Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?
Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?
Kommentit (1149)
Laiskakolienet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tällainen ketju. Ideologisena oletuksena tietysti että kaikki työttömät "lorvivat". Kyllä voi jotkut olla sitten kateellisia hikisistä työkkärituista. Hankkikaa elämä!
Joo, todellakin olen kateellinen siitä että joku saa lorvia päivät himassa tekemättä mitään ja saa siitä vielä rahaa. Itse raadan paskassa työssä täyden päivän ja rahaa jää kulujen jälkeen vähemmän kuin työttömälle. Nämä vuosia töitä vältelleet pitääkin laittaa selkä seinää vasten sillä heidän elämisensä maksavat muut omalla työllään. Lyhytaikainen työttömyys on ymmärrettävää mutta jos juuri niitä oman alan hommia ei löydy, pitää ottaa joku muu työ jotta elättää itsensä. Pitkäaikaiset laiskottelijat siis todellakin keräämään koiran paskojs ja roskia pariksi tunniksi joka aamu. Muutkin joutuvat heräämään ja töihin lähtemään. Kyllä on asia näin!
Ja kuka tästä roskien ja paskojen keräämisestä maksaa? En nyt kysy paljonko, vaan että KUKA? Kenen kanssa teen työsopimuksen - ja millainen työsopimus se on? Ilman kirjallista sopimusta en töihin lähde, etkä lähtisi sinäkään. KyLlÄ oN aSIa NäiN!
Vierailija kirjoitti:
Taas tällainen ketju. Ideologisena oletuksena tietysti että kaikki työttömät "lorvivat". Kyllä voi jotkut olla sitten kateellisia hikisistä työkkärituista. Hankkikaa elämä!
Joo, todellakin olen kateellinen siitä että joku saa lorvia päivät himassa tekemättä mitään ja saa siitä vielä rahaa. Itse raadan paskassa työssä täyden päivän ja rahaa jää kulujen jälkeen vähemmän kuin työttömälle. Nämä vuosia töitä vältelleet pitääkin laittaa selkä seinää vasten sillä heidän elämisensä maksavat muut omalla työllään. Lyhytaikainen työttömyys on ymmärrettävää mutta jos juuri niitä oman alan hommia ei löydy, pitää ottaa joku muu työ jotta elättää itsensä. Pitkäaikaiset laiskottelijat siis todellakin keräämään koiran paskojs ja roskia pariksi tunniksi joka aamu. Muutkin joutuvat heräämään ja töihin lähtemään. Kyllä on asia näin!
Kirjoitapa ylös työnteon hyvät ja huonot puolet sekä työttömänä olemisen hyvät ja huonot puolet. Tule sitten kertomaan, miksi aiot jatkaa töissä olemista.
Kaikenlaisia hätäaputöitä on kokeiltu ja kaikki kokeilut tulleet kalliimmaksi kuin hyöty. Siitä on tehty ihan laskelmiakin että vastikkeellisen toiminnan keksiminen ja valvominen ja ohjaaminen tulee kalliimmaksi kuin työttömyyskorvausten maksaminen. Lisäksi muut vaikutukset kuten päivähoito lapsille, terveystarkastukset ( vai laitetaanko vaikka hiv positiivinen sairaalan pesulasn) jne. Ja ohjaaminen työpaikoilla, jos esim vastentahtoisesti pakotetaan vanhuksia avustamaan tai lapsia hoitamaan ei voi jättää tälläistä henkilöä yksin vastuuseen toisista,voi tulla vahinkoja kun ei ole palkkatyösuhteessa ei tarvitse ottaa vastuutakaan.
Jotenkin tuntuu että suurin osa porukasta on irtaantunut tavallisten töiden todellisuudesta. Ei ole mitään monistustöitä tai kahvinkeitto missä ei tarvitse olla missään vastuussa. Salaa toivon että tällainen kokeilu aloitetaan ja ihmisiä pakotetaan vaikka sairaalaan tai vanhusten pariin " töihin" 600 e kk korvauksella. Kaikenlaista voi sattua ja kokeilu kuopataan vähin äänin. Vai haluatko sinä vanhempi että tällainen ihminen ilmestyy vaikka sinun lapsesi päiväkotiin " töihin"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeellinen työttömyystuki vastaa niitä entisajan hätäaputöitä, joita valtio järjesti työttömille. Miksi pitäisi ilmaista rahaa jakaa kun yhteiskunnassa löytyy valtavasti tekemätöntä työtä? Useissa maissa työttömyyskorvaus on vastikkeellista.
Tekemätöntä työtä siis löytyy varmasti maailman tappiin, mutta ongelmia tulee silloin, kun toinen tekee työtä palkatusti ja toinen "ilmaiseksi" (= työttömyyskorvaus+ kulukorvaus). Työnantaja alkaa funtsimaan okei, miksi edes palkata ketään, kun työttömiä saisi ilmaiseksi? Visio on myös äärettömän epäoikeudenmukainen sikäli, että toinen saa korvaukset sairaslomiltaan, lomiltaan toinen ei mitään. Toiselle juoksee eläke, toisen eläke ei kerry.
Myös työttömät maksavat hulppealla veroprosentilla veroja - pienituloinen maksaa ehkä 12-17% veroja, työtön 20-25% veroja, joilla kustannetaan sopeuttamista, teiden ja infrastruktuurin ylläpitoa, sosiaalimenoja ja mitä nyt milloinkin. Joten turha mankua siitä, että maksaa veroillaan ihmisten työttömyyskorvauksia, sillä myös työttömän saama etuus verotetaan.
Kaikki voivat tietenkin ihan itse vapaasti jättäytyä työttömiksi tai mennä tekemään töitä ilmaiseksi ilman palkkaa. Jos se tuntuu niin kadehdittavan kuuloiselta.
Kovin pitkää jonoa ei muodostune.
Hoooh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei hyväpalkkaiset voisi vapaapäivinään tehdä noin vai miksi se on eri asia?
Niin muuten, miksi työntekijöille maksetaan täyttä palkkaa lomalla lorvimisesta. Vielä saa rahaa, että palaa töihin, kun ei taida muuten maistua?!
Tervetuloa vaan työelämään. Jotta jaksaa tehdä koko vuoden duunia, on levättävä välillä. Loma vs. ainainen kotona makaaminen ovat ihan vähän pikkuisen vaan eri asioita. Hyvä työntekijä on työnantajalle sijoitus. Työntekijöistä tulee pitää kiinni. Olipa sulla tyhmä kommentti.
Työvoima on ehtymätön luonnonvara. Työvoimareservin hankinta on maailmanlaajuista. Työvoima ei lopu koskaan.
Minä kartan työntekoa ihan vain siksi, koska joudun aina silmätikuksi ja siksi, kun ei ole sisäilmaltaan terveitä työpaikkoja eikä työyhteisötkään niin terveitä ole, sisäänpäin kääntyneitä omiin kuppikuntiinsa jämähtäneitä tanttoja. Ja nyt, kun riskiryhmään kuuluvana olisin aina maski naamalla ja varmasti ainoa koko työyhteisössä. ja siksi, kun on terveydellisiä rajoitteita niin eipä tässä mitkään yleishyödylliset työpaikat / vaapaehtoispaikat paljoa meikäläistä auta.
Ihmiskunta on mätä, täällä ei pärjää, kuin ilkeät ihmiset ja kiltit jää työttömiksi.
Jos täytyisi tehdä ilmaisia töitä (mikä käytännössä nytkin on voimassa ns. Työkokeilut/kuntouttavat) aina työttömyyden tullessa saadakseen itse maksetut ansiopäivärahat jotka eivät muutenkaan riitä elämiseen, niin millä ajalla niitä töitä hakisi? Ei kaikki työttömät "vedä lonkkaa" poissa työmarkkinoilta vaan kaikilla aloilla ei vain töitä ole juuri nyt, eikä oman alan ulkopuolisiin hommiin välttämättä pääse.
Asia erikseen ns. elämäntapatyöttömillä, mutta heidänkin elanto tulisi sitten täysin Kelan rahoista eli ei mitään järkeä.
Itse olen nämä työkokeilutkin käynyt aikoinaan omasta vapaasta tahdosta, kun ei töitä löytynyt. Ilmaiseksi niska limassa teet hommia, että vakkari henkilökunta saa vähän levähtää. Sen jälkeen vain kiitokset ja ei ole varaa palkata ja seuraava työkokeilija kierrokseen. Tässä vähän näkökulmaa hyvinvointivaltiostamme. Jospa ap lähtis samantien pakkotöihin ja tekisi niitä ahkerasti joka päivä ja eläisi esim. peruspäivärahalla ilman säästöjä. Onnea matkaan. Tule sitten kertomaan vastaus kysymykseesi omasta kokemuksesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeellinen työttömyystuki vastaa niitä entisajan hätäaputöitä, joita valtio järjesti työttömille. Miksi pitäisi ilmaista rahaa jakaa kun yhteiskunnassa löytyy valtavasti tekemätöntä työtä? Useissa maissa työttömyyskorvaus on vastikkeellista.
Tekemätöntä työtä siis löytyy varmasti maailman tappiin, mutta ongelmia tulee silloin, kun toinen tekee työtä palkatusti ja toinen "ilmaiseksi" (= työttömyyskorvaus+ kulukorvaus). Työnantaja alkaa funtsimaan okei, miksi edes palkata ketään, kun työttömiä saisi ilmaiseksi? Visio on myös äärettömän epäoikeudenmukainen sikäli, että toinen saa korvaukset sairaslomiltaan, lomiltaan toinen ei mitään. Toiselle juoksee eläke, toisen eläke ei kerry.
Myös työttömät maksavat hulppealla veroprosentilla veroja - pienituloinen maksaa ehkä 12-17% veroja, työtön 20-25% veroja, joilla kustannetaan sopeuttamista, teiden ja infrastruktuurin ylläpitoa, sosiaalimenoja ja mitä nyt milloinkin. Joten turha mankua siitä, että maksaa veroillaan ihmisten työttömyyskorvauksia, sillä myös työttömän saama etuus verotetaan.
Kaikki voivat tietenkin ihan itse vapaasti jättäytyä työttömiksi tai mennä tekemään töitä ilmaiseksi ilman palkkaa. Jos se tuntuu niin kadehdittavan kuuloiselta.
Työttömät nyt ei maksa veroillaan yhtään mitään,Raha tulee työssäkäyviltä ja osa kierrätetään veroina takaisin .Mutta se raha on alunperin muiden taskusta joten he maksavat ne teiden ylläpidot ym.ja elättävät siinä ohessa vielä työttömätkin.
Itse Juhana Vartiainen on sanonut, että täystyöllisyyttä ei edes tavoitella, koska se ruokkii inflaatiota. Työntekijät pystyvät silloin kilpailuttamaan työnantajia palkassa ja muissa eduissa eikä se tietenkään sovi. Työttömyyden pitää olla noin 6 %, että yhteiskunta toimii hyvin. Kun töitä ei mitenkään saa riittää kaikille, on kohtuutonta, että työttömiä rangaistaan. Onneksi työmarkkinat elävät ja työttömät työllistyvät ja työlliset jäävät työttömiksi. Toivottavasti se aika koittaa sinulle pian.[/quo
Minä olen tehnyt vuosikymmeniä töitä ja olen eläkkeellä.Minua pyydettiin kuitenkin jatkamaan koska tekijöitä ei ole.Mitä tulee siihen että toivot mulle työttömyyttä niin en ole koskaan ollut työtön .Hyvistä tekijöistä kyllä pidetään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa lehtiä.
Eipä viitsitä sotkea palkkatukea työttömyyteen.
Työttömänä henkilö menee 37,21 e (peruspäiväraha) + 9 e (kulukorvaus)/pv korvauksella tekemään työkokeiluun samaa duunia, mistä muut saa palkan. Ei kerrytä eläkettä, ei saa työterveyspalveluita, ei saa lomia.
Palkkatuettuna henkilö menee töihin ihan oikealla työsopimuksella, tes:n mukaisella palkalla, saa eläkkeen ym. asiaan kuuluvat asiat ja kunta korvaa työnantajalle 30-50% palkkakuluista. Palkkatuella kompensoidaan työnantajalle pitkäaikaistyöttömän tai vaikeasti työllistyvän henkilön kouluttamisesta ym. aiheutuvia kuluja.
Kerrro ap, miksi edes pitäisi työttömiä laittaa yleishyödyllisiin toimiin?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miksi et itse tee töitä ilman palkkaa?
Jos saa korvausta, pitäisi olla valmis tekemään jotain tämän korvauksen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä kartan työntekoa ihan vain siksi, koska joudun aina silmätikuksi ja siksi, kun ei ole sisäilmaltaan terveitä työpaikkoja eikä työyhteisötkään niin terveitä ole, sisäänpäin kääntyneitä omiin kuppikuntiinsa jämähtäneitä tanttoja. Ja nyt, kun riskiryhmään kuuluvana olisin aina maski naamalla ja varmasti ainoa koko työyhteisössä. ja siksi, kun on terveydellisiä rajoitteita niin eipä tässä mitkään yleishyödylliset työpaikat / vaapaehtoispaikat paljoa meikäläistä auta.
Ihmiskunta on mätä, täällä ei pärjää, kuin ilkeät ihmiset ja kiltit jää työttömiksi.
Nuo luettelemasi asiat ovat vaikeuksia, mutta eivät mikään este.
Vierailija kirjoitti:
Olet täysin vapaa irtisanoutumaan, luuseri.
Ap:n kysymykseen: siksi, että se on työtä, josta tilaajan pitäisi maksaa palkka sivukuluineen, ja tekijän kerryttää eläkettä, saada lomapäiviä jne.
Jos kaikki ihmiset tekisivät töitä työttömyyskorvauksella, miksi kukaan enää maksaisi palkkaa?
Työtön ei saa opiskella, koska ei silloin ehdi hakea töitä. Jos työtön käy töissä, jää työnhaulle taatusti vielä vähemmän aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miksi et itse tee töitä ilman palkkaa?
Jos saa korvausta, pitäisi olla valmis tekemään jotain tämän korvauksen eteen.
No mitäs muuta se turhien hakemusten tehtailu ja työkkärin toimistossa ravaaminen on kuin VASTIKKEELLISTA PUUHASTELUA V'TUN PIENTÄ KORVAUSTA VASTAAN. VIELÄKÖ PITÄISI VOLTTEJA HEITTÄÄ ALLE 600 EUROLLA KUUSSA?
Tällainen ilmaistyövoiman reservi laskisi nopeasti palkkoja kaikilla matalapalkka-aloilla ja veisi myös osan korkeasti koulutettujen töistä järjestöissä ja julkisella puolella. Vai luuleeko ap että maisterit ja muut korkeakoulutetut laitettaisiin johonkin risuja keräämään?
Vierailija kirjoitti:
Koska noista töistä pitäisi maksa PALKKAA.
Kyllä. Työstä on maksettava palkkaa.
Työttömyyskorvaus ei ole palkkaa. Se on korvaus siitä, että julkinen valta ei ole hoitanut perustuslaissa mainittua tehtäväänsä työllisyyden turvaamisesta. Perustuslaissa myös taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden perusteella.
Jos ei olisi työttömiä niin mihin ne ihmiset sitten purkaisivat pahaa oloaan. Poliitikot saisivat varmaan vielä nykyistä enemmän kuraa päällensä.
Kyllä mun mielestä pitäisi joutua tekemään jotain, jotta saisi työttömyyskorvausta . Tiedän ihmisiä jotka on vuosia olleet työttömänä ja välttelevät töitä kuin ruttoa. Ehkä näidenkin kohdalla työhön paluu olisi ollut helpompaa jos olisi ollut pakko tehdä jotain jotta saa työttömyyskorvausta. Kun näillä kenestä puhun on ollut sen verran pitkä aika , kun on tehnyt töitä ettei enään huvita palata töihin.
Tervetuloa vaan työelämään. Jotta jaksaa tehdä koko vuoden duunia, on levättävä välillä. Loma vs. ainainen kotona makaaminen ovat ihan vähän pikkuisen vaan eri asioita. Hyvä työntekijä on työnantajalle sijoitus. Työntekijöistä tulee pitää kiinni. Olipa sulla tyhmä kommentti.