Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksi ihmeessä nykyään aikuiset kulkee lasten mukana virpomassa?

Vierailija
02.04.2023 |

Ennen vanhaan lapset kulkivat joukkona ovelta ovelle eikä tarvinnut pelätä namusetiä ja muita pedoja.

Kommentit (416)

Vierailija
121/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutaan rauhallisella alueella pienessä kaupungissa. Virpojia käynyt 3 settiä. Kaikki kivoja, asianmukaisesti pukeutuneita lapsia. Reippaita. Kauniit oksat antoivat.

Suuresti ihmettelisin ja mulkoilisin jos aikuinen töröttäisi takavasemmalla. Jos virpoa haluaa, pitää se itsenäisesti osata !!

Samasta syystä ärsyttää joulukorttien ja keksien kaupustelijat ( koululaisia ). Ei siinä aikuista mukana tarvita. Kiusallista ja noloa

Mekin asutaan rauhallisella alueella. Ja juuri olin takapiruna virpomassa. En kyllä siihen ovelle asti tunkenut, vain sen verran lähellä että kuulin miten ovella sujuu. Ettei esim rimputeta ovikelloa uudestaan, että muistetaan kiittää, ettei oven taakse satukin joku höpömies.

Lisäksi mukana oli pienempiä virkoja, joten heitä piti vahtia esim autotietä ylittäessä. Ei ole 7v tehtävä vahtia, että 5v ei jää auton alle. Meillä siis sovittiin virpomisporukka viikolla ja vanhempien kesken sovittiin kuka vahtii pienemmät.

virpomisporukka? ei nyt  koko kylän tarvii kerralla mennä yhden risun kanssa

Kaikilla tietysti oma risu. Avaatko oven ennemmin 10 kertaa päivässä yhdelle, kuin kerran kymmenelle?

Vierailija
122/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjääminen on ruma tapa. Kuin myös tuntemattomien ovikellojen soittelu. Kaikki eivät tätä ymmärrä.

Itseäni virpovat vain omat lastenlapseni, sekä tuttujen perheiden lapset. Muille en avaa. Vaikka kuinka olisi heillä vanhemmat mukana opastamassa kerjäämään.

Tällainen käyttäytyminen osoittaa vanhemmilta suurta välinpitämättömyyttä kanssaihmisiä kohtaan. Ei kunnioiteta toisten yksityisyyttä ja kotirauhaa. Eikä mielipidettä

Mitään sosiaalistumista lapsi ei tuollaisesta opi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika väsynyttä tämä virpojien vihaaminen. Vihaatteko yhtä paljon muitakin perinteitä, joissa itse olitte lapsena mukana?

Vierailija
124/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otto o kirjoitti:

Ei kuulu virpominen suomalaiseen kulttuuriin. Ortodoksien juttuja. Venäläisten. Nyt etenkin pitäis koko pääsiäinen jättää väliin.

Hyvinpä tiedät kansastasi, itä-suomessa on paljon ortodokseja..oh gasp mistähän voisi johtua?;) Itse olin ortodoksi joten tiedän.

Jo äitini joka on 78 v kävi virpomassa lapsena että en nyt kutsuisi ihan uudeksi villitykseksi. 

Muuten, antavatko nämä pääsiäis/lapsi/oksa(??)-vihaajat paljonkin rahaa kehitysmaiden keräyksiin? 

Köyhäinapuako ne virpojat ovat vailla vai miten kehitysmaiden auttaminen tähän liittyy?

Eiii, ajattelin tuota piheyttä..usein ne jotka ulvovat meidän omista traditioista ja piheilevät tunkevat sitten rahaa kehitysapu-keräyksiin jne. Sitä parempaa kerjäämistä kait..

Vierailija
125/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni sanoo että omat lapset kävivät virpomassa, mutta nyt kun omat on aikuisia, niin ei saa tulla virpojia.

Miksi? Virpominen oli hauska perinne kun omat lapset hyötyi siitä, mutta nyt tyhmä perinne kun ei olekaan itse saamapuolella?

Vierailija
126/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset kävivät vain naapuritaloissa virpomassa. En mennyt mukaan, kun ikkunasta heidän menonsa näen ja naapurit tunnetaan. Yhdellä oli harrastuksen peli, joten ei ollut mukana ja ymmärsi hyvin, että ei saa sitten virpomispalkkaakaan. Jokaista lasta kohden (3 lasta) annettiin yksi huolellisesti askarreltu oksa, jossa nätit isot höyhenet ja paljon muitakin koristeita, löysin kivoja ohjeita kun hain Googlesta, että virpomisoksien koristelu paperi. Kysyivät joka paikassa ensin, että saako virpoa. Painotin, että ymmärtävät kiittää kaikesta ja kerroin omasta lapsuudestani ysärillä, jolloin oli ihan tavallista saada palkaksi vaikka markka tai mandariini.

Saivat mielestäni täysin riittävän määrän herkkua ja naapurit olivat kiitelleet näteistä oksista. En kehtaisi päästää heitä vieraiden oville virpomaan.

Vierailija
127/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otto o kirjoitti:

Ei kuulu virpominen suomalaiseen kulttuuriin. Ortodoksien juttuja. Venäläisten. Nyt etenkin pitäis koko pääsiäinen jättää väliin.

Hyvinpä tiedät kansastasi, itä-suomessa on paljon ortodokseja..oh gasp mistähän voisi johtua?;) Itse olin ortodoksi joten tiedän.

Jo äitini joka on 78 v kävi virpomassa lapsena että en nyt kutsuisi ihan uudeksi villitykseksi. 

Muuten, antavatko nämä pääsiäis/lapsi/oksa(??)-vihaajat paljonkin rahaa kehitysmaiden keräyksiin? 

78-vuotias ortodoksiäitisi varmastikaan ei virponut tuntemattomia naamiaisasussa.

En ole itse ortodoksi, mutta mielestäni virpomisen suhteen on tehty varsin karkeaa kulttuurista omimista.

-ohis.

Suomessa on myös ortodokseja(ja se on ollut suomalaisten perususkonhaara luterilaisten ohella) joten mistään "kulttuurin omimisesta" ei ole kyse, woke sanasto ei sovi suomalaiseen historiaan :)

Kyllä se minun mielestäni on kulttuurista omimista, jos ottaa toiselta pyhän jutun ja tekee siitä itselleen karnevaalia. Pääsiäinen on ortodoksien suurin juhla, ja virpominen on heille vakava asia.

Mitä ajattelisit, jos vaikka muslimilapset alkaisivat kiertää jouluna ovelta ovelle esittäen Jeesus-lasta ja pyytäen karkkia? Tosin noitana virpominen on vielä vähän eri juttu, kun tosiaan esitetään alakerran jengiä.

Vierailija
128/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otto o kirjoitti:

78-vuotias ortodoksiäitisi varmastikaan ei virponut tuntemattomia naamiaisasussa.

En ole itse ortodoksi, mutta mielestäni virpomisen suhteen on tehty varsin karkeaa kulttuurista omimista.

-ohis.

Suomessa on myös ortodokseja(ja se on ollut suomalaisten perususkonhaara luterilaisten ohella) joten mistään "kulttuurin omimisesta" ei ole kyse, woke sanasto ei sovi suomalaiseen historiaan :)

Kyllä se minun mielestäni on kulttuurista omimista, jos ottaa toiselta pyhän jutun ja tekee siitä itselleen karnevaalia. Pääsiäinen on ortodoksien suurin juhla, ja virpominen on heille vakava asia.

Mitä ajattelisit, jos vaikka muslimilapset alkaisivat kiertää jouluna ovelta ovelle esittäen Jeesus-lasta ja pyytäen karkkia? Tosin noitana virpominen on vielä vähän eri juttu, kun tosiaan esitetään alakerran jengiä.

Eli siis muslimit alkaisi tehdä sitä, mitä täällä tehtiin vielä 1900l alussa, kun joulupukki oli se jolle annettiin lahjat? Ei kiinnostaisi suoraansanottuna yhtään. Antaisin jotain joulunamuja sitten kippoihin. Toki toivoisin että kiertäisivät vaikka aatonaattona. Tai sitten 27.12.

Vierailija
129/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen avannut oven 14 kertaa ja toistanut, että kiitos ei, ei saa virpoa. Puolet porukasta ilmoittaa, että palkka pitää silti maksaa, koska se kuuluu tähän leikkiin.

Pakko kysyä uteliaana: missä sinä asut? Omakotialueella? 

Vierailija
130/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin, vieläkö ihmiset ottaa virpojia vastaan, mutta käytiin sitten kuitenkin lasten kanssa kun sitä kovasti toivoivat. Ensi kertaa olivat virpomassa 5v ja 3v ja 2-vuotiaskin vielä kissana mukana. Minä jäin syrjemmälle, muistutin että kysytään ensin saako virpoa ja lopuksi kiittää, ja jos ei ovea kellon soitolla avata niin piti muistutella ettei jäädä kelloa rimputtelemaan sen enempiä.

Huoli oli turha, monta iloista ja selkeästi virpomiseen varautunutta naapuria kävivät virpomassa eikä kauas kotoa ehditty, ennen kuin oksat loppui ja käännyttiin takaisin. Jokainen tarjosi virpomisvitsaa, toiset otti vastaan useamman, toiset otti vain yhden ja sanoi että pitäkäähän muut vielä että riittää.

Hyvä kokemus meillä 😊

Vierailija
131/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni sanoo että omat lapset kävivät virpomassa, mutta nyt kun omat on aikuisia, niin ei saa tulla virpojia.

Miksi? Virpominen oli hauska perinne kun omat lapset hyötyi siitä, mutta nyt tyhmä perinne kun ei olekaan itse saamapuolella?

Tätä se eräillä on. Itse mielellään nautitaan eduista, mutta heti kun se etu ei enää koske itseä, niin sitä etua ei saa olla. Viittaan tällä esim eläkeikään.

Vierailija
132/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ollaan niin kauhean synkkiä ja syrjäänvetäytyviä. Hirveä haloo, jos joku lapsi uskaltautuu ovelle ja joutuu itse antamaan pienen munan. Kerran vuodessa.

Niin ja halloweenina uudestaan.

Vierailija
133/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ollaan niin kauhean synkkiä ja syrjäänvetäytyviä. Hirveä haloo, jos joku lapsi uskaltautuu ovelle ja joutuu itse antamaan pienen munan. Kerran vuodessa.

Niin ja halloweenina uudestaan.

No voi ei. Kerran kuudessa kuukaudessa. Vieläpä tarkalleen 6kk välein. Miksi joistain on niin jumalattoman hirveää, että lapsilla on kivaa?

Vierailija
134/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole edes pakko antaa mitään. Voi vaan kohteliaasti sanoa, että ei kiitos. Onhan se kamala jos joutuu tuntemattomalle puhumaan.

Vierailija
135/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ehkä tarvitsee pelätä.

En mä näe tuossa mitään ongelmaa että aikuinen on mukana. Lasten juttu tuo edelleen on ja aikuinen siinä on vaan katsomassa perään.

Vierailija
136/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ehkä tarvitsee pelätä.

En mä näe tuossa mitään ongelmaa että aikuinen on mukana. Lasten juttu tuo edelleen on ja aikuinen siinä on vaan katsomassa perään.

Näin juuri. Parempikin että aikuinen vahtii sitä touhua. Jos alkaisi tulla aikuisia tai teinejäkin virpomaan, niin sitten ymmärtäisin närkästyksen.

Vierailija
137/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otto o kirjoitti:

-ohis.

Meidän lasten porukassa oli hindu ja muslimi kiertämässä. Olisiko pitänyt kieltää, kun ei kuulu heidän tapoihinsa?

Vierailija
138/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemp kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä virpojia muka nykyään edes liikkuu? Minä olen aina varautunut eikä kukaan ikinä käy. Ihan pientaloalueella olen asunut viimeiset vuodet, ensin rivarissa ja sitten omakotitalossa ja kyllä täällä lapsiakin on. Vaan ei kukaan käy virpomassa.

Kyllä täälläpäin ainakin liikkuu. Ja kun et avaa, tullaan vähän myöhemmin uudelleen koputtelemaan ja soittamaan ovikelloa. Jotkut potkivatkin ovea. Ja täysin tuntemattomia ovat.

Jos vanhempia on apukerjäämässä, en varmasti avaa.

Vanhempien kuuluu itsensä ostaa lapsilleen päääsiäiskarkit, ei ulkopuolisten ihmisten.

On todella röyhkeää vanhempien soitella ovikelloa ja tulla kerjäämään tuntemattomilta.

Lapsille pitää opettaa sosiaalisia taitoja ja ihmisten kohtaamista muulla tavoin kuin kerjäämällä ja häiritsemällä ihmisiä.

Kerjäämistähän voi opettaa lapsilleen vaikkapa menemällä kerjuupussin kanssa jonnekin kadunvarteen. Niinhän muutkin kerjäläiset tekevät.

Toisekseen, kerjääminen ei ole useimmille edes tarpeellinen taito.

Oi luoja että voi olla tympeitä ihmisiä. Laita ovelle lappu ettei virpojia.

Ja siis valitat että lapset käyttäytyy virpoessa huonosti, mutta huonoa sekin jos vanhempi on vahtimassa ettei käyttäydytä huonosti.

Minun ei tarvitse laitella ovelleni lappuja. Normaali vanhempi ymmärtää, ja myös opettaa lapsilleen, ettei tuntemattomia mennä häiriköimään. Ei edes palmusunnuntaina, vaikka miten munaa tekee mieli

Yäk mikä tyyppi. Virpominen on vanha perinne joka tapahtuu kerran vuodessa ja kestää noin 30sek. Se ei ole mitään häiriköintiä ja jos olet niin kärttyisä kääkkä että pidät sitä häiriköintinä, sinun tosiaa kin tarvitsee laittaa ovellesi lappu eikä vain olettaa, että normaalien ihmisten pitäisi vain automaattisesti opettaa lapsensa käyttäytymään juuri sinun synkkääkin synkemmän sielunmaisemasi mukaisesti.

Voihan lapset pukeutua noidiksi ja virpoa kotona vanhempansa. Palkaksi ostaa ison kulhollisen suklaamunat. Sitten voi koko perhe yhdessä mennä pääsiäiskävelylle.

Nyt ei edes ole vielä pääsiäinen, palmusunnuntaina. Koko hiljainen/ piinaviikko edessä. Sen jälkeen tulee pääsiäinen.

Vierailija
139/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on pihalla pari laumanvartijaa, niin ei tarvitse sietää kitiseviä kakaroita risuineen.

Vierailija
140/416 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otto o kirjoitti:

-ohis.

Meidän lasten porukassa oli hindu ja muslimi kiertämässä. Olisiko pitänyt kieltää, kun ei kuulu heidän tapoihinsa?

Siis tulivat pyytämään teiltä jouluna lahjoja? No olisin ehkä vähän kummastellut, jos he eivät anna teille joululahjoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä