Ferritiini 25 - onko vakavaa? Kuinka hoito tapahtuu?
Kommentit (100)
Nuorellani arvo 20 ja yliopistollisen sairaalan erikoislääläri hematologi tms sanoi että on hyvä ja viitteiden sisällä että yli 20 on viitearvon sisällä ja niinhän se on. Käski heti lopettaamaan rautalisät mitä tk lääkäri oli määrännyt.
Tässä synlabista ferritiinin viitearvot, 25 on riittävän hyvä, kunhan on yli 13
Miten tulkitsen ferritiini tulosta?
Viitearvot määritellään siten, että 95 % ihmisten tuloksista ovat niiden sisällä.
Normaalisti tutkimuksen tulos on seuraava:
Viitearvot:
Lapset
6-11 kk: 19-409 g/l
1-4 v: 12-224 g/l
5-13 v: 31-177 g/l
Tytöt
14-17 v 12-152 g/l
Pojat
14-15 v 28-186 g/l
16-17 v 25-386 g/l
Naiset >18 v: 13-150 g/l
Miehet >18 v: 30-400 g/l
Mitäs kun miehelläni on ferritiini 170! Onkohan tämä jo liian korkea..? Mies kävi Finlabissa mittauttamassa, lääkärillä ei ole käynyt.
Mulla oli hb 94 ja ferritiini mittausrajan alapuolella. Kävin kokopäivätyössä, hoidin lapsen ja kodin. Ttlääkärille sanoin että väsyttää välillä niin sain lähetteen labraan. Puoli vuotta söin rautaa ja ferritiini nousi niin että sen pystyi mittaamaan (15), tuon jälkeen olen syönyt rautaa satunnaisesti enkä olen uudestaan mittauttanut kun enää ei niin paljoa väsytä. Syytä tutkittiin mutta mitään ei oikein löytynyt paitsi runsaat menkat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla 30 ja olen aivan sänkypotilas
Höpö höpö. Ihminen pysyy toimintakykyisenä, vaikka ferritiini olisi alle 10.
Mun ferritiini on 22 ja olo on kuin kuolemansairaalla. Toki taustalla voi olla muutakin mutta toistaiseksi löytynyt vaan matala ferritiini .
Taustalla on varmuudella muutakin, koska hyvin moni elää ihan normaalisti alle 10 ferritiinilläkin. Toki oireita on, mutta ei todellakaan mikään sänkypotilaskunto siinä kohtaa ole.
Olen eri, mutta nukuin kellon ympäri ferritiinillä 5. Monta vuotta meni elämästä nukkuen. Nyt 32 ja en vieläkään jaksa samaa mitä muut. Esim. kokopäivätyö ei onnistuisi.
Joko valehtelet tai sitten et ole tutkituttanut todellista syytä valtavalle unentarpeellesi. Ei missään todellisuudessa selity ferritiiniarvoilla.
Selittyy ainakin välillisesti.
Matalilla raudoilla ja varmaan myös matalalla d-vitamiinilla imuroin nimittäin kaikki taudit, oli mm. toistuvia vakavia keuhkokuumeita. Tuli myös ns. long influenza, josta äskettäin luin, että voi aiheuttaa CFS:n. Ehkä mulla oli se, kun koomailin kellon ympäri. Nyt raudan ja d-vitskun tankkauksen jälkeen jatkuva hengitystiesairauksien imurointi on loppunut, ja olo siinä mielessä parempi. Kyllä rauta vaikuttaa moniin elimistön toimintoihin. Esim. kilpirauhasta hoidetaan usein turhaan lääkkein, vaikka todellinen syy on matala rauta. Samoin hiustenlähtöön ostin kaikkea turhaa, kun en tajunnut raudan vaikutusta.
Mulla ferritiini 4 ja d-vitamiinivaje labrojen mukaan. Olen ollut vähän väliä sairaana kyllä koko vuoden. Uskon liittyvän tähän.
Mulla oli 19. Ei lääkäri sanonut tuosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa kevyesti paistettuna pari kertaa viikossa salaatin kanssa. Muuta punaista lihaa muina päivinä. Unohdat ilmastohumpan ja laitat kroppasi kuntoon.
Itseasiassa hyvä neuvo. Jaksan paljon paremmin lisättyäni lihansyöntiä verrattuna entiseen runsaaseen kasvissyöntiin. Naudan maksaa lisäravinteena joskus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä naiset. Mä tapaan työssäni ihan jatkuvasti tyttöjä/naisia joilla on ferritiini <3 ja Hb esim 105 runsaiden kuukautisten pohjalta. Ihan opiskelijoita jotka käy koulussa/töissä normaalisti suurin osa. Syövät rautaa ja aloitetaan e-pillerit/kapseli tms, Hb normaalistuu parissa kuukaudessa, rautalisää suun kautta vähän harvennettuna vuoden verran ja ferritiinitkin 50 luokkaa ja hienosti jaksavat, harventavat lisän kertaviikkoon ja kontrolli vielä 6 kk pysyykö. Siis nää on ihan tavallisia tarinoita, ei mitään extremeä.
Ihmiset on yksilöitä yms, en kiellä että joku saa oireita paremmillakin tasoilla. Mutta jos pistätte tänne jonkun ferritiini 10 ja ihmiset siunailee että oot haudan partaalla, jää saikulle heti ja soita hätänumeroon niin älkää ottako ihan todesta.
No tämä. Mulla oli ferritiini 21 ja hb 110 kun aloitin raudan syömisen. Viimeeksi arvot oli f. 102 ja hb 125. En ole huomannut mitään eroa mihinkään paitsi lihaskunto parempi. Heikotus, sydämentykytys, päänsäryt, uniongelmat ym. epämääräiset oireet johtuu mulla rintarangan ja muun yläkropan pahoista lihasjumeista ja matalasta verenpaineesta (jonka vasta kotimittaukset paljasti kun on ns. valkotakkiverenpaine.) Nuo lihasjumeista, varsinkin rintarangan ongelmista johtuvat oireet on nykyajan stressaantuneilla ja liikkumattomilla ihmisillä aivan tajuttoman yleisiä.
Mulla oli 16, mutta lääkäri ei kommentoinut tota mitenkään, itse huomasin tuloksista. Olin ollut tosi väsynyt pitkään niin aloin syömään rautaa itsenäisesti, nyt olo taas reippaampi.
Mulla ferritiini alle 12, Mehiläisen labratesti ei mitannut sen alempia arvoja tarkemmin. Suun kautta otettava rauta ei juurikaan auta. Jaksan kyllä tehdä pitkää päivää töissä. Lisäksi on d-vitamiinin vaje. Eri lailla oireilee ihmiset.
Mulla oli 8 eikä tunnu missään. Nyt kai vähän enemmän.
Turhaa vouhotusta osin. Suurinosa ei koskaan tiedä omaa ferritiiniään .
Ferritiini on erittäin epäspecifi, eli ei siitä suoraan oikein mitään näe. Pienikin vilustuminen nostaisi sitä.
Viitearvot eivät ole raja-arvoja, ne on arvoja joiden välissä suurimmalla osalla ihmisiä arvot ovat.
Jos olet hedelmällisessä iässä oleva nainen niin saathan riittävästi rautaa ravinnosta, ja olet normaalipainoinen, etkä ainakaan alipainoinen. Mites hemoglobiini?
Rautalisä ei taida olla pahaksi.
Tuntuu välillä et joidenkin mielestä kaikki johtuu alhaisesta ferritiinistä. Rautakuurin tietysti voi syödä ja kokeilla onko apua..
Se on hyvä arvo. Omalta lapselta hematologi käaki lopettaa rautalisät kun arvo 20, riittää että arvo on 13 niin on viitearvojen sisällä.
Viitearvot:
Lapset
6-11 kk: 19-409 g/l
1-4 v: 12-224 g/l
5-13 v: 31-177 g/l
Tytöt
14-17 v 12-152 g/l
Pojat
14-15 v 28-186 g/l
16-17 v 25-386 g/l
Naiset >18 v: 13-150 g/l
Miehet >18 v: 30-400 g/l
Vierailija kirjoitti:
Mulla ferritiini 4 ja d-vitamiinivaje labrojen mukaan. Olen ollut vähän väliä sairaana kyllä koko vuoden. Uskon liittyvän tähän.
D-vitamiinin matalat arvot aiheuttaa mitä moninaisimpia epämääräisiä oireita. Purkista pilleriä täytyy Suomessa ottaa silloin kun ei ole auringossa eli käytännössä 9 kk vuodessa. Ainakin.
Tuista ferritiinistäkin löytyy tutkimuksia puolesta ja vastaan. Myös hemppa olisi hyvä pitää kohtuuden rajoissa, liian korkeakaan ei ole hyvä asia. Nää on kuitenkin monimutkaisempia kuin tavallinen maallikko ymmärtää.
Laihduttaminen sopii myös tähän vaivaan. Veriarvot parantuu
Sideral niminen rauta on paras! Imeytyy niin hyvin, että voi ottaa joka päivä eikä tarvitse miettiä maitotuotteiden tai muidenkaan ruokien suhteen aikatauluja. Mun maha ei kestänyt mitään muuta, mutta tätä sietää hyvin, koska siinä on joku oma systeemi, että missä rauta vasta imeytyy. Siksi se on kalliskin, 24 euroa paketti. Mutta mainio kun ei tarvitse miettiä aikatauluja.