Kylmäpuristettu mehu ja diabetes
Sain hiljattain tietää, että minulla on kakkostyypin diabetes. Lääkäri antoi tärkeimmäksi ohjeeksi sen, että ei saa juoda sokeripitoisia juomia. En halua juoda makeutusaineella makeutettuja juomia, mutta välillä tekee mieli jotain muutakin kuin pelkkää vettä. Osaako joku sanoa, että voisinkohan juoda kylmäpuristettua marjamehua? Siis esimerkiksi sellaista, joka on 100 % karpaloa. Vai onko sen sisältämä luonnollinen sokeri kuitenkin liikaa mehumuodossa? Tarve ei ole pudottaa painoa, vaan saada sokeriarvot pysymään normaaleina.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä sokeroimattomia mehujakin tarjolla. Stevialla voi makeuttaa halutessaan.
Sokeroimattomasta mehusta juuri kyselinkin, sellainen mikä on sataprosenttisesti marjaa. Mutta aiemmista vastauksista kävikin jo ilmi, että sitäkään ei kannattaisi juoda.
Ap
Marja ja hedelmämehu - se on hiilihydraattia
Kakkostyypin diabetes on usein itseaiheutettu sairaus! Hiilarit ja ylipaino alas, ei varsinkaan mitään mehuja(=tiivistettyä sokeria)
Mutta jokainen elää tavallaan. Jos haluaa kuolla sairaana, ihan vapaa valinta!
Miksi muuten 2-tyypin diabeslääkkeet ovat kelakorvattavia? Ihmiset syövät/juovat itsensä sairaaksi ja yhteiskunta=me kaikki maksavat?
Appelsiinimehu 10 g per 1 dl hiilihydraattia
Sitruuna Tuore inkivääri tee on hyvää
Vierailija kirjoitti:
Kakkostyypin diabetes on usein itseaiheutettu sairaus! Hiilarit ja ylipaino alas, ei varsinkaan mitään mehuja(=tiivistettyä sokeria)
Miksi muuten 2-tyypin diabeslääkkeet ovat kelakorvattavia? Ihmiset syövät/juovat itsensä sairaaksi ja yhteiskunta=me kaikki maksavat?
Miksi minkään sairauden hoitokustannukset on kela-korvattavia? Kaiken maailman luumurtumat johtuvat pääasiallisesti itseaiheutuista ongelmista. Miksi esim. laskettelussa saatu luunmurtuma korvataan, kun se olisi voitu välttää olemalla menemättä rinteeseen? Ja miksi selpelvaltimotaudin hoitokustannuksen korvataan kun sekin on pääasiassa seurausta huonoista elämäntavoista? Entä tupakan ja huumeiden aiheutamat hoitokustannukset?
Vierailija kirjoitti:
karpalo ja puolukka sisältää vähemmän hiilihydraattia , voit hyvin maustaa vettä 1/4 mehua.
Vadelma sisältää myös vähemmän kuin muut marjat.
Tämä oli kiva kuulla jos näin on! Minulle kelpaa vielä laimeampi versio tuosta :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
karpalo ja puolukka sisältää vähemmän hiilihydraattia , voit hyvin maustaa vettä 1/4 mehua.
Tämä oli kiva kuulla jos näin on! Minulle kelpaa vielä laimeampi versio tuosta :D
Ap
Kohtalaisen helppo tapa selvittää mikä sulle sopii ja mikä ei on mitata veren glukoosipitoisuus ja jättää ne vaihtoehdot väliin, joissa insuliinivaste on liian korkea.
Hedelmissä taitaa olla valtaosin fruktoosia eli hedelmäsokeria joka on sakkaroosin (tav. sokerin) ainesosista (glukoosi ja fruktoosi) se haitallisempi.
Tsättärin vastauksista olennaisimmat osat:
Maksaan kohdistuva rasitus: Kun fruktoosi kulkeutuu maksaan, se voi aiheuttaa rasvan kertymistä maksaan, mikä voi johtaa rasvamaksaan. Pitkäaikainen rasvamaksa voi vaurioittaa maksasoluja ja johtaa maksasairauksiin, kuten maksakirroosiin.
Metabolisten häiriöiden riski: Fruktoosin liiallinen saanti voi häiritä kehon aineenvaihduntaa, erityisesti rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihduntaa. Tämä voi johtaa insuliiniresistenssiin, glukoosin sietokyvyn heikkenemiseen ja metabolisen oireyhtymän kehittymiseen, mikä on kokonaisvaltainen terveysriski, johon liittyy muun muassa kohonnut verenpaine, korkea verensokeri, veren rasva-arvojen poikkeavuudet ja keskivartalolihavuus.
Hedelmä- ja marjamehut nostavat sokeriarvoja todella nopeasti eivätkä ne sovi diabeetikolle lainkaan. Niiden sisältämä sokeri imeytyy todella nopeasti aj suorastaan humahtaa verenkiertoon. On kokemusta, kun vielä join mehuja minulle aina tuli hirveä päänsärky yhdestä lasillisesta ja minulla todettiinkin diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kohtalaisen helppo tapa selvittää mikä sulle sopii ja mikä ei on mitata veren glukoosipitoisuus ja jättää ne vaihtoehdot väliin, joissa insuliinivaste on liian korkea.
Minulla ei vielä ole tuota mittaria, mutta siitä on varmasti hyötyä tässäkin asiassa :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse päätin aikoinaan lihavana, että en juo kaloreita (enkä sokeria), kyllä siihen tottuu.
Onko teillä hyvän makuinen vesi? Voit ostaa vaihteeksi jotain vichyä tai muuta kivennäisvettä. Tai tee jääkuutioita veden sekaan.
Jääteekin voisi olla hyvää.
Vesi on ihan hyvää hanasta, mutta kaipaisin vaan vaihtelua vaan. Eiköhän tähän totu kun aikaa kuluu enemmän.
Millaista jääteetä suosittelisit? :)
Ap
Siihen riittää hedelmäteepusseja kannuun ja kylmää vettä päälle. Jo tunnissa saa makua huoneenlämmössä, jääkaappiinkin voi laittaa uuttumaan. Virallinen ohjehan on kiehuva vesi päälle ja jäähdytys, mutta uuttuu hyvin kylmäänkin veteen. Käytän noin neljä teepussia litran kannuun. Jos aion juoda illallakin, käytän Muumi-rooiboksia, ne eivät vie unta niinkuin muut teet. Makeutusta nämä hedelmäteet eivät kaipaa ollenkaan.
T DM1
Vierailija kirjoitti:
SE VOI OLLA MYÖS PERINNÖLLINEN. Eli saat sen, syöt vaikka mitä tai jätät syömättä. On vaikka kuinka paljon ikänsä langanlaihoina pysyneitä ihmisiä, jotka silti saavat tuon sairauden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse päätin aikoinaan lihavana, että en juo kaloreita (enkä sokeria), kyllä siihen tottuu.
Onko teillä hyvän makuinen vesi? Voit ostaa vaihteeksi jotain vichyä tai muuta kivennäisvettä. Tai tee jääkuutioita veden sekaan.
Jääteekin voisi olla hyvää.
Vesi on ihan hyvää hanasta, mutta kaipaisin vaan vaihtelua vaan. Eiköhän tähän totu kun aikaa kuluu enemmän.
Millaista jääteetä suosittelisit? :)
Ap
Siihen riittää hedelmäteepusseja kannuun ja kylmää vettä päälle. Jo tunnissa saa makua huoneenlämmössä, jääkaappiinkin voi laittaa uuttumaan. Virallinen ohjehan on kiehuva vesi päälle ja jäähdytys, mutta uuttuu hyvin kylmäänkin veteen. Käytän noin neljä teepussia litran kannuun. Jos aion juoda illallakin, käytän Muumi-rooiboksia, ne eivät vie unta niinkuin muut teet. Makeutusta nämä hedelmäteet eivät kaipaa ollenkaan.
T DM1
Iso kiitos tästä vinkistä!
Ap
mintunlehtiä, tuorekurkkua
appelsiini,sitruunalohko kylmään veteen.
Vierailija kirjoitti:
Sitruuna Tuore inkivääri tee on hyvää
Aivan kamalaa, T tuo Muumi-rooibosten juoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulla ei vielä ole tuota mittaria, mutta siitä on varmasti hyötyä tässäkin asiassa :)
Ap
Se täytyy sinun saada hoitavalta taholta, eli diabeteshoitajalta. Muista pyytää myös tarpeeksi mittausliuskoja. Itse asiassa sun olisi pitänyt saada se heti, eli kyselepä nyt heti pyhien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkoittaa tuoretäysmehua/sosetta, ei sokeroitua mehua.(karpalo, puolukka)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sokeri ja hiilihydraatti on yhtä pahasta. Juo ennemmin kurkulla tai sitruunalla maustettua vettä.
Kiitos vinkeistä! Minulla on vaikeuksia käsittää, että miksi marjoja ja hedelmiä suositellaan syömään välipalaksi, mutta niitä ei saa puristaa mehuksi :D
Ap
No marjoissa nyt on lähtökohtaisesti aika matala luontaisen sokerin taso, joten jos tekee mieli sokeroimatonta karpalomehua, niin siitä vaan :) on aika kirpeää, mutta itse tykkään, ja tyrnistä myös. Karpalomehussa on paljon muutakin hyvää!
sokerisen /täysmehun ongelma on ,että se nostaa hetkessä verensokeria.
Jos ei ole tarve nostaa sitä ,pitää aina laimentaa.