IS: Ennen jäi 300550 euroa kuukaudessa rahaa käteen nyt jää ehkäpä enintään 30 euroa, jos hyvin käy. Ei oikein motivoi tehdä töitä enää, kun ajatus on että kaikki viedään
On se kumma, että työssäkäynnistä on tehty Suomessa kannattamatonta. Naapurissa asuva ikityötön saa saman ellei jopa enemmän käteen kuin 40 tuntia viikossa raatava duunari. Toivottavasti kokoomus saa tehtyä asialle jotain. Tukiloisilta tuet minimiin ja säästynyt raha takaisin työssäkäyville!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009505689.html
Kommentit (587)
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt helevetti irti, kun valitetaan yhteiskunnan tukien vähyydestä. Ymmärtäkää nyt, että terveen ja työkykyisen on itse elätettävä itsensä . Se 1500 euron nettopalkka kuukaudessa on iso raha. Joku tässä maassa on pielessä,.kun mielellään jäädään yhteiskunnan elätettäväksi. Eikä osata olla kiitollisia, vaikka koko ajan on leipää suussa.
Eihän se nyt iso raha ole, jos 1300€ saa tekemättä mitään. Mutta ajatellaan vaikka omaa perhettäni, vaimon netto on noin 1500€, minun 1900€, kolme lasta, ei ole isot tulot, eikä rahaa jää käteen ollenkaan. Mutta meillä on sentään uusi omakotitalo, on 200 000€ lainaa ja joka kuukausi maksetaan yli 1000€ lainaa, meidän elintaso on kyllä sellainen että todellakin kannattaa käydä töissä, vaikka kaikkien koulujen jälkeen käteen jääkin vain 10€ per henkilö. Viikonloppuisin laitetaan palju lämpimäksi,samoin pihasauna, robotti hoitaa ison pihan. Autoja on kaksi, ehkä 500€ ja 1000€ autot, niihin ei rahaa haluta laittaa, autotallin sähköinen oven avaaja maksaa enemmän kuin meidän autot. Näin on erittäin hyvä. M38v
Miten hitossa voi olla kateellinen työttömälle? Säästöön ei jää mitään. Ei matkustella tms. Ostan vaatteet käytettynä. Ostan halvinta ruokaa. Liha on aina jauhelihaa. Pihvistä tms. saa vain haaveilla.
Minulle tuli työkkäristä työtarjous, mutta hakijoita oli 60 ja tuo oli 2 päivää viikossa osa-aikatyö.
Työtarjous on paikka jota haetaan ja jos ei hae niin tulee karenssi. Mutta tuo työpaikka on niitä samoja mitä voi hakea koko Suomi.
Nyt kun Uudenkaupungin autotehtaalta irtisanotaan porukkaa niin ei työkkäri tarjoa heille mitään töitä. He tekevät itse kotona työhakemuksia ja kilpailevat muiden ihmisten kanssa avoinna olevista työpaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet ennallaan, palkkoja ylös!
T. Pitkäaikaistyötön
Ei näillä tuilla kukaan herroiksi elä. En pärjää edes kuukautta loppuun yleensä ilman leipäjonoa. Ja jos tekisin töitä ja palkka sama, niin kyllä vituttaisi uhrata koko aikansa tämän kurjan elintason takia.
Opiskele uusi ammatti. Miksi muiden pitäisi kärsiä huonosta uravalinnastasi?
...ja valitse toinen alasi hyvin, sillä jos ensimmäisen pitkää työkokemusta ei lasketa miksikään ja ikää on toiselle valmistuessa 40 tai yli = ei palkata, et voi voittaa.
13
Tradenomiksi ei kannata lukea. Itse olin palkkatuella julkisen yksikössä toimistotöissä ja näin kuinka siivooja siirrettiin toimistosihteeriksi terveysjuttujen takia, hänellä kun on jo vakituinen työpaikka julkisella.
Hohhoijaa näitä tarinoita. Mistä tiedät ettei se siivooja ollut maisteri?
Mulla on laitoshuoltajan paperit ja mut siirrettiin sihteeriksi.
Nonni, ilmankos merkonomeille ja tradenomeille ei ole enää töitä.
No tuskinpa se mun syy on että julkisella puolella ei voida irtisanoa vakipaikasta noin vain vaan siirretään muihin hommiin.
No, voisitte lakata haukkumasta työttömiä joilla on myös terveysvaivoja eikä heitä laiteta sihteereiksi edes tradenomin papereilla.
Itsekin olen kohta 50 ja CV on 2 sivua.
Mulla fysioterapeutti sanoi, että saan kantaa kaupasta korkeintaan leipäpaketin, en mitään painavaa. Olen ollut aikanaan raskaassa fyysisessä työssä ja kantanut paljon perheen ruokakasseja, kun ei ollut rahaa ajokorttiin. Nyt tuli kielto, että ei enää saa, olen kohta 50.
Olet aika yksinkertainen, jos et keksi tuohon kantamiseen mitään ratkaisua. Onhan esim niitä vedettäviä ostoskasseja polkupyörään saa koreja yms. Käytä järkeäsi!!
Petteri Suuri leikkaa työttömyyspäivärahoja sen verran, että kolmenkympin säästökin taas hymyilyttää duunaria.
Vierailija kirjoitti:
Niin, Suomessa kukaan ei tule siivoamaan kotiasi ilmaiseksi, vaikka olisit 97-vuotias ja saisit aivoinfarktin.
Kunnilla ja kaupungeilla ei ole työntekijöitä jotka siivoaisivat ihmisten koteja, niitä on vain yksityisillä siivousyrityksillä jotka laskuttavat. Eläkeläisellä on se etu, että ei tarvitse maksaa alv:a.
Mistä kumpuaa se käsitys, että eläkeläisia hoidetaan ja kotejaan siivotaan ilmaiseksi.
Kun edesmenneen isäni asiota hoidin ja hän kävi silmäleikkauksessa jonka jälkihoito oli tärkeä, palkkasimme henkilön joka kävi laittamassa tipat säännöllisin väliajoin. Tuli maksamaan enemmän kuin silmäeleikkaus yliopistollisessa keskussairaalassa. Siis äidin oven avaus maksoi heille maltaita.
Siivooja taas purjehti heidän kotiinsa oman vesi-imurin tms. kanssa koska oli niin allerginen, kysyi äidiltä ettää pitääkö tuo saunakin pestä. Eikä suinkaan ilmaiseksi, tästä on toki jo aikaa ehkä nykyään kaikki on ilmaista koska verovarat eivät riitä edes sydänlasten hoitoon tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet ennallaan, palkkoja ylös!
T. Pitkäaikaistyötön
Ei näillä tuilla kukaan herroiksi elä. En pärjää edes kuukautta loppuun yleensä ilman leipäjonoa. Ja jos tekisin töitä ja palkka sama, niin kyllä vituttaisi uhrata koko aikansa tämän kurjan elintason takia.
Opiskele uusi ammatti. Miksi muiden pitäisi kärsiä huonosta uravalinnastasi?
...ja valitse toinen alasi hyvin, sillä jos ensimmäisen pitkää työkokemusta ei lasketa miksikään ja ikää on toiselle valmistuessa 40 tai yli = ei palkata, et voi voittaa.
13
Tradenomiksi ei kannata lukea. Itse olin palkkatuella julkisen yksikössä toimistotöissä ja näin kuinka siivooja siirrettiin toimistosihteeriksi terveysjuttujen takia, hänellä kun on jo vakituinen työpaikka julkisella.
Hohhoijaa näitä tarinoita. Mistä tiedät ettei se siivooja ollut maisteri?
Mulla on laitoshuoltajan paperit ja mut siirrettiin sihteeriksi.
Nonni, ilmankos merkonomeille ja tradenomeille ei ole enää töitä.
No tuskinpa se mun syy on että julkisella puolella ei voida irtisanoa vakipaikasta noin vain vaan siirretään muihin hommiin.
No, voisitte lakata haukkumasta työttömiä joilla on myös terveysvaivoja eikä heitä laiteta sihteereiksi edes tradenomin papereilla.
Itsekin olen kohta 50 ja CV on 2 sivua.
Mulla fysioterapeutti sanoi, että saan kantaa kaupasta korkeintaan leipäpaketin, en mitään painavaa. Olen ollut aikanaan raskaassa fyysisessä työssä ja kantanut paljon perheen ruokakasseja, kun ei ollut rahaa ajokorttiin. Nyt tuli kielto, että ei enää saa, olen kohta 50.
Olet aika yksinkertainen, jos et keksi tuohon kantamiseen mitään ratkaisua. Onhan esim niitä vedettäviä ostoskasseja polkupyörään saa koreja yms. Käytä järkeäsi!!
Juu, kyllä tiedän. 2 polkupyörää jo varastettu eli en voi käyttää polkupyörää. Enkä saa vetää laukkua.
hyvä ap, se naapurissasi asuva "ikityötön" ei välttämättä ole tukiloinen. Ehkä hän ei ole onnistunut saamaan töitä: kas kun niitä saadakseen pitää osata vakuuttaa työnantaja. Ne tukiloiset ovat usein ansiosidonnaista nauttivia tukiloisia, jotka eivät viitsi mennä töihin, koska ansiosidonnaisella saavat kuitenkin ihan ok ja tulevat sillä toimeen.
Itse siivoojana. Netto sellainen 1500-1600. Asuminen vie puolet palkasta. Muutama satanen ruokiin ja ihan pakollisiin laskuihin. Säästöön jää 700 euroa. Kaikki on vedetty niin tiukille, kuin pystyy. Tai ehkä voisin vieläkin tiukentaa, mutta tämä on ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Menisin erittäin mielelläni töihin mistä saisin nettona 1500e.
Ongelma on vain siinä että kukaan ei palkkaa joten täytyy kituuttaa sillä 700e tuella.
Sama täällä. Mutta työperäisen sairauden takia en voi hakea mitä tahansa työtä. Tein 30v. siivoustyötä. Olen opiskellut toisen ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli työkkäristä työtarjous, mutta hakijoita oli 60 ja tuo oli 2 päivää viikossa osa-aikatyö.
Työtarjous on paikka jota haetaan ja jos ei hae niin tulee karenssi. Mutta tuo työpaikka on niitä samoja mitä voi hakea koko Suomi.
Nyt kun Uudenkaupungin autotehtaalta irtisanotaan porukkaa niin ei työkkäri tarjoa heille mitään töitä. He tekevät itse kotona työhakemuksia ja kilpailevat muiden ihmisten kanssa avoinna olevista työpaikoista.
Ei työkkärin tehtäviin enää kuulu tarjota töitä, vaan töitä haetaan omatoimisesti. Työkkäri valvoo hakemsita ja koittaa löytää mahdollisuuksia antaa karenssia, eli saada säästöjä sektorilleen. Ne ajat olivat kauan sitten, kun työkkäri oli työtöntä varten. Nykyään se on yhteiskunnan edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Kokoomuksen ansiosidonnaismalli menee läpi eli keräämisaika 12 kuukautta ja saa 200 päivää niin osa-aikatyöntekijät ei saa enää soviteltua päivärahaa ja työnantaja ei välttämättä suostu antamaan työtunteja enempää. Kaupan alalla saa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä, jos Kokoomus leikkaa tuosta vuorolisät, sovitellun päivärahan ja asumistuen niin huh huh.
Moni eläkeläinen saa tuon saman rahan kotiin eläkkeellä.
Suomessa ei saa lainaa 2400 brutto tuloilla ilman isoja säästöjä. Tiedän paljon vuokralla asuvia työssäkäyviä.
Eläkeläiset kyllä saa rahoitusvastikkeeseen omistusasuntoon asumistukea eli valtio maksaa heidän putkiremontin.
Eläkeläisiä on 1 600 000
Meidän kaupungissa on perikunnan asuntoja jotka ei me kaupaksi esim. 4 h + k + s ja hinta 80 000 euroa. Olleet myynnissä jo 3 vuotta.
Eläkeläiset pärjää tuolla asumistuella ja 922 netto minimieläkkeellä, kun heillä asuntolaina maksettu.
Perheet ei pärjää, koska työmarkkinatuki 760, kun 2 lasta ja asuntovelka ei ole lasku, jos pienipalkkainen puoliso niin puolison tulot vaikuttavat asumistukeen.
Toimeentulotuessa taas ei mikään laina ole lasku. Lapset tarvitsevat ruokaa ja vaatteita, koska kasvavat. Meillä 13 - vuotias poika 183 cm pitkä ja juuri ostin 43 numeron kengät ja kasvu jatkuu 21-vuotiaaseen asti. Eläkeläinen ei kasva pituutta ja samat vaatteet käy, toki he voivat joutua osastohoitoon ja kodin siivous maksaa.
Samat vaatteet käy blaa blaa... Oletko ihan vajaa? Kyllä ne vaatteet kuluu puhki, vetskarit hajoaa jne. Tarvitsee koko ajan jotakin ja joskus loppuu rahat ja kaikki on rikki. Minulla on t-paita päällä, jossa on 3 reikää. Ei ole varaa ostaa uutta. Paidan lisäksi rikki on vaikka mitä muuta vaatetta, kenkää ja käyttötavaraa (esim. pyörä). Eikä tilanne parane, vaan pahenee, sillä koko ajan hajoaa vaan lisää ja lisää vaatetta a tavaraa.
Käytkö parturissa? Minä työttömänä en käy, puoliso leikkaa hiukseni. Parturirahalla saa uutta vaatetta. Meillä ei ole myöskään saunavuoroa. Auto on, koska meidän 100000 asukkaan kaupungissa ei kulje linja-autoja ilta ja viikonloppu vuorotöihin.
En ole käynyt parturissa 16 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni tienaamme hyvin ja rahaa jää n 6000 kuussa käyttöön.
On mökit, paljut ja lapsilla mopoautot ja hyvä tulevaisuus.Saimme hyvin perintöä molemmat joista olemme säästöön laittaneet säntillisesti joka kuukausi jotta pääsemme sitten matkustelemaan lomilla.
On oma syy jos et pärjää palkalla.
Lue lue lue, kouluttaudu ja nauti elämästäsi.
Minäkin saan lähivuosina miljoonaperinnön (en siis toivo kenenkään kuolemaa, mutta mummolla ikää jo 96 ja olen ainut perillinen) ja sen jälkeen uskon todells pärjääväni 2300 euron bruttopalkallani aika mukavasti.
Entäs, jos mummo on tehnyt testamentin. edunsaajana esim kehitysaputyö tms.
Tämä on muuten ihan realistinen skenaario. Katsokaa hieman vanhuksien perään, sillä heidän omaisuuttaan havitellaan esimerkiksi uskonnollisten suuntauksien toimesta tai hyväntekeväisyydeksi naamioituna.
Lähipiiristä on yksi tapaus, että alkoivat sairaalassa käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkasta eläkemaksu on 180 euroa kuukaudessa, josta 2,7 euroa menee sun omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Naurettavan iso eläkemaksu. Joku 50e olisi vielä kohtuullinen.
Kokoomus-kepu-ps siirsivät nämä maksut työnantajilta työntekijälle, kun muka oli niin huonosti asiat.
Myivät valtion yritykset ja nyt ostamme entistä omaamme kalliilla takaisin, kun rahat on kadonneet tiettyihin taskuihin.
Samaa riistoa on luvassa.
Ja tutustukaa GTO- vapaakauppa sopimukseen ja katsokaa ketkä sitä on tuolla junailemassa.
Sitten vasta hupi alkaa.
Kansa saa ansaitsemansa hallituksen.
:D Miten äänestit?
Vierailija kirjoitti:
hyvä ap, se naapurissasi asuva "ikityötön" ei välttämättä ole tukiloinen. Ehkä hän ei ole onnistunut saamaan töitä: kas kun niitä saadakseen pitää osata vakuuttaa työnantaja. Ne tukiloiset ovat usein ansiosidonnaista nauttivia tukiloisia, jotka eivät viitsi mennä töihin, koska ansiosidonnaisella saavat kuitenkin ihan ok ja tulevat sillä toimeen.
Suomessa on 300 000 alle 63-vuotiasta työkyvyttömyyseläkkeellä, mistä tiedät onko naapurisi työtön vai eläkkeellä.
Anteeksi nyt vain, mutta Suomessa on terveystiedot salaisia eikä ihmisten sairaudet kuulu naapurin mummoille ja pappoille ja vainoaminen tuli tuomittavaksi 2 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 300 000 alle 63-vuotiasta työkyvyttömyyseläkkeellä, mistä tiedät onko naapurisi työtön vai eläkkeellä.
Anteeksi nyt vain, mutta Suomessa on terveystiedot salaisia eikä ihmisten sairaudet kuulu naapurin mummoille ja pappoille ja vainoaminen tuli tuomittavaksi 2 vuotta sitten.
Mitä varten sairaaloissa on vaitiolovelvollisuus ihmisten sairauksista?
Jos vaikka naapurin mummo nyt vastaisi kysymykseen.
Luopukaa valittavat työssäkäyvät niistä autoistanne, niin eiköhän ala rahat riittämään ruokaan!!!
Lihavat ajavat autoillaan lähikauppaankin.
Ostakaa pyörät, niin laihdutte ja jää rahaakin enemmän.
Ärsyttää naurettavat kitinät työssäkäyviltä kahden aikuisen palkalla eläviltä 🤢
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona olemalla saa saman rahan kuin töitä tekemällä, niin sehän olisi väärin. Jos niin olisi.
Hyvinvointiyhteiskunta pitää huolta kaikista, että yhteiskuntarauha säilyy, ja rikollisuus pysyy kurissa.
Jos haluaa tänne USAn tyylin, eli jokainen pitäköön huolta itsestään, ostakoon aseen puolustaakseen omaisuuttaan ja missä rikkaat asuu rikkaiden alueilla, niin sitten kannattaa muuttaa sinne.
On siinä silti iso ero, itse en koskaan ole ajatellut että työstä pitäisi jäädä rahaa käteen x määrä että se kannattaa, mutta työssäkäynti mahdollistaa elintason nousun. Jo 1500€ tienaava voi ottaa vaikka pienen lainan ja ostaa mummonmökin, laitella sitä vaikka 30€ kuukaudessa, helposti saa elämään luksusta ja kaikki on omaa, kuin se että heittäytyy työttömäksi ja ei omista eikä saa koskaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt helevetti irti, kun valitetaan yhteiskunnan tukien vähyydestä. Ymmärtäkää nyt, että terveen ja työkykyisen on itse elätettävä itsensä . Se 1500 euron nettopalkka kuukaudessa on iso raha. Joku tässä maassa on pielessä,.kun mielellään jäädään yhteiskunnan elätettäväksi. Eikä osata olla kiitollisia, vaikka koko ajan on leipää suussa.
Menisin erittäin mielelläni töihin mistä saisin nettona 1500e.
Ongelma on vain siinä että kukaan ei palkkaa joten täytyy kituuttaa sillä 700e tuella.
Miten tämä on edes mahdollista?
Oletko moniongelmainen vai mistä kiikastaa. En ymmärrä.
Entäs, jos mummo on tehnyt testamentin. edunsaajana esim kehitysaputyö tms.