Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?
Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.
Kommentit (445)
Sossupummi ja ilmasta rahaa 960€ laskujen jälkeen 0% työkokemusta onko liian vähän palkkaa teist. Miten saan ostettuu isot kertaostokset ja ykkösluokan lentomatkat yms?
Muttajoo ihan naurettavaa lässytystä ja yksittäisiin sanavalintoihin takertumista
Juu pahimmillaan yli 300 ja nyt onneks laskusuunnassa. Ei se yli 100 aina oo terve!
The MEANING of life is to give LIFE a meaning
Kävin tässä alkuvuodesta mittauttamassa omalla kustannuksella Fimlabissa. Perusveriarvot ja ferritiini maksoivat yhteensä hieman yli 30 euroa eli ei minusta kovin paha.
Minulla ferritiini oli 15 eli tosi alhainen. Menkkani ovat aina olleet tosi runsaat ja muistaakseni ekan kerran jo koulussa terkkari määräsi rautatablettikuurin. Nyt soitin vain labran jälkeen YTHS:n terkkarille ja hän sanoi, että ilman muuta kannattaa aloittaa kuuri, kun ferritiini on noin matalalla. Joka toinen päivä seuraavat puoli vuotta napsin nyt sitten tabletteja.
Toivottavasti auttaa pikku hiljaa viluisuuteen, hiustenlähtöön ja väsymykseenkin.
Legit -sanasta on tullut lasten suusta kuultuna viime viikkoina yliannostus.
Verenpaine, keskivartalon lihavuus, kolestroli ja tänä vuonn se on ferrittiini. Hoh, hoijaa.
Jossain aiemmassa "raskauteen valmistuminen" keskustelussa kuulin ensimmäistä kertaa ferritiinistä ja sen mittaamisesta ja kysyin äidiltäni (lääkäri) mitä se on.
Sanoi kuulemma että ihan turhaa mittauttamista. Noh, tässä ollaan jo yli 30vko ja aina ollut kaikki arvot ja mittaukset kunnossa joten eipä haittaa etten ole mittauttanut
En ole käynyt enkä aio käyä. Joskus marras-joulukuussa väsytti, ja otin rautaa. Meni ohi.
Tammikuussa jumitin, helmikuussa jo juoksin säässä kuin säässä ja siitä taas uuteen nousuun.
Olen hyväksynyt sen, että loka-tammi-helmikuu saattaa mennä vähän horroksessa, vuodesta ja meiningeistä riippuen.
Joo. Arvo 13, eli juuri ja juuri mitattavissa. Sain rautainfuusion ja nyt keväällä uusi kontrollimittaus jonka perusteella joko rautakuurilla jatko, tai uusi tiputus.
Kyllä on mitattu. Hb oli 112, joten sain rautakuurin ja mittasin itse apteekin testillä ferritiinin. Oli alle 30. Kävin julkisella puolella ja 3kk:den rautakuurin jälkeen ferritiini oli 37, hb noussut 127. Lääkäri soitti iloisesti, että arvot on nyt kunnossa, eikä rautaa enää tarvitse syödä. Joten kai ne on nyt Ok, kun lääkäri sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu työterveyteen meillä eikä ole varaa itse mittauttaa.
Sinulla ei ole varaa maksaa 25-60e kokeesta yksityisellä labralla?
Ei pääse terveyasemalta .Työttömänä ei rahaa yksityinen laboratorio.Kerro mistä yksityinen saat 25-60 e. Koken otettua? Helsinki se ei onnistu.
Synlabin hinta on 26,50 eur. Sama käsittääkseni koko maassa. Ei tarvitse lähetetä.
Aivan päinvastainen ajatus täällä!
Jolophi nyt menit liian pitkälle...
Mutta haluaisin kuitenkin pahoittaa mieleni jostakin ap
Kyllä olen. Ja ei ollut minulla syynä väsymykseen ja hömelöön päähän (en edelleenkään tiedä syytä, mutta ferritiini oli ok).
Käykää ihmeessä, mutta älkää innostuko tästä ferritiiniasiasta liikaa ennen kuin olette itse testauttaneet, onko se todella teidän ongelmanne aiheuttaja.