Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?

Vierailija
02.04.2023 |

Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.

Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?

Vaihtoehdot

Kommentit (445)

Vierailija
81/445 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 oli alimmillaan ja kyllä väsytti. Sain nostettua 63.

Vierailija
82/445 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt liian korkeakaan saa olla. Pari pätevää lääkäriä joista toinen sanoo, että sen pitäisi olla 50-100 ja toinen noin 40. 

Mullakin oli 24-31 se ja kyllä tuntui olossa. Hb tuolloin n. 125

Kun se meni yli 40, niin kaikki oireet helpotti.

Jos se on liian korkea, se on merkki tulehduksesta.

Eikä ferritiinikään yksinään vielä kerro koko totuutta raudanpuutteesta vaan tarvitaan vielä transferriini, transferriinin saturaatio ja Fe. Noista kaikista kun selviää puhtain paperein, niin ei ole raudasta puute.

Pätevää lääkäriä??

Jep. Näiden kahden osaamiseen luotan, muiden en.

Jaa ja miksiköhän luotat, jos saa kysyä? Nuohan ovat antaneet jo keskenään ristiriitaiset lausunnot asiasta, mutta silti luotat molempiin 🤣

Olen eri, mutta en ymmärrä nauruasi asialle.

Käyn itsekin kahdella erilaisella lääkärillä. Toinen on perinteinen työterveyslääkäri, toinen edustaa funktionaalisia lääketiedettä. Kumpikin antaa oman, paikoitellen ristiriitaisen näkemyksensä ja minä valitsen, miten terveyttäni hoidan.

No minä olen tämä, jolle tuo naureskelee. Ihan samat perusteet minullakin. Toinen näistä lääkäreistä on arvostettu endokrinologi ja toinen, nyt hui kamala, Valviran vainon kohteeksi joutunut, asioista tietävä, biokemiaa lukenut pätevä lääkäri.

Kummallakaan näistä ei ole kannatusta sille väittämälle että ferritiinin pitäisi olla yli 100.

Itsellä kun nousi yli 40, niin loppui oireet. Viimeksi 2-3 vuotta sitten se oli 63, joten mulle ihan käypänen.

Näistä toinen siis edustaa perinteistä lääketiedettä, toinen ei ihan niin perinteistä, mutta tietomäärä ja osaaminen on valtavaa. Tämmösiä lääkäreitä kun olisi, eikä näitä "leipälääkäreitä".

Asioista voi myös itse ottaa selvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/445 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kotona kotitestin mikä näyttää sen meneekö lukema alle 30:n vai onko sen yli. Tuli tulos, että alle 30 on lukema. Luotan siihen, vaikka hemoglobiini on ollut yli 130. Aloitin rautalisän ja teen joskus tuon kotitestin uudelleen. Itsellä on esim jaloissa nykinää ja muitakin oireita mitkä sopivat tuohon varastoraudan alhaisuuteen.

En mielelläni mene verikokeisiin, kun viimeksi hoitaja pisti neljä kertaa (ei löytänyt suonia, kun itsellä ne piilossa) ja se näytteen otto kesti pitkään ja piti vielä monta putkiloa ottaa. Olin valvonut unettomuuden vuoksi edellisen yön ja pyörryin. Hoitaja sai makuulla minut ennen sitä onneksi. Sanoin kyllä aiemmin, että on heikko olo ja hoitaja sanoi, että voimme ottaa makuultaan sen, mutta ei verta vaan tullut siinä makuulla ollessa ja jouduin nousemaan taas istumaan. Tämän kaiken jälkeen jäi pieni epämukavuus verikokeisiin. En välitä piikeistä, mutta tilanteen pitäisi mennä hyvin ilman ylimääräisiä juttuja. Sori ohiskin.

Vierailija
84/445 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bimbeli kirjoitti:

Tilasin perjantaina testin, voi kotona testata. Maksoi 8e plus toimituskulut 4e.

Saa näkee mitä näyttää arvoiksi.

Yleensä nuo testit eivät näytä kuin sen meneeko tulos yli 30 vai onko sen alle. Itsellä oli testi missä yksi viiva oli sellainen "tulos", että ferritiini yli 30 ja kaksi viivaa oli "tulos", että ferritiini alle 30. Eli testi ei näyttänyt mitään tarkkaa lukemaa. Toki jos olet onnistunut löytämään testin mikä näyttää oikein jonkun luvun niin itseäkin kiinnostaa se.

Vierailija
85/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jannu skodaa kopiksilla helmee!

Vierailija
86/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouvolatukka

Vierailija
87/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt mittauttamassa. Jos se olisi matala, mitä sille voisi tehdä? En voi mitään rautavalmisteita alkaa syömään, koska ne nostaa hemoglobiinia, ja se on yli 150 aina muutenkin.

Itse asiassa sinulla hemoglobiinin pitäisi pysyä tuossa ja jopa lähteä laskuun sitten kun tilanne alkaa korjaantua, jos kyse on ferritiinin puutteesta. Jostain syystä elimistö nostaa hemoglobiinia korkeaksi silloin kun se yrittää epätoivoisesti korjata raudan puutosta. Tämä siis sillä oletuksella, etti sinulla ole muita syitä hemoglobiiniarvolle. Jos rautalääkitykselle on tarvetta, arvoja kannattaa tarkkailla säännöllisillä laboratoriokokeilla.

Minulla sama asia, korkea hemoglobiini.. Hemoglobiinini on viimeiset 45 vuotta ollut 150-160. Eli ilmeisesti jokin perinnöllinen asia, muillakin perheessä on näin. 

Vierailija
88/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt mittauttamassa. Jos se olisi matala, mitä sille voisi tehdä? En voi mitään rautavalmisteita alkaa syömään, koska ne nostaa hemoglobiinia, ja se on yli 150 aina muutenkin.

Itse asiassa sinulla hemoglobiinin pitäisi pysyä tuossa ja jopa lähteä laskuun sitten kun tilanne alkaa korjaantua, jos kyse on ferritiinin puutteesta. Jostain syystä elimistö nostaa hemoglobiinia korkeaksi silloin kun se yrittää epätoivoisesti korjata raudan puutosta. Tämä siis sillä oletuksella, etti sinulla ole muita syitä hemoglobiiniarvolle. Jos rautalääkitykselle on tarvetta, arvoja kannattaa tarkkailla säännöllisillä laboratoriokokeilla.

Minulla sama asia, korkea hemoglobiini.. Hemoglobiinini on viimeiset 45 vuotta ollut 150-160. Eli ilmeisesti jokin perinnöllinen asia, muillakin perheessä on näin. 

Lisään vielä, että en ole mittauttanut ferritiiniä, kun ei sille ilmeisesti voisi tehdä mitään, vaikka matala olisikin. Minulta on kaikki rautapitoinen syötäväkin kielletty. 

Vierailija
89/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo.

Kaksi raskautta ja mielettömän runsaat menkat, ikää 40+ ja ferritiini 22.

Vierailija
90/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bimbeli kirjoitti:

Tilasin perjantaina testin, voi kotona testata. Maksoi 8e plus toimituskulut 4e.

Saa näkee mitä näyttää arvoiksi.

Yleensä nuo testit eivät näytä kuin sen meneeko tulos yli 30 vai onko sen alle. Itsellä oli testi missä yksi viiva oli sellainen "tulos", että ferritiini yli 30 ja kaksi viivaa oli "tulos", että ferritiini alle 30. Eli testi ei näyttänyt mitään tarkkaa lukemaa. Toki jos olet onnistunut löytämään testin mikä näyttää oikein jonkun luvun niin itseäkin kiinnostaa se.

Yksityisellä voit marssia labraan ilman lähetettä ja pyydät hoitajalta ferritiinin. Tulee tarkka lukema.

Vierailija
91/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemaasi sivua ei voida näyttää

Vierailija
92/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu työterveyteen meillä eikä ole varaa itse mittauttaa.

Sinulla ei ole varaa maksaa 25-60e kokeesta yksityisellä labralla?

Oli rahaa tai ei, niin terveen ihmisen ei tarvitsemitään labroja teettää.

T. Labrahoitaja

Vierailija
93/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiini aina urheilijatasolla eli korkea silti-

Uskokaa nyt--

että hemoglobiini ei kerro mikä on tilanne kehon Rautavaranoissa

Siksi-

Jos asiaa on syytä epäillä ja selvittää ferritiini kertoo-

Olo oli...

Uupunut. Väsynyt ja ylämäkeen ei enää jaksanut kävellä.

Haasteellisuuteen alkaa myös sopeutua.

Ja onhan se kurjaa jos aina on kurjaa.

Ferritiinit olivat sitten kaikkea 8-30 välillä ja vuosien kuluessa sama ongelma -- tasaisin väliajoin rautainfuusio ja hetken muistaa mitä on elämän ilo

Kunnes rauta alkaa jälleen kadota...

Jne. Sama kehä toistuu.

Sitä ei oikein tiedä miksi.

Sen voin ainakin omaan kokemukseen Pohjanen todeta että siinä on järkeä että ferritiinin olleessa optimi--

arvon voisi tavoitella olevan siellä n. 100

Joku voi pärjätä 70

Ja jos sanotaan että 30 ihan ok.

( Ei kyllä ole kenellekään-- vaan sellainen sinnittely arvo)

Terveyskeskuksissa on omat ohjeistukset mutta eihän niitä ole pakko noudattaa vain siksi että sinne ei haluta " muotisairaus mittailijoita"--

miten tk-palvelut rahoitetaan?

Miksi siellä on ihmisten hoito ylipäänsä toisinaan niin nihkeää?

Olisi kustannustehokasta että ihmisten ongelmaan tartutaan heti tarpeeksi kattavasti.

Ettei tilanteeseen totu ja vuosien kuluessa alkaa uskoa itsekin ( jos toivonsa menettää) että olisi vaikkapa mt-haasteita ja kokeillaan esim. Masennuslääkkeitä mitkä eivät ainakaan ole toimiva hoito tyhjiin rautavarastoihin.

Asioista saa Suomessa edelleen ottaa selvää jokainen-- edukaation tilasta ja tolasta huolimatta

Vierailija
94/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alle 12. Olen koko elämäni ollut anemiaan taipuvainen. Siis aina kun on mitattu, on tullut rautakuuri...

Vierailija
95/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu työterveyteen meillä eikä ole varaa itse mittauttaa.

Käyt töissä, mutta ei ole varaa maksaa 24€?

Vierailija
96/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin vain tyhmä maksaa liikaa!

Vierailija
97/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIINA on AINUT päihde JOTA IHMINEN TARVII

Vierailija
98/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen, ferritiiniarvoni oli 13 eli rautavarastoni ovat aivan tyhjät. Olen nyt syönyt rautalisää kohta vuoden ja pitäisikin käydä uudessa verikokeessa. Kuukautiseni ovat erittäin runsaat, se lienee syynä puutokseen.

Vierailija
99/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että en ole mittauttanut ferritiiniä, kun ei sille ilmeisesti voisi tehdä mitään, vaikka matala olisikin. Minulta on kaikki rautapitoinen syötäväkin kielletty. 

Kyllä voi ja PITÄÄ tehdä. Rauta on tärkeä monessa prosessissa elimistössä.

Vierailija
100/445 |
03.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt liian korkeakaan saa olla. Pari pätevää lääkäriä joista toinen sanoo, että sen pitäisi olla 50-100 ja toinen noin 40. 

Mullakin oli 24-31 se ja kyllä tuntui olossa. Hb tuolloin n. 125

Kun se meni yli 40, niin kaikki oireet helpotti.

Jos se on liian korkea, se on merkki tulehduksesta.

Eikä ferritiinikään yksinään vielä kerro koko totuutta raudanpuutteesta vaan tarvitaan vielä transferriini, transferriinin saturaatio ja Fe. Noista kaikista kun selviää puhtain paperein, niin ei ole raudasta puute.

Pätevää lääkäriä??

Jep. Näiden kahden osaamiseen luotan, muiden en.

Jaa ja miksiköhän luotat, jos saa kysyä? Nuohan ovat antaneet jo keskenään ristiriitaiset lausunnot asiasta, mutta silti luotat molempiin 🤣

Olen eri, mutta en ymmärrä nauruasi asialle.

Käyn itsekin kahdella erilaisella lääkärillä. Toinen on perinteinen työterveyslääkäri, toinen edustaa funktionaalisia lääketiedettä. Kumpikin antaa oman, paikoitellen ristiriitaisen näkemyksensä ja minä valitsen, miten terveyttäni hoidan.

No minä olen tämä, jolle tuo naureskelee. Ihan samat perusteet minullakin. Toinen näistä lääkäreistä on arvostettu endokrinologi ja toinen, nyt hui kamala, Valviran vainon kohteeksi joutunut, asioista tietävä, biokemiaa lukenut pätevä lääkäri.

Kummallakaan näistä ei ole kannatusta sille väittämälle että ferritiinin pitäisi olla yli 100.

Itsellä kun nousi yli 40, niin loppui oireet. Viimeksi 2-3 vuotta sitten se oli 63, joten mulle ihan käypänen.

Näistä toinen siis edustaa perinteistä lääketiedettä, toinen ei ihan niin perinteistä, mutta tietomäärä ja osaaminen on valtavaa. Tämmösiä lääkäreitä kun olisi, eikä näitä "leipälääkäreitä".

Asioista voi myös itse ottaa selvää. 

Se, että itse havaittavat oireet loppuu, ei tee arvosta hyvää 🤦

Ferritiini alle 30 tarkoittaa, että rautavarastot ovat käytännössä tyhjät. Tämän on monien asiantuntijoiden näkemys ja tutkimusten tulos, sanoi Suomen viitearvot mitä hyvänsä. Joten voit itsekin vähän mietiskelyä sitä vasten, että miten hyvä tuo arvo 40 oikeasti on...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi