Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka korkea ÄO vaaditaan, jotta saa L:n matikasta

Vierailija
04.04.2023 |

Tai 10 lukion matikasta?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyestä vai pitkästä?

Vierailija
2/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korreloi suoraan älykkyysosamäärän kanssa, matemaattinen tai avaruudellinen hahmotuskyky on tärkeämpää.

Toki äo-testaus vahvasti matemaattisiin kykyihin painottuu, mutta ei ole kuitenkaan aivan 1:1 vedettävissä johtopäätöksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka vaatii istumalihaksia että jaksaa selventää itselleen epäselvät matemaattiset asiat. Heuristiikkaa on jo sitten vaikeampi opettaa.

Vierailija
4/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka on vain logiikkaa. Ei ÄO:n kanssa paljon tekoa. Älykkyyttä on niin monenlaista.

Vierailija
5/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mää olen Mensan jäsen ja L/10.

Kulkee vähän suvussa tää, pojalla sama setti.

Vierailija
6/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän matikan L:n saa vain pari prosenttia väestöstä. Siitä voi päätellä jotain.

Tosin jos sen ällän saa vasta vuosien ja vuosien uusintayritysten ja preppauskurssien jälkeen niin ei se ihan sama asia ole.

Vierailija
7/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se äo:sta täysin riipu. Äo:ni 120, mutta en tajunnut matikasta mitään joten en edes kirjoittanut sitä. Monet alle satasella varustetut ovat varmasti minua parempia matikassa. Uskon kyllä, että kovalla puurtamisella olisin minäkin voinut L:n saada. Mutta rupesin itkemään jo helppojen tehtävien parissa, joten jätin sikseen.

Vierailija
8/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ÄO 121 ja sain pitkästä matikasta M. En ole kyllä tyytyväinen tuohon arvosanaan ja suoritukseeni.

Vierailija
9/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka on kieli, logiikka on sanamuotoja, lauserakenteita ja kielioppia. Matematiikkaa voi harjoitella ja oppia ilman poikkeuksellisia älykkyyden lahjoja, siinä missä mitä tahansa muuta ainetta.

Vierailija
10/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain pitkästä kovalla harjoittelulla vaikka ÄO vain 125

Vierailija
11/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin ihan urpo (pitkässä) matematiikassa lukion ajan ja kirjoitin siitä sitten M. en ole koskaan tarvinnut lukion matematiikkaa sen jälkeen. ÄO huitelee jossan 140 tienoilla, mutta edelleenkin: täysin urpo lukion matematiikassa. 

Vierailija
12/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaliälyinen, loogiseen ajatteluun kykenevä henkilö pystyy saamaan pitkästä matikasta L:n. Työtähän se vaatii ja harrastuneisuutta. Mun tytär kirjoitti "vain" pakolliset aineet eli keskittyi niihin, joista hänelle oli hyötyä opiskelupaikan hakemisessa. 

Vierailija
13/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain melkoisella laiskottelulla pitkästä matikasta 9 ja E. 

Homma kostautui myöhemmässä vaiheessa opiskeluja kun en ole ikinä oppinut opiskelemaan

Vierailija
14/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Mensan jäsen. Pitkän matematiikan L ei ollut mitenkään vaikea suoritus. Toki tunnollisesti opiskelin ja laskin paljon kirjoituksia varten.

Vierailija
15/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkän matikan L:n saa vain pari prosenttia väestöstä. Siitä voi päätellä jotain.

Tosin jos sen ällän saa vasta vuosien ja vuosien uusintayritysten ja preppauskurssien jälkeen niin ei se ihan sama asia ole.

Se johtuu siitä, että arvosanarajat asetetaan Gaussin käyrän mukaan...

Vierailija
16/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos älyä on +2 keskihajontaa niin L/10 pitäisi kyllä tulla jos matematiikka kiinnosta.

Vierailija
17/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä matemaattinen lahjakkuus tuo huippupisteitä. Älykkyyttä on niin monenlaista.

Vierailija
18/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, että olisi koskaan tutkittu. Mutta jos miettii niin, että jo kaikkien lukiolaisten äo on keskimäärin yli 100 (siinä on tapahtunut jo karsintaa) heistä kun otetaan pitkän matematiikan lukijat, niin heillä vielä kaikkia lukiolaisia korkeampi äo keskiarvo ja vain 5%:ia niistä pitkän matematiikan kirjoittajista saa L:n. Jollain alle 110:n äo:lla voi olla kovan työn ja tuskan takana se L kirjoittaa.

Vierailija
19/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitkämatematiikan L ei muka vaadi hyviä älynlahjoja, niin miten tyhmiä onkaan ne, jotka ei selviä edes lyhyestä matematiikasta, tai edes pääse lukioon? Tai jotka ei pääse lääkelaskuista läpi..

Vierailija
20/55 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain L ja 1000 euron stipendinkin.

Mensan nettitesti antaa 145 tulokseksi mutta mitään oikeaa testiä en ole tehnyt.

Ja huomautan että AV on lähtökohtaisesti vinoutunut datasetti, niin mitään johtopäätöksiä tän perusteella ei voi tehdä. Datapisteiden määräkin jäänee alhaiseksi.