Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kylmäpuristettu mehu ja diabetes

Vierailija
09.04.2023 |

Sain hiljattain tietää, että minulla on kakkostyypin diabetes. Lääkäri antoi tärkeimmäksi ohjeeksi sen, että ei saa juoda sokeripitoisia juomia. En halua juoda makeutusaineella makeutettuja juomia, mutta välillä tekee mieli jotain muutakin kuin pelkkää vettä. Osaako joku sanoa, että voisinkohan juoda kylmäpuristettua marjamehua? Siis esimerkiksi sellaista, joka on 100 % karpaloa. Vai onko sen sisältämä luonnollinen sokeri kuitenkin liikaa mehumuodossa? Tarve ei ole pudottaa painoa, vaan saada sokeriarvot pysymään normaaleina.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkostyypin diabetes on usein itseaiheutettu sairaus! Hiilarit ja ylipaino  alas, ei varsinkaan mitään mehuja(=tiivistettyä sokeria)

Mutta jokainen elää tavallaan. Jos haluaa kuolla sairaana, ihan vapaa valinta!

Miksi muuten 2-tyypin diabeslääkkeet ovat kelakorvattavia? Ihmiset syövät/juovat itsensä sairaaksi ja yhteiskunta=me kaikki maksavat?

Minulla puhkesi kakkostyypin diabetes, kun painoindeksini oli 18 ja treenasin naisten kympille joka päivä. Makeasta en ole koskaan välittänyt. Olisiko sinulla jokin ehdotus siihen, miten hankin itse sairauteni?

Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että eläinrasva ja -proteiini aiheuttavat diabeteksen (insuliiniresistenssin). Aiheesta löytyy paljon ravintotieteellistä dataa 40-50 vuoden ajalta.

Höpö höpö, vaikka bmi olisi 18 voi silti sairastua 2 tyypin diabetekseen jos verensokeri on jatkuvasti korkealla liiallisen hiilihydraatin sekä proteiinin saannin vuoksi.

Vierailija
62/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäpuristettuja mehuja on mustaviinimarja, tyrni, puolukka ja karpalo. Niihin ei ole lisätty sokeria. Minä juon niitä mukiin parisenttiä mehua ja loput vettä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zero limsat on ookoo

Keinotekoisilla makeutusaineilla on omat ongelmansa. En suosittele

Osan makeutusaineita on todettu sekoittavan diabeetikon sokeritasapainoa. 

https://yle.fi/a/3-7477836

Vierailija
64/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito on veden jälkeen paras juoma diabeetikolle.

Vierailija
65/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zero limsat on ookoo

hyissaatana mitä myrkkyä

Vierailija
66/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Zero limsat on ookoo

Makeutusaine = yhä suurempi makeanhimo ja nälkä ylipäätään, kun sokeri ei kerro elimistölle, että energiaa tuli tarpeeksi. Ei siis ollenkaan suositeltavaa.

Vierailija
67/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri antoi tärkeimmäksi ohjeeksi sen, että ei saa juoda sokeripitoisia juomia..

Ihanko tosi? Eikö se muita ohjeita antanut? Lääkkeitä varmaan kuitenkin tuli varmaan roppakaupalla?

ei niitä tule "roppakaupalla" mitä horiset!

Vierailija
68/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri antoi tärkeimmäksi ohjeeksi sen, että ei saa juoda sokeripitoisia juomia..

Ihanko tosi? Eikö se muita ohjeita antanut? Lääkkeitä varmaan kuitenkin tuli varmaan roppakaupalla?

Kuten kirjoitin, niin antoi tämän tärkeimmäksi ohjeeksi. Käytiin ruokavalioasiat muutenkin tietysti läpi, mutta juotuna sokeri oli lääkärin mukaan vaarallisinta.

Ap

Aika jännä. Yksikään lääkäri ei ole puuttunut tuohon, vaikka olen sairastanut diabetestä jo 12 vuotta. Mehu toki nostaa sokerit nopeasti ja laskee myös.

Vierailija
69/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sokeri ja hiilihydraatti on yhtä pahasta. Juo ennemmin kurkulla tai sitruunalla maustettua vettä.

Kiitos vinkeistä! Minulla on vaikeuksia käsittää, että miksi marjoja ja hedelmiä suositellaan syömään välipalaksi, mutta niitä ei saa puristaa mehuksi :D 

Ap

MEHU nostaa sokeripiikin tosi nopesti!

Vierailija
70/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse päätin aikoinaan lihavana, että en juo kaloreita (enkä sokeria), kyllä siihen tottuu.

Onko  teillä hyvän makuinen vesi? Voit ostaa vaihteeksi jotain vichyä tai muuta kivennäisvettä. Tai tee jääkuutioita veden sekaan.

Jääteekin voisi olla hyvää.

Vesi on ihan hyvää hanasta, mutta kaipaisin vaan vaihtelua vaan. Eiköhän tähän totu kun aikaa kuluu enemmän.

Millaista jääteetä suosittelisit? :)

Ap

Ostan irtoteetä, laitan pari-kolme teelusikallista litran kannuun ja vettä päälle ja jääkaappiin!

jotkut keittää ja jäähdyttää, mutta en ole huomannut eroa.

Vierailija
71/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samansuuntaisen ohjeen ttl antoi mulle myös, eli ei mitään överimakeaa, muuten saa syödä tavallista ruokaa. Pilleriresepti kouraan ja verikokeiden jälkeen niiden tuplaus ja kun ne ei auttaneet, inska. Onneksi terkkarin hoitaja laittoi päivystyksen kautta eteenpäin, osastolla viikko ja diagnoosi D1. Samalla terveiset lekurille, että ei olisi pitänyt ollenkaan edes kokeilla pelkkiä lääkkeitä. Lekuri teki automaattidiagnoosin iän perusteella.

Vierailija
72/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito on veden jälkeen paras juoma diabeetikolle.

Kunhan se on täysmaitoa.

Vierailija
73/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sokeri ja hiilihydraatti on yhtä pahasta. Juo ennemmin kurkulla tai sitruunalla maustettua vettä.

Kiitos vinkeistä! Minulla on vaikeuksia käsittää, että miksi marjoja ja hedelmiä suositellaan syömään välipalaksi, mutta niitä ei saa puristaa mehuksi :D 

Ap

Tee smoothie, niin saat ne kuidutkin.

Vierailija
74/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkostyypin diabetes on usein itseaiheutettu sairaus! Hiilarit ja ylipaino  alas, ei varsinkaan mitään mehuja(=tiivistettyä sokeria)

Miksi muuten 2-tyypin diabeslääkkeet ovat kelakorvattavia? Ihmiset syövät/juovat itsensä sairaaksi ja yhteiskunta=me kaikki maksavat?

Olepa idiootti hiljaa. Moni saa tuon taudin perimässä, vaikka muistuttaisi heinäseivästä. 

Vierailija
75/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ VIITSI! https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/yleiset-geenimuutokset-tyyp…

Suvussamme onD2 altistava geeni, hoitona elintavat, mutta ei sekään kaikkia pelasta!

Mutta tämä siksi että älä puhu vastoin parempaa tietoa. Vit*uttaa tää tauti enkä ole voinut sille mitään!

Luuletko että halusin!

Vierailija
76/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

MEHU nostaa sokeripiikin tosi nopesti!

Sen takia monella onkin pillimehut hypojen jälkeisenä sokerinnostattajana.

Vierailija
77/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tee smoothie, niin saat ne kuidutkin.

Ja hitosti sokeria :)  Ei ne kuidut poista sokeria eikä sen haittoja.

Vierailija
78/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olepa idiootti hiljaa. Moni saa tuon taudin perimässä, vaikka muistuttaisi heinäseivästä. 

Siihen perimän vaikutukseen voi ihan itse vaikuttaa oikealla syömisellä.  Eikä muiden haukkuminen sitä faktaa muuta.

Vierailija
79/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse päätin aikoinaan lihavana, että en juo kaloreita (enkä sokeria), kyllä siihen tottuu.

Onko  teillä hyvän makuinen vesi? Voit ostaa vaihteeksi jotain vichyä tai muuta kivennäisvettä. Tai tee jääkuutioita veden sekaan.

Jääteekin voisi olla hyvää.

Vesi on ihan hyvää hanasta, mutta kaipaisin vaan vaihtelua vaan. Eiköhän tähän totu kun aikaa kuluu enemmän.

Millaista jääteetä suosittelisit? :)

Ap

Ostan irtoteetä, laitan pari-kolme teelusikallista litran kannuun ja vettä päälle ja jääkaappiin!

jotkut keittää ja jäähdyttää, mutta en ole huomannut eroa.

Minä käytän yleensä neljä teepussia litran vesikannussa, tuossa ne roikkuvat kannen ja kannun välissä. Uuttuu huoneenlämmössäkin tunnissa parissa siedettäväksi, yleensä nostan tuossa vaiheessa jääkaappiin, jos tarvitsen kylmempää. Periaatteessa helteellä ei saisi edes juoda liian kylmiä juomia, jos ei halua kipeyttää kurkkuaan.

Vierailija
80/85 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpalo ja puolukka on aika vähähiilarisia. Loraus sellasta 100% mehua, vedellä laimentaen ja makeudeksi vaikka steviaa. 

100ml 100% karpalomehua, hh 3,5g. 

0,5dl karpalomehua, 2dl vettä ja ripaus steviaa. Hiilarit 1,75g. Ei tolla verensokerit kovasti nouse!