Keskituloinen, paljonko annat vuosittain rahaa hyväntekeväisyyteen?
Oletko kuukausilahjoittaja, katastrofilahjoittaja, vai jääkö huonompiosaisten auttaminen tyystin välistä?
Itse olen vuosia lahjoittanut Kirkon ulkomaan avulle 15€/kk, havahduin vuoden alussa siihen, että palkkani on noussut, joten aloin lahjoittamaan myös Suomen punaiselle ristille 20€/kk.
Tuo on n. 1% nettopalkastani, joten olisi vielä varaa lahjoittaa enemmänkin.
Kommentit (62)
Verot kiskotaan ihan kysymättä,sitten vielä joku Kelaelätti väittää "maksavansa veroja" työmarkkinatuestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että maksat itse veroja muutaman tonnin vuodessa, ja käytät paljon julkisia palveluita ja nostat tukia, kuten mainitsemaasi lapsilisää?
Jotkut meistä maksavat kymmeniä tai satojatuhansia euroja veroja vuodessa, ja käyttävät palveluita muutaman tonnin edestä. Sitä tarkoittaa olla nettoveronmaksaja. Se on sama asia kuin hyväntekeväisyys.Muutama esimerkki:
- Autoilijat maksavat polttoaineveroa enemmän kuin tie-infra vaatii
- Poliisin vuosibudjetti on alle miljardin, pienempi kuin esim. kehitysapu
- Yksityinen sairauskuluvakuutus joka kattaa hoidon lisäksi lääkkeet ei montaa tonnia vuodessa maksa
- Huippukoulutus, esim. tuotantotalousinsinööri, maksaa yhteiskunnalle muutaman kymppitonnin, jonka työelämään päästyään tuta-DI
maksaa takaisin verojen muodossa alle vuodessa, mutta jatkaa verojen maksua koko 40 v työuransa ajanKannattaa yrittää ymmärtää yhteiskunnan jäsenten erilaisia rooleja, eikä ajatella että kaikki saavat ja antavat - tai toisaalta tarvitsevat - yhtä paljon. Auttaa asettumaan muiden asemaan ja löytämään parempia kompromisseja.
Aika halvaksi arvioit tuin insinöörin. Pari sitten laskettiin erään luonnontieteen alan (ei siis humanisti) väitöskirjan kustantavan yhteiskunnalle noin 300-350 k@. Tosin siinä työllistyy useampia henkilöitä ja odotusarvo valmistuneen tohtorin arvo veromaksajana kaikkine oheistoimineen ja monen muun henkilön työllistäjänä on aika iso
Vähän off-topic, mutta koulutusten hinnat, eli mitä oppilaitos saa valmistuneesta tutkinnonsuorittajasta, ovat julkista tietoa.
Siihen vielä opiskeluajan opintotuki päälle (x eur * 9-12 kk * 5 v), niin ollaan aika luotettavassa lukemassa.
Sehän on vapaaehtoista joten 0 euroa.
Miksi minun pitäis antaa rahaa hyväntekeväisyyteen kun maksan jo korkeita veroja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 50% bruttopalkastani menee hyväntekeväisyyteen. Eduskunta päättää kohteet. Aika paljon näyttää menevän eläkeläisten tukemiseen, heidän eläkkäistäänhän vain murto-osa on itse maksettua.
Heko heko. Sinä hyödyt koulutuksesta, tieverkostosta, poliisista, palokunnasta, yhteiskuntarauhasta, Kela-korvauksista, lapsilisistä.
Turha väittää että se menee johonkin "hyväntekeväisyyteen" kun itsekin käytät yhteisiä resursseja.
Oletan että maksat itse veroja muutaman tonnin vuodessa, ja käytät paljon julkisia palveluita ja nostat tukia, kuten mainitsemaasi lapsilisää?
Jotkut meistä maksavat kymmeniä tai satojatuhansia euroja veroja vuodessa, ja käyttävät palveluita muutaman tonnin edestä. Sitä tarkoittaa olla nettoveronmaksaja. Se on sama asia kuin hyväntekeväisyys.Muutama esimerkki:
- Yksityinen sairauskuluvakuutus joka kattaa hoidon lisäksi lääkkeet ei montaa tonnia vuodessa maksa
- Huippukoulutus, esim. tuotantotalousinsinööri, maksaa yhteiskunnalle muutaman kymppitonnin, jonka työelämään päästyään tuta-DI
maksaa takaisin verojen muodossa alle vuodessa, mutta jatkaa verojen maksua koko 40 v työuransa ajanKannattaa yrittää ymmärtää yhteiskunnan jäsenten erilaisia rooleja, eikä ajatella että kaikki saavat ja antavat - tai toisaalta tarvitsevat - yhtä paljon. Auttaa asettumaan muiden asemaan ja löytämään parempia kompromisseja.
Aika halvaksi arvioit tuin insinöörin. Pari sitten laskettiin erään luonnontieteen alan (ei siis humanisti) väitöskirjan kustantavan yhteiskunnalle noin 300-350 k@. Tosin siinä työllistyy useampia henkilöitä ja odotusarvo valmistuneen tohtorin arvo veromaksajana kaikkine oheistoimineen ja monen muun henkilön työllistäjänä on aika iso
Paljonko siitä tulee voittoa yhteiskunnalle keskimäärin, eli paljonko semmonen tohtori sitten tuottaa uutta arvoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heko heko. Sinä hyödyt koulutuksesta, tieverkostosta, poliisista, palokunnasta, yhteiskuntarauhasta, Kela-korvauksista, lapsilisistä.
Turha väittää että se menee johonkin "hyväntekeväisyyteen" kun itsekin käytät yhteisiä resursseja.
Teknillisessä tutkintohinta oli 10v sitten keskimäärin 42 000. Muutama kymppitonni on ihan oikea kustannustaso. Helsingin lääketieteellisessä kustannus taas oli 170 000 luokkaa mutta muualla lääkäri saatiin aikaiseksi 60 000 kustannuksilla.
Mutta itse asiaan, niin lahjoitan keskimäärin 0 euroa korkeasta verotuksesta johtuen. Satunnaisesti osallistun joihinkin kohteisiin, kuten Ukrainan auttamiseen.
Äitini antoi eläkkeestään 10 prosenttia hyväntekeväisyyteen.
Arvostan, mutta asun yksin enkä pysty samaan.
Olen lahjoittanut rahaa Ukrainan ihmisparoille, antanut siistejä astioita, liinavaatteita jne. Suomeen muuttaneille ukrainalaisille ja laitan lähikaupan laatikkoon elintarvikkeita, joita lähetetään Ukrainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hyysää ketään! En ole koskaan mistään mitään apua saanut, en siis anna takaisin!
Ihan yksin itse sain asiani hoitaa, ei kukaan tarjonnut auttavaa kättä!
älä valehtele - terveydenhuolto, kirjastot, julkinen liikenne, koulutus, yhteiskunnan muu infra
Käytän yksityisiä lääkäripalveluja, julkista liikennettä täällä ei ole, ostan itse lukemani kirjat ja maksan ihan itse tieni aurauksesta. Eipä noista paljoa jää jäljelle. -eri
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin lahjoittamisen sen jälkeen, kun tajusin että 98% lahjoitussummasta menee keräystoiminnan kuluihin ja johdon palkkoihin sekä korruptoituneille välikäsille. Nykyään lahjoitan vain jos raha menee suoraan kohteeseen ilman välikäsiä ja pieniä summia Ronald McDonaldsin lastentalosäätiölle.
Niin se pitääkin valita tarkkaan kenelle sen rahan lahjoittaa. Itse en saa tällä hetkellä mitään paitsi asumistuen, joten en ole nyt lahjoitellut, aiemmin olen antanut pieniä summia kodittomien koirien auttamiseen.
20 e/kk menee säännöllisesti eläinsuojeluun, lisäksi maksoin tammikuussa "kummimaksun" yhdestä koirasta koko vuodelle eli 120 euroa. Muihin keräyksiin tai myyjäisiin osallistun satunnaisesti, yhteensä ehkä reilulla satasella/vuosi.
Brutto noin 3600, netto 2400+/kk.
Unicefille 30:-/ kk
Naisten Pankille 20:-/ kk
Paikkakunnan löytöeläintalo pitää kerran vuodessa kauppakeskuksessa keräyksen, johon voi viedä eläimille ruokaa. Sinne vien kasan kissan- ja koiranruokaa.
Palkasta menee jo niin suuri prosentti pakolliseen hyväntekeväisyyteen, että sen on riitettävä.
En ole lähelläkään keskituloista vaan köyhyysrajalla elävä työkyvyttömyyseläkeläinen.
Minulla on World Vision kummipoika Intiassa 30€/kk ja joka kuukausi tuen Ukrainassa taistelevia suomalaisia, joko yhdistyksen kautta tai suoraan.
En koskaan myy mitään käytettyä vaan lahjoitan kaiken tarpeettoman. Tarpeetonta on paljon, mm. kolmen kuolinpesän tavarat.
Kunpa vain löytäisin jostain ukrainalaisen käsityöläisen, jolle voisin lahjoittaa suuren määrän käsityötarvikkeita nypläystyynystä alkaen.
Viime vuonna lahjoitin punaiselle ristille kaksi kertaa 50e.
Elämä lapselle konserttiin lahjoitin 30e.
Naisten linjalle tein lahjoituksen sekin oli muutama kymppi.
Syöpäsäätiölle tuli myös lahjoitettua.
Osallistuin joulupuu keräykseen ja paikalliseen joulurahakeräykseen.
Jokin luontoeläinten hyväksi lahjoitus myös. Oisko ollu saimaannorpalle.
Paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle.
Muuta en nyt muista, mutta todennäköisesti olen muihinkin osallistunut.
Melkein joka kuukausi tulee jotain lahjoitettua, mutta korkeintaan tuo 50e. En halua sitovaa kk maksua, koska mielekkäämpää, kun lahjoittelee eripaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Noin 50% bruttopalkastani menee hyväntekeväisyyteen. Eduskunta päättää kohteet. Aika paljon näyttää menevän eläkeläisten tukemiseen, heidän eläkkäistäänhän vain murto-osa on itse maksettua.
Siis annat sun rahat rahastoille, työeläkkeitä kun ei valtio maksa.
Vierailija kirjoitti:
Sama tulee olemaan sun kohdalla ,et sinä omaa eläkettä maksa.
Miksi alapeukuttelette jos joku kertoo lahjoittavansa :D hieno juttuhan se on jos auttavat! <3
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen ja lahjoitan silti joka kuukausi. Eläimet saavat rahaa.
Tämän olen huomannut monen kohdalla. Kun on hyvät tulot, alkaa se omahyväinen ja ylimielinen omaan napaan tuijottelu. Köyhät antaa vähästään.
moskovitsi alapeukuttaa?