoveronmaksaja. Se on sama asia kuin hyväntekeväisyys.

Muutama esimerkki:

- Autoilijat maksavat polttoaineveroa enemmän kuin tie-infra vaatii

- Poliisin vuosibudjetti on alle miljardin, pienempi kuin esim. kehitysapu

- Yksityinen sairauskuluvakuutus joka kattaa hoidon lisäksi lääkkeet ei montaa tonnia vuodessa maksa

- Huippukoulutus, esim. tuotantotalousinsinööri, maksaa yhteiskunnalle muutaman kymppitonnin, jonka työelämään päästyään tuta-DI

maksaa takaisin verojen muodossa alle vuodessa, mutta jatkaa verojen maksua koko 40 v työuransa ajan

Kannattaa yrittää ymmärtää yhteiskunnan jäsenten erilaisia rooleja, eikä ajatella että kaikki saavat ja antavat - tai toisaalta tarvitsevat - yhtä paljon. Auttaa asettumaan muiden asemaan ja löytämään parempia kompromisseja.

Vierailija
9/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1500 e vuodessa. Viime vuonna annoin vähän enemmän Ukrainan sodan takia.

En kuulu kirkkoon niin annan vähintään kirkollisverosta säästämäni rahat hyvään tarkoitukseen.

Vierailija
10/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainaan menee minun hyväntekeväisyys - armeijalle aseita ja varusteita aina kun saan jonkun satasen säästettyä.

Enemmän siellä on tuolle rahalle käyttöä kuin minulla.

Vierailija
11/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienituloinen ja lahjoitan silti joka kuukausi. Eläimet saavat rahaa.

Vierailija
12/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyysää ketään! En ole koskaan mistään mitään apua saanut, en siis anna takaisin!

Ihan yksin itse sain asiani hoitaa, ei kukaan tarjonnut auttavaa kättä!

Vierailija
13/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e/kk mieli ry:lle koska muiden pahoinvointi ja oireilu ahdistaa minua.

Ja joskus lahjoitan esim vaatteita

Vierailija
14/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään, kun olen perheen ainoa täysi-ikäinen, niin lahjoitan vain Unicefille 31€/kk kuukausilahjoittajana. Olen juuri ja juuri keskituloinen. Jos tuleva hallitus leikkaa kehitysapua, niin joudun tietysti korottamaan tuota summaa tai ottaa toisen lahjoituskohteen.

Ajattelen aina sairasta köyhää lasta, joka ei saa tarpeeksi ruokaa tai rokotusta, ja silloin kolmenkympin antaminen tuntuu niin vähäisestä, että hävettää.

Aiemmin, kun oli kahden aikuisen tulot, olin myös Amnestyn kuukausilahjoittaja ja muistaakseni WWF:n.

Vierailija
15/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En senttiäkään. Kyllä kunnat ja valtio avustavat jo ihan tarpeeksi, eikä minun tarvitse edes päättää kohdetta.

Vierailija
16/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan että maksat itse veroja muutaman tonnin vuodessa, ja käytät paljon julkisia palveluita ja nostat tukia, kuten mainitsemaasi lapsilisää?

Jotkut meistä maksavat kymmeniä tai satojatuhansia euroja veroja vuodessa, ja käyttävät palveluita muutaman tonnin edestä. Sitä tarkoittaa olla nettoveronmaksaja. Se on sama asia kuin hyväntekeväisyys.

Muutama esimerkki:

- Autoilijat maksavat polttoaineveroa enemmän kuin tie-infra vaatii

- Poliisin vuosibudjetti on alle miljardin, pienempi kuin esim. kehitysapu

- Yksityinen sairauskuluvakuutus joka kattaa hoidon lisäksi lääkkeet ei montaa tonnia vuodessa maksa

- Huippukoulutus, esim. tuotantotalousinsinööri, maksaa yhteiskunnalle muutaman kymppitonnin, jonka työelämään päästyään tuta-DI

maksaa takaisin verojen muodossa alle vuodessa, mutta jatkaa verojen maksua koko 40 v työuransa ajan

Kannattaa yrittää ymmärtää yhteiskunnan jäsenten erilaisia rooleja, eikä ajatella että kaikki saavat ja antavat - tai toisaalta tarvitsevat - yhtä paljon. Auttaa asettumaan muiden asemaan ja löytämään parempia kompromisseja.

Aika halvaksi arvioit tuin insinöörin. Pari sitten laskettiin erään luonnontieteen alan (ei siis humanisti) väitöskirjan kustantavan yhteiskunnalle noin 300-350 k@. Tosin siinä työllistyy useampia henkilöitä ja odotusarvo valmistuneen tohtorin arvo veromaksajana kaikkine oheistoimineen ja monen muun henkilön työllistäjänä on aika iso

Vierailija
17/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta nettoveronmaksajana on kiva olla.

Vierailija
18/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hyysää ketään! En ole koskaan mistään mitään apua saanut, en siis anna takaisin!

Ihan yksin itse sain asiani hoitaa, ei kukaan tarjonnut auttavaa kättä!

älä valehtele  - terveydenhuolto, kirjastot, julkinen liikenne, koulutus, yhteiskunnan muu infra

Vierailija
19/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin lahjoittamisen sen jälkeen, kun tajusin että 98% lahjoitussummasta menee keräystoiminnan kuluihin ja johdon palkkoihin sekä korruptoituneille välikäsille. Nykyään lahjoitan vain jos raha menee suoraan kohteeseen ilman välikäsiä ja pieniä summia Ronald McDonaldsin lastentalosäätiölle. 

Vierailija
20/62 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä suurempi veroprosentti, sitä vähemmän suhteessa muihin siitä itse hyötyy.

Mitä enemmän ja pidempään elää sosiaalituen varassa, sitä enemmän siitä hyötyy.

Toki, jos ajatellaan opintojen pituuden suhteessa niin kannattavin veronmaksaja on keskituloinen duunari, joka peruskoulun jälkeen on päässyt työelämään esim. ahtaajaksi. Ei hyödy tuista esim. lapsilisistä, ei käy lääkärillä ja hoidettava, istuu vapaat läjikuppilassa juoden kallista olutta ja menestyt ennen eläkeikää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän