IS: Ennen jäi 300550 euroa kuukaudessa rahaa käteen nyt jää ehkäpä enintään 30 euroa, jos hyvin käy. Ei oikein motivoi tehdä töitä enää, kun ajatus on että kaikki viedään
On se kumma, että työssäkäynnistä on tehty Suomessa kannattamatonta. Naapurissa asuva ikityötön saa saman ellei jopa enemmän käteen kuin 40 tuntia viikossa raatava duunari. Toivottavasti kokoomus saa tehtyä asialle jotain. Tukiloisilta tuet minimiin ja säästynyt raha takaisin työssäkäyville!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009505689.html
Kommentit (587)
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten hoitokotimenot on 5 miljardia verorahoista vuodessa.
Ei sillä 1000 netto eläkkeellä makseta edes yhden hoitajan palkkaa.
Kuka tuollaisen järjestelmän on ollenkaan keksinyt ja milloin? Oliko ihan suomalaisten oma keksintö vai haettiinko siihenkin mallia DDR:stä kuten peruskouluun ja terveyskeskusmalliin. Oliko itte Honecker neuvonantajana?
Vierailija kirjoitti:
tompa kirjoitti:
Mielestäni työssäkäyvien verotusta pitäisi nostaa ja jakaa työttömille tukia sen verran, että riittää elämiseen. Työssäkäyvät polkevat työtöntä surutta. Kansantalouden näkökulmasta olisi kannattavampaa jakaa kakku tasaisemmin. Olisi turvallisempaa ja vähemmän mt-ongelmia.
Miksi hemmetissä sun mielestä jotain "kakkua" pitäsi jakaa tasaisemmin? Työssäkäyvät maksavat sinun ja muiden työttömien tuet ja saisivat vielä vähemmän jos veroja heille lisätään. Työssäkäyvät eivät ketään työtöntä "polje", ei heillä sellaiseen ole aikaa. Työttömillä ei kovin usein ole edes motivaatioita mennä töihin, siitä niitä mt-ongelmia tulee ja laiskistuu totaalisesti. Mene sinäkin töihin niin ei tarvi pöhköjä tänne kirjoittaa.
Kerrohan millainen oppimishäiriö sinulla on todettu. Avoimia työpaikkoja on 15 000 ja työttömiä 300 000. Millä laskuopilla kaikki työttömät työllistyvät?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zei zei kirjoitti:
Mistä näitä näitä trollaajia oikein sikiää?? Miten luulet henkilön jolla bruttotulot 1500-1800€/ kk voivan säästää? Pitääkö tulla tänne leveilemään tuloilla?? Vai onko oma syy että vaikkapa siivojan palkka on murto-osa sinun palkasta? Saat varmasti hyvän mielen kun leveilet tuloillasi....
no sitten hankitaan lisää tuloja. Ja kyllä 1800 € bruttotuloistakin voi säästää reilustikin. Minulla esim nuo "pakolliset menot" ovat ilman autojen kuluja 470 €/kk.
Kuka sun asumisen maksaa?
Se on jo tuossa pakollisissa menoissa mukana. Itse asun hyvin hoidetussa pientaloyhtiössä, jossa on matala vastike. Omalla tontilla tietenkin. Eli nämä katsotaan tietenkin taloa ostaessa, eikä sitä että onko "seinä kivan värinen".
Ai sun asumiskulut, sähkö, vesi, ruoka, laskut yhteensä 470e?
Kyllä, Puoliso maksaa toisen mokoman. Asunto on 100 m2 neliö.
Niin sulla on mutta onko tuolla toisella? Hänellä voi olla myös lapsia.
Niin omilla VALINNOILLA vaikutetaan OMIIN menoihin ja tuloihin. Voi asua fiksummin tai vähemmän fiksummin ->kustannukset erit. voi tehdä vähän lapsia tai paljon lapsia -> kustannukset erit. Voi tehdä lapset eri elämäntilanteessa... jne. valintoja valintoja. Ja näillä KAIKILLA on vaikutukset siihen millainen tulo- ja menotaso on. Tottakai tulee yllätyksiä ja sattumuksia, mutta niissäkin tehdään uusia valintoja....
Esim minä vaikka olen optimoinut kulujani vuosia, pystyin tällä viikolla tuosta 470 € menosta vielä tulevaisuuteen nipistämään 3 €/kk pois vakuutusmaksuista, samalla kun lisäsin tulojani 6 €/kk.
Minä pyrin joka viikko joko pienentämään kulujani ilman että se näkyy elintasossani taikka lisäämään tulojani.
Mee hiiteen valintojesi kanssa ja tervetuloa oikeaan elämään missä voi tapahtua mitä vaan.
No eipä oikeastaan. Joku pesukone voi hajota, mutta 50 eurolla saa uuden. Voi sairastua vakavasti, mutta sitten ei rahallakaan ole enää merkitystä.
Rahalla nimenomaan on merkitystä vakavasti sairastuessa, koska sairastaminen EI ole halpaa edes Suomessa, jos ei ole vakuutuksia taustalla. Tuhansia euroja menee pelkkiin sairaalajaksoihin ja lääkkeisiin ja siihen päälle tulojen raju tippuminen, jos ei pysty käymään töissä pitkään aikaan.
Lääkkeissä ja sairaalalaskuissa on molemmissa maksukatto. Lääkkeiden omavastuuosuus on vajaa 600 e ja sairaalalaskuissa vajaa 700 e. Kallistahan se on, mutta ei julkisella puolella saa millään tuhansia euroja vuodessa käytettyä sairastamiseen.
Sairaalapäivämaksun joutuu maksamaan, vaikka katto olisi täynnä. Se on 22, 80 euroa enimmillään päivässä. Käytännössä kaikki sairaalat perivät sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ammatteja, jotka ovat ns. matalapalkkasia (siivooja, suurin osa kaupan alan töistä osa-aikasia, hoiva-avustaja jne..). Sitten on esim. töitä valtion hallinnossa, jossa peruspalkka nippa nappa 2000 €. Niin eipä niistä hommista verojen jälkeen jää paljoa ja kun miettii, että vuokra voi olla esim. 700 €, joudut pitämään autoa, jotta pääset töihin, sähkön hinta kohonnut, ruoan hinta nousee koko ajan jne.. Niin aika tarkan euron ihminen saa olla. Kun kaikilla ei ne ostarit ja työpaikat oo kävelyetäisyydellä.Eli jos haluat asua halvemmalla niin yleensä se on jorpakossa, josta ei pääse kuin omalla kulkupelillä. Ja se asumissäästö valuu bensaan ja vakuutuksiin..
Ei siitä paljon mihinkään kulutusjuhlaan jää, mutta kuitenkin enemmän kuin työttömänä. Minä olen työttömäksi joutunut korkeakoulutettu ja olen hakenut siivoojaksi, osa-aikaisiin kaupan alan hommiin, hyllyttäjäksi, tiskaajaksi, katujen lakaisijaksi, you name it. En ole päässyt edes haastatteluun asti. Haen noita hommia siksi että haluaisin saada laskuni ja lainanlyhennykseni maksettua, en siksi, että saisin rahaa shampanjaan ja ulkomaanmatkoihin.
Työttömälle kun on luottotiedotkin luksusta.
Sinun pitää jättää tieto korkeakoulusta pois. Sitä ei saa laittaa hakemuksiin. Voit kiertää sen väittämällä olevasi opiskelija edelleen. Jos kysyy missä, niin älä kerro tasoa. Sano vain ala leväperäisesti. Ylistät vain kuinka reipasotteinen ja työhön pystyvä olet.Olet tekijä, et lukija.
Tähän en ole suostunut.Joko kelpaan sellaisena kuin olen tai pitäkää tunkinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt helevetti irti, kun valitetaan yhteiskunnan tukien vähyydestä. Ymmärtäkää nyt, että terveen ja työkykyisen on itse elätettävä itsensä . Se 1500 euron nettopalkka kuukaudessa on iso raha. Joku tässä maassa on pielessä,.kun mielellään jäädään yhteiskunnan elätettäväksi. Eikä osata olla kiitollisia, vaikka koko ajan on leipää suussa.
Menisin erittäin mielelläni töihin mistä saisin nettona 1500e.
Ongelma on vain siinä että kukaan ei palkkaa joten täytyy kituuttaa sillä 700e tuella.Miten tämä on edes mahdollista?
Oletko moniongelmainen vai mistä kiikastaa. En ymmärrä.
Miten on mahdollista, avoimia työpaikkoja on 40 000 ja työttömiä 300 000 ja miten haet ilman koulutusta palomieheksi, poliisiksi, puheterapeutiksi, sähkömieheksi, putkimieheksi, parturiksi jne.
Aina voi hakea jotain tekosyytä. Vapaita työpaikkoja ilman mitään osaamista löytyy jos vain kiinnostaa. Sen kun käy läpi kauppoja, aina tarvitaan myyjiä. Ja jos mitään muuta ei löydy, niin puhelinmyyjiä ja ruokakuskeja ei ole koskaan liikaa.
Se että noista vapaista 40 000 työpaikasta ei löytyisi itselleen sopivaa vaatii aikamoisen runebergin kehittämään tekosyitä. Eli miksipä et ryhtyisi sitten kirjailijaksi.
Prismaan oli muutama työpaikka auki 30 viikkotunnilla ja meidän kaupungissa tuhansia työttömiä.
Helsingissä on 34000 työtöntä ja Tampereella 23000.
Eihän noilla ole hakijamääristä mitään käsitystä. Juuri viimeviikolla tuli valintapäätös, jossa kerrottiin, että oli yli 500 hakijaa. Suurin hakijamäärä hakemaani paikkaan on ollut yli 2000. Vain yksi heistä palkataan. Loput ovat edelleen työttömiä.
ja täällä kun on haettu kokoaikatyöhön tekijää ei ole saatu yhtään hakemusta.Ei niitä suuriahakijamääriä joka paikassa ole.
Olen valmis muuttamaan kokoaikatyön perässä. Laittaisitko linkin työpaikkailmoitukseen tai voitteko palkata suoraan jos lähetän sähköpostiin hakemuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zei zei kirjoitti:
Mistä näitä näitä trollaajia oikein sikiää?? Miten luulet henkilön jolla bruttotulot 1500-1800€/ kk voivan säästää? Pitääkö tulla tänne leveilemään tuloilla?? Vai onko oma syy että vaikkapa siivojan palkka on murto-osa sinun palkasta? Saat varmasti hyvän mielen kun leveilet tuloillasi....
no sitten hankitaan lisää tuloja. Ja kyllä 1800 € bruttotuloistakin voi säästää reilustikin. Minulla esim nuo "pakolliset menot" ovat ilman autojen kuluja 470 €/kk.
Kuka sun asumisen maksaa?
Se on jo tuossa pakollisissa menoissa mukana. Itse asun hyvin hoidetussa pientaloyhtiössä, jossa on matala vastike. Omalla tontilla tietenkin. Eli nämä katsotaan tietenkin taloa ostaessa, eikä sitä että onko "seinä kivan värinen".
Ai sun asumiskulut, sähkö, vesi, ruoka, laskut yhteensä 470e?
Kyllä, Puoliso maksaa toisen mokoman. Asunto on 100 m2 neliö.
Niin sulla on mutta onko tuolla toisella? Hänellä voi olla myös lapsia.
Niin omilla VALINNOILLA vaikutetaan OMIIN menoihin ja tuloihin. Voi asua fiksummin tai vähemmän fiksummin ->kustannukset erit. voi tehdä vähän lapsia tai paljon lapsia -> kustannukset erit. Voi tehdä lapset eri elämäntilanteessa... jne. valintoja valintoja. Ja näillä KAIKILLA on vaikutukset siihen millainen tulo- ja menotaso on. Tottakai tulee yllätyksiä ja sattumuksia, mutta niissäkin tehdään uusia valintoja....
Esim minä vaikka olen optimoinut kulujani vuosia, pystyin tällä viikolla tuosta 470 € menosta vielä tulevaisuuteen nipistämään 3 €/kk pois vakuutusmaksuista, samalla kun lisäsin tulojani 6 €/kk.
Minä pyrin joka viikko joko pienentämään kulujani ilman että se näkyy elintasossani taikka lisäämään tulojani.
Mee hiiteen valintojesi kanssa ja tervetuloa oikeaan elämään missä voi tapahtua mitä vaan.
No eipä oikeastaan. Joku pesukone voi hajota, mutta 50 eurolla saa uuden. Voi sairastua vakavasti, mutta sitten ei rahallakaan ole enää merkitystä.
Rahalla nimenomaan on merkitystä vakavasti sairastuessa, koska sairastaminen EI ole halpaa edes Suomessa, jos ei ole vakuutuksia taustalla. Tuhansia euroja menee pelkkiin sairaalajaksoihin ja lääkkeisiin ja siihen päälle tulojen raju tippuminen, jos ei pysty käymään töissä pitkään aikaan.
Lääkkeissä ja sairaalalaskuissa on molemmissa maksukatto. Lääkkeiden omavastuuosuus on vajaa 600 e ja sairaalalaskuissa vajaa 700 e. Kallistahan se on, mutta ei julkisella puolella saa millään tuhansia euroja vuodessa käytettyä sairastamiseen.
Sairaalapäivämaksun joutuu maksamaan, vaikka katto olisi täynnä. Se on 22, 80 euroa enimmillään päivässä. Käytännössä kaikki sairaalat perivät sen.
Osalla eläkeläisistä on noita ulosotossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ammatteja, jotka ovat ns. matalapalkkasia (siivooja, suurin osa kaupan alan töistä osa-aikasia, hoiva-avustaja jne..). Sitten on esim. töitä valtion hallinnossa, jossa peruspalkka nippa nappa 2000 €. Niin eipä niistä hommista verojen jälkeen jää paljoa ja kun miettii, että vuokra voi olla esim. 700 €, joudut pitämään autoa, jotta pääset töihin, sähkön hinta kohonnut, ruoan hinta nousee koko ajan jne.. Niin aika tarkan euron ihminen saa olla. Kun kaikilla ei ne ostarit ja työpaikat oo kävelyetäisyydellä.Eli jos haluat asua halvemmalla niin yleensä se on jorpakossa, josta ei pääse kuin omalla kulkupelillä. Ja se asumissäästö valuu bensaan ja vakuutuksiin..
Ei siitä paljon mihinkään kulutusjuhlaan jää, mutta kuitenkin enemmän kuin työttömänä. Minä olen työttömäksi joutunut korkeakoulutettu ja olen hakenut siivoojaksi, osa-aikaisiin kaupan alan hommiin, hyllyttäjäksi, tiskaajaksi, katujen lakaisijaksi, you name it. En ole päässyt edes haastatteluun asti. Haen noita hommia siksi että haluaisin saada laskuni ja lainanlyhennykseni maksettua, en siksi, että saisin rahaa shampanjaan ja ulkomaanmatkoihin.
Sinun pitää jättää tieto korkeakoulusta pois. Sitä ei saa laittaa hakemuksiin. Voit kiertää sen väittämällä olevasi opiskelija edelleen. Jos kysyy missä, niin älä kerro tasoa. Sano vain ala leväperäisesti. Ylistät vain kuinka reipasotteinen ja työhön pystyvä olet.Olet tekijä, et lukija.
Joo, pitää kokeilla tuota seuraavaksi. Tosin sitten se näyttää kyllä siltä, etten ole elämässäni tehnyt yhtään mitään, joten en tiedä, miten reippaan ja työhaluisen vaikutelman se oikein antaa...
Motivaatio Banaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän en ole suostunut.Joko kelpaan sellaisena kuin olen tai pitäkää tunkinne.
Silloinhan työttömyys on oma valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuollaisen järjestelmän on ollenkaan keksinyt ja milloin? Oliko ihan suomalaisten oma keksintö vai haettiinko siihenkin mallia DDR:stä kuten peruskouluun ja terveyskeskusmalliin. Oliko itte Honecker neuvonantajana?
THL: n edustajat sanoivat puolitoista vuotta sitten, että eläkeläisten hoitokotimaksut nousevat 10 miljardiin vuodessa 10 vuoden sisällä, koska eläkeläisten avuntarve lisääntyy ja pitää palkata 200 000 hoitajaa lisää. Tuossa summassa ei ole nyt saatuja palkankorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL: n edustajat sanoivat puolitoista vuotta sitten, että eläkeläisten hoitokotimaksut nousevat 10 miljardiin vuodessa 10 vuoden sisällä, koska eläkeläisten avuntarve lisääntyy ja pitää palkata 200 000 hoitajaa lisää. Tuossa summassa ei ole nyt saatuja palkankorotuksia.
Lisäksi eläkeläisten terveydenhoitoa maksetaan 6500 vuodessa/1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on 1 600 000 eli miljoona kuusisataa tuhatta.
1 lonkkaleikkaus maksaa 14000 ja eläkeläinen maksaa siitä vain sairaalapäivä maksun.
Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisiin, vain 8 % työttömiin ja loput terveydenhoitoon.
Eläkeläisten osuudesta puuttuu työeläkkeet 30 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, pitää kokeilla tuota seuraavaksi. Tosin sitten se näyttää kyllä siltä, etten ole elämässäni tehnyt yhtään mitään, joten en tiedä, miten reippaan ja työhaluisen vaikutelman se oikein antaa...
Ne ottavat ennemmin ihmisen ilman taustaa kuin korkeakoulutetun. Suomessa on luutuneet tavat. Rekryillä on vain yksi muotti, joilla he jaottelevat ihmiset sopiviin ja ei sopiviin. Korkeakoulutetut käyvät vain korkeakoulualoille, huom! Tarkkaa!!!. He ovat puusilmiä. Olen myös korkeakoulutettu (yliopistosta) ja minulle viisastellaan työhaastatteluissa, että jaksatkohan nyt tehdä näin puuduttavaa hommaa (johon palkataan AMK). Se on kuule niin tarkkaa täällä Suomessa, että vain yhtä voi tehdä. Jos yliopistoon menet, niin rekryt tukkivat kaikki muut väylät saada työtä. Se on käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisiin, vain 8 % työttömiin ja loput terveydenhoitoon.
Eläkeläisten osuudesta puuttuu työeläkkeet 30 miljardia.
Eläkeläisten osuuten lasketaan kelan hoitotuki esim. kotihoitaja käy jakamassa lääkkeet kotiin, kansan-ja takuueläkkeet.
Verorahoista maksetaan myös uimahallit, nuorisotalot, museot, taidemuseot, kansalaisopistot (ei se pieni kurssimaksu riitä opettajan palkkaan).
Vierailija kirjoitti:
Verorahoista maksetaan myös uimahallit, nuorisotalot, museot, taidemuseot, kansalaisopistot (ei se pieni kurssimaksu riitä opettajan palkkaan).
Kurssimaksu 20-60 euroa ja opetusta 4 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Verorahoista maksetaan myös palolaitos, poliisi, opettajat eli ala-aste, yläkoulu, lukiot, amisopet.
av palsta on vähän huono paikka valittaa palkan vähyydestä. ei täällä kukaan töissä käy. mammat asuvat kaikki vuokralla sossun maksamissa asunnoissa tai miehen siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurssimaksu 20-60 euroa ja opetusta 4 kuukautta.
Mieti kurssia uimahallissa, missä lutrataan vielä vettä ja sauna toimii sähköllä ja opettajan palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verorahoista maksetaan myös palolaitos, poliisi, opettajat eli ala-aste, yläkoulu, lukiot, amisopet.
ja pitääkin maksaa, mutta sossunpummeja verorahoilla ei tarvitsisi elättää
En mä saa muutakuin työmarkkinatukea.
Enkä ole muuttamassa yhtään mihinkään.