Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkeakoulutettu, "tunnetteko" olevanne erilaisempia ei korkeakoulutetuista?

Vierailija
08.04.2023 |

Oon ite korkeakoulutettu ja välillä tunne et "hiertää" joidenki kaa, lols 🤣🤣🤣

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Minulla on kaksi ystäväpiiriä. Ensimmäisessä on vain akateemisia opettajasta lääkäriin ja toisessa vaihtelevasti eri taustoista. Jos vertailee illanistujaisia, ero on kuin yöllä ja päivällä. 

Vierailija
22/63 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän akateeminen tutkinto tuottaa erilaisen ajattelutavan, kuin vaikka amk tutkinto. Enemmän tieteellisen, etsivän, pohtivan, analyyttisen. En tiedä miten muuten sitä kuvailisin. Amk tutkinto tähtää ammattiin. Yliopisto kouluttaa pohtimaan asioita kriittisesti tieteen näkökulmasta, antaa tientynlaisen tieteellisen ajatusmaailman, eikä niinkään vain tiettyyn ammattiin tähtäävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ole korkeakoulutettua nähnytkään. 

Vierailija
24/63 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut "erilainen". Valitsemassani taideyliopistossa sain hetken olla samanlainen. Sen jälkeen työelämässä en taas ole ollut oma itseni, se on olevinaan liian hörhöä.

Vierailija
25/63 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 AMK-tutkintoa ja 2 maisteritutkintoa. Koen opiskelun kyllä muuttaneen minua jossain määrin. Koen monesti ajattelevani eri tavalla kuin monet muut. Livenä yritän samaistua mahdollisuuksien mukaan ympärillä oleviin ihmisiin. Päihteiden käytössä ja tietynlaisessa halveksivassa tai ääriyksinkertaisessa puheessa menee raja, jolloin edes yritä.

Vierailija
26/63 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt kysymystä. Oletko varma olet korkeakoulutettu?

Vierailija
27/63 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan: tunnen olevani älykkäämpi mitä amk:t tai alemman tutkinnon suorittaneet. Ystäväpiirissä on dippainssien lisäksi useampi taidealan maisteri tai tohtori ja heidän kanssaan tulee käytyä todella syvällisiä, oivaltavia ja hauskojakin keskusteluja.

DI, tekniikan tohtori

Vierailija
28/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kummallinen kysymys. Opiskelin maisteriksi aikuisena, eikä se tutkinto ole millään tavalla muuttanut minun suhdetta muihin ihmisiin.

Vierailija
29/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö tässä nyt ihan oikeasti uskoa että ap on korkeakoulutettu?

Vierailija
30/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus ei takaa älykkyyttä ja varsinkaan empatiakykyä.

Et ymmärtänyt mikä ketjun aihe on. Olet varmaankin AMK-nainen.

Vierailija
31/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se ero on siinä että ei-korkeakoulutettu tuottaa aloituksesi kaltaista tekstiä ja korkeakoulutettu (tai ylipäätään älykäs ihminen) kykenee heti huomaamaan ettet ole sitä mitä väität ;)

Vierailija
32/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kunnon elämänkoulusuvun ensimmäinen korkeakoulutettu. Huonoiten synkkaa edelleen korkeakoulutettujen kanssa.

Vierailija
33/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisaloite tavoittelee Venäjän konsulaatin lopettamista Ahvenanmaalla

Konsulaatti perustettiin vuonna 1940 Moskovan rauhansopimuksen jälkeen Neuvostoliiton vaatimuksesta valvomaan Ahvenanmaan demilitarisointisopimusta.

Ukrainan sodan vuoksi ahvenanmaalaiset ovat alkaneet näkyvästi protestoida Venäjän toimia ja roolia vastaan Ahvenanmaalla.

Ahvenanmaan reserviläisyhdistyksen puheenjohtaja Jonas Back sanoi maaliskuussa Ylelle, että konsulaatti pitäisi lopettaa.

On mielenkiintoista, että roistovaltio on täällä valvomassa, mitä me teemme. Ulkoministeriön pitäisi miettiä, miten tämän voisi lakkauttaa, Back totesi.

Kannattaa voi alla olevista linkeistä:

👍

https://urly.fi/36G8

Tai (yhdistä välit)

https://www.kan sa laisaloite.fi/fi/aloite/12007

Joo 15 000 ääntä annettu kahdessa päivässä

.

Ole osa muutosta 👍

Venäjä ulos Ahvenanmaalta

Vierailija
34/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustaso *yleensä* korreloi älykkyyden kanssa, turha tätä on kieltää. Ja ÄO tietenkin vaikuttaa yksilöiden väliseen vuorovaikutukseen.

Vierailija
35/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt amkn ja yliopiston, kummatkin aikuisiällä.

Ihmettelen sitä touhotusta ja vouhotusta kuinka rankkaa ja vaikeaa se on ja sieltä valmistuu tosi viisaita ihmisiä kuulema.

Itse kävin nuo iltahommina, päivätyön ohessa. Yllätti se, kuinka helpolla loppupeleissä noista laitoksista paperit ulos saa.

Vierailija
36/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika helvetin noloa ettei ilmaisen koulutuksen maassa hanki korkeakoulutusta. Rassukoina pidän niitä, mutta eipä kaikilla vaan äly riitä..

Eihän sinunkaan älysi tunnu riittävän siihen että ymmärtäisit etteivät kaikki kykene tai halua korkeakouluttautua. Joillakin se johtuu ÄO:sta, joillakin jostain muusta. Luultavasti olet itsekin kykyjesi äärirajoilla pakertanut korkeintaan jonkun AMK-tutkinnon, eikö niin.

Vierailija
37/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin koulutetumpi on älykkäämpi. Mutta alhaisen älykkyyden omaava ei ymmärrä korrelaation merkitystä, eikä tilastoja ja todennäköisyyksiä. Hän ei myöskään osaa erottaa toisistaan faktoja ja mielipiteitä, eikä osaa separoida faktoja tunteista. Siksi esim tähän ketjuun tulee näitä "entäs empatia" ja "tunnen tyhmän tohtorin" typeryyksiä, tai joskus jopa "mites sitten pärjäätte jos kukaan ei siivoa".

Ja mot, siksi moni akateeminen ei jaksa sosialisoida kouluttamattomien kanssa, koska keskustelun tasot ovat niin kaukana toisistaan. Keskustelu itseään huomattavasti alhaisemman äon omaavan kanssa voi olla hetken viihdyttävää, kuin kuuntelisi 6v lapsen hölmöyksiä. Mutta se käy äkkiä raskaaksi kun aito vuorovaikutus puuttuu.

Vierailija
38/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen näin akateemisena olevani erilainen ap:n kanssa.

Vierailija
39/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harrastukset ehkä vähän erilaisia, mutta ihan samoja töitä teen kuin firman amiksetkin. Paremmin ne osaa hitsata, mutta minä taas osaan jotain muuta paremmin.

Vierailija
40/63 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutustaso *yleensä* korreloi älykkyyden kanssa, turha tätä on kieltää. Ja ÄO tietenkin vaikuttaa yksilöiden väliseen vuorovaikutukseen.

Tässä ketjussa aika moni korkeakouluttautuneeksi ilmoittautunut vaikuttaa vajaalta :)