Ferritiini 25 - onko vakavaa? Kuinka hoito tapahtuu?
Kommentit (100)
On paha. Lääkärinä määrään suun täyteen rautanauloja.
Mulla oli hb 100 ja ferritiini 5 ja kaikki punasoluarvot alle rajojen. Lähinnä vahva tunne loman tarpeesta, lopussa jouduin hengittämään suun kautta ku kävelin portaita ja pystyin juosta max. 500m ja sen jälkeen ihan hirveät hapot. Nukuin myös tosi huonosti ja lopussa alkoi iltaisin olemaan jotain outoja muljahteluja vasemmassa rinnassa, joten maksoin verikokeet itse, koska työterveyden lääkärin mielestä näytin hyvinvoivalta. Olin kalman kalpea ja suupielet aina haavoilla. Vaikka eipä laitoshuoltajilla niin väliä ole :D
Se on jännä, kun normaalisti ferritiinillä ei ole mitään väliä ja se on "vain" naisten turhanpäiväinen vaiva, mutta jos haluat hedelmöityshoitoihin, niin siitä yhtäkkiä muuttuukin elintärkeä arvo.
Mulla oli keväällä ferritiini 20, aloin omatoimisesti syödä rautaa. Hb on aina n. 134. En ole mittauttanut ferritiiniä uudestaan, olossa ei kyllä mitään muutosta ole tapahtunut.
Täällä on kyllä hölmöjä muiden oireita kyseenalaistavia kommentteja. Ihmiset on yksilöitä, se, että joku kokee olevansa elämänsä kunnossa Ferrit-arvolla 5 ei tarkoita, ettei esim. arvon 30 omaavalla voisi olla raudanpuutteen oireita.
Tietenkin oireet voivat selittyä myös muilla sairauksilla tai puutostiloilla eikä esim. väsymyksellekään löydy aina fyysistä syytä.
T. Lääkäri
Teinin ferritiini 13, ohjeeksi tuli syö rautaa.
Vähän matala, vaan ei mikään katastrofi. Etsi vaan itsellesi (vatsallesi) sopiva rautavalmiste. Mutta varaudu odottamaan - ei se ihan yhdessä yössä tai viikossa korjaannu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jättää maitotuotteet minimiin. Maito vähentää raudan imeytymistä. Rautatablettia ei ainakaan missään nimessä minkään maitotuotteen kanssa samaan aikaan. Rauta on hyvä ottaa aamulla tyhjään vatsaan noin puoli tuntia ennen aamiaista. Tarvittaessa vatsansuojalääke, jos rauta ärsyttää vatsaa.
Ei auta vatsansuojalääke. Ei ne sillä tavalla suojaa vatsaa (ainoastaan tulehduskipulääkekuurin yhteydessä, ei auta antibiootin tai raudan tms kanssa) vaan vähentää mahalaukun hapon eritystä.
ensin pitäisi selvittää mistä raudanpuute johtuu (jos on siihen viittaavia oireita) ja hoito sitten löydösten mukaan
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kun miehelläni on ferritiini 170! Onkohan tämä jo liian korkea..? Mies kävi Finlabissa mittauttamassa, lääkärillä ei ole käynyt.
Mulla naisena 200 eikä lääkäri ollut huolissaan. Mulla ferritiini lähti nousuun, kun menkat loppuivat. Sitä ennen oli jopa vain 30.
Vierailija kirjoitti:
ensin pitäisi selvittää mistä raudanpuute johtuu (jos on siihen viittaavia oireita) ja hoito sitten löydösten mukaan
No naisilla se on yleisesti kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sitten pitää selvittää, että miksi kuukautiset on niin runsaat ja mitä niille voi tehdä. Kannattaa mennä lääkäriin siis.
Vierailija kirjoitti:
Mun ferritiini on 22 ja ihan karseet oireet. Oon väsynyt,huimaa,ei pysty selkeästi ajatella eikä jaksa seisoa pitkiä aikoja. Lääkäri vaan sanoi että halutessani voin syödä rautaa...tunnen itseni erittäin sairaaksi.
Mitä ihmettä, etkö sitten itse muka osta rautaa? Etkö "halua" ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä, kun normaalisti ferritiinillä ei ole mitään väliä ja se on "vain" naisten turhanpäiväinen vaiva, mutta jos haluat hedelmöityshoitoihin, niin siitä yhtäkkiä muuttuukin elintärkeä arvo.
Haloo, lapsi tarvitsee verta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sitten pitää selvittää, että miksi kuukautiset on niin runsaat ja mitä niille voi tehdä. Kannattaa mennä lääkäriin siis.
No eihän niiden tarvi olla edes runsaat, kun vuotaa kuitenkin kerran kuussa. Miehillä ei ole tätä ongelmaa.
Minulla ferritiini 9. Lääkäri otti asiani hyvin ja lähetti kaikkiin mahdollisiin kokeisiin vielä varmistukseksi. Otettiin plasmat, tsekattiin verisuonien kunto, maksa, munuaiset, reuma, kilpirauhanen, diabetes, kaikki mahdolliset vitamiinien puutokset... Lopulta syyllinen kaikkiin oireisiin oli nimenomaan vain alhainen ferritiini.
Nyt toivon pääseväni kohdun poistoon, koska mikään hormonaalinen valmiste ei sovi, kierukka tulee ulos aina itsekseen ja vuodan sen kanssa 3 viikkoa putkeen, ja ainoastaan Sideral joka toinen päivä sopii rautavalmisteista IBS:n takia. Rautainfuusiota ei ole edes ehdotettu, ehkä 6kk päästä, jos rauta ei nouse.
WHO:n suositus naisille on vähimmäisferritiini 30. Jostain syystä Suomessa vaan uskotaan siihen, että 15 on vielä aivan mainio arvo.
Minulla oli ferritiini 40, kun lääkäri laittoi lähetteen gynen polille. Mainitsi vielä lähetteessä, että ferritiini oli 40. Polilla gyne kommentoi vudoistani, että nuo ovat kyllä liian runsaat ja siinä yhteydessä sanoi, että 40 ferritiinikin alkaa olla alarajoilla, että ei mielellään näkisi, että se enää laskee yhtään.
Että ei se niin yksiselitteistä ole, että suomessa ei oteta ferritiiniarvoja vakavasti. Minä uskon, että vaikka ihan taatusti on lääkäreitä, jotka eivät ferritiineistä välitä, koska hemoglobiinihan se ensilinjan rauta on, niin yleisesti lääkärit sitten miettivät potilaskhtaisesti, että missä raja menee. Minulla noinkin "kohtuullisilla" ferritiiniarvoilla aloitettiin hoidot, koska tiedettiin, että kuukautiset tulee säännöllisesti ja vuoto on oikeasti runsasta. Tämä merkitsi sitä, että jos vuotoja ei hoideta, niin pian sitten on se tilanne, että ferriitinit on loppu ja hemppakin sitten sitä myötä menee alla alarajan.
Ja oikeasti uskon, että joku on saanutkin vähättelevää kohtelua vaikka silloin, jos menee valittamaan kuukautisistaan, mutta ei kannata alkaa uskotella itselleen, että se on joku maan tapa.
Vierailija kirjoitti:
Hemoglobiini voi olla hyvä vaikka ferritiini matala!
Ja anemiaa ei voi olla jos hemoglobiini on hyvä.
Minulla oli hb 146 ja ferritiini 38. Olin saanut lähetteen gynen polille ja nuo kokeet otettiin muutamien muiden verikokeiden ohella.
Gyne mainitsi tuosta ferritiinistäni, että ei ole vielä huolestuttavan alhaalla, mutta selvästi siellä alarekisterissä, että jotain pitää kyllä tehdä ennenkuin tilanne huononee. Etukäteen otetuista verikokeista näkyi myös, että punasoluissa oli liikaa ns. hyvin nuoria punasoluja, mikä siis kertoi siitä, että on selvästi vuotanut verta paljon ja elimistön pitänyt tehdä nopeasti uusia punasoluja. Nuoret punasolut ei toimi yhtä tehokkaasti kuin vanhemmat (tai jotain, jos joku tietää paremmin, ei tarvi vtää hernettä nenään, ihan muistista nyt vetelen tätä punasoluasiaa). Minulta löytyi polyyppi kohdusta ja se on nyt poistettu ja samalla laitettiin polilla hormonikierukka. Katsellaan nyt saako se vuodot loppumaan.
joku kirjoitti tuossa yllä, että anemiaa ei voi olla, jos hb on hyvä. Totta. Mutta jos on hyvä hbm, mutta alhainen ferritiini, niin sen tilan nimi on raudanpuute ilman anemiaa. Jos tilanteelle ei tehdä mitään, niin se johtaa sitten anemiaan.
Mulla vaihtelee välillä 7-12. Hb viimeksi 108. Ei ole ihmeempää oiretta, joskus otan päikkärit. Siinä se
Ai jeesus. Mulla oli 7, kun ekan kerran mitattiin. Viimeksi oli 14. Ihan toimintakykyinen oon.