Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka korkea ÄO vaaditaan, jotta saa L:n matikasta

Vierailija
04.04.2023 |

Tai 10 lukion matikasta?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaiset nettiälykkyystestit antaa mulle melko koherentisti ÄO 136 luokkaa. Sain pitkästä matikasta E:n mutta opettaja oli vähän pettynyt koska olin kompastunut ykkös- tai kakkostehtävässä joka oli oikeasti ihan helppo. Ne tehtävät on siis vaikeusjärjestyksessä siinä kokeessa. Uskoisin kuten muutkin ketjussa että ÄO 120+ riittää L:n jos älykkyys painottuu jonkin verran matematiikkaan ja jos opiskelutaidot ja -motivaatio on kunnossa, ja 110+ ÄO:lla voi olla mahdollinen jollain superpreppauksella+matematiikkaan painottuvalla kykyprofiililla. 

Kiinnostuksen tasolla on joskus paljon tekemistä menestymisen kanssa. En ole koskaan ollut kiinnostunut matematiikasta ja sain yhdet ehdotkin. Olin varma, että minulla on jokin dyskalkulia. No ei todellakaan ole ollut. Nyt myöhemmin kun sain itseni kiinnostumaan matematiikasta, olen päässyt heittämällä läpi tentit. 

Vierailija
62/67 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei korreloi suoraan älykkyysosamäärän kanssa, matemaattinen tai avaruudellinen hahmotuskyky on tärkeämpää.

Toki äo-testaus vahvasti matemaattisiin kykyihin painottuu, mutta ei ole kuitenkaan aivan 1:1 vedettävissä johtopäätöksiä.

Jooei. Hyvämuistinen normaaliälykäs voi saada ällän siinä missä nerokin. Eikä nerokaan välttämättä sitä ällää saa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovemmalla työllä matalammalla ÄO:lla.

Korkealla ÄO:lla vähemmällä työllä.

Vierailija
64/67 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkän matikan L:n saa vain pari prosenttia väestöstä. Siitä voi päätellä jotain.

Tosin jos sen ällän saa vasta vuosien ja vuosien uusintayritysten ja preppauskurssien jälkeen niin ei se ihan sama asia ole.

Juha Sipilälä, pitkä matikka 10 ja L

Sanna Marin, lyhyt matikka x? ja C 

Sipilä henkilökohtaisesti taisteli ja jop laski itsekin, että Suomi ei joudu maksamaan päästökauppalaskua hiilinieluista . Sipilä voitti ja Suomi sai peräti 300 miljoona rahaa päästökaupasta.

Marinia ei monimutakinen päästökauppa kiinnostanut, joten Suomi joutuu edelleen maksamaan jopa miljardien laskua.

Suomea ei pitäisi päästää johtamaan keskikertaiset lahjakkuudet.

Vierailija
65/67 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole aikuisiällä äo:sta perustanut, mutta joskus lukiossa mitattu 135, ja lyhyen matikan kirjoitin laudaturina suunnilleen lukematta. Jouduin lopettamaan pitkän matikan viiden kurssin jälkeen, kun mulla oli kolme pitkää vierasta kieltä enkä kerta kaikkiaan ehtinyt keskittyä kaikkeen, kun koulu ei tuolloin juuri kiinnostellut.

Vierailija
66/67 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali +

Vierailija
67/67 |
21.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkän matikan L:n saa vain pari prosenttia väestöstä. Siitä voi päätellä jotain.

Tosin jos sen ällän saa vasta vuosien ja vuosien uusintayritysten ja preppauskurssien jälkeen niin ei se ihan sama asia ole.

Se johtuu siitä, että arvosanarajat asetetaan Gaussin käyrän mukaan...

Samahan se on ÄO:ssakin.

toki Pitkää matikkaa voi opiskella. Ääoo testiin ei opiskelu monta prosenttia paranna