Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?
Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?
Kommentit (1149)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi työttömiä niin mihin ne ihmiset sitten purkaisivat pahaa oloaan. Poliitikot saisivat varmaan vielä nykyistä enemmän kuraa päällensä.
Syntipukki (vuoden 1935 elokuva)
Syntipukki on suomalainen komediaelokuva vuodelta 1935. Elokuva perustuu Agapetuksen näytelmään Syntipukki (1930).
Elokuva kertoo omasta maitokaupasta haaveilevan Koikkalaisen eli Mussun edesottamuksista suuressa tavaratalossa valitusten vastaanottajana, syntipukkina.
Elokuva on kuvattu Helsingin tavaratalo Stockmannilla. Elokuvan toteutusta on luonnehdittu kankeaksi. Se oli kuitenkin yleisömenestys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miksi et itse tee töitä ilman palkkaa?
Jos saa korvausta, pitäisi olla valmis tekemään jotain tämän korvauksen eteen.
No voi voi sentään.
Sun täytyy varmaan korjailla vähän meidän perustuslakia jos haluat että työttömän pitäisi tehdä töitä saadakseen korvauksen työttömyydestään. Muista samalla määritellä miten työtä tekevä voi olla työtön ja samalla kykenevä ottamaan palkkatyötä vastaan heti kun sitä tarjotaan. Määrittele sekin, miten estät kaikkien työpaikkojen muuttumisen "korvausta vastaan tehtäväksi työksi". Jos et pysty aukottomasti sitä määrittelemään, teet kohta omaa työtäsi työttömyyskorvausta vastaan.
En tiedä, paljonko on keskimääräinen työttömyyskorvaus kuussa, mutta jos olisi työttömälle korvausvelvoite tyyliin 2h/vko, niin eiköhän siinä tulisi kuukauden työttömyyskorvausta vastaan jo ihan kelpo tuntipalkka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeellinen työttömyystuki vastaa niitä entisajan hätäaputöitä, joita valtio järjesti työttömille. Miksi pitäisi ilmaista rahaa jakaa kun yhteiskunnassa löytyy valtavasti tekemätöntä työtä? Useissa maissa työttömyyskorvaus on vastikkeellista.
Tekemätöntä työtä siis löytyy varmasti maailman tappiin, mutta ongelmia tulee silloin, kun toinen tekee työtä palkatusti ja toinen "ilmaiseksi" (= työttömyyskorvaus+ kulukorvaus). Työnantaja alkaa funtsimaan okei, miksi edes palkata ketään, kun työttömiä saisi ilmaiseksi? Visio on myös äärettömän epäoikeudenmukainen sikäli, että toinen saa korvaukset sairaslomiltaan, lomiltaan toinen ei mitään. Toiselle juoksee eläke, toisen eläke ei kerry.
Myös työttömät maksavat hulppealla veroprosentilla veroja - pienituloinen maksaa ehkä 12-17% veroja, työtön 20-25% veroja, joilla kustannetaan sopeuttamista, teiden ja infrastruktuurin ylläpitoa, sosiaalimenoja ja mitä nyt milloinkin. Joten turha mankua siitä, että maksaa veroillaan ihmisten työttömyyskorvauksia, sillä myös työttömän saama etuus verotetaan.
Kaikki voivat tietenkin ihan itse vapaasti jättäytyä työttömiksi tai mennä tekemään töitä ilmaiseksi ilman palkkaa. Jos se tuntuu niin kadehdittavan kuuloiselta.
Työttömät nyt ei maksa veroillaan yhtään mitään,Raha tulee työssäkäyviltä ja osa kierrätetään veroina takaisin .Mutta se raha on alunperin muiden taskusta joten he maksavat ne teiden ylläpidot ym.ja elättävät siinä ohessa vielä työttömätkin.
Itse Juhana Vartiainen on sanonut, että täystyöllisyyttä ei edes tavoitella, koska se ruokkii inflaatiota. Työntekijät pystyvät silloin kilpailuttamaan työnantajia palkassa ja muissa eduissa eikä se tietenkään sovi. Työttömyyden pitää olla noin 6 %, että yhteiskunta toimii hyvin. Kun töitä ei mitenkään saa riittää kaikille, on kohtuutonta, että työttömiä rangaistaan. Onneksi työmarkkinat elävät ja työttömät työllistyvät ja työlliset jäävät työttömiksi. Toivottavasti se aika koittaa sinulle pian.[/quo
Minä olen tehnyt vuosikymmeniä töitä ja olen eläkkeellä.Minua pyydettiin kuitenkin jatkamaan koska tekijöitä ei ole.Mitä tulee siihen että toivot mulle työttömyyttä niin en ole koskaan ollut työtön .Hyvistä tekijöistä kyllä pidetään kiinni.
Jos sinun työpaikka olisi lopettanut kokonaan, olisit jäänyt työttömäksi. Tai yritys olisi ulkoistanut palvelukeskukseen sinun työsi, olisit jäänyt työttömäksi. Tai jos koko ala olisi laman vuoksi kärsinyt pahoin ja iso osa alan yrityksistä olisi mennyt konkurssiin tai lopettanut, olisit jäänyt työttömäksi. Jos yritys olisi siirtänyt tuotannon jonnekin halpamaahan, olisit jäänyt työttömäksi. Sinulle pienipäiselle, yksinkertaiselle ihmiselle ei mene kaaliin, että hyvätkin tyntekijät joutuvat joskus työttömiksi ilman omaa syytä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, paljonko on keskimääräinen työttömyyskorvaus kuussa, mutta jos olisi työttömälle korvausvelvoite tyyliin 2h/vko, niin eiköhän siinä tulisi kuukauden työttömyyskorvausta vastaan jo ihan kelpo tuntipalkka?
Mitä nämä työt ovat, kuka ne järjestää, organisoi ja valvoo? Saako kuka tahansa mennä päiväkotiin tai hoivakotiin viihdyttämään lapsia ja vanhuksia? Tai kenties ihan kenen tahansa kotiin "siivoamaan"?
Hoooh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei hyväpalkkaiset voisi vapaapäivinään tehdä noin vai miksi se on eri asia?
Niin muuten, miksi työntekijöille maksetaan täyttä palkkaa lomalla lorvimisesta. Vielä saa rahaa, että palaa töihin, kun ei taida muuten maistua?!
Tervetuloa vaan työelämään. Jotta jaksaa tehdä koko vuoden duunia, on levättävä välillä. Loma vs. ainainen kotona makaaminen ovat ihan vähän pikkuisen vaan eri asioita. Hyvä työntekijä on työnantajalle sijoitus. Työntekijöistä tulee pitää kiinni. Olipa sulla tyhmä kommentti.
Kuinka niin tyhmä kommentti. Jatkuvasti näkee keskustelupalstoilla ulinaa siitä, kuinka pätkätyöläisten pitäisi tehdä työtä vuorotta ilman lomia. Kaikki muu on ansiosidonnaisen väärinkäyttämistä. Lomalla tulisi olla täysin ilman tuloja, koska lomalla ei tee töitä, kuuluu silloin tiukka vaatimus.
Ansiosidonnainen päiväraha on pienempi kuin loma-ajan palkka. Lomarahat ovat eri asia kuin loma-ajan palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeellinen työttömyystuki vastaa niitä entisajan hätäaputöitä, joita valtio järjesti työttömille. Miksi pitäisi ilmaista rahaa jakaa kun yhteiskunnassa löytyy valtavasti tekemätöntä työtä? Useissa maissa työttömyyskorvaus on vastikkeellista.
Tekemätöntä työtä siis löytyy varmasti maailman tappiin, mutta ongelmia tulee silloin, kun toinen tekee työtä palkatusti ja toinen "ilmaiseksi" (= työttömyyskorvaus+ kulukorvaus). Työnantaja alkaa funtsimaan okei, miksi edes palkata ketään, kun työttömiä saisi ilmaiseksi? Visio on myös äärettömän epäoikeudenmukainen sikäli, että toinen saa korvaukset sairaslomiltaan, lomiltaan toinen ei mitään. Toiselle juoksee eläke, toisen eläke ei kerry.
Myös työttömät maksavat hulppealla veroprosentilla veroja - pienituloinen maksaa ehkä 12-17% veroja, työtön 20-25% veroja, joilla kustannetaan sopeuttamista, teiden ja infrastruktuurin ylläpitoa, sosiaalimenoja ja mitä nyt milloinkin. Joten turha mankua siitä, että maksaa veroillaan ihmisten työttömyyskorvauksia, sillä myös työttömän saama etuus verotetaan.
Kaikki voivat tietenkin ihan itse vapaasti jättäytyä työttömiksi tai mennä tekemään töitä ilmaiseksi ilman palkkaa. Jos se tuntuu niin kadehdittavan kuuloiselta.
Työttömät nyt ei maksa veroillaan yhtään mitään,Raha tulee työssäkäyviltä ja osa kierrätetään veroina takaisin .Mutta se raha on alunperin muiden taskusta joten he maksavat ne teiden ylläpidot ym.ja elättävät siinä ohessa vielä työttömätkin.
Itse Juhana Vartiainen on sanonut, että täystyöllisyyttä ei edes tavoitella, koska se ruokkii inflaatiota. Työntekijät pystyvät silloin kilpailuttamaan työnantajia palkassa ja muissa eduissa eikä se tietenkään sovi. Työttömyyden pitää olla noin 6 %, että yhteiskunta toimii hyvin. Kun töitä ei mitenkään saa riittää kaikille, on kohtuutonta, että työttömiä rangaistaan. Onneksi työmarkkinat elävät ja työttömät työllistyvät ja työlliset jäävät työttömiksi. Toivottavasti se aika koittaa sinulle pian.[/quo
Minä olen tehnyt vuosikymmeniä töitä ja olen eläkkeellä.Minua pyydettiin kuitenkin jatkamaan koska tekijöitä ei ole.Mitä tulee siihen että toivot mulle työttömyyttä niin en ole koskaan ollut työtön .Hyvistä tekijöistä kyllä pidetään kiinni.
Jos sinun työpaikka olisi lopettanut kokonaan, olisit jäänyt työttömäksi. Tai yritys olisi ulkoistanut palvelukeskukseen sinun työsi, olisit jäänyt työttömäksi. Tai jos koko ala olisi laman vuoksi kärsinyt pahoin ja iso osa alan yrityksistä olisi mennyt konkurssiin tai lopettanut, olisit jäänyt työttömäksi. Jos yritys olisi siirtänyt tuotannon jonnekin halpamaahan, olisit jäänyt työttömäksi. Sinulle pienipäiselle, yksinkertaiselle ihmiselle ei mene kaaliin, että hyvätkin tyntekijät joutuvat joskus työttömiksi ilman omaa syytä.
Jos-jos-jos...Kouluttaudu sinäkin yksinkertainen työvoimapula alalle niin ei tarvitse täällä kitistä.
Tosiasia on että usea menettää työnsä viiden vuoden sisällä, nekin jotka kuvittelevat olevansa varmassa duunissa. AI ja superlama muuttavat kaiken.
Muutetaan vain työttömät osa-aika työllisiksi ja yleishyödyllistä työtä vastaan he saavat sitten palkkaa juuri sen verran kun ovat saaneet työttömyyskorvausta. Sitten kukaan ei voi valittaa
Vastaus on jo ap:n kysymyksen otsikossa: koska se on KORVAUS. Se on korvaus työpaikan puutteesta johtuvasta palkan puutteesta.
Jos kotona on vesivahinko, josta vakuutusyhtiö maksaa korvauksen, niin eihän senkään vastineeksi tarvitse enää käydä keräämässä roskia tienvarrelta. Se on maksettu jo vakuutusmaksuina, samoin kuin työttömyyskorvausta on maksettu aikanaan palkasta, ja myös tuosta korvauksesta maksetaan n. 25 % veroa.
Oliko riittävän selkeää rautalankaa?
Vierailija kirjoitti:
Muutetaan vain työttömät osa-aika työllisiksi ja yleishyödyllistä työtä vastaan he saavat sitten palkkaa juuri sen verran kun ovat saaneet työttömyyskorvausta. Sitten kukaan ei voi valittaa
Millaisista töistä on kyse? Kuka ne järjestää, organisoi ja valvoo? Vai saako työttömät mennä minne haluavat tekemään sitä yleishyödyllistä työtä? Montako työtöntä haluat kerralla omalle työpaikallesi?
Koko monikymmensivuista ketjua juuri etusivua pidemmälle lukematta, veikkaisin, että yksi syy voisi olla myös se, että yhteiskunnalle voisi tulla houkutus laittaa tekemään työttömyyskorvauksella töitä, joihin pitäisi oikeasti ottaa palkansaaja. Mikä taas on pois ns. oikeista työpaikoista.
Mikä sitten onkaan sitä "oikeaa työtä".
Työstä on maksettava kunnon palkka ja työolojen oltava järjellisiä. Se pitää työelämän houkuttelevana.
Mutta ei työttömiäkään voi jättää tyhjän päälle. Kun luukut suljetaan, ne menee soskun luukulle ja jos sekin on poissa, niin mihin sitten mennään? Kadulle kerjäämään? Sukulaisten riesaksi? Rikollisiksi, ihmiskauppakoneistoon, kuolleeksi... Työelämä ei ole kaikille niin helppoa, että vain menee jonnekin töihin ikään kuin työpaikkoja voisi ostaa kaupasta, tai että mikä vaan työ onnistuu keltä vaan. Työnantajat kun yleensä päättävät, keitä he ottavat töihin.
Olen itse pitkäaikaistyötön. Työelämäsyrjäytynyt, sanoi työkkärin virkailija. Sosiaalisesti ei niin, koska yritän pitää kiinni joistakin harrastuksista, vaikka taloussyistä ei ihan kaikkea haluamaansa voi tehdä. Mitä isommaksi aukko CV:ssä kasvaa, sitä huonommalta näytän työnantajien silmissä ja sitä vaikeampi on päästä pois kierteestä. Tämä työttömyys vaikuttaa myös päähän. Se vie itseluottamuksen ja osaamisen ja vieraannuttaa työelämän käytännöistä. Mitä sellaista minussa olisi, jota voisi työnantajille markkinoida, sellaista, jota sadat muut hakijat eivät jo osaisi paremmin?
Jotain vastikkeellista sälätyötä voisi käyttää ponnahduslautana palkkatöihin, jos homma oikeasti toimisi, esimerkiksi pääsisi kehittämään osaamistaan, tutustumaan uuteen alaan tai näyttämään työnantajille. Tämä kai oli työkokeilun tarkoitus, mutta omalla kohdallani se osoittautui puuhasteluksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan siistin toimistotyön.
En ala kolaamaan lumia. N22
Sinne siistiin toimistotyöhön pääsee helpommin, jos ei nirsoile töiden kanssa. Minä teen siistiä toimistotyötä hyvällä palkalla ja kivojen työkavereiden kanssa, mutta sitä ennen olen mm. siivonnut, hoitanut vanhuksia ja ollut kaupan kassalla opiskelijana. Ja nykyisessäkin työpaikassa tein ensin vähemmän vaativia tehtäviä pienemmällä palkalla, kunnes näytöt ja osaaminen olivat riittävät etenemiseen.
On niin helppo kadehtia hyväosaisia, mutta aika harva ymmärtää paljonko työtä sen eteen on tehty.
Pitäisikö siis työmarkkinatuki poistaa kokonaan ja sen sijaan järjestää ihan kaikille halukkaille jotain yleishyödyllistä puuhaa vaikka 4h/päivä 4 kertaa viikossa ja sillä rahalla saa sen entisen työmarkkinatuen? Sittenhän se on PALKKA.
Roskienkeräämistä edes parina päivänä viikossa! Kadut pysyisivät siisteinä ja työttömät saisi liikuntaa ja tekemistä.
Ainakin meillä on asuinalueella paljon työtä jota kukaan ei tee nyt.
Itselläni on työttömyyttä takana ja varmaan edessä pätkätyön jälkeen, mutta voisin kyllä jotain tehdä.
Kunhan ei mitään mikä vie oikean työpaikan joltain.
Vierailija kirjoitti:
Roskienkeräämistä edes parina päivänä viikossa! Kadut pysyisivät siisteinä ja työttömät saisi liikuntaa ja tekemistä.
Lopeta se roskien nakkeleminen kaduille. Joka kulmassa on roskis, pistä roskasi sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä on asuinalueella paljon työtä jota kukaan ei tee nyt.
Itselläni on työttömyyttä takana ja varmaan edessä pätkätyön jälkeen, mutta voisin kyllä jotain tehdä.
Kunhan ei mitään mikä vie oikean työpaikan joltain.
Niin, olisihan se kätevää kun työkkäristä voisi tilata orjan tekemään kaikenlaista mitä silmään pistää ja mieleen juolahtaa.
Koska kyse on töistä, joista kuuluu maksaa palkkaa ja, jos työttömät laitetaan tekemään näitä töitä työttömyyskorvausta vastaan, vähennetään työpaikkojen määrää ja työttömyysluvut kasvaisivat sekä entistä useampi putoaisi tukien varaan. Mikä johtaisi maksukyvyn laskuun, mikä vähentäisi ostovoimaa joka säteilisi mm. palvelusektorille, jonka seurauksena työttömyysluvat kasvaisivat jälleen.
Kun seuraan näitä keskusteluja alkaa perustulo vaikka 1000e /kk jonka päälle voisi tienata lisää toisen 1000e ilman veron korotusta tuntua kohtuulliselta.
Sen jälkeen verotus nousee tulojen mukaan.
Motivoisi ihmisiä ottamaan osaaikaisuuksiakin tai tekemään pienempiä pätkiä, kun tietää ettei joudu hirvittävään paperisotaan kelan tai Te-toimiston kanssa, ja omalla ahkeruudella saisi leivän päälle leikkelettäkin.