Klassisen musiikin ystävät - tai satunnaiset kuuntelijat. Kerro suosikkisi?
Mulla on niiiin monia, monia suosikkeja - mut jotenkin aina ykkösenä säilyy Beethovenin viides, alusta loppuun. Toki kaikki tunnistaa sen ekan Allegron alun ..mutta mulle koko teos on tosi rakas.
(en edes ala listata kaikkia ihanuuksia koska toiveena on, että vastauksiin tulisi se yksi suosikki. Tai se mikä on suosikki tänään)
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Beethoven on ehkä suurin maan päällä koskaan elänyt nero.
KYLLÄ!! ..sori, editoin lainauksesta lopun pois, koska tämä lause oli olennaisempi :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Onpa vaikeaa valita yksi.. No, päädyin kuitenkin seuraavaan: Camille Saint-Saëns - Danse macabre. En ole siihen kyllästynyt koskaan.
.. Jatkoa: En voi olla mainitsematta, että Le carnaval des animaux samaiselta artistilta on mestariteos.
vaikkapa pääsiäiseen sopiva Pergolesin Stabat Mater
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ibsen Peer Gynt
Se musiikki on itse asiassa Griegin, mutta tietysti se on sävelletty Ibsenin näytelmään.
Ihan mielenkiinnosta: kuinka hyvin ihmiset oikeasti tunnette Sibeliuksen musiikkia? Tunnetteko selvästikin paremmin kuin esim Griegin?
No tunnen kyllä selvästi paremmin kuin Griegin. Griegiltä tunnen Peer Gynt -musiikin lisäksi kamarimusiikkia ja lauluja. Eihän hänen tuotantonsa hirveän suuri olekaan.
Sibeliusta tunnen oikeinkin hyvin kaikilta laidoilta. mutta onhan Sibeliuksellakin paljon sellaista musiikkia, jota ei juuri soiteta. Pitää perehtyä erityisesti jos haluaa saada hänen musiikistaan kattavan käsityksen. Rehellisesti sanoen ei se kaikki niin nerokasta ole, mutta parhaat palat kuuluvat kyllä itselläni ihan top kymppiin. Jos pitäisi valita musiikkia autiolle saarelle niin Sibeliuksen seitsemäs sinfonia tulisi mukaan, mutta viulukonserton saattaisin jättää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ!! ..sori, editoin lainauksesta lopun pois, koska tämä lause oli olennaisempi :)
-ap
Sibelius ei kyllä jää kovin kauas taakse neroudessa. Osin sinfonioissa jopa vallankumouksellisempi kuin Beethoven. Viulukonsertto äänestetty kaikkien aikojen parhaaksi mm Briteissä. Loppupeleissä Beethoven kuitenkin tulee ykkösenä maaliin jousikvartettojensa ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
vaikkapa pääsiäiseen sopiva Pergolesin Stabat Mater
Ah, kiitos kun muistutit! Tämä on ihan jumalaisen kaunista musiikkia. Suosittelen tätä muillekin ketjun lukijoille, jos ei ole ennestään tuttu. Pergolesi kuoli 26-vuotiaana, jos olisi elänyt kauemmin niin taatusti kuuluisi sinne Mozartien ja Beethovenien joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Carmen ooppera
Tsaikovski Pähkinänsärkijä
Beethoven Pianosonaatti Nro 14 Op 27 No I & III eli Kuutamosonaatti osat 1 ja 3
Sibelius: Finlandia, Valse Triste, Karelia-sarja
Ravel: Bolero
Carl Orff: Carmina Burana
Grieg: Vuorenkuninkaan luolassa ja aamutunnelma
Bach: Toccata ja Fuuga
Rachmaninoff: Prelude in C-Sharp Minor op 3 no 2
Toccata ja Fuuga on tietty ihan hypnoottinen ihanuus ...mutta ihme homma että en oo koskaan tykännyt Bolerosta. En oikein tiedä miksi.
-ap
Kumma juttu, minäkään ei voi sietää Boleroa. Minun mielestäni siinä on jotain konemaista. Voisi kuvitella tekoälyn säveltäneen sen.
- Nro 11, se, jonka mielestä Beethoven on maailman suurin nero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Sibelius ei kyllä jää kovin kauas taakse neroudessa. Osin sinfonioissa jopa vallankumouksellisempi kuin Beethoven. Viulukonsertto äänestetty kaikkien aikojen parhaaksi mm Briteissä. Loppupeleissä Beethoven kuitenkin tulee ykkösenä maaliin jousikvartettojensa ansiosta.
Miten Sibelius voisi olla vallankumouksellisempi kuin Beethoven? Beethoven käytännössä perusti romantiikan. Sibelius taas oli romantiikan viimeisiä edustajia 1900-luvun puolella.
Bachin viulu- ja sellokonsertot. Sellon tulkitsijana mieluiten Yo-Yo-Ma. Haaveilen, että joskus vielä pääsisin näkemään hänet esittämässä näitä livenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla Beethovenin sinfonioista viitosen lisäksi kolmonen ja erityisesti seiska. Sibeliuksen sinfonioista seitsemäs, kakkonen, ykkönen. Mahlerin sinfonioista viides ja yhdeksäs. Brahmsin sinfonioista ykkönen ja neljäs, Brucknerin viides ja yhdeksäs.
Ja sitten vielä kaikki muu... Ehkä oopperoista ei ole kuitenkaan niin selviä suosikkeja, kun sitä puolta tunnen huonommin. Tykkäätkö sinä aloittaja oopperasta?
Tykkään ooperoista. Paljon. Suosikkia en osaa sanoa.. riippuu paljon esittäjästä eikä niinkään oopperasta. Mut ha-ha - huomaatko miten mahdotonta on nimetä yksi suosikki. Beethovenin seiska on ihana, mut vitonen on mun suosikki. Jotkut Mozartin teokset on välillä kovassa kuuntelussa. Sekopäivinä modernistit, sumupäivinä Bach.
Itse asiassa ihan hyväkin ettei tarvitse nimetä yhtä suosikkia. Hienoa musiikkia on niin hirveän paljon, ja tosiaan riippuu päivästä mikä milloinkin iskee eniten. Jos yhtä oopperaa suosittelisit jollekin, vaikka minulle, kuunneltavaksi, mikä se olisi?
Tsaikovskin pianokonsertto nro 1 on ollut ykkönen jo yli 30 vuotta.
Finlandia hyvänä kakkosena.
Vierailija kirjoitti:
Bachin viulu- ja sellokonsertot. Sellon tulkitsijana mieluiten Yo-Yo-Ma. Haaveilen, että joskus vielä pääsisin näkemään hänet esittämässä näitä livenä.
Tarkoitat varmaan soolosellosarjoja? Konsertoissa on orkesteri mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ibsen Peer Gynt
Se musiikki on itse asiassa Griegin, mutta tietysti se on sävelletty Ibsenin näytelmään.
Ihan mielenkiinnosta: kuinka hyvin ihmiset oikeasti tunnette Sibeliuksen musiikkia? Tunnetteko selvästikin paremmin kuin esim Griegin?
Eivätköhän useimmat suomalaiset tunne Sibeliusta paremmin kuin Griegiä. Itse en tunne Griegiltä muuta kuin Peer Gyntin ja pianokonserton alun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miten Sibelius voisi olla vallankumouksellisempi kuin Beethoven? Beethoven käytännössä perusti romantiikan. Sibelius taas oli romantiikan viimeisiä edustajia 1900-luvun puolella.
Siinö miten hän kiteytti Beethovenista alkaneen arkkitehtonisen idean yhdeksi äärettömän tiiviiksi loogiseksi jatkumoksi. Mutta teitenkin välissä oli sata vuotta eikä näitä oikein voi verrata keskenään. Musiikki ei ole luonnontiedettä joka kehittyy koko ajan kohti suurempaa ymmärrystä.
Nyt fanitan Chopinin pianovalsseja
Onko täällä Stravinskyn ystäviä? Kuka diggaa Kevätuhrista?
Onko, aloittaja, se sinun kaipailemasi suosikki jo mainittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Nämä nerouskategoriat on vaikeita. Neroja on vaan niin paljon. Stravinsky? Debussy? Glenn Miller? Elton John?
Jos tykkää jostain tosi paljon ei tarkoita että dissaa jotain muuta. Sibeliuksen Finlandia tietty, koska olen suomalainen.. viulukonsertto on ihan mahtava, tykkään kun kuulen - mutta en etsi sitä kun haluan kuunnella jotain ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaan soolosellosarjoja? Konsertoissa on orkesteri mukana.
Joo kyllä, tosiaan tuota useimmiten six cello suites -nimellä kulkevaa kokonaisuutta tarkoitin. :D Ehkä huomaa, että olen klassisen saralla hyvin satunnainen ja valikoiva kuuntelija. Viulujutut oli konserttoja kyllä.
Toccata ja Fuuga on tietty ihan hypnoottinen ihanuus ...mutta ihme homma että en oo koskaan tykännyt Bolerosta. En oikein tiedä miksi.
-ap