Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 25 - onko vakavaa? Kuinka hoito tapahtuu?

Vierailija
05.04.2023 |

Eikö tuo arvo ole aika alhainen??

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla 30 ja olen aivan sänkypotilas

Höpö höpö. Ihminen pysyy toimintakykyisenä, vaikka ferritiini olisi alle 10. 

Mun ferritiini on 22 ja olo on kuin kuolemansairaalla. Toki taustalla voi olla muutakin mutta toistaiseksi löytynyt vaan matala ferritiini .

Vierailija
22/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 jatkaa, eikä siis puhettakaan infuusiosta ollut.

Olisi todellakin pitänyt olla. Alle 5 on jo vaarallisen alhainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa kevyesti paistettuna pari kertaa viikossa salaatin kanssa. Muuta punaista lihaa muina päivinä. Unohdat ilmastohumpan ja laitat kroppasi kuntoon.

Vierailija
24/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla vaarallinen? ^

Vierailija
25/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ferritiini on 22 ja olo on kuin kuolemansairaalla. Toki taustalla voi olla muutakin mutta toistaiseksi löytynyt vaan matala ferritiini .

Taustalla on varmuudella muutakin, koska hyvin moni elää ihan normaalisti alle 10 ferritiinilläkin. Toki oireita on, mutta ei todellakaan mikään sänkypotilaskunto siinä kohtaa ole. 

Vierailija
26/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 1,5. Vuoden söin rautaa ja nousi 25:een. Nyt suht normaali olo

Vierailija
27/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taustalla on varmuudella muutakin, koska hyvin moni elää ihan normaalisti alle 10 ferritiinilläkin. Toki oireita on, mutta ei todellakaan mikään sänkypotilaskunto siinä kohtaa ole. 

Niin no sehän tässä ihmetyttää miksi ei tutkita miksi minun ferritiini on matala. En ole kasvissyöjä enkä keliaakikko ja e pillerit on pitäneet kuukautiset pois jo monta vuotta. Minkä teen sille kun ei tutkita julkisella kunnolla..

Vierailija
28/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no sehän tässä ihmetyttää miksi ei tutkita miksi minun ferritiini on matala. En ole kasvissyöjä enkä keliaakikko ja e pillerit on pitäneet kuukautiset pois jo monta vuotta. Minkä teen sille kun ei tutkita julkisella kunnolla..

Sinun pitää vaatia tutkimuksia. Ei niitä muuten saa. 

Vierailija
29/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta nukuin kellon ympäri ferritiinillä 5. Monta vuotta meni elämästä nukkuen. Nyt 32 ja en vieläkään jaksa samaa mitä muut. Esim. kokopäivätyö ei onnistuisi.

Vierailija
30/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei arvoa 22 tutkita, koska on viitearvoissa. Syö rautalisää muutama kuukausi ja mittaa uusiksi arvo yksityisellä.

Vierailija
31/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla vaarallinen? ^

Perusterveelle raudanpuute ei ole vaarallinen, mutta aiheuttaa ikäviä ja elämänlaatua heikentäviä oireita, kuten väsymystä, aivosumua, sydänoireita, hengästymistä jne. Keuhko- tai sydänsairaalla tauti voi pahentua anemian myötä. Anemia myös lisää riskiä tiettyihin syöpiin, kuten munasarjasyöpään. 

Vierailija
32/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta nukuin kellon ympäri ferritiinillä 5. Monta vuotta meni elämästä nukkuen. Nyt 32 ja en vieläkään jaksa samaa mitä muut. Esim. kokopäivätyö ei onnistuisi.

Jossain muussa vika kuin ferritiinissä. 32 on kuitenkin ihan normaali arvo, vaikkakin alarajoilla. 

t. 5,5 arvolla ihan normaalisti töissä käyvä

Vierailija
33/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullakin on jotain muuta taustalla. Ei pelkkä matala ferritiini aiheuta noin suurta nukkumisen tarvetta, vaikka toki lisääkin väsymystä. Kokopäivätyö onnistuu ihan hyvin vaikka ferritiini olisi alle 10. 

Vierailija
34/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko valehtelet tai sitten et ole tutkituttanut todellista syytä valtavalle unentarpeellesi. Ei missään todellisuudessa selity ferritiiniarvoilla. 

Vierailija
35/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juoksin 20 kilsan lenkkejäkin arvolla 3... et ei se sänkyyn vie, mut aiheutti kyllä tunnetta että ei suju kuten pitäisi

Vierailija
36/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä naiset. Mä tapaan työssäni ihan jatkuvasti tyttöjä/naisia joilla on ferritiini <3 ja Hb esim 105 runsaiden kuukautisten pohjalta. Ihan opiskelijoita jotka käy koulussa/töissä normaalisti suurin osa. Syövät rautaa ja aloitetaan e-pillerit/kapseli tms, Hb normaalistuu parissa kuukaudessa, rautalisää suun kautta vähän harvennettuna vuoden verran ja ferritiinitkin 50 luokkaa ja hienosti jaksavat, harventavat lisän kertaviikkoon ja kontrolli vielä 6 kk pysyykö. Siis nää on ihan tavallisia tarinoita, ei mitään extremeä.

Ihmiset on yksilöitä yms, en kiellä että joku saa oireita paremmillakin tasoilla. Mutta jos pistätte tänne jonkun ferritiini 10 ja ihmiset siunailee että oot haudan partaalla, jää saikulle heti ja soita hätänumeroon niin älkää ottako ihan todesta.

Vierailija
37/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ennen kaikkea ruokaa missä on rautaa, jos voit ja maistuu!

Vierailija
38/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiini voi olla hyvä vaikka ferritiini matala!

Vierailija
39/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jättää maitotuotteet minimiin. Maito vähentää raudan imeytymistä. Rautatablettia ei ainakaan missään nimessä minkään maitotuotteen kanssa samaan aikaan. Rauta on hyvä ottaa aamulla tyhjään vatsaan noin puoli tuntia ennen aamiaista. Tarvittaessa vatsansuojalääke, jos rauta ärsyttää vatsaa. 

Vierailija
40/100 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 5. Maha ei kestä rautavalmisteita, joten tankattiin rautaa suoraan suoneen. Ferritiini oli sen jälkeen 150-180 useamman vuoden, mutta mitään vaikutusta väsymykseen ei ollut.

Jos pystyy syömään rautatabletteja, niin niilläkin saa usein nostettua ferritiiniään riittävälle tasolle. Väsymys helpottaa tai sitten ei. Oman kokemuksen ja lähipiirin tutkailun perusteella luulen, että useimmilla väsymys johtuu ihan muusta kuin ferritiinin alhaisuudesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän