Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä oon tehnyt luokkahypyn

Vierailija
09.04.2023 |

Olen pohtinut sitä paljon viime aikoina. Mutta näin on. Olen tehnyt luokkaretken, luokkahypyn, luokkanousun. Duunariperheestä ponnistanut.

Kommentit (370)

Vierailija
21/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on tehnyt luokkahypyn.

Hän on sukunsa ensimmäinen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ja yliopistolla töissä.

Halveksii vätyssukuaan, joista puolet on KELAn vakioasiakkaita, tai inbetweenjobs työttömänä tai juuri lopettamassa työt, jos ansiosidonnaisen ehdot tulee täyteen.

Kovalla työllä hän on itse itsensä nostanut (ainakin koulutustasonsa puolesta) ylöspäin. Ei ole muut tehneet puolestaan.

Eipä hänkään näköjään onnistunut sivistymään, hoh hoijaa.

Vierailija
22/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen tehnyt luokkalaskun.

Miten se ilmenee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sujuu digiloikka?

Vierailija
24/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on sukunsa ensimmäinen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ja yliopistolla töissä.

Halveksii vätyssukuaan, joista puolet on KELAn vakioasiakkaita, tai inbetweenjobs työttömänä tai juuri lopettamassa työt, jos ansiosidonnaisen ehdot tulee täyteen.

Kovalla työllä hän on itse itsensä nostanut (ainakin koulutustasonsa puolesta) ylöspäin. Ei ole muut tehneet puolestaan.

No onhan elämäntapatyöttömät nyt herraisä vätyksiä.

Vierailija
25/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan elämäntapatyöttömät nyt herraisä vätyksiä.

Juuri noin. Varsinkin jos olisi työkykyisiäkin.

Mutta ei.

Pitää aina äkkiä pyrkiä pois töistä, ansiosidonnaiselle ja pikkupisnestä pyörittää: milloin myydään klapeja, milloin Virosta tuotua kaljaa tai auton varaosia jne. Kuha työkkäri maksaa tai ylipäänsä yhteiskunta.

Vierailija
26/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kun määriteltäisiin yhteiskuntaluokat niin, että pelkän peruskoulun käynyt yrittäjämiljonääri ja pätkätyömaistero olisivat asiasta samaa mieltä.

Vierailija
27/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tämä on täysin mahdollista. Silti moni jättää tämän evään syömättä ja sitten valittavat kaiken olevan epäreilua.

Itsellä onneksi ajatusmaailma on ollut jo kotona lapsena kokoomuslainen, vaikka pienituloisia duunareita olimme. Nyt olen itse puolisoni kanssa ylemmässä keskiluokassa ahkeran opiskelunsa ja työnteon ansiosta. Hänellä sama tilanne, vaikka hänen lapsuuden kotinsa oli landelta ja tulipunainen kommunisti.

Vierailija
28/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sujuu digiloikka?

Entä syrjähyppy ja yöjuoksu?

Vierailija
29/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistolapioteknikko kirjoitti:

Vielä kun määriteltäisiin yhteiskuntaluokat niin, että pelkän peruskoulun käynyt yrittäjämiljonääri ja pätkätyömaistero olisivat asiasta samaa mieltä.

Vaikeaa se toki on. Myönnetään.

Vierailija
30/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tämä on täysin mahdollista. Silti moni jättää tämän evään syömättä ja sitten valittavat kaiken olevan epäreilua.

Itsellä onneksi ajatusmaailma on ollut jo kotona lapsena kokoomuslainen, vaikka pienituloisia duunareita olimme. Nyt olen itse puolisoni kanssa ylemmässä keskiluokassa ahkeran opiskelunsa ja työnteon ansiosta. Hänellä sama tilanne, vaikka hänen lapsuuden kotinsa oli landelta ja tulipunainen kommunisti.

Ilmeisesti puolisosi ei enää ole kommunisti?

Vierailija
31/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vilpittömästi iloinen jos joku onnistuu suomessa tuohon. Itse olen duunari perheestä työtön ja koitan hypätä työttömästä keskiluokkaan (tai alempaan keskiluokkaan jos sellainen on).

Toistaiseksi vaikuttaa siltä että pitää alkaa pyrkimään yliopistoon jotta saisi töitä mitä kannattaa tehdä...

Vierailija
32/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso ja koulutusmahdollisuudet kasvaneet Suomessa niin rytinällä että meitä "luokkahyppelijöitä" on todella paljon.

Vierailija
33/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan oppineita olette?

Vierailija
34/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintaso ja koulutusmahdollisuudet kasvaneet Suomessa niin rytinällä että meitä "luokkahyppelijöitä" on todella paljon.

koronan aikaan oli paljon yrittäjiä hyppäämässä toiseen luokkaan.

Vierailija
35/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovalla työllä ja opiskelulla hyppäsin ylimpään tulodesibeliin.

Se kyllä kuuluu pitkälle

Vierailija
36/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta olisi enemmänkin, jos muuttotappiopaikkakunnalla kotiseuturakkaaksi tai muutoin "huono-osaiseksi" identifioituminen ei olisi yhteiskunnallisesti niin hyväksyttävää.

Vierailija
37/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin noustiin välillä keskiluokkaan. Osteltiin talouspaperia ja kaikkea. Tiputtiin sit takaisin köyhällistöön.

Talouspaperia?

Ohis: tiedän henkilön, jolla on talouspaperipakkomielle. Ostaa sitä melkein joka päivä, saattaa käyttää rullan yhdellä keittiönsiivouskerralla. Kontrolloi, että muilla täytyy olla talouspaperia.

Vierailija
38/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet vain mistään tietämätön itseään ylentävä possunen. Työttömissä on myös korkeakoulutettuja. Ahkera opiskelu ei ole mikään tae sille, että saa töitä. Minullakin on kiitettävän rivi todistuksessa, mutta ei sillä töitä saa. Ihan jotavaa vessapaperia koko todistus.

Vierailija
39/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ketjuun nyt pari tapausta jo tullut, ketkä tuon mahdollisuuden hyppyyn käyttäneet. Ja ilmeisesti ei ole ollut huono juttu.

Vierailija
40/370 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin noustiin välillä keskiluokkaan. Osteltiin talouspaperia ja kaikkea. Tiputtiin sit takaisin köyhällistöön.

Talouspaperia?

Niin se on se mitä rikkaat ostaa vähän niinkuin osakkeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi