Yli puolet uusista kansanedustajista olisi valmis nipsaisemaan työttömyysturvasta
Hei työtön tai sairas, sinä olet heikoin lenkki!
Yhteensä 57 prosenttia kansanedustajista kannattaa ansiosidonnaisen lyhennystä ja 43 prosenttia on sitä vastaan. Puolueista ansioturvaan puuttuminen saa eniten kannatusta kokoomuksesta ja keskustasta. Tiukimmin vastustavat vasemmistoliitto ja sdp.
Tutkijat ovat yhtä mieltä siitä, että ansiosidonnaisen työttömyysturvan lyhentäminen nopeuttaisi työllistymistä ja lyhentäisi työttömyysjaksoja. Liian moni jää roikkumaan ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle, koska ei ole rahallisesti kannattavaa ottaa työtä vastaan.
Kommentit (128)
Tärkeämpää olisi lakkauttaa kansanedustajien sopeutumiseläkkeet ja leikata kansanedustajan palkkiot puoleen nykyisistä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän kyllä tämän. Aikanaan työelämässä itse ja monet muut käyttivät ansiosidonnaisen ikäänkuin lomailuun. Vasta loppupuolella tosissaan alettiin töitä hakemaan. Jos oma kokemus tai tieto on tältä ajalta voi kuvitella monen nytkin tekevän samaa. Aika vaan on nyt eri ja olosuhteet. Silloin oli töitä ja niitä oli helppo saada. Nyt ei välttämättä onnistu lainkaan. Harvat pystyy tällä enää kikkailemaan.
Työpaikkojen pakkohaku on naurettavaa, Helppo hakea paikkoja mihin ei pääse.
Niin, ja me hesalaiset tiedämme, että töitä kyllä on, jos vaan viitsii tehdä. On turhaa puhetta, että muualla Suomessa olisi toisin.
Vierailija kirjoitti:
Olenko käsittänyt oikein, että voi olla 6 kk töissä, 14 kk ansiosidonnaisella, taas 6 kk töissä, taas 14 kk ansiosidonnaisella, ja jatkaa tuota "sosiaaliturvasuunnittelua" loputtomiin jos on myötämielinen työnantaja kuten sukulainen? Eli olla minimit töissä ja maksimit ansiosidonnaisella, sama työnantaja uudestaan ja uudestaan ja tuo saa tapahtua?
Olikohan se virallisesti 26 vk pitää ol välis töis tietyl palkalla ni saa taas uude kauden. Meil kaupunki teki koko ajan tätä, työllisti ihmiset puoleks vuodeks just ennnekuin ehti tippuu ansiosidonnaiselta pois.
Alkaa siivous, kokkaus ja bussikuskin hommat kelpaamaan myös suomalaisille. Näinhän te halusitte. Ei enää mahmuja vaan suomalaisille töitä. Työkin kannattaa, kun tukia pienennetään, eikä niillä elä.
Kyllä se pitäisi porrastaa;
Ikäihmiset eli 50 vee ei muutoksia ja nuoremmilta leikataan.
On ihan eri juttu hakea töitä 5-kymppisenä kuin 2-kymppisenä
Vierailija kirjoitti:
Tärkeämpää olisi lakkauttaa kansanedustajien sopeutumiseläkkeet ja leikata kansanedustajan palkkiot puoleen nykyisistä.
Ai kokoomus leikkais omiltaan? Ei tule tapahtumaan. Nää pitäis miettiä ennen äänestämistä.
Ja tämä tuli muka yllätyksenä?
Sitä saa, mitä tilaan. Kansa äänesti ja nyt kansa saa sitä mitä halusi.
Nauttikaa nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän kyllä tämän. Aikanaan työelämässä itse ja monet muut käyttivät ansiosidonnaisen ikäänkuin lomailuun. Vasta loppupuolella tosissaan alettiin töitä hakemaan. Jos oma kokemus tai tieto on tältä ajalta voi kuvitella monen nytkin tekevän samaa. Aika vaan on nyt eri ja olosuhteet. Silloin oli töitä ja niitä oli helppo saada. Nyt ei välttämättä onnistu lainkaan. Harvat pystyy tällä enää kikkailemaan.
Niin, ja me hesalaiset tiedämme, että töitä kyllä on, jos vaan viitsii tehdä. On turhaa puhetta, että muualla Suomessa olisi toisin.
Tähän mää sanon kyl poikkipuolisen sanan. En tiiä miten mont paikkaa hain, puhutaan sadoista, en saanu. Ja jossain vaiheessa olisin saanu viel korkeimman palkkatuen. Ei löytyny paikkaa siltikään. Toki perhetilanne oli vähä hankala siihe aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei maalta löydy, sitten muutetaan.
Jos ei töitä saa tietyssä ajassa, sitten pakollinen koulutus hoiva-alalle.
Yli kaksi vuotta työttöminä olleita on 50000. Vapaita työpaikkoja on 30000.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista lyhennettäisiin 200 päivään. Vähän eri todellisuudessa, mitä raflaava otsikkosi ja paskanjauhantasi antaisi ymmärtää.
Jos työtä ei ole löytynyt 200 päivän (eli noin 6,5 kuukauden aikana) aikana, niin suurella todennäköisyydellä sitä ei löydy myöhemminkään. Tällä tavalla ajateltuna ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan lyhtentäminen on erittäin järkevää. Se on kuitenkin käytännössä aina selvästi suurempi summa kuin "tavallinen" työttömyyskorvaus, joten säästöä tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei maalta löydy, sitten muutetaan.
En asu maalla vaan keskisuuressa kaupungissa, enkä todellakaan muuta halvasta asunnostani pääkaupunkiseudun ylihintaiseen asuntoon vain siksi, että saisin silloin tällöin keikkatöitä koulunkäyntiavustajana.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä tuli muka yllätyksenä?
Sitä saa, mitä tilaan. Kansa äänesti ja nyt kansa saa sitä mitä halusi.
Nauttikaa nyt!
Äänestin kristillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan koulutuspaikkoja ei ole tarpeeksi kuin murto-osalle niistäkin ihmisistä, jotka alalle oikeasti haluaisivat.
Ja kansanedustajien palkkoja nostettiin juuri 7.9%!!!!!!
Kansanedustajirn sopeutumiseläkkeet ja sopeutumisrahat voisi lopettaa samantien, niistä tulisi paljon säästöä, tai tehdä niistä vastikkeellisia= x määrä vapaaehtoistyötä/kk.
Ei merkitystä koska olen pitkäaikaistyötön lälläslääääää!!!
Vierailija kirjoitti:
Alkaa siivous, kokkaus ja bussikuskin hommat kelpaamaan myös suomalaisille. Näinhän te halusitte. Ei enää mahmuja vaan suomalaisille töitä. Työkin kannattaa, kun tukia pienennetään, eikä niillä elä.
Minulle kyllä kelpaisi, mutta en ole siivoustöitä saanut, ja kokiksi ei ainakaan täällä pääse ilman kokemusta ja sopivaa koulutusta.
Bussikuskiksi tarvitaan ajokorttia. Ja ainakin täällä lomautettiin pari tuttua bussikuskia, jotka olivat asiasta harmissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki sovellu hoitajaksi.
ei peruspvärahaa vaan ansiosidonnaista, ei kiinnosta työ kun saa tukea.