Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?

Vierailija
02.04.2023 |

Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.

Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?

Vaihtoehdot

Kommentit (445)

Vierailija
101/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rauta-arvot ovat tarua ihmeellisempiä. tyttärellä hemoglobiini oli pitkään sadan kumminkin puolin, ferritiiniarvot huipussa, ei saanut missään nimessä ottaa rautalisää.

Tulehdus nostaa ferritiiniarvoja. Joten mikä tässä nyt oli olevinaan sitä tarua ihmeellisempää?

Vierailija
102/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini on uusi kilpirauhanen

Sekopäiset akat selittää sillä kaiken

Kilpirauhasta esitetään kyllä joka vaivaan...

Koska se vaikuttaa kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini 25 (n33), epäilivät kuparikierukkaa mutta mun mielestä vuodon määrä ei ole lisääntymyt. Ongelma on enemmänkin että mun kuukatiskierto on niin lyhyt että ne tulee noin 23-26 päivän välein, eli turhan tiuhaan menetän rautaa verenvuodon mukana. Suosittelivat hormonikierukkaa niin katsotaan josko se vähentäisi vuotoja.

Vierailija
104/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt 18 vuotta sitten. Arvo oli muistaakseni 3. Olihan se olo aika hutera silloin. Onneksi olen nyt paremmassa kunnossa kuin silloin.

Tuoreimman mittauksen arvoa en vielä tiedä. OmaKannastahan sen näkisi. En koe olevani mitenkään sairas, mutta lääkäri nyt vaan halusi ne kokeet, kun kerroin miltä minusta tuntuu silloin, kun en ole nukkunut pariin yöhän kunnolla.

Vierailija
105/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa jos ferritiini aina alhainen mutta hemoglobiini vuosia hyvä? Eli hemo ei koskaan tipahda vaikka ferritiini5

Vierailija
106/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiiniarvo on eri asia kuin ferritiiniarvo. Katsopa Terveyskirjastosta.

Vierailija
107/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini oli 21, käskettiin työterveydestä ostaa rautatabletteja?

Vierailija
108/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ja varastorauta oli reilusti yli viitearvojen. Syy on mitä ilmeisemmin syöpä. Se oli ainoa tieto netissä. Olkaa iloisia, jos varastirauta on alhainen, olette silloin terveempiä.

Vierailija
109/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ferritiini 25 (n33), epäilivät kuparikierukkaa mutta mun mielestä vuodon määrä ei ole lisääntymyt. Ongelma on enemmänkin että mun kuukatiskierto on niin lyhyt että ne tulee noin 23-26 päivän välein, eli turhan tiuhaan menetän rautaa verenvuodon mukana. Suosittelivat hormonikierukkaa niin katsotaan josko se vähentäisi vuotoja.

Ja mulla ei ole ollenkaan menkkoja ja ferritiini 22! Repikää siitä.

Vierailija
110/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt ja varastorauta oli reilusti yli viitearvojen. Syy on mitä ilmeisemmin syöpä. Se oli ainoa tieto netissä. Olkaa iloisia, jos varastirauta on alhainen, olette silloin terveempiä.

Ainoa tieto netissä 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
111/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mulla ei ole ollenkaan menkkoja ja ferritiini 22! Repikää siitä.

Mitä pitäisi repiä? Sulle ne menkat vai?

Vierailija
112/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli viime kesänä 31, kävin juuri tuon puhdin kautta, pari kymppiä maksoi. Aloin syömään rautatabletteja, alkuun vähän vähemmän, kun vatsa ei kestänyt. Syksyllä sitten onnistui paremmin ja siitä asti ottanut niitä. En huomaa olossa juuri eroa, pitäisi uudestaan käydä testissä. On väsymystä, migreeniä, levottomat jalat ja aivosumua. Mikä toki voi johtua huonoista unista.

Vierailija
113/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIKÖ VAUVELIN PÄÄ KESTÄ KOVAA MAAILMAA?

Vierailija
114/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella teistä joilla on raudanpuute, on tutkittu myös mistä se johtuu?

Siis ihan lääkärissä tutkittu?

Lääkärien ohjeistuksessa sanotaan että aina pitää tutkia mistä johtuu ennen kuin rautalisän antaminen aloitetaan.

Ainakin mulla todettiin perussairauksia, jotka vaikuttavat ravinnon imeytymiseen. Tätä varten piti mennä erikoislääkärille.

115/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt puolen vuoden tai vuoden välein. Alimmillaan ollut 29 ja noussut korkeimmillaan 42. Ei se vaan nouse sen ylemmäs.

Vierailija
116/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mittauttanut sekä itse yksityisellä ilman lähetettä että julkisella on mitattu lääkärin lähetteellä. Alimmillaan se on ollut 7-9, mutta yli 30 se ei ole koskaan noussut. Viime mittauksessa se taisi olla jotain 17.

Rautalisää valmisteita vaihdellen olen syönyt jo vuosia ja syön edelleen. Kyllä sen osaa itse jo aina oireistaan huomata ja todeta, että milloin se on taas alhainen ja milloin hemoglobiinikinnon lähtenyt laskuun. Näin käy ainakin aina, kun pitää vähänkin taukoa raudan syönnistä.

Vierailija
117/445 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kamalaa oli.... kunnes olikin ihan kivaa.

Vierailija
118/445 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä tässä sitten on ongelma.

Vierailija
119/445 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oh hoh hoijaa

Vierailija
120/445 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiini 142 ja ferritiini 9. Lisäksi joku muukin veriarvo indikoi raudanpuutetta/anemiaa mutten muista mikä se oli.. ei ollut viitteissä kumminkaan. Syyksi veikkaan todella runsaita kuukautisia.

Lääkäri passitti pitkälle rautakuurille. Mulla tähän liittyi myös B12-vitamiinipuutos, vaikka olen sekasyöjä.