Oletteko käyneet mittauttamassa varastorautanne eli ferritiinin?
Jos olette niin kertokaa myös tuloksenne!! Terveillä ihmisillä, kuten minulla ferritiiniarvo on yli 100. Raudanpuute taas jos on alle 60. Rautavarasto aivan tyhjä jos alle 30.
Kommentit (445)
Femme : 20 à 204 gL-1
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/Ferritine
Ranskan Wikipediassa naisten viitearvot menevät 204. Suomessa jää alemmas.
Kouhotetaan vaan, että muotisairaus, vaikka monilla naisilla on raudanpuutetta. Viitearvot on määritetty siten, millaiset arvot yleensä ihmisillä on. Se ei tarkoita, että se on hyvä tai terveen ihmisen arvo. Vaan että suuri osa suomalaisista naisista kärsii matalasta ferritiinistä.
Itellä oli 5-8 jotain. Söin rautaa niin eri kerroilla nousi 30-40. Mutta sitten se taas laskee uudestaan.
Viimeksi vuosi sitten marraskuussa kai mitattu ja oli 30 tai jotain. Söin puoli vuotta rautaa sen jälkeen. Nyt sain taas uuden mittauksen, jossa käyn. Tietää missä mennään.
Kun kyllästyn napsimaan noita. Tulee ummetusta ja pitäisi syödä myös kalsium tabletteja. Ja niitä ja rautaa ei voi syödä yhtäaikaa. Kalsium heikentää raudan imeytymistä. Samoin kahvi, tee, suklaa jne.
C vitamiini parantaa.
Käsittääksnei tämä oli niin selkeää kuin olla ja voi.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt enkä aio käydä, koska mitään oireita ei ole, ja hemoglobiini on hyvä.
Hyvä hemoglobiini EI ole tae siitä, että ferritiini ois kunnossa. Sulla saattaa olla hemoglobiini hyvä, mutta rautavarastot aivan tyhjät. Toki hyvä jos ei ole ollut oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt liian korkeakaan saa olla. Pari pätevää lääkäriä joista toinen sanoo, että sen pitäisi olla 50-100 ja toinen noin 40.
Mullakin oli 24-31 se ja kyllä tuntui olossa. Hb tuolloin n. 125
Kun se meni yli 40, niin kaikki oireet helpotti.
Jos se on liian korkea, se on merkki tulehduksesta.
Eikä ferritiinikään yksinään vielä kerro koko totuutta raudanpuutteesta vaan tarvitaan vielä transferriini, transferriinin saturaatio ja Fe. Noista kaikista kun selviää puhtain paperein, niin ei ole raudasta puute.
Pätevää lääkäriä??
Jep. Näiden kahden osaamiseen luotan, muiden en.
Jaa ja miksiköhän luotat, jos saa kysyä? Nuohan ovat antaneet jo keskenään ristiriitaiset lausunnot asiasta, mutta silti luotat molempiin 🤣
Mulla oli ferritiini 40, kun sen pitäisi olla vähintään 70, mielellään yli 100 levottomien jalkojen hoidossa. Jalkaoireet ja kauhea väsymys hävisivät, kun ferritiini oli 80. Kun se oli 100, tajusin miltä tuntuu olla terve ja virkeä. Hemoglobiini on aina ollut yli 130.
Lopetin vahvan rautalisän käytön nähdäkseni, kuinka paljon saisin rautaa ravinnosta ja monivitamiinitabletista. Ruokavaliooni kuuluu paljon esim. pinaattia ja pidän huolen siitä, että en syö kalsiumia samaan aikaan kuin rautapitoisia ruokia. Aloin syödä punaista lihaa useamman kerran viikossa - himo kebabiin ja maksapihveihin vain paheni. Tästä huolimatta tuli raudanpuute viidessä kuukaudessa.
Maaliskuussa hakeuduin lääkäriin kuukausia kestäneiden nivelkipujen takia. Väsytti ja hiuksia lähti. Raudanpuute, sanoi lääkäri. Ferritiini oli 37 minkä jo arvasin siitä, että jaloissa nyki jälleen. Nyt tankkaan rautapitoisia kasviksia ja rautalisää. Kahdessa viikossa kivut katosivat kokonaan. Tällä kertaa annos on 20g bisglysinaattia joka toinen päivä. Aiemmin olen syönyt 100g joka toinen päivä ihan hoito-ohjeena mutta tämän lääkärin mukaan niin suuri annos ei imeydy.
Rautaa on varastossa muutama tonni kuparit ja messingit päälle ei oo puutetta mistään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt liian korkeakaan saa olla. Pari pätevää lääkäriä joista toinen sanoo, että sen pitäisi olla 50-100 ja toinen noin 40.
Mullakin oli 24-31 se ja kyllä tuntui olossa. Hb tuolloin n. 125
Kun se meni yli 40, niin kaikki oireet helpotti.
Jos se on liian korkea, se on merkki tulehduksesta.
Eikä ferritiinikään yksinään vielä kerro koko totuutta raudanpuutteesta vaan tarvitaan vielä transferriini, transferriinin saturaatio ja Fe. Noista kaikista kun selviää puhtain paperein, niin ei ole raudasta puute.
Pätevää lääkäriä??
Jep. Näiden kahden osaamiseen luotan, muiden en.
Jaa ja miksiköhän luotat, jos saa kysyä? Nuohan ovat antaneet jo keskenään ristiriitaiset lausunnot asiasta, mutta silti luotat molempiin 🤣
Olen eri, mutta en ymmärrä nauruasi asialle.
Käyn itsekin kahdella erilaisella lääkärillä. Toinen on perinteinen työterveyslääkäri, toinen edustaa funktionaalisia lääketiedettä. Kumpikin antaa oman, paikoitellen ristiriitaisen näkemyksensä ja minä valitsen, miten terveyttäni hoidan.
Kuinka monella teistä joilla on raudanpuute, on tutkittu myös mistä se johtuu?
Siis ihan lääkärissä tutkittu?
Lääkärien ohjeistuksessa sanotaan että aina pitää tutkia mistä johtuu ennen kuin rautalisän antaminen aloitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu työterveyteen meillä eikä ole varaa itse mittauttaa.
Sinulla ei ole varaa maksaa 25-60e kokeesta yksityisellä labralla?
Ei pääse terveyasemalta .Työttömänä ei rahaa yksityinen laboratorio.Kerro mistä yksityinen saat 25-60 e. Koken otettua? Helsinki se ei onnistu.
Puhti (tilaus nettisivulta) raudanpuutteen tutkimuspaketti 59 e. Synlab pelkkä ferritiini 26,50 e plus toimistomaksu 14 - 19,50 e. Sivusta, tsemppiä!
Hemppa tosi hyvä aina, 142,mut ferritiini vaivaiset 20, 21 ja 26 viime mittauksilla. Ei kuulema tarve lisäraudalle, koska on arvoissa. Lapsettomuusasioissa usein tuota ferritiiniäkin seurataan, joten ihmettelen miten alhainen pitäisi olla että siihen puututtaisiin 🤔 yksityiset lapsettomuuslääkärit ilmeisesti kauhistelee jo alle 100 lukemia..
Sinulla ei ole varaa maksaa 25-60e kokeesta yksityisellä labralla?[/quote]Ei pääse terveyasemalta .Työttömänä ei rahaa yksityinen laboratorio.Kerro mistä yksityinen saat 25-60 e. Koken otettua? Helsinki se ei onnistu.[/quote]
Itse kävin Ympyrätalon apteekissa.
Mulla tulos oli 99 ja ei jatkotoimenpiteitä
Mulla ferritiini 490. Lääkäri ei komnentoinnut, kun ihmettelin. Ei kuulemma tärkeä tuo ferritiiniarvo
Kun Suomen käypähoito tätä vähättelee (onko se joku lopullinen totuus? ) niin miten asiaan suhtaudutaan esim Virossa. Itsellä selkeät puutosoireet ja on niin raskasta elää, ferritiini 20, hb normaali.
Haluaisin kokeilla rautainfuusiota mutta tuskin onnistuu Suomessa. Tai tietenkin rahalla saisi mutta kun sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu työterveyteen meillä eikä ole varaa itse mittauttaa.
Sinulla ei ole varaa maksaa 25-60e kokeesta yksityisellä labralla?
Ei pääse terveyasemalta .Työttömänä ei rahaa yksityinen laboratorio.Kerro mistä yksityinen saat 25-60 e. Koken otettua? Helsinki se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt mittauttamassa. Jos se olisi matala, mitä sille voisi tehdä? En voi mitään rautavalmisteita alkaa syömään, koska ne nostaa hemoglobiinia, ja se on yli 150 aina muutenkin.
Itse asiassa sinulla hemoglobiinin pitäisi pysyä tuossa ja jopa lähteä laskuun sitten kun tilanne alkaa korjaantua, jos kyse on ferritiinin puutteesta. Jostain syystä elimistö nostaa hemoglobiinia korkeaksi silloin kun se yrittää epätoivoisesti korjata raudan puutosta. Tämä siis sillä oletuksella, etti sinulla ole muita syitä hemoglobiiniarvolle. Jos rautalääkitykselle on tarvetta, arvoja kannattaa tarkkailla säännöllisillä laboratoriokokeilla.
Työterveys mittasi ja tulos oli 16
rauta-arvot ovat tarua ihmeellisempiä. tyttärellä hemoglobiini oli pitkään sadan kumminkin puolin, ferritiiniarvot huipussa, ei saanut missään nimessä ottaa rautalisää.
On mittailtu useastikin. Alimmillaan 15, ylimmillään reilusti yli 100. Alhaisilla arvoilla hengästymistä ihan vaan tavallisesta kävelystä, huimausta, väsymystä, jalkakipuja, painonnousua, päänsärkyjä, lihasjumeja, hiustenlähtöä, palan tunnetta kurkussa...Korkeammilla arvoilla ei mitään noista.