Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko ihmistä, joka oikeasti vain loisisi kotona, eikä omasta päätöksestään mene töihin?

Vierailija
03.04.2023 |

Tunnen kyllä muutamia työttömiä, mutta kukaan heistä ei ole sellainen työtön, joka vain omasta tahdostaan ja välttämättä haluaisi olla työtön ja jotenkin nauttisi kotona olemisesta. Kaikilla on työttömyyteen muita syitä: irtisanottu konkurssin takia ja ikää kohta 60, ei enää saa töitä iän ja fyysisen kunnon takia tai mielenterveysongelmia ja totaalinen loppuunpalaminen edellisessä työssä, ei ole työkykyinen ainakaan täysipäiväiseen työhön tällä hetkellä.

Onko sellaisia "loisin kotona ja rahat juoksee, en vaan jaksa mennä töihin" -ihmisiä oikeasti olemassa?

Kommentit (219)

Vierailija
41/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin nautin kotonaolemisesta ja odottelen eläkkeelle pääsyä. Toisaalta en kyllä "loisi". Enkä varmaan kuuskymppisenä töitä saisi jos hakisin.

Kohta nautit vähän pienemmällä rahalla, mutta kai sulla on säästöjä.

Kirjoitin että en "loisi", mitähän se mahtaa tarkoittaa? Eli en saa tukia, katsotaan jos jossain vaiheessa työkkäriin ilmoittautuisi niin sais peruspvrahaa omien varojen kylkiäisiksi.

Vierailija
42/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen perheen joilla kolme lasta. Mies välillä kuntouttavassa työtoiminnassa, luonnevikainen joka ei tule kenenkään kanssa toimeen. Nainen pitää kotikoulua lapsille, ei saa mitään tukea. Eivät opeta suomea lapsille vaikka toinen vanhempi suomenkielinen. Elävät omassa kuplassa, mahdollisimman vähän kontakteja muihin ihmisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kolmekymppisen naisen, joka jätti koulun pelkkään peruskouluun ja on edelleen työttömänä kotona, omasta tahdostaan. Ei halua opiskella eikä tehdä töitä, vaan olla kotona pelaamassa pleikkaria ja katsomassa animea. Usein sosiaalisessa mediassa raivoaa kun yhteiskunta ei anna enemmän rahaa, ja että ainoa asia mitä köyhä tarvitsee on iso tukku rahaa puhtaana käteen (ei siis mitään ruokajakelua tms). Koskaan ei ole kokenut mitään velvoitetta tehdä oman tilanteensa eteen mitään vaan oikeasti kokee, että yhteiskunnan täytyy hänelle tarjota kaikkea loputtomiin.

Vierailija
44/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin. Useimmat tuntemani työttömät pelkäävät joutuvansa töihin. Vain harva haluaa päästä töihin. Juuri tämän asenteen vuoksi kannatan ansiosidonnaisen rajua lyhentämistä ja työttömyysturvan heikentämistä kautta linjan.

Mutta kun on laki, joka määrää tietyn summan elämiseen kulujen jälkeen jokaiselle.

No lakeja voi ehkä muuttaa, mutta sitten emme ole enää hyvinvointivaltio ja siihen ei yksikään puolue tule suomessa omalla vahtivuorollaan suostumaan.

Itse nostaisin palkkoja ja "kilpailukyky my ass", vain näin saadaan eroa työttömyden ja töissä käymisen välille, tuohon ei ole mitään lakia, palkkaa saa maksaa aina maksaa enemmän.

Myös osa-aikaisuuksiin ja määrä-aikaisuuksiin tulisi jossain määrin puuttua, ei kieltää kokonaan, mutta asettaa rajoituksia.

Vierailija
45/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ja hänellä on päihdeongelma. Ei suostu menemään hoitoon vaikka ollaan yrtitetty pakottaa.

Vierailija
46/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin. Useimmat tuntemani työttömät pelkäävät joutuvansa töihin. Vain harva haluaa päästä töihin. Juuri tämän asenteen vuoksi kannatan ansiosidonnaisen rajua lyhentämistä ja työttömyysturvan heikentämistä kautta linjan.

Mutta kun on laki, joka määrää tietyn summan elämiseen kulujen jälkeen jokaiselle.

No lakeja voi ehkä muuttaa, mutta sitten emme ole enää hyvinvointivaltio ja siihen ei yksikään puolue tule suomessa omalla vahtivuorollaan suostumaan.

Itse nostaisin palkkoja ja "kilpailukyky my ass", vain näin saadaan eroa työttömyden ja töissä käymisen välille, tuohon ei ole mitään lakia, palkkaa saa maksaa aina maksaa enemmän.

Myös osa-aikaisuuksiin ja määrä-aikaisuuksiin tulisi jossain määrin puuttua, ei kieltää kokonaan, mutta asettaa rajoituksia.

Juuri näin, palkalla tulisi tulla toimeen, nyt joudutaan nostamaan tukia palkan lisäksi ja monelta katoaa tämä ainoa töihin motivoiva tekijä "työllä kuuluu elättää itsensä".

Kun tuo otetaan ihmisilt pois, siinä lähtee ihmisarvo ja sitten haistatetaan pitkät kaikeille ja istutaan kotona.

Vierailija
47/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi kuvitella, että minä olisin tuollainen. 

Todellisuudessa olen masentunut elämäni vastoinkäymisistä, olen palanut täysin loppuun sekä minulla on sairauksia jotka eivät näy ulospäin enkä pidä niistä isoa meteliä. 

Jonkun verran tunnen työttömiä ja kyllä heill monella on minun kaltainen ongelma tai jotain muuta selviä syitä miksi ovat työttöminä. Ketään tervettä työtä pakoilevaa en tunne. 

Vierailija
48/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoustöitä saa jokainen ja samoin päiväkotiin pääsee kaikki töihin harjoittelun jälkeen. Wolt-kuskiksi pääsee myös kaikki.

Nyt kun jauhejengi pilasi demarit niin kokoomus kyllä huolehtii että kaikki myös menevät töihin.

Koomuksen vaalilupaus:

Alle 700 euroa kuukaudessa käteen yhdeksän kuukauden työttömyyden jälkeen.

Sit luulisi kelpaavan työ josta jää käteen vaikkapa 1600

Vierailija
49/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useammankin.

Yksi on lapsuuden ystäväni. Hän lähti lukion jälkeen opiskelemaan yliopistoon alalle mihin ns.kaikki pääsee ja töitä ei ole tarjolla. Opiskeli n.10v säännöllisen epäsäännöllisesti, kunnes ei jaksanut enää. Nyt ollut useamman vuoden jo työtön työttömän poikaystävänsä kanssa. Kumpikaan ei halua koskaan töihin.

Yksi tällainen on setäni. Hän kärsi nuorena mielenterveyshäiriöistä ja heitti pyyhkeen kehään. Ei osallistu yhteiskuntaan millään tavoin. Kotona makaa päivät pitkät. Kalassa käy, joten toimivat jalat ja kädet pitäisi löytyä.

Sitten on yksi kaukaisempi sukulainen. Ikää 35v. Rikkaan perheen vanhin lapsi. Vanhemmat hyysää ja maksaa kaiken hänelle. Elää leveästi vanhempiensa ostamassa osakkeessa. Hän ei jaksa tehdä töitä omien sanojensa mukaan.

Vierailija
50/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen 24vuotias lapsi. Ei mitään yritystä työelämän suuntaan eikä kesätöissäkään ollu kolmesta "opiskelukesästä" kuin yhtenä puolet kesästä.

Kai sä nyt tän vuoden kasvattajan kanssa oot kuitenkin itse vääntänyt pari pers... eiku rakkauden hedelmää?

Vierailija
51/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti en tunne.

Vierailija
52/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntosijoittamista rajoittamalla saataisiin vuokria alas, jolloin asumistukia ja muitakin tukia voitaisiin laskea.

Taitaa olla ainoa keino saada eroa tukien ja matalapalkkojen välille, koska palkkojakaan eivät suostu merkittävästi korottamaan.

Vierailija
53/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Neljäkymppinen nainen. Keksii sairauksia sairauksien perään jotta ei tarvitsisi tehdä töitä. Työsuhteet kestää maksimissaan kaksi viikkoa. Baariin menemistä nämä vaivat eivät koskaan estä..on kuitenkin kova haukkumaan sossupummeja.

Vierailija
54/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Yksi on eläkeikää lähestyvä juoppo mies. Toinen on lievästi kehitysvammainen nainen, joka tekee silloin tällöin töitä. Kolmas on perheenäiti (yh). Sitten on näitä tahtomattaan työttömiä, jotka eivät vaan saa töitä, kun on muka liian vanha, on ylitarjontaa alan työntekijöistä jne.

Vierailija
55/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikki rikkaat ihmiset eivät käy töissä. Mikä ihmeen hinku sinne töihin on mennä kun tilillä makaa pari miljoonaa ja lisää tulee osakkeista, vuokrista tms koko ajan.

Vierailija
56/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän joitakin.

Vierailija
57/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni.

Mutta minulla on kyllä sairauksia joiden takia olen työkyvytön.

Eli vaikka haluisinkin töihin niin tuskin mua kukaan ottaa :(

Vierailija
58/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä sosiaalialalla ja voi kyllä näitä riittää. Mitä enemmän katselen niiden menoa niin alkaa usko loppua. Mitään vastuuta ei oteta mistään,ainoa mikä kelpaa on raha ja maksusitoumukset ties mihin.

Vierailija
59/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän joitakin.

Vierailija
60/219 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoustöitä saa jokainen ja samoin päiväkotiin pääsee kaikki töihin harjoittelun jälkeen. Wolt-kuskiksi pääsee myös kaikki.

Nyt kun jauhejengi pilasi demarit niin kokoomus kyllä huolehtii että kaikki myös menevät töihin.

Koomuksen vaalilupaus:

Alle 700 euroa kuukaudessa käteen yhdeksän kuukauden työttömyyden jälkeen.

Niin 700e kuussa käteen kaikkien kulujen jälkeen, sehän on 700e enemmän kuin monella töissä käyvällä kun jää vuokran, ruoan ja laskujen jälkeen 0e käteen.

Meillähän on laki, joka sanoo, että työttömälle tulee jäädä "sen ja sen verran" kulujen jälkeen käyttöön, ensin maksetaan tonnin vuokra, sitten laskut, sitten muut ja lopulta annetaan vielä 700e boonus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi