Minusta on ihan naurettavaa että Lauri Markkasen on mentävä inttiin
Siis ajatellaanpa nyt ihan järjellä: Markkanen on yksi NBA:n menestyneimpiä pelaajia tällä hetkellä, jonka tuottaa mainetta Suomelle jo pelkästään sillä. Se, että mies laitetaan muutamaksi kuukaudeksi armeijaan ja mahdollisesti heikennetään mahdollisuuksia treenata ja altistetaan turhille loukkaantumisille, on ihan typerää. Ja vaikka sota joskus syttyisi, niin Markkanen ei etulinjassa tietenkään olisi, tuskin maassakaan.
Homma on siis ihan turhaa hölmöilyä. Ymmärrän kyllä, että laki ja tasa-arvo ja blaa blaa, mutta järjenkäyttö on jonkin arvoista sekin. Markkasen kouluttaminen sotilaaksi on ihan turhaa, koska hän ei ole mikään perusjamppa vaan ammattiurheilija ja miljonääri. Mielestäni hänen kaltaisensa voisi vapauttaa suoraan, eihän maailmassa tai Suomessa muutenkaan toimi tasa-arvo kaikissa asioissa, niin miten intistä nyt väkisin yritetään sellainen tehdä?
Tämä ei ole mitenkään armeijan vastainen kommentti, mutta siis eihän tuossa ole mitään järkeä että se laitetaan ryynäämään muutamaksi kuukaudeksi johonkin. Ei mitään järkeä.
Kommentit (124)
Ei ole mentävä vaan hän haluaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin nuori, en menisi armeijaan. Kun olin nuori, menin armeijaan. Niin ne ajatukset muuttuu tällä tavalla kun on lähemmäs 5-kymppinen.
Toki Markkanen tekee niin kuin haluaa, mutta toivon todella ettei hän kompuroi tetsatessaan, koska voipi tulla sellainen pipi joka lopettaa koko uran jos polvi muljahtaa. Meidän aikana yksi kaveri hajotti polvensa ja klinkkaa loppuikänsä. Armeija/valtio ei korvauksia suostunut maksamaan. Kaveri jäi aika katkeraksi, varsinkin kun työnsä vaati liikkumista.
Kruunu huolen pojistaan pitää? Eipä se niin mennyt.
Armeija on välttämätön paha, mutta turha romantisointikaan ei ole järkevää. Ymmärrän, että sitä tekee esim naisväki jolla ei ole kokemusta, mutta esim työpaikalla yksi kanssani samanikäinen ukkokin jaksaa joka toinen päivä jauhaa inttijuttuja. Hän on ihan tavallinen sotamies, joka ei ole kertaakaan edes käynyt kertausharjoituksissa. Minusta se on jotenkin surullista ja säälittää vähän.
Mutta kukin tavallaan.
Kannattaisiko käydä mittaamassa testot? Alat kuullostaa eunukilta. Tunnetko epävarmuutta sukupuolestasi?
Anteeksi että kerroin totuuden meistä molemmista.
Naiset eli vapaamatkustajat taas femspeleinaamassa 😂
Mä olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Markkanen edistää omalla toiminnallaan
NBA:ssa Suomen näkyvyyttä maailmalla ja on siten epäsuorasti edistämässä
Suomen puolustamista. Tositilanteessa hän olisi paljon hyödyllisempi järjestämässä
hyväntekeväisyyskeräyksiä jne. suomalaisille sotilaille. Naurettavaa pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen pitäisi saada palkka-armeija, niin vain oikeasti motivoituneet menisivät sinne. Maksaakohan muuten Kela Markkaselle ja perheelleen tuet armeija-ajalta (asuminen, perheen elatus ja mitä niitä olikaan), kun hän ei saa palkkaa?
Sinäkö ne palkat maksaisit palkka-armeijalle?
Eiköhän tämä asevelvollisuuspelleily ole tullut tiensä päähän varsinkin nyt kun päästiin Natoon.
Miksi ihmeessä asevelvollisuudesta luovuttaisiin? Ei Nato sitä edellytä, päin vastoin.
Koska se on surkea systeemi, joka ei tuota kunnon sotilaita. Muutama vuosi ja kaikki läskistyy ja unohtaa sen vähäisenkin mitä siellä opetettiin. Itse painan 120 kiloa enkä osa enää purkaa rynnäkkökivääriäkään, vaikka intistä ei ole kuin 10 vuotta.
Mutta jossain takaraivossa ne opit kuitenkin ovat. Eiköhän ne tarvittaessa kertaudu aika nopeasti, jos itänaapuri päättää antaa vähän opiskelumotivaatiota.
Tuskinpa. Kävin 6 kk inttiä ja olin jääkäri. En tosiaan muista edes miten rynkkyä puretaan, miten tuliasema tehdään tai mitkä ne etenemismuodot ryhmän ja joukkueen kanssa on. En osaa pystyttää telttaa enkä muista miten singolla ammutaan. Olen läski ja huonokuntoinen. Moni voi ajatella, että varsinainen sika, mikä onkin aika pitkälle totta. Pointti on kuitenkin se, että kaltaisiani sikoja on aika paljon, enemmän kuin tämä kansa tajuakaan. On myös tutkittu juttu, että mitä läskimpi, huonokuntoisempi ja osaamattomampi on, sitä nopeammin rintamalla kaatuu tai sekoaa. Jos minä alan suu vaahdossa kirkumaan siellä ja minut joutuu laittamaan köysiin tai jos jalkani luiskahtaa irti keskityksessä, niin se syö ryhmän verran miehiä kun minua hoidellaan.
Usko pois että nuo taidot palautuvat nopeasti mieleen kun kerrataan tietoisena siitä että viikon päästä mennään rintamalle. Itse olen reservissä ollessani pitänyt vanhat opit mielessä ja opetellut uutta, ja olisin varsin víttumaínén vastus ryccílle.
Naurettavaa siksi että todellisuudessa nämä urheilutahdet ei edes Käy inttiä...muutama mainoskuvia sotilaskuteet päällä niin se on siinä.
Taitaa tulla vielä upseerin arvo kaupanpäällisenä
Miksei hän saisi mennä inttiin, kun hän kerran haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen pitäisi saada palkka-armeija, niin vain oikeasti motivoituneet menisivät sinne. Maksaakohan muuten Kela Markkaselle ja perheelleen tuet armeija-ajalta (asuminen, perheen elatus ja mitä niitä olikaan), kun hän ei saa palkkaa?
Eiköhän tämä asevelvollisuuspelleily ole tullut tiensä päähän varsinkin nyt kun päästiin Natoon.
Miksi ihmeessä asevelvollisuudesta luovuttaisiin? Ei Nato sitä edellytä, päin vastoin.
Koska se on surkea systeemi, joka ei tuota kunnon sotilaita. Muutama vuosi ja kaikki läskistyy ja unohtaa sen vähäisenkin mitä siellä opetettiin. Itse painan 120 kiloa enkä osa enää purkaa rynnäkkökivääriäkään, vaikka intistä ei ole kuin 10 vuotta.
"Ammattisotilas" ei kyllä ole yhtään sen pätevämpi kun asiansa hyvin hoitava varusmies, voi olla jopa päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti Lahden Urheilukouluun, ottaa varusteet vastaan, käy ampumassa kerran ampumaradalla ja lähtee takaisin Utah:iin. Laurillehan pitää rakentaa oma erikoispitkä punkkakin 😅 ja 50 vuotta sitten punkat olivat tosi kapeat, olisiko olleet max 70cm leveät? Laurin hartiat ovat jo leveämmät kuin punkat, ainakin ne vanhat.
Lahden Urheilukoulua ei ole ollut enää moneen vuoteen. Lahden Hennalan varuskunta lakkautettiin lähes 10 vuotta sitten 2014.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ammattisotilas" ei kyllä ole yhtään sen pätevämpi kun asiansa hyvin hoitava varusmies, voi olla jopa päinvastoin.
Vihollisen ampuma luoti yhtä tappava ammattisotilaalle kuin varusmiehellekin.
Luulen, että Markkanen ei hae perheelleen valtiolta asumistukea inttinsä ajaksi. Suomen valtiolle Markkasen intin ajan vakuutus tulee kyllä kalliiksi. Hänen työnantajansa vaatii tästä erillistä vakuutusta.
Voihan se vaihtaa sukupuoltaan niin ei tarvitse enää mennä armeijaan. Samalla pääsee vielä kovemmaksi tähdeksi omassa sarjassaan. Palkka voi kyllä kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Markkanen edistää omalla toiminnallaan
NBA:ssa Suomen näkyvyyttä maailmalla ja on siten epäsuorasti edistämässä
Suomen puolustamista. Tositilanteessa hän olisi paljon hyödyllisempi järjestämässä
hyväntekeväisyyskeräyksiä jne. suomalaisille sotilaille. Naurettavaa pelleilyä.
Koska hän itse niin haluaa. Koska haluaa toimia esikuvana siinä, että asepalvelus kannattaa suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Oi, keksitkö ihan itse uuden sanan. Hienoa, että lapsi kasvaa ja kehittyy👏
Markkasen pitää mennä inttiin joo, mutta se oli hänen itsensä päätös. Oli oikein halukas menemään inttiin ja täyttämään velvollisuutensa
Vierailija kirjoitti:
OK. Kerro vielä, mistä ihmeestä tiedät ihmisten sukupuolen täällä????
Vierailija kirjoitti:
Markkasen pitää mennä inttiin joo, mutta se oli hänen itsensä päätös. Oli oikein halukas menemään inttiin ja täyttämään velvollisuutensa
Sen siaan on monta nykyistä änäripelaajaa, jotka eivät ole vielä inttiä käyneet. Ja voisivat nyt Laurin kanssa mennä.
Urheilijoille on oma yksikkö.
Siellä joustetaan huippu-urheilijoiden koulutusohjelmassa urheilun vaatimusten mukaan.
Suomessa on YLEINEN ASEVELVOLLISUUS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ehdottaisin, että nämä Markkasen ja Rovanperän tyyppiset ulkomailla menestyneet huippu-urheilijat suorittaisivat palveluksensa PR-työnä puolustusvoimille. Vähän kiertuetta varuskunnissa ja positiivisia kommentteja armeijasta. Ei sota yhtä miestä kaipaa, joten ehkäpä miljonäärin ja julkkiksen potentiaalin voisi hyödyntää toisin. On älyllistä epärehellisyyttä ja katkeraa kaunaisuutta vaatia noita menemään armeijaan, koska siitä ei ole mitään hyötyä armeijallekaan. Ei näille sodan ajan sijoitusta edes tule, joten vapautus olisi ihan sama asia.
Olen samaa mieltä. Markkanen voisi esimerkiksi viedä NBA-kentille Silmien välliin rüssää-kappaleen sopivalla käännöksellä.
Ilmoitettu asiattomaksi.
NBA on amerikkalainen koripalloliiga, jossa pelaa amerikkalaisten lisäksi kymmeniä muiden maiden kansalaisia. joten se "että tuottaa mainetta Suomelle" ei pidä paikkaansa. Eihän amerikkalaisista suurin osa edes tiedä missä Suomi on.
Todennäköisesti se loukkaantumisriski on suurempi tuollaisessa joukkueurheilussa kuin varusmiespalveluksen aikana. Olisiko ne urheilijat esimerkillisiä kansalaisia siinä tapauksessa, että lähtisivät pois Suomesta, jos täällä jonkunlainen kriisi kohtaisi, ja tarvitaan sotilaita sitä hoitamaan. "Kun on vaaralle alttiina syntymämaa, kotiaskareet jäädä saa" ja sitten lähdetään ulkomaille.
Se, että on ammattiurheilija ja miljonääri, ei oikeuta laistamaan lakisääteistä velvollisuutta varusmiespalveluksesta.
Sekin on aika kyseenalaista, että huippu-urheilija tai joku muu julkkis vapautetaan varusmiespalveluksesta psyykkisten syiden takia. Kyllähän sellaisia syitä voisi jokainen mies esittää, ja on niitä sellaisiakin psykiatreja jotka kirjoittavat sellaisen todistuksen kuin hakija haluaa.
Puolustusvoimissa ei tarvita mitään erillisiä yksiköitä urheilijoille, joissa ne ovat nimellisesti kirjoilla, mutta todellisuudessa viettävät aikaansa ihan jossain muualla.