Voiko joku selittää selkosuomeksi, että miksi työttömyyskorvauksen vastineeksi ei voi edellyttää jotain yleishyödyllistä toimintaa?
Kuten vanhusten auttamista, lumitöitä, roskien keräämistä jne. Miksi se on mahdoton ajatus?
Kommentit (1149)
Vierailija kirjoitti:
Paula Risikko esitti joskus, että terveiltä työttömiltä voisi edellyttää jotain aktiivisuutta, tekemistä vastineeksi, eikä maksaa korvauksia sinne sohvalle.
Matti Vanhanen esitti, että jotka tupakoivat ja käyttävät päihteitä, maksaisivat enemmän terveytensä hoitamisesta, vai oliko peräti niin että tällaiset itse vaivansa aiheuttaneet pantaisiin jonon hännille.
Minusta nämä kumpikin ehdotus ovat oikeudenmukaisia.
Myös työssäkäyville valtion virkamiehille tulostavoitteet. Emmehän ole oleskeluyhteiskunta, jossa palkan saa vaan kun viitsii ilmestyä selvinpäin työpaikalle arkiaamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toisinpäin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka maksettaisiin tukena jonka kustantaa valtio niin arvatkaa monelleko maksaisin omasta pussistani palkan?
Voit olla onnellinen jo nyt. Mutta ei kannata ihmetellä jos verorahat eivät tulevaisuudessa riitä eläkkeiden maksuun, kun verorahat menevät töissä käyvien matalapalkkaisten tukemiseen
.
Kasvava joukko suomalaisia ei elä palkallaan – Myyjänä työskentelevä Mari Laasio sinnitteli kaverien vipeillä ulosottoon asti
Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää. Tutkijan mukaan Suomessa on vähintään 200 000 työntekijää, jotka eivät ainakaan ajoittain tule palkallaan toimeen.
Suomeen on hiipimässä matalapalkkatyö, jossa työntekijä ei tule palkallaan toimeen vaan tarvitsee lisäksi sosiaaliturvaa.
https://yle.fi/a/3-11156158Näin yrittäjänä ajattelisin tietenkin vain omaa etuani eli sitä miten saisin halvalla tai jopa ilmaiseksi työntekijän. Ei minua kiinnosta tuleeko se työntekijä sillä palkallaan tai tuellaan toimeen. Se on hänen asiansa.
Oletko yrittäjä? Jos minä olisin, munua kiinnostaisi työntekijöiden hyvnvointi. En halua, että he työpaikallaankin pohtivat, miten selvitä arjen tuomista peruskustannuksista. Haluaisin tarjota työntekijöille hyvän työpaikan, jonne tullaan mielellään eikä hikivertaaseen raatamaan. Uskon nimittäin, että työntekijöiden hyvinvointi on yritykselle pitkällä tähtäimellä tuottoisa sijoitus. Jos taas olisin työnhakija, en missään tapaukseesa haluaisi tavallasi ajattelevaa työntekijää.
Olen yrittäjä, Kokoomuksen kannattaja, ja yritykseni liikevaihto on ihan kiitettävällä luvulla. Työllistän yli sata mutta alle kolmesataa ihmistä. Noista valtaosa on kuntoutujia, harjoittelijoita sekä muita ihmisiä joita on helppo järjestellä minimikuluilla töihin.
Tämä systeemi toimii juuri kuten sen pitääkin. Yritykseni tuottaa mukavaa voittoa omistajille, ja ihmisillä on töitä.
En ymmärrä mistä täälläkin valitetaan.
Hahh just hyvin tuottava yritys ei ehdi koko ajan olla perehdyttämässä uusia harjoittelijoita tai sit sulla on liikaa vakiporukkaa siihen hommaan. Taitaa yritystoiminta olla sun haavekuva. Koska kyllähän se vaan fakta on että yritys hyötyy siitä kun on työntekijöitä jotka osaa hommat ja tuntee talon tavat.
Meillä on aika pieni vaihtuvuus. Yleensä saadaan ketjutettua samat tyypit uudelleen koska meillä on tästä sopimuskuviot olemassa. Parhaimmillaan meillä on ollut sama henkilö useampia vuosia - itse-asiassa tukityöllistämis- ja harjoittelutoimen osalta vaihtuvuus oli viimevuonna pienempi kuin ns. vakityöntekijöillä.
Silloin jos joku siirtyy toisaalle niin se perehdyttää seuraavan, ei se mitään rakettitiedettä ole. Väittäisin että meillä perehdytys toimii tehokkaammin ja paremmin kuin suurimmassa osassa yrityksiä.
Tuotto on hyvä, ja kilpailukyky on erinomainen joten en käsitä mistä tässä pitää valittaa - sen lisäksi että tätä toimintaa pitäisi ehdottomasti laajentaa, paljon ja nopeasti.
Lopettakaa työttömien kiusaaminen. Itse olen ollut työttömänä viimeiset 9 vuotta. Kulutan varmasti vähemmän yhteiskunnan varoja kuin rikolliset ja sairaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee vapaaehtoistyötä niin silloin on estynyt työmarkkinoiden käytettäväksi eikä työttömyyskorvausta heru.
Lakia pitää muuttaa.
En muutes oikein ymmärrä näitä työttömien ylläpitämiä kahviloita ym. Se on varmasti este etsiä palkkatyötä, kun pitää pitää kahvilaa. Ei sieltä pois haluta.
Mistä kuusen juurelta tämä newborn kommentoi? Haiskahtaa siltä, ettei hänellä ole mitään hajua työttömyysturvasta, tukitoimista, nykyisistä työmarkkinoista, työnhausta, vain ihme kuvitelmia ja halua aiheuttaa mahdollisimman paljon kärsimystä ja hämminkiä.
Vierailija kirjoitti:
Paula Risikko esitti joskus, että terveiltä työttömiltä voisi edellyttää jotain aktiivisuutta, tekemistä vastineeksi, eikä maksaa korvauksia sinne sohvalle.
Matti Vanhanen esitti, että jotka tupakoivat ja käyttävät päihteitä, maksaisivat enemmän terveytensä hoitamisesta, vai oliko peräti niin että tällaiset itse vaivansa aiheuttaneet pantaisiin jonon hännille.
Mitä Paula Risikko on saanut aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Paula Risikko on saanut aikaan?
Uusinut rillit?
Vierailija kirjoitti:
Olin yhdessä vaiheessa kolme vuotta ns. työharjoittelijana yrityksessä joka muutaman kuukauden välein lupaili vakinaistamista kunnes lopulta yhtäkkiä lopettivat kaiken yhteydenpidon. Sain tältä ns. harjoittelujaksolta jonkun kympin lisän normaaliin työttömyyskorvaukseen. Pitää toki muistaa että olin tehnyt aiemmin alan töitä kovalla palkalla parikymmentä vuotta, joten mistään opiskelijakuviosta ei ollut kysymys.
Tehtävät olivat tietoturvamateriaalin ja henkilötunnusten, sekä erilaisten salassa pidettävien materiaalien hallintaa eräässä eteläsuomalaisessa lakifirmassa. :D
Muistithan palauttaa tikut?
Vierailija kirjoitti:
Kun se porukka ei edes aktiivisesti käytä terveyspalveluita. Mummelit sielä terveyskeskuksessa ravaa.
Narkkareilla ei edes ole asiaa terveyskeskuksiin. Heitä syrjitään monissa palvelujen muodoissa ja siksi on vartijat paikalla. Sellaiset kunnon puliukot ei edes mene lääkärin vastaanotolle, kun tietävät mitä lääkäri vittuilee. Heidät pitää pakottaa hoitoon.
Tämä porukka on juuri se joka aiheuttaa eniten säästöjä yhteiskunnassa. Päihdeporukat.
Heille ei eläkkeitäkään tarvitse maksella myöhemmin. Tulevat todella halvaksi.
Suomessa on Euroopan suurin huumekuolleisuus.
Ihmettelen miksi edelleen rangaistaan sairaita ihmisiä. Siinäkin tulisi säästöä kun luovuttaisi rankaisevasta päihdepolitiikasta. Terveydenhuoltoa kuormittaa ihan eri porukka kuin puliukot tai narkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska noista töistä pitäisi maksa PALKKAA.
Palkanhan maksaa työttömyyskorvauksen muodossa valtio joten sen eteen voisi vaikka vähän roskia keräillä.
Miksei työttömät voisi sakottaa roskaajia? Sakon määrä voisi olla 40 euroa, josta puolet saa se sakottanut työtön.
Joo. Työkkäri antaa käsiaseet ja pysäköintivirheitä, liikennerikkomuksia ja roskaajia jahtaamaan! Yes, motivoi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Miksi et itse tee töitä ilman palkkaa?
Onhan työttömyyskorvaus palkkaa joutenolosta, mikä on ihan idioottia. Roskien keruuta kerran kuussa ei ole liikaa vaadittu.
Se roskienkeruukin kuuluu jonkun palkkatyöhön, eikä voi olla vaan joku rangaistus työttömälle.
Pakkopuuhastelun sijaan voitaisiin yrittää luoda oikeita työpaikkoja, joihin työllistyä ja jonka palkalla tulee toimeen.Mikä firma kerää roskat tienpientareilta?
Se, joka on voittanut sen tienpätkän hoidon kilpailutuksessa. Tästä syystä kiellettiin aikoinaan koululaisten keväisin tapahtunut tienvarsien roskienkeruu.
Ja nykyään pitää olla ko. työssä Tieturva1-kortti. Ei teiden varsille amatöörejä töihin, tulee pian sellaiset työn yrittäjät poliisi hakemaan pois.
Se onkin hyvä yhdistelmä kun haluttomat laitetaan tekemään tarpeetonta. Siinä menee turha työ hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan työttömyyskorvaus palkkaa joutenolosta, mikä on ihan idioottia. Roskien keruuta kerran kuussa ei ole liikaa vaadittu.
Se roskienkeruukin kuuluu jonkun palkkatyöhön, eikä voi olla vaan joku rangaistus työttömälle.
Pakkopuuhastelun sijaan voitaisiin yrittää luoda oikeita työpaikkoja, joihin työllistyä ja jonka palkalla tulee toimeen.Mikä firma kerää roskat tienpientareilta?
Esim:
Yleisten alueiden ylläpito
Kaupungin katuverkko ja viheralueet vaativat jatkuvaa kunnossa- ja ylläpitoa.
Katu- ja viheralueiden ylläpidosta vastaa Alltime Infrapalvelut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta eikö se työttömyyskorvaus tule rahan muodossa? Miksi kuuluu maksaa palkkaa henkilölle, joka ei tee mitään?
koska yhteiskuntamme on vastuussa siitä, että jokaisella on perustoimeentulo. Jos joku ei halua tehdä töitä, hänelle silti kuuluu perustoimeentulo. Minulla on kaksi tuollaista naapuria. Aviopari. Heidän päätyönsä on vetää alkoholia ja tupakkaa ja minun vapaa-ajan harrastukseni on soitella silloin tällöin poliisit heille erottamaan rakastavaiset toisistaan. Olen tullut sen verran tutuksi jo paikallisten poliisien kanssa, että moikataan ruokakaupassa, jos samaan aikaan satutaan siellä asioimaan.
Vaikka minä haluaisin tuonkin pariskunnan nähdä töitä tekemässä tai vaikka sijoittamassa ne toimeentulotukirahansa laskujensa maksuun, niin heillä on kuitenkin oikeus tehdä omat valintansa, koska suomessa asumme. heitä ei pakkohoitoon kaiketi voi laittaa, paitsi silloin, kun poliisi käy heidät hakemassa. Se vain nyt on näin vapaassa maailmassa. Jos yhteiskunta sulkisi heiltä rahahanat, yhteiskunta syyllistyisi heitteillejättöön.
Eli keskustelemme täällä sinun henkilökohtaisesta ongelmastasi?
Oletko ajatellut että voisit muuttaa tasokkaammalle alueelle, ettei tarvitsisi tarkkailla naapurin elämää?
Tai ihan hankkia oman elämän, vaikka kerätä risuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka maksettaisiin tukena jonka kustantaa valtio niin arvatkaa monelleko maksaisin omasta pussistani palkan?
Eikös se palkka aika monelle makseta tukena, jonka maksaa valtio? Ei me hattu kourassa kerätä esim. poliisien palkkoja kadulla, vaan kyllä sen palkanmaksun kuluista valtio vastaa.
No ehkä noita valtion virkoja voisi lopettaa? Ihmiset itse aiheuttavat, että poliiseja tarvitaan. Kunnon sakot rikoksista joilla voitaisiin rahoittaa koko poliisilaitos. Ei se oikeastaan ole kunnollisen veronmaksajan tehtävä, vaan sen rikollisen.
Joo, kaikki rikolliset on niitä suurituloisia, joilla on varaa maksaa mojovat sakot. Suurin osa rikollisista taitaa kuulua vähävaraisiin. Lopetetaan samalla vankilat, kun nekin on valtion paikkoja. Liikenteessä kun auto ajaa päällesi, voitkin itse pyytää rahat siltä ajajalta, jos pystyt puhumaan. Ei tarvita mitään oikeuslaitosta määräämään korvauksia. Puolustusvoimat on kyllä aika tärkeä epävakaina aikoina, mutta ehkä siitäkin voi luopua, ettet sinä köyhä menetä vaan senttiäkään omista tuloistasi. Omaehtoisesti puolustat torppaasi. Maanteitäkään ei kannata korjata, antaa mädäntyä koko maa, eipähän tule tienhoitokuluja.
Ei niitä tarvitse lopettaa, mutta nuo siellä vankilassa voidaan laittaa asvaltoimaan niitä teitä. Joku ajaa päällesi, no ensin se auto tietenkin otetaan haltuun ja myydään. Sitten siihen päälle vielä korvaukset ja sakot. Koska ihan oikeasti, miksi muiden veronmaksajien pitää maksaa jonkun yliajajan aiheuttamat kustannukset?
Tietenkin maantiet tulee korjata, mutta miksei sitä moottoritietä maksa sen moottoritien käyttäjät. Miksi jonkun koko ikänsä pyörällä menevän kuuluu se maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim:
Yleisten alueiden ylläpito
Kaupungin katuverkko ja viheralueet vaativat jatkuvaa kunnossa- ja ylläpitoa.
Katu- ja viheralueiden ylläpidosta vastaa Alltime Infrapalvelut
Aina kommunistit ovat viemässä leivän yrittäjän suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin siksi koska työkkäri kieltää vapaaehtoistyön, koska työtön ei ole silloin työmarkkinoiden käytettävissä. Etkö ole lukenut uutisista miten työttömän käy, jos erehtyy tekemään vapaaehtoistyötä? Joutuu maksamaan kaikki takaisin Kelalle.
Ei tarvitse olla edes vapaaehtoistyötä. Työtön ei saa auttaa omia vanhempiaan. Kerroin muutama sivu sitten, että omalle äidilleni en saa käydä siivoamassa enkä kaupasta kantaa ruokaostoksia. Jos hän käy silmälääkärissä ja sairaalan tutkimuksissa, jonne minä olisin työttömänä täysin joutava lähtemään saattajaksi, se ei sovi. Sen sijaan veljeni, joka on töissä, saa vapaasti vapaa-ajallaan tai vaikka vuosilomapäivällään auttaa heikkonäköistä äitiään eikä yhteiskunta siihen puutu sanktioin. Se on täysi vääryys. Suomi on täynnä kyyliå, jotka tekevät ilmoituksia ja ilmiantoja, että se Mirkki käy äidilläåm siivoamassa eikä ole oikeasti työtön, sehän on vapaaehtoistyössä muutaman tunnin äidillään joka viikko.
Mulle meinasi käydä samoin! Työttömänä ollessani muutin joksikin aikaa mun papan luo kun pappa pääsi sairaalasta leikkauksesta.
Intoilin sitten "tyhmä minä!" työkkäritädille, että voisin laajentaa myös työnhakua toiseenkin kaupunkiin joka oli myös tämän maalaiskunnan vieressä, missä pappa asuu. Työkkäritäti muutui hyvin ankaraksi. Olin kuin rikollinen. Hän alkoi pohtimaan kuinka kiinni olen papan hoidossa. Aloin kiireesti vähätellä papan tilaa että pappa on "terveyden perikuva". Todellisuudessa pappa oli kotiutunut isommasta leikkauksesta ja tarvitsi apua. Toinen virhe minkä tein, että olin suorittanut ranskan kielitutkintoa ja siitä jouduin valehtelemaan että ihan itsekseni kotona, juu en osallistunut mihinkään virallisiin.
Eli työkkäri tekee siis kaikkensa, että työtön ei vahingossakaan kehitä itseään ja osaamistaan itsenäisesti.
Ei ikinä saa mainita mitään työhön tai opiskeluun edes etäisesti viitaavaa! Eikä muuhun aktiivisuuteen!
Yksi tuttava ei saanut opiskelujen jälkeen työpaikkaa mutta hän käytti kesän hoitamalla ilmaiseksi jalkapallokenttää ja valmentamalla ilmaiseksi lasten jalkapallojoukkuetta harrastuksenaan. Tämä tulkittiin "työnä" ja hän joutui maksumieheksi. Vanhemmat kyllä keräsi kolehdin hänelle.
Sitten eräs työtön jolla oli kuoroharrastus ja hän kävi toisinaan soittamassa pianoa palkatta seurakunnan tilaisuuksissa. Tämäkin tulkittiin työnä.
Eli tällaisissa "omaehtoisen aktiivisuuden" osoituksissa ei ole mitään "hyvää" työkkärin silmissä, vaan voit saada jopa rangaistuksen. Pidä "aktiivisuutesi" omana tietonasi ja toivo ettei niistä jää todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella ja 9 euroa/työpäivä kulukorvauksella hyllyttämässä tavaroita kaupoissa. Löytyy kelan sivuilta nimellä työkokeilu.
Korvauksen pitäisi olla isompi, vaikka edes 30 e/pv. Kyllä sen edestä ns. huonompikin työntekijä tekee työtä päivässä eikä yrittäjä tee tappiota. Ei ihmisiä pidä nöyryyttää.
Vierailija kirjoitti:
Taas tällainen ketju. Ideologisena oletuksena tietysti että kaikki työttömät "lorvivat". Kyllä voi jotkut olla sitten kateellisia hikisistä työkkärituista. Hankkikaa elämä!
Joo, todellakin olen kateellinen siitä että joku saa lorvia päivät himassa tekemättä mitään ja saa siitä vielä rahaa. Itse raadan paskassa työssä täyden päivän ja rahaa jää kulujen jälkeen vähemmän kuin työttömälle. Nämä vuosia töitä vältelleet pitääkin laittaa selkä seinää vasten sillä heidän elämisensä maksavat muut omalla työllään. Lyhytaikainen työttömyys on ymmärrettävää mutta jos juuri niitä oman alan hommia ei löydy, pitää ottaa joku muu työ jotta elättää itsensä. Pitkäaikaiset laiskottelijat siis todellakin keräämään koiran paskojs ja roskia pariksi tunniksi joka aamu. Muutkin joutuvat heräämään ja töihin lähtemään. Kyllä on asia näin!
Onko joku sinun mielipidettäsi kysynyt?