Isän kaksoiselämä
Karu aloitus näin pääsiäisenä. Minulla siis lapsuudentraumana isän kaksoiselämä, joka käytännössä ilmeni maksullisissa juoksuna ympäri maailmaa, (vienti-inssi), ja sitten siviilissä leikittiin kotista. Olen asiaa terapiassa käynyt läpi, äidin kohtaloa, meidän lasten häpeää, mutta jotenkin en saa koskaan otetta isän sielunmaisemasta. Miten tällainen ihminen kestää itseään? Uskooko hän itsekin valheitaan? Isän kanssa ei voi keskustella, hänen ihmiskuvansa on jotenkin vinoutunut; moraalittomuus ja toisten pettäminen on jonkinlainen hyväksyttävä fakta ihmisyydessä.
Siispä: tunnetko tällaista ihmistä/jotakin tällaiseen verrattavaa läheisesti? Mitä ihmettä he kelaavat? Eivätkö he itse ymmärrä tuhoisuuttaan, vai onko tämä jonkinlaista psykopatian muotoa?
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Kaksoiselämän ja sarjapettämisen takana on olematon itsetunto sekä lapsuudesta kumpuavat hoitamattomat mielenterveyden ongelmat.
Monesti asian tullessa julkiseksi ne pään sisäiset mielenterveyden ongelmat ilmentyvät selvästi myös ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
No minulle isä ihan itse kertoi että hänellä on toinen. Äiti ei tätä tiennyt. Isä kaipasi minulta alibia parille reissulleen. Olin sentään jo teini, lukiossa. Silti ällötti, mutta en uskaltanut kertoa äidille. Ero heillä oli muutenkin lähellä silloin ja lopulta erosivat ja äiti sai tuosta tietää. Isä lähti tuon naisen mukaan ja olivat yhdessä jokusen vuoden. Nyt eronneet. Oli aika hel vettiä kun ei tiedä mitä tekisi, halusin kertoa toki äidille, mutta toisaalta vihasin jo muutenkin sitä heidän tilannetta ja osittain pelkäsin isää. Ei ollut mikään leppoisa mies silloin, nykyään jo ok. Onneksi tuo ei kauaa jatkunut kun isä itse sitten kertoi.
Pettävä tai sarjapettävä mies pakottaa tosiaan lapsensakin tukemaan sairaita kuvioitaan. Antaa lapsille sairaan mallin ihmisten välisistä suhteista
Entäs sitten ne lukemattomat naiset, joille ei yksi mies riitä vaan heidän tarvitsee valoittaa alati lisää uusia tyyppejä eivätkä he miehiä iskiessään ajattele ja välitä sen enempää omasta kuin iskun kohteena olevan miesten perheistä.
Vierailija kirjoitti:
Suvussa on yksi tällainen.
Hänen taustansa tuntien on ymmärrettävää, mutta traagista omien lasten kannalta, koska mielestäni tuhosi molempien elämän. Toinen on mielestäni perinyt vanhempansa narsistisen luonnehäiriön. Toinen oli herkkä ja normaali, kuoli nuorena päihdeongelmien takia.
Hyvä pointti tuo, ettei lasten näkökulmaa kovin paljon pidetä esillä. Näiden kanssa avioituneiden näkökulma on yleisin.
Geneettistä taipumustahan näissä on, mutta psykopatia ja luonnehäiriöt eivät tule niin selvästi esille, jos kasvuympäristö on parempi.
Viimeinen kappale on niin totta. Itse olen ns. psykopaattinen, mutta kasvoin rakastavassa kodissa jossa opetettiin oikean ja väärän ero. Olen johtavassa asemassa, mutta minua on sanottu jopa empaattiseksi pomoksi. Tämä johtuu osittain varmastikin siitä, että ymmärrän hyvän työympäristön laadun merkityksen. Silti ei ole mitään ongelmaa antaa tarvittaessa potkuja, jos on toistuvia ongelmia yms. En tietenkään huvin vuoksi, ei siinä olisi edes järkeä.
Toisaalta kykenen rakastamaan puolisoa ja lapsia, enkä haluaisi heitä ikinä satuttaa, joten en voisi toimia kuten aloituksen isät. Toisaalta ehkä vain koska kiinnijäädessä riski olisi liian suuri. Pystyn hyvin käsittämään aloituksen isän ajatuskulun, jos itse toimisin noin irrottaisin nämä "minuudet" toisistaan. Nytkin itsellä on työminä ja kotiminä. Ihan kamalaahan tuo toiminta on, mutta itse ajattelen sen ns. rationaalisesti enkä tunnetasolla, jos osaan nyt selittää oikein. Sanon että on kamalaa, mutta se on opetettu minulle, eikä tule sisältä.
Oma mummo on myös psykopaatti ja narsisti, kuten täti. Isä kasvoi näiden rinnalla hyvin rikkonaiseksi, on herkkä ihminen, ja kiltti. Siksi varmaan näki paljon vaivaa, kun huomasi minussa samoja piirteitä. Olen ikuisesti kiitollinen tästä isälle, koska olen suht. menestynyt, myös sosiaalisesti. Vaikka yksinkin pärjäisi, mutta ihmissuhteilla elämä on rikkaampaa. Kun mummolla ja tädillä on ollut aika surkea elämä, täynnä vihaa ja kaunaa ja kostonhalua.
Vierailija kirjoitti:
Suvussa on yksi tällainen.
Hänen taustansa tuntien on ymmärrettävää, mutta traagista omien lasten kannalta, koska mielestäni tuhosi molempien elämän. Toinen on mielestäni perinyt vanhempansa narsistisen luonnehäiriön. Toinen oli herkkä ja normaali, kuoli nuorena päihdeongelmien takia.
Hyvä pointti tuo, ettei lasten näkökulmaa kovin paljon pidetä esillä. Näiden kanssa avioituneiden näkökulma on yleisin.
Geneettistä taipumustahan näissä on, mutta psykopatia ja luonnehäiriöt eivät tule niin selvästi esille, jos kasvuympäristö on parempi.
En ollut ajatellut, että tuollainen vanhemman narsistinen käytös voisi aiheuttaa jopa sen, että lapsi kuolee nuorena päihteisiin. Ennen kuin nyt. Erään tietämäni narsistisen pettäjän lapselle kävi nyt näin. Ehkä toisenlaista esimerkkiä antamalla lapsi olisi saanut elämästä ja maailmasta lohdullisemman kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää kokemuksia aikuisista, joiden isä petti äitiä, kun olitte lapsia.
Asiasta pitää puhua huomattavasti enemmän ja kovemmalla äänellä. Asian pöyhiminen on hyvästä. Enää ei jätetä näitä asioita maton alle ta halkopinon taakse.
Äiti pettää isää kuvio ei ole myöskään harvinainen. Sitten oli hankalaa, kun joku mies soitteli keväisen "tyttöjen" Lapin reissun jälkeen kotiin... lankapuhelimien aikaan lapset piti kouluttaa sanomaan äiti ei ole kotona... vaikka olikin. Olen äitini kanssa mahdollisimman vähän tekemisissä.
Mä en olisi missään tekemisissä.
Itsellä ei ole ollut kunnollisia vanhempia (hirviöt) enkä tunne lainkaan sukulaisiani.
Hyviä ihmisiä löytyy. Voit itse valita heidät elämääsi.
Kyl jotain animaalista hajua saa olla.
Orangutangitkin panee takaapäin kyykyssä ketä vaan. Ihanan irstasta. Ihana Luonto YLE1.
Kusi ja paska.
Vierailija kirjoitti:
Tämä viestiketju on taas hyvä esimerkki siitä että täysin asiaan mitenkään liittymättömät alkaa riidellä aiheesta tai pahimmilaan ihan aiheen sivusta keskenään ja hyökätään muiden kirjoittajien kimppuun.
Ja jos olette lukenet koko ketjun hyvin huomaa miten sallitaan vain 1 mielipide.
Ei sallita edes pohdiskelevia kirjoituksia siitä mitkä tekijät saattavat aiheuttaa ap kirjoituksen isän käytösmallia, ilman että oletetaan että pohdinnalla haettaisi oikeutusta isän käytökselle.
Eli yläpeukkua saa vain kirjoittamalla miten hirvä psyko tuo isä on ollu. Muut ovat vääriä/ vääränlaisia kirjoituksia. Hoh hoijaa tätä keskustelun tasoa. Poistun.
Missään tosielämässä ei ole niin huonoa keskustelukykyä ihmisillä kuin tällä palstalla, ihan aiheesta riippumatta. Ketjun aihe voi olla vaikka tämä, lapsiperheen kotitöiden epätasapuolinen jakautuminen tai vaikka pörssisähkö, ihmiset huutavat putkinäköisinä omaa ideaansa edes lukematta niitä viestejä, joita ovat kommentoivinaan. Keskustelu täällä on täyttä ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksoiselämän ja sarjapettämisen takana on olematon itsetunto sekä lapsuudesta kumpuavat hoitamattomat mielenterveyden ongelmat.
Vakavat mielenterveyden ongelmat allekirjoitan, mutta en usko, että kaikilla on olematon itsetunto. Tietysti pitäisi ensin määritellä, mitä sillä tarkoitetaan. Tietämäni sarjapettäjä on oikein tyytyväinen itseensä ja hyväksynyt itsensä sellaisena kuin on. Hän uskaltaa lähestyä naisia, myös niitä jotka on toivottaneet hänet helvettiin. Hän on taktisen älykäs ja menestynyt elämässä, ei tunne syyllisyyttä mistään, nukkuu yönsä hyvin ja käyttäytyy halutessaan oikein hurmaavasti ja herrasmiesmäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsellä kokemusta tuollaisesta enkä tietenkään osaa vastata kysymykseen. Mutta ihmettelen MIKSI iltapäivälehdet, Helsingin Sanomat ym jatkuvalla syötöllä julkaisevat artikkeleita joissa normalisoidaan au-seksiä, on ihan ok että nuori nainen/perheenäiti tekee Onlyfansia/myy seksipalveluja ja silmät loistaen kerrotaan kuinka paljon asiakkaissa on perheenisiä, pyydetään ihmisiä kertomaan ovatko pettäneet ja näitä kertomuksia julkaistaan, kehotetaan ja opetetaan ihmisiä kimppakivaan, anaaliseksiin, mitä kaikkea.. ihan tarkoituksella halutaan rikkoa parisuhteita ja perheitä. Miksi?
Tuo oli hyvä pointti etteipä koskaan oteta lasten näkökulmia huomioon, kaikki on pelkkää vapautta ja nautintoa.
Se ON tietoista ja tahallista, jolla halutaan tuhota ydinperheet ja demoralisoida kansa. Salaliittoteoreetikot ovat oikeassa tässäkin asiassa, kannattaa googlata Siionin viisaiden pöytäkirjat. Ja ei, ne EIVÄT ole väärennettyjä, kuten väitetään, vaan selittävät kaiken sen oudon ja omituisen, mikä maailmassa on vinksallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten ne lukemattomat naiset, joille ei yksi mies riitä vaan heidän tarvitsee valoittaa alati lisää uusia tyyppejä eivätkä he miehiä iskiessään ajattele ja välitä sen enempää omasta kuin iskun kohteena olevan miesten perheistä.
Sanna Marin?
Hän on vapaa nainen ja hänen miehensäkin ovat olleet tietääkseni vapailla markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin?
Mistä tunnistaa persun?
Mutku Sanna, mutku Sanna, mutku Sanna non stop vaikka ei mitenkään liity aiheeseen
Kaksoiselämän viettämisellä on myös mahdollistajansa: puolisot, jotka eivät ymmärrä selvistä merkeistä, että asiat eivät ole kunnossa. Tai jos ymmärtävät, antavat tilanteen jatkua ennallaan. Tämäkin on huono esimerkki lapsille. Kaksoiselämän viettäjä on syyllinen, mutta mahdollistaja osallistuu myös epäterveen dynamiikan ja sairaiden kulissien ylläpitämiseen. Siinä menee usein omakin terveys.
Oisko sitten psykopatiaa tai sosiopatiaa? Ainakin isäsi on arvellut olevansa tavallisten ihmisten ja moraalisäädösten yläpuolella kun on oikeuttanut itselleen tuon, narsismia nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Oisko sitten psykopatiaa tai sosiopatiaa? Ainakin isäsi on arvellut olevansa tavallisten ihmisten ja moraalisäädösten yläpuolella kun on oikeuttanut itselleen tuon, narsismia nyt ainakin.
Sitähän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsellä kokemusta tuollaisesta enkä tietenkään osaa vastata kysymykseen. Mutta ihmettelen MIKSI iltapäivälehdet, Helsingin Sanomat ym jatkuvalla syötöllä julkaisevat artikkeleita joissa normalisoidaan au-seksiä, on ihan ok että nuori nainen/perheenäiti tekee Onlyfansia/myy seksipalveluja ja silmät loistaen kerrotaan kuinka paljon asiakkaissa on perheenisiä, pyydetään ihmisiä kertomaan ovatko pettäneet ja näitä kertomuksia julkaistaan, kehotetaan ja opetetaan ihmisiä kimppakivaan, anaaliseksiin, mitä kaikkea.. ihan tarkoituksella halutaan rikkoa parisuhteita ja perheitä. Miksi?
Tuo oli hyvä pointti etteipä koskaan oteta lasten näkökulmia huomioon, kaikki on pelkkää vapautta ja nautintoa.
Ehkä ärsyttävin olettamus näissä on se että parisuhteessa oleva ei voi olla seksuaallinen ihminen VAAN aina sinkkuna ollessa ja panemalla mahdollisimman montaa löytää sen oman seksuaalisuutensa. Itse olen hyvin seksuaalinen eli haluan paljon ja monenlaista seksiä, mutta vain sen yhden ihmisen kanssa, johon tunnen rakkautta, kiintymystä hellyyttä jne.
Mutta joo iltapäivälehtien mielestä olen varmaan kuiva frigidi.
Minusta pitäisi tehdä juttuja myös monogamiasta ja siitä miten luottamuksellisessa parisuhteessa voi löytää oman seksuaalisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulle isä ihan itse kertoi että hänellä on toinen. Äiti ei tätä tiennyt. Isä kaipasi minulta alibia parille reissulleen. Olin sentään jo teini, lukiossa. Silti ällötti, mutta en uskaltanut kertoa äidille. Ero heillä oli muutenkin lähellä silloin ja lopulta erosivat ja äiti sai tuosta tietää. Isä lähti tuon naisen mukaan ja olivat yhdessä jokusen vuoden. Nyt eronneet. Oli aika hel vettiä kun ei tiedä mitä tekisi, halusin kertoa toki äidille, mutta toisaalta vihasin jo muutenkin sitä heidän tilannetta ja osittain pelkäsin isää. Ei ollut mikään leppoisa mies silloin, nykyään jo ok. Onneksi tuo ei kauaa jatkunut kun isä itse sitten kertoi.
Pettävä tai sarjapettävä mies pakottaa tosiaan lapsensakin tukemaan sairaita kuvioitaan. Antaa lapsille sairaan mallin ihmisten välisistä suhteista
Voisiko nämä miehet kuvitella oman tyttären joksikin prostituoiduksi? Jos vastaus on ei, miksi ei. Logiikkaa näillä ei ole. Ihan ok panna jotakin vierasta naista, pahimmassa tapauksessa alaikäistä/ihmiskaupan uhria.
Vierailija kirjoitti:
Yksikin jäi kiinni siitä että toibmaksulliselta sukupuolitaudin tuliaisena
Anteeksipyynnön ja katumuksen sijaan totesi että muutkin työkaverit tekee samoin
Paniko ulkomaalaista prostituoitua vai jotain räkähuoraa tai narkomaania? Mitä nyt kuultua, niin kotimaiset maksulliset olisivat paljon tarkempia ellei sitten kyseessä ole näitä räkähuoria tai narkomaaneja, jotka pahimmassa tapauksessa kantavat HIV:iä. Ulkomailla kondomi kummasti unohtuu ja onko niillä ulkomaalaisilla prostituoiduilla mitään sananvaltaakaan kondomin käytön suhteen.
Kuinka niin nykyään, tuo on vanha malli.