Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 25 - onko vakavaa? Kuinka hoito tapahtuu?

Vierailija
05.04.2023 |

Eikö tuo arvo ole aika alhainen??

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä juoksin 20 kilsan lenkkejäkin arvolla 3... et ei se sänkyyn vie, mut aiheutti kyllä tunnetta että ei suju kuten pitäisi

Kertokaahan, miksi alapeukut? Eikö tänne saa kertoa, miten asian koki.

Vierailija
62/100 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3.  Aivosumu, uupumus, masennus. Runsaat menkat ja tihentyneet menkat. Ikää 50. Lääkärin mukaan rauta-asiat kunnossa. Hb 135. En tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuista ferritiinistäkin löytyy tutkimuksia puolesta ja vastaan. Myös hemppa olisi hyvä pitää kohtuuden rajoissa, liian korkeakaan ei ole hyvä asia. Nää on kuitenkin monimutkaisempia kuin tavallinen maallikko ymmärtää.

Puolesta ja vastaan - ferritiiniarvo hyvin epämääräinen ilmaisemaan mitään. Se nousee helposti melkein mistä vaan kuten esimerkiksi pienestä vilustumisesta niin ei siitä yksinään kukaan pysty päättelemään mitään. Muiden arvojen kanssa siitä voi saada viitteitä johonkin. Huomaa: _viitteitä_

Vierailija
64/100 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä synlabista ferritiinin viitearvot, 25 on riittävän hyvä, kunhan on yli 13

Miten tulkitsen ferritiini tulosta?

Viitearvot määritellään siten, että 95 % ihmisten tuloksista ovat niiden sisällä.

Normaalisti tutkimuksen tulos on seuraava:

Viitearvot:

Lapset

6-11 kk: 19-409 g/l

1-4 v: 12-224 g/l

5-13 v: 31-177 g/l

Tytöt

14-17 v 12-152 g/l

Pojat

14-15 v 28-186 g/l

16-17 v 25-386 g/l

Naiset >18 v: 13-150 g/l

Miehet >18 v: 30-400 g/l

Et näköjään ymmärrä yhtään viitearvoista.

30- 50 mikrogrammaa on mahdollinen raudanpuute.

Normaalin ferritiinin alaraja on 50 mikrogrammaa litrassa. Naisilla ferritiinin viitealueen alaraja on kuitenkin niin matala kuin 1015 mikrogrammaa litrassa. Todellisuudessa rautavarastot ovat tyhjät, kun ferritiiniarvo on 30 mikrogrammaa litrassa.

Vierailija
65/100 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä juoksin 20 kilsan lenkkejäkin arvolla 3... et ei se sänkyyn vie, mut aiheutti kyllä tunnetta että ei suju kuten pitäisi

Kukaan ei pidä itseään korostavista ja omaa napaa tuijottavista.

Vierailija
66/100 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 9 ja siinä vaiheessa alkoi tuntua työläältä nousta portaita, vaikka olin muuten hyvässä kunnossa. Parin vuoden rautakuurin jälkeen jumittaa neljässäkympissä, lääkärin mielestä pitäisi vielä saada ainakin tuplattua tuosta.

Vierailija
67/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli ferritiini 36 ja naistentautien polilla gyne piti sitä vakavan alhaisena (vaikka virallinen alaraja on 30). Sitä lähdettiin hoitamaan ensihätään vuotoa hillitsevällä lääkkeellä sillä aikaa kun jonotin polyypin ja myooman poistoon. Sen yhteydessä sitten hormonikierukka, koska olin itse valmis sitä kokeilemaan (eivät tuputtaneet).  jos en sitä olisi halunnut, niin sitten olisi ollut vielä pari muuta hoitotoimenpidettä  käytettäväissä ennen kohdunpoistoa. Päädyin kokeilemaan sitten sitä hormonikierukkaa, koska laskin, että kuusi kuukautta on kuudet kuukautiset ja kun minulla oli mahdolisuus sittten käyttää vuotoa hillitsevää lääkitystä, niin ajattelin, että kai sen jaksaa + se voisi auttaa sitten mahdollisesti vaihdevuosioireisiinkin, jos ne minulla alkaisivat kierukan käytön aikana (silloin ei ollut oireita). Toistaiseksi kaikki mennyt hyvin ja vuodot lähes loppuneet, vointi paranee päivä päivältä.

gyne sanoi minulle, että noita raja-arvoja ei kannata kovin orjallisesti katsoa: oireiden vakavuus on kovin yksilöllistä ja kokonaisuus ja muut verikokeet raktaisevat.

Vierailija
68/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli rauta-arvo 5. Hiukset lähti päästä tukkoina enkä jaksanut nousta sängyn pohjalta. Teki koko ajan mieli makeaa. Nyt arvot on vähän nousseet.

Vierailija
69/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. sisätautilääkäri Esa Soppi ja monet muut asiaan perehtyneet sanovat, että ferritiiniarvo 30 tai alle tarkoittaa jo tyhjiä rautavarastoja. Vaikka 30 on viitearvoissa, niin se tarkoittaa silti että rautaa ei ole.

Lukekaa itse artikkeleita, löytyy googlettamalla monet artikkelit ja haastattelut tuosta.

Mulle on yleislääkäri kehdannut väittää, että arvo 13 on ihan normaali ja hyvä. No ei ole! Älkää uskoko tuollaisia puheita. 

Kaikkia ei myöskään auta rauta suun kautta, se ei joko imeydy tai sitten raudan menetys on liian suurta suhteessa saatuun rautaan. Eikä ruokavalio voi korjata vaikeaa puutosta. Ferritiiniä on hankala saada ylös edes rautatableteilla, saatika siis ruualla, jossa sitä on paljon vähemmän.

Vierailija
70/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Saat alapeukkuja koska julistat kuinka asia on, vaikka sinä et ole sama kuin kaikki muut ihmiset. 

Vierailija
71/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla arvo on 3, mutta en ole huomannut mitään vaikutuksia jaksamiseen tms. 

Vierailija
72/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mulla 3.  Aivosumu, uupumus, masennus. Runsaat menkat ja tihentyneet menkat. Ikää 50. Lääkärin mukaan rauta-asiat kunnossa. Hb 135. En tajua.

Hb voi olla korkea koska kärsit hapenpuutteesta. Hb nousee ikäänkuin niinkuin korkean paikan leirillä. Ja lääkärit on tästä aivan kujalla. Suomessa ei osata hoitaa eikä välitetä raudanpuutteesta kärsivistä, koska he ovat pääosin naisia. 

Vierailija
73/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ulosottoviraston asiakas niin köysi kaulaan. Meitä ulosottolaitoksen murhaamia on jo lähes 500 vuodessa...

ulosottolaitos on todella tehokas tappaja

Vierailija
74/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

rautavarastosi ovat käytännössä tyhjät. Apteekista rautaa.

Mistä se johtuu, että ovat tyhjät?

Jos olet nuori nainen, niin luultavasti kuukautisista+yksipuolisesta ruokavaliosta. Vanhemmilla ihmisillä voi tietysti olla vaikka suolistosyöpä.

Vierailija
75/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Tuista ferritiinistäkin löytyy tutkimuksia puolesta ja vastaan. Myös hemppa olisi hyvä pitää kohtuuden rajoissa, liian korkeakaan ei ole hyvä asia. Nää on kuitenkin monimutkaisempia kuin tavallinen maallikko ymmärtää.

Puolesta ja vastaan - ferritiiniarvo hyvin epämääräinen ilmaisemaan mitään. Se nousee helposti melkein mistä vaan kuten esimerkiksi pienestä vilustumisesta niin ei siitä yksinään kukaan pysty päättelemään mitään. Muiden arvojen kanssa siitä voi saada viitteitä johonkin. Huomaa: _viitteitä_

Todella matala arvo kertoo varastoraudan puutteesta. Todella korkean arvon takana voi olla jiokin pahanlaatuinen prosessi ja lisäksi ferritiini on ns akuutin faasin proteiini, eli monenlaiset tulehdustaudit voivat nostaa sitä. Matala arvo on aina merkki varastoraudan puutteesta, minkä hoito tietysti ainakin aluksi on rautatabletit tai rautapitoinen ruoka (liha).

Vierailija
76/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla 30 ja olen aivan sänkypotilas

Höpö höpö. Ihminen pysyy toimintakykyisenä, vaikka ferritiini olisi alle 10. 

Mun ferritiini on 22 ja olo on kuin kuolemansairaalla. Toki taustalla voi olla muutakin mutta toistaiseksi löytynyt vaan matala ferritiini .

Taustalla on varmuudella muutakin, koska hyvin moni elää ihan normaalisti alle 10 ferritiinilläkin. Toki oireita on, mutta ei todellakaan mikään sänkypotilaskunto siinä kohtaa ole. 

Niin no sehän tässä ihmetyttää miksi ei tutkita miksi minun ferritiini on matala. En ole kasvissyöjä enkä keliaakikko ja e pillerit on pitäneet kuukautiset pois jo monta vuotta. Minkä teen sille

Oleellista on myös onko sinulla anemiaa tai ovatko punasolusi pienen kokoisia.

Vierailija
77/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan rauta infuusion pari krt vuodessa, lisänä b12 (cohemin) pistoksen 3kk välein anemiaan. Rautalisät kokeiltiin ensin, eivät auttaneet. Syöty liha ym eivät auta, tutkittu on päästä varpaisiin, syytä ei löydy paitsi äidin puolelta tosi monta sukupolvea takas päin. B12 puutos yleensä naisilla, perinnöllinen, yleensä myös reuman yhteydessä.  Ennen sanottiin näivetystaudiksi,  liha eikä mikään imeytynyt niin näivettyivät hengiltä. Kertoi reumalääkärini. Pari kertaa arvot tippunu niin alas että sairaalareissu kun en pystyssä pysynyt.  Labrat 3kk välein myös. 

Vierailija
78/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Matala ferritiini on aina merkki raudanpuutteesta. Korkeammat arvot eivät sulje pois raudanpuutetta, mainitsemastasi syystä, mutta alhainen arvo kertoo aina raudanpuutteesta.

Vierailija
79/100 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alun perin oli ferritiini 7, nyt parin vuoden raudan syönnin jälkeen 25. Väsymystä on edelleen vähän mutta hiuksia lähtee koko ajan joka puolelle.

Tajusin vasta nyt, että rautatableteissa on suuria eroja imeytyvyydessä. Ostin nyt proteiiniin sidottua rautaa (iron bisglycinate) joka imeytyy 2-4 kertaa paremmin kuin muut rautamuodot. Lisäksi rautaa kannattaa syödä vain joka toinen päivä, koska keho tuottaa ainetta 24h joka sitten ei imeytä enempää rautaa. 

Kuparikierukkahan tämän on aiheuttanut, hormonaalista ehkäisyä en voi käyttää. 

Vierailija
80/100 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuntuu välillä et joidenkin mielestä kaikki johtuu alhaisesta ferritiinistä. Rautakuurin tietysti voi syödä ja kokeilla onko apua..

Niin, koska raudanpuute voi aiheuttaa todella pahoja ja laaja-alaisia oireita. Minulle esim ensi diagnoosi hoitoon hakeutuessani oli burnout ja masennus mutta kun verikokeissa selvisi ferritiiniarvo 12 ja aloitin rautalisän niin oireet alkoivat helpottamaan. 

Burnoutista tuskin tokenee rautatableteilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän