Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?
Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.
Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....
Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?
Kommentit (1938)
Vierailija kirjoitti:
Kuraattoreilla käy oppilaita, jotka hakkaavat pienempiä sisaruksia ja purevat omat sormensa verille. Sitten on niitä, jotka eivät nouse sängystä ylös, sekä niitä, joita pahoinpidellään kotona.
Mutta toki kuraattori voi jättää nämä tapaukset jonottamaan ja jutella ap:n lapsen kanssa suihkussa käymisestä.
Ei pitäisi aliarvioida kenenkään ahdistuksen määrää. Murrosiässä jokainen kehittyy omaan tahtiinsa ja alastomuus toisten seurassa voi olla lapselle painajainen ja kiusaamisen kohteeksi joutumisen alkusysäys. Varsinkin jos on muutenkin ujo ja arka lapsi. Kuraattoreita ei riitä sisaruksia hakkaaville sormien purijoille muutenkaan, niin pitäisi riittää opettajan kanssa tehty sopimus korvaavasta liikunnasta. Onkohan muuten kukaan oppinut uimaan näillä muutamilla koulun liikunta-uinneilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on kyllä omalla typeryydellään luonut ongelman, josta tytär nyt kärsii. Minusta tuo "ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok" on mennyt liian pitkälle tässä tapauksessa. Ensinnäkin joissain tilanteissa on pakko riisuutua jonkun nähden, esim. lääkärissä ja sairaalassa, jos tilanne sitä vaatii, vaikka se ei ole itselle mukavaa (olettaen, että oikeasti haluaa apua). Mikään ääripää ei ole hyväksi, ei myöskään äärimmäinen häveliäisyys, josta ihminen voi kärsiä myöhemmin eri tilanteissa. Minusta vanhemman ei myöskään tule tukea murkkuikäisen kehohäpeää ja ahdistusta. Kaikki murkkuikäiset painivat enemmän tai vähemmän tuon asian kanssa, silloin aikuisen pitää yrittää johdattaa nuorta tiedolla ja esimerkillä, eikä tukea hänen vaikeuksiaan. Asiasta kuuluu keskustella, mutta ei lähteä mukaan siihen että nuori voi vaan skipata normaaleja asioita (esim. uimista) koska ne eivät ole kivoja ja ahdistavat.
Sitten asiaan. Uiminen on kansalaistaito, Suomessa hukkuu paljon ihmisiä ja täällä on miljoona jorpakkoa joka suunnassa. Koskaan ei voi tietää, tai mennä lupaamaan kellekään, ettei tule tilannetta jolloin joutuu veden varaan tai pitää itse pelastaa joku vedestä (esim. ystävä tai aikuisena oma lapsi). Koululla on lakisääteinen velvollisuus järkätä ne uimatunnit. Opettaja ei voi vaan päättää, että ei uida kun kukaan ei halua. Tietysti on ikävä juttu, jos opettaja ei yksittäistapauksessa jousta perustellusta syystä, mutta minusta perusteltu syy ei ole se, että ei halua olla alasti suihkussa tai pukuhuoneessa. Perustellun syynkin kanssa vanhempien kuuluu huolehtia, että nuori tosiaan oppii uimaan edes jotenkin, jos koulun tunnit jää välistä.
Jos lapsi ei osaa uida eikä vanhemmat ole murrosikään mennessä asiaa saaneet edistettyä, niin ne uimatunnit on tärkeitä ylläpitämään sitä vähääkin osaamista ja kosketusta veteen elementtinä. Se ei myöskään oikein auta, että lasta on kuljetettu vauvauinnista asti hallissa, mutta teini saa yhtäkkiä lopettaa uimaharjoittelun. Uimataitokin ruostuu ja on vaikea kuvitella, miten teini olisi niin hyvä uimari ettei mitään todisteita tarvita, jos pelkkä pukuhuoneessa riisuminen yhtäkkiä estää menemästä altaaseen ilman muuta syytä kuin alkanut puberteetti. Jos lapsi taas osaa uida hyvin, en ymmärrä miksei hän osallistu uimatunneille jossa hän varmasti menestyisi. Hyvin uiva lapsi kuitenkin on kaiken järjen mukaan tottunut uimahallietikettiin. Ja ei, luonnonvesissä jokakesäistä uimista ei lasketa. Harva pystyy sanomaan varmasti, jaksaako oikeasti kauhoa mökkirantaa 200m josta 50m selällään, mikä on vähimmäisvaatimus uimataidolle. Se ei ole hyvän uimataidon merkki, vaan ylipäätään merkki ettei huku heti kun joutuu vedenvaraan.
Edelleen, oma nuori sairastaa masennusta enkä pakota riisuutumaan luokkalaistensa edessä ihan jo pelkästään viiltelyjälkien takia. Sen sijaan kun otettiin labrakokeet ja piti olla ilman paitaa ja rintsikoita niin ei se ollut mikään ongelma, ei myöskään se että osastohoidossa piti hoitajien edessä riisuutua alasti. Ne olivat asioita mitkä oli vaan tehtävä siellä vaikkei se kivaa ollutkaan. Ne hoitajat kun on jo kaiken nähneet. Eiköhän jokainen ymmärrä näiden asioiden eron.
Sääli kun ei hoitanut hommaa loppuun asti. Pelkuri
Oot ihan järkyttävä ihminen. Häpeä!
Ole saat....... uimatta. Aivan uskomatonta pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä tää nykyään on...onnittelut vaan kaikille juuri opettajiksi valmistuneille! Tällaisistä jutuista pääsette päivittäin vääntämään: yhdellä on oikeus olla osallistumatta uintiin (kun alastomuus ahistaa), toisella on oikeus meluta ja juoksennella pitkin luokkaa tunnilla (kun paikallaan olo ahistaa), kolmatta ei saa vaatia sanomaan ääneen mitään ees kielten tunnilla (kun puhuminen toisten kuullen ahistaa), neljäs ahistuu jos vaaditaan ottamaan huppu päästä, viides jos ei ite saa valita pariaan, kuudes jos on pakko mennä välkällä ulos, seittemäs jos joku ei koko ajan neuvo just häntä, mut sama myös jos tulee viereen neuvomaan, kahdeksas jos ollaan epäreiluja ja toisilla on etuoikeuksia kun ahistaa. Ja näistä sitten neuvotellaan toistuvasti vakavasti ja pitkään vanhempien kanssa. Lopputulos on se, että ooe on ilkeä, ammattitaidoton ja tahallaan pulaa lapsen elämän ja tulevaisuuden..
Ei liity aiheeseen joten ilmoitin asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt Suomessa tapana olevaa pakkoriisuutumista. Miksi on pakko nakuilla muiden edessä, jos ei halua! Vedotaan vain saunakulttuuriin. Mielestäni se on itsemääräämisoikeus. Jokaisella tulisi olla vapaa valinta riisuuko vaatteensa vai ei.
Kuinkahan nämä meinaa vaihtaa työvaatteet jossain tehtaassa... oma pukuhuone?
Tää nyt menee jo aivan naurettavaksi. Minä kyllä voin vaatteet vaihtaa töissä ihan yhteisessä pukuhuoneessa. En koskaan riisu siellä itseäni alasti. Sinä ilmeisesti riisut 😳?
Vierailija kirjoitti:
Estättekö että ei voi osallistua matikan tunnille koska niin vaikeaa. Ei hyvät ihmiset, eletään v 2023.
En olekaan kuullut että matematiikkaa opiskeltaisiin pakkoalasti. Siitähän tässä oli kyse, koulun pakottamasta alastomuudesta. Ei opiskelusta.
Kai se on siitä kiinni mihin tottuu. Olen valmentanut urheilijoita useita vuosia ja aina ne on harjoitusten ja pelien jälkeen käynyt pesulla. Eikä siitä ole kukaan koskaan valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Kai se on siitä kiinni mihin tottuu. Olen valmentanut urheilijoita useita vuosia ja aina ne on harjoitusten ja pelien jälkeen käynyt pesulla. Eikä siitä ole kukaan koskaan valittanut.
Oliko kyseessä murrosikäiset?
Ahdistukaa kaikista asioista........ ei muuta kuin sanonko mihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt Suomessa tapana olevaa pakkoriisuutumista. Miksi on pakko nakuilla muiden edessä, jos ei halua! Vedotaan vain saunakulttuuriin. Mielestäni se on itsemääräämisoikeus. Jokaisella tulisi olla vapaa valinta riisuuko vaatteensa vai ei.
Tää nyt menee jo aivan naurettavaksi. Minä kyllä voin vaatteet vaihtaa töissä ihan yhteisessä pukuhuoneessa. En koskaan riisu siellä itseäni alasti. Sinä ilmeisesti riisut 😳?
Olen joutunut käymään suihkussa päivän päätteeksi kun on ollut niin paskainen ettei kehtaa mennä julkisilla kotiin.
Ja onko se kynnyskysymys todella siinä näkeekö joku toinen nainen sut rintsikoissa vai ilman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä näitä nykypentuja oikein vaivaa???
Minun kouluaikanani olisimme olleet onnnesta soikeina, jos olisi päästy ihan uimahalliin uimaan. Vaan eipä ollut uimahallia lähimaillakaan. Elokuussa saatettiin käydä liikuntatunnilla uimassa läheisessä lammessa, jos säät olivat suotuisat. Mutta ei ala-asteella, vaan vasta yläasteella ja lukiossa.
Uiminen oli hauskinta, mitä liikuntatunnilla saattoi tehdä, ja olisi ollut aivan luksusta päästä uimahalliin. Useimmat eivät varmaan olleet koskaan edes uimahallissa käyneet, minä serkkujen luona käydessä peräti kahdesti.Nyt sitten pennut ahdistuvat, jos pitää käydä suihkussa ilman vaatteita!
Mikä boomereita vaivaa? Miksi pitää pakottaa joku olemaan alasti muiden edessä?
Koska esim. puolustusvoimat tulee odottamaan sitä, ja jos menee töihin johonkin paikkaan jossa on tietty työvaate.... arvaas mitä... kaikki ei saa omaa pukkaria.
Siviilipalvelus on vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä tää nykyään on...onnittelut vaan kaikille juuri opettajiksi valmistuneille! Tällaisistä jutuista pääsette päivittäin vääntämään: yhdellä on oikeus olla osallistumatta uintiin (kun alastomuus ahistaa), toisella on oikeus meluta ja juoksennella pitkin luokkaa tunnilla (kun paikallaan olo ahistaa), kolmatta ei saa vaatia sanomaan ääneen mitään ees kielten tunnilla (kun puhuminen toisten kuullen ahistaa), neljäs ahistuu jos vaaditaan ottamaan huppu päästä, viides jos ei ite saa valita pariaan, kuudes jos on pakko mennä välkällä ulos, seittemäs jos joku ei koko ajan neuvo just häntä, mut sama myös jos tulee viereen neuvomaan, kahdeksas jos ollaan epäreiluja ja toisilla on etuoikeuksia kun ahistaa. Ja näistä sitten neuvotellaan toistuvasti vakavasti ja pitkään vanhempien kanssa. Lopputulos on se, että ooe on ilkeä, ammattitaidoton ja tahallaan pulaa lapsen elämän ja tulevaisuuden..
Ei liity aiheeseen joten ilmoitin asiattomaksi.
Johan opettajia väitettiin pedareiksi... ilmoititko sen asiattomaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä näitä nykypentuja oikein vaivaa???
Minun kouluaikanani olisimme olleet onnnesta soikeina, jos olisi päästy ihan uimahalliin uimaan. Vaan eipä ollut uimahallia lähimaillakaan. Elokuussa saatettiin käydä liikuntatunnilla uimassa läheisessä lammessa, jos säät olivat suotuisat. Mutta ei ala-asteella, vaan vasta yläasteella ja lukiossa.
Uiminen oli hauskinta, mitä liikuntatunnilla saattoi tehdä, ja olisi ollut aivan luksusta päästä uimahalliin. Useimmat eivät varmaan olleet koskaan edes uimahallissa käyneet, minä serkkujen luona käydessä peräti kahdesti.Nyt sitten pennut ahdistuvat, jos pitää käydä suihkussa ilman vaatteita!
Mikä boomereita vaivaa? Miksi pitää pakottaa joku olemaan alasti muiden edessä?
Koska esim. puolustusvoimat tulee odottamaan sitä, ja jos menee töihin johonkin paikkaan jossa on tietty työvaate.... arvaas mitä... kaikki ei saa omaa pukkaria.
Siviilipalvelus on vaihtoehto.
Niin on kotiopetuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin olin uintijoukkueessa siinä iässä ja siellä me kaikki istuttiin alasti löylyssä treenien jälkeen.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Onpa kylmiä kommentteja. Omalla lapsella on sosiaalisten tilanteiden pelko ja on lisäksi hyvin tarkka omista rajoistaan. Koulun kanssa on saatu sovittua että koulu-uinti hoidetaan äifin kanssa (uimavalvojalta todistus että uitu on). Ollaan käyty uimahallissa jossa on yksityisiä pukukoppeja.
Lisäksi itse olen tehnyt varmasti keskiverto av-mammaa menestyksekkäämmän uran ilman että olen riisuutunut koskaan työkontekstissa. Se että te pyöritte pukuhuoneissa keskenänne ei tarkoita etteikö ihminen voisi elää toisin.
Voit olla ylpeä siitä, että et ole käynyt suihkssa 8h (fyysisesti raskaan) työpäivän jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut käymään suihkussa päivän päätteeksi kun on ollut niin paskainen ettei kehtaa mennä julkisilla kotiin.
Ja onko se kynnyskysymys todella siinä näkeekö joku toinen nainen sut rintsikoissa vai ilman?
Sivusta vastaan ettei kukaan näe minua rintsikoissa eikä ilmankaan kun en halua.
No tuskin ketään väkisin altaaseen heitetään. Mutta mitään suoraan uintia korvaavaa tekemistä on turha odottaa opettajalta, sillä uinti on osa opsia ja osa arviointia. Uinnin arviointi uimatta on 4. Mutta se toki on vain osa liikunnan numeroa. Jos tämä on arvioinnin osalta ok, niin sitten vaan uinti väliin. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tehtaassa riisuudutaan alasti ennen työvaatteiden laittoa, eli rintsikat ja pikkaritkin pois? Jossain seksialalla ehkä?
Sitä paitsi tuskin nykyään enää vanhemmat valmentavat lastaan tehdastyöuralle, ainakaan pakottamalla alastomuuteen opettajan edessä. Tai ehkä sinä...
Hän ajatteli jotain aikuisviihdetehdasta. Tavallisissa tehtaissa ei käydä alasti suihkussa isolla porukalla, mutta ei minua työpaikan saunailta ahdistanut. Ainakin ennen oli joissakin tehtaissa ollut tapana saunoa viikon viimeisen vuoron lopuksi. Nuori mies oli ollut ihmeissään, kun äijät olivat vääntyneet yövuorossa jo puolen yön jälkeen saunaan.
Kyllä kunnossapidossa kun on jonku isomman moottorin vaihtanut niin siinä on öljyä ja muuta paskaa sen verran paljon kaikkialla ettei viitsi vain vetää omia vaatteita siihen päälle.
Hyvä tietää ettei esim. hoitajien tarvitse koskaan käydä suihkussa, vaan kaikkien naisten työ on siistiä sisätyötä.
Suomi on täynnä mt ongelmaisia. Joka vi..... asiasta tehdään ongelma.