Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kylmäpuristettu mehu ja diabetes

Vierailija
09.04.2023 |

Sain hiljattain tietää, että minulla on kakkostyypin diabetes. Lääkäri antoi tärkeimmäksi ohjeeksi sen, että ei saa juoda sokeripitoisia juomia. En halua juoda makeutusaineella makeutettuja juomia, mutta välillä tekee mieli jotain muutakin kuin pelkkää vettä. Osaako joku sanoa, että voisinkohan juoda kylmäpuristettua marjamehua? Siis esimerkiksi sellaista, joka on 100 % karpaloa. Vai onko sen sisältämä luonnollinen sokeri kuitenkin liikaa mehumuodossa? Tarve ei ole pudottaa painoa, vaan saada sokeriarvot pysymään normaaleina.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä sokerimittareilla pystyy mittaamaan myös juoman, eli liuska veritipan sijaan juomaan:) Esim. hampurilaisarerioiden mukana saattaa olla tilatun kevytcolan sijasta peruscola. Kevytcolassa mittari näyttää LO eli aivan mitätön sokerilukema.

Vierailija
42/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sokeri ja hiilihydraatti on yhtä pahasta. Juo ennemmin kurkulla tai sitruunalla maustettua vettä.

Kiitos vinkeistä! Minulla on vaikeuksia käsittää, että miksi marjoja ja hedelmiä suositellaan syömään välipalaksi, mutta niitä ei saa puristaa mehuksi :D 

Ap

No marjoissa nyt on lähtökohtaisesti aika matala luontaisen sokerin taso, joten jos tekee mieli sokeroimatonta karpalomehua, niin siitä vaan :) on aika kirpeää, mutta itse tykkään, ja tyrnistä myös. Karpalomehussa on paljon muutakin hyvää!

karpalo,puolukka on omaa luokkaansa. mustikka,mansikka sisältää enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit juoda mehuja, mutta älä kaupassa myytäviä ällömakeita, eikä limsoja missään tapauksessa, olivat ne sokerilla makeutettuja tai keinomakeita.

Tee mehut itse Suomen mahtavista metsämarjoista ja hedelmistäkin voi itse tehdä mehua, ja säilytä hedelmäliha mukana. Mehua ei tarvitse juoda litrakaupalla, mutta lasillinen mehua silloin tällöin on ihan normaalia 2-tyypin diabeetikolle.

Vierailija
44/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on tarkkaa  :)

Vierailija
45/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sokeri ja hiilihydraatti on yhtä pahasta. Juo ennemmin kurkulla tai sitruunalla maustettua vettä.

Kiitos vinkeistä! Minulla on vaikeuksia käsittää, että miksi marjoja ja hedelmiä suositellaan syömään välipalaksi, mutta niitä ei saa puristaa mehuksi :D 

Ap

No marjoissa nyt on lähtökohtaisesti aika matala luontaisen sokerin taso, joten jos tekee mieli sokeroimatonta karpalomehua, niin siitä vaan :) on aika kirpeää, mutta itse tykkään, ja tyrnistä myös. Karpalomehussa on paljon muutakin hyvää!

Juuri sellaista karpalomehua tarkoitankin, muotoilinkohan asian huonosti aloitukseen :) Eli siis sellainen marjamehu, missä ei ole lisätty yhtään sokeria tai mitään muutakaan. Olen aiemmin juonut niitä kesäisin vedellä laimennettuna ja mietin, että voisiko sellaista yhä juoda. Vähän ristiriitaisia vastauksia on tullut, mutta ehkä se on sitten vähän yksilöllistä, että kuinka nuo vaikuttaa. 

Ap

Vierailija
46/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit juoda mehuja, mutta älä kaupassa myytäviä ällömakeita, eikä limsoja missään tapauksessa, olivat ne sokerilla makeutettuja tai keinomakeita.

Tee mehut itse Suomen mahtavista metsämarjoista ja hedelmistäkin voi itse tehdä mehua, ja säilytä hedelmäliha mukana. Mehua ei tarvitse juoda litrakaupalla, mutta lasillinen mehua silloin tällöin on ihan normaalia 2-tyypin diabeetikolle.

Puutarhamarjoista myös, tietenkin!

Vierailija
47/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole ihan eri asia juoda tuoremehuja sellaisenaan kuin laimentaa niitä reilusti. Kenenkään ei pitäisi juoda hedelmä- tai marjamehuja ilman reilua laimennusta, koska sisältävät reilusti nopeita hiilihydraatteja (nostavat verensokeria) ja kaloreita (nostavat painoa). Lisäksi tärkeät kuidut ovat hedelmässä, eivät mehussa. Hampaatkaan eivät sokruista tykkää, kuten tiedämme hyvin. Hiilihappovesissäkin voi olla sokeria 😥 onneksi ei kaikissa makuvesissä.

Itse juon yleensä ihan hanavettä, joka Suomessa luultavasti maailman parasta ja lisäksi ympäristöystävällistä. Jos joskus haluan mehua, laitan tilkan vain lasin pohjalle. Mustaherukkamehu, karpalomehu tai omenamehu antavat paljon makua hyvin pienestä määrästä 🍊🍎🍒 Tottumiskysymyksiä toki ja nopeasti tottuu uuteen, nykyään laimentamaton mehu tuntuu tosi väkevältä.

Makeutusaineista on juuri ollut tutkimuksia ja uutisia, etteivät välttämättä ole niin vaarattomia kuin on oletettu. Säännöllisesti en käyttäisi. Steviasta muuten tulee mulle pahimmat vatsanväänteet, se ei sovi ollenkaan. Sen makukin erikoinen.

Vierailija
48/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on diabetes, insuliinin toiminnassa on ongelmia, ja mehun sokerit nostavat verensokeria liiaksi. Ihan luonnolliset sokerit myös, kuten marjat, hedelmät ja maito, nostavat verensokeria. Juomat nopeiten. Ei tarvitse siis olla jotenkin lisättyä sokeria. Banaanikin vaikka nostaa tosi helposti verensokeria. Siksi turhia hiilihydraatteja vältellään ja tarvittaessa sairautta lääkitään, joko oman insuliinin toimintaa parantaen tai sitä piikeillä lisäten. Sairaudesta ja hiilihydraateista on kyllä paljon hyvää tietoa netissä.

Vierailija
49/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ap, että diabeetikoille ei suositella enää hedelmäsokeria. Jos makeutusta tarvitsee, tavallinen sokeri on parempi vaihtoehto. Hedelmäsokeri käy mm maksan päälle. D-liiton sivuillakin on tästä tietoa.

Vierailija
50/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmien syöntiä ei kuitenkaan tarvitse vältellä fruktoosin takia.

https://www.apu.fi/kysymykset/hedelmasokeri-ja-valkoinen-sokeri-mita-er…

Vierailija
51/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista vinkeistä ja neuvoista. :) Sain diagnoosin sopivasti alkuviikosta juuri ennen pääsiäislomia, niin jäi kaikki vähän vaiheeseen. On pitänyt vaan itse miettiä ja selvittää oikeita tapoja toimia. Ensi viikolla saan varmasti lisää ohjeita lääkäriltä/hoitajalta. 

Ap

Vierailija
52/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkostyypin diabetes on usein itseaiheutettu sairaus! Hiilarit ja ylipaino  alas, ei varsinkaan mitään mehuja(=tiivistettyä sokeria)

Mutta jokainen elää tavallaan. Jos haluaa kuolla sairaana, ihan vapaa valinta!

Miksi muuten 2-tyypin diabeslääkkeet ovat kelakorvattavia? Ihmiset syövät/juovat itsensä sairaaksi ja yhteiskunta=me kaikki maksavat?

Minulla puhkesi kakkostyypin diabetes, kun painoindeksini oli 18 ja treenasin naisten kympille joka päivä. Makeasta en ole koskaan välittänyt. Olisiko sinulla jokin ehdotus siihen, miten hankin itse sairauteni?

Vierailija
53/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, kuten tuossa jutussakin sanotaan. Luontaiset sokerit ja lisätyt sokerit, niissä on vissi ero. Niinkuin maltilla ja liiallisuudella. Kaikki sokerit nostavat verensokeria kuitenkin, mutta energiaakin tarvitaan. Luontainen sokeri riittää tarpeisiin hyvin.

Vierailija
54/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista vinkeistä ja neuvoista. :) Sain diagnoosin sopivasti alkuviikosta juuri ennen pääsiäislomia, niin jäi kaikki vähän vaiheeseen. On pitänyt vaan itse miettiä ja selvittää oikeita tapoja toimia. Ensi viikolla saan varmasti lisää ohjeita lääkäriltä/hoitajalta. 

Ap

Etkö pysty itse järkeilemään asiaa, vaan tarvitset ohjeita lääkäriltä tai hoitajalta? Lääkäri ei ole minulle koskaan antanut ohjeita mitä syödä tai juoda. On kai luottanut minun omaan tietämykseen ja ymmärrykseen.

Vierailija
55/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo, viikko diabeetikkona ja nyt jo pitäisi saada makeita mehuja, kun vesi kyllästyttää. Aikuiset ihmiset ei tarvitse mitään mehuja!

Vierailija
56/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkostyypin diabetes on usein itseaiheutettu sairaus! Hiilarit ja ylipaino  alas, ei varsinkaan mitään mehuja(=tiivistettyä sokeria)

Miksi muuten 2-tyypin diabeslääkkeet ovat kelakorvattavia? Ihmiset syövät/juovat itsensä sairaaksi ja yhteiskunta=me kaikki maksavat?

Minulla puhkesi kakkostyypin diabetes, kun painoindeksini oli 18 ja treenasin naisten kympille joka päivä. Makeasta en ole koskaan välittänyt. Olisiko sinulla jokin ehdotus siihen, miten hankin itse sairauteni?

Treenasit naisten kympille joka päivä?😂 Miten? Juoksit kilometrin päivässä kymmenen päivän ajan?

Vierailija
57/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri antoi tärkeimmäksi ohjeeksi sen, että ei saa juoda sokeripitoisia juomia..

Ihanko tosi? Eikö se muita ohjeita antanut? Lääkkeitä varmaan kuitenkin tuli varmaan roppakaupalla?

Lääkärien koulutus ei sisällä lainkaan ravintotiedeopintoja, tai naurettavan vähän parhaimmassa tapauksessa.

Vierailija
58/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että eläinrasva ja -proteiini aiheuttavat diabeteksen (insuliiniresistenssin). Aiheesta löytyy paljon ravintotieteellistä dataa 40-50 vuoden ajalta.

Vierailija
59/85 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, kuten tuossa jutussakin sanotaan. Luontaiset sokerit ja lisätyt sokerit, niissä on vissi ero. Niinkuin maltilla ja liiallisuudella. Kaikki sokerit nostavat verensokeria kuitenkin, mutta energiaakin tarvitaan. Luontainen sokeri riittää tarpeisiin hyvin.

Onhan nykyään kaupoissa vaikka kuinka paljon mehuja joissa ei ole mitään lisättyjä sokereita eikä lisäaineita, vaan itse hedelmää ja vettä. Onko nekin kiellettyjä tai huonoja?

Vierailija
60/85 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo, viikko diabeetikkona ja nyt jo pitäisi saada makeita mehuja, kun vesi kyllästyttää. Aikuiset ihmiset ei tarvitse mitään mehuja!

Muistatko ja jaksatko itse juoda sen litran, puolitoista pelkkää vettä päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen? Entäs jos paikkakunnallasi on pahanmakuista vettä? Omalla paikkakunnallani se on erittäin hyvänlaatuista ja -makuista, mutta välillä kaipaan jotain muutakin makua veteen. Sitä paitsi tuo juotavan määrä on virallinen terveyssuositus. Sinulta se on tainnut unohtua, kun tämä muutamakin kehon luonnollinen poistumisaine onkin hiipinyt ylöspäin päähäsi.