Siis miksi ihmeessä nykyään aikuiset kulkee lasten mukana virpomassa?
Ennen vanhaan lapset kulkivat joukkona ovelta ovelle eikä tarvinnut pelätä namusetiä ja muita pedoja.
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan niin kauhean synkkiä ja syrjäänvetäytyviä. Hirveä haloo, jos joku lapsi uskaltautuu ovelle ja joutuu itse antamaan pienen munan. Kerran vuodessa.
Niin ja halloweenina uudestaan.
No voi ei. Kerran kuudessa kuukaudessa. Vieläpä tarkalleen 6kk välein. Miksi joistain on niin jumalattoman hirveää, että lapsilla on kivaa?
Mikä siinä on niin hirveän vaikeaa ymmärtää, että kaikki eivät vaan tykkää virpojista? Ei millään uskota tätä.
Ei ymmärretä että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä. Että kaikki, jotka eivät virpomisesta pidä, eivät vihaa lapsia.
Joistakin vaan kerjääminen ei ole kivaa, eikä pakottaminen.
Ettei sitten millään osata olla häiritsemättä tuntemattomia.
Syntyvyys on muutenkin laskussa, että ei läheskään kaikki nuoretkaan pidä, saati halua lapsia.
Silti oletetaan että jokainen vanhempi ihminen ilahtuu ja hyppii ilosta, kun tuntematon lapsilauma hakkaa ovea ja vaatii karkkeja!
Muulloin ei edes tervehditä, mutta kas kummaa, palmusunbuntaina muistetaan.
Itselleni riittää omat lastenlapset, joita jo 13. Sekä lähinaapurin tutut lapset
Vierailija kirjoitti:
Aika moni sanoo että omat lapset kävivät virpomassa, mutta nyt kun omat on aikuisia, niin ei saa tulla virpojia.
Miksi? Virpominen oli hauska perinne kun omat lapset hyötyi siitä, mutta nyt tyhmä perinne kun ei olekaan itse saamapuolella?
Tämä se syy on monilla. Itse ollaan lapsena kyllä kierretty jokainen pitäjän ovi ja omat lapset on pistetty kiertämään joka ovella, mutta nyt kun itse pitäisi olla antamassa niitä herkkuja niin ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan niin kauhean synkkiä ja syrjäänvetäytyviä. Hirveä haloo, jos joku lapsi uskaltautuu ovelle ja joutuu itse antamaan pienen munan. Kerran vuodessa.
Niin ja halloweenina uudestaan.
No voi ei. Kerran kuudessa kuukaudessa. Vieläpä tarkalleen 6kk välein. Miksi joistain on niin jumalattoman hirveää, että lapsilla on kivaa?
Mikä siinä on niin hirveän vaikeaa ymmärtää, että kaikki eivät vaan tykkää virpojista? Ei millään uskota tätä.
Ei ymmärretä että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä. Että kaikki, jotka eivät virpomisesta pidä, eivät vihaa lapsia.
Joistakin vaan kerjääminen ei ole kivaa, eikä pakottaminen.
Ettei sitten millään osata olla häiritsemättä tuntemattomia.
Syntyvyys on muutenkin laskussa, että ei läheskään kaikki nuoretkaan pidä, saati halua lapsia.
Silti oletetaan että jokainen vanhempi ihminen ilahtuu ja hyppii ilosta, kun tuntematon lapsilauma hakkaa ovea ja vaatii karkkeja!
Muulloin ei edes tervehditä, mutta kas kummaa, palmusunbuntaina muistetaan.
Itselleni riittää omat lastenlapset, joita jo 13. Sekä lähinaapurin tutut lapset
Miksi et laita oveen lappua "ei virpojia", tiedät kyllä että tänään niitä kiertää.
Miksi omat lapsesi kävivät virpomassa, mutta nyt muiden lapset ei saa käydä?
Ei ole pakko tykätä virpojista, mutta ihan voi ratkaista asian niin, ettei virpojat soita ovikelloa. Aivan turha vetää hernettä nenään siitä, että perinteitä pidetään yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni sanoo että omat lapset kävivät virpomassa, mutta nyt kun omat on aikuisia, niin ei saa tulla virpojia.
Miksi? Virpominen oli hauska perinne kun omat lapset hyötyi siitä, mutta nyt tyhmä perinne kun ei olekaan itse saamapuolella?
Tämä se syy on monilla. Itse ollaan lapsena kyllä kierretty jokainen pitäjän ovi ja omat lapset on pistetty kiertämään joka ovella, mutta nyt kun itse pitäisi olla antamassa niitä herkkuja niin ei käy.
Karkit ovat halpoja nykyään, voi niitä kai vanhemmat ostaa itse lapsilleen. Lisäksi lasten ylipaino on jo ongelma.
Omat lapseni, eivätkä myöskään lastenlapseni käyneet virpomassa kuin isovanhempiaan, sukulaisia ja ystäväperheitä. Omassa lapsuudessani ei virvottu. TIedettiin kyllä että karjalassa sellainen on joskus ollut tapana
Tämä on meille riittänyt. Ei ole ollut tapana tungetella.
Kummallista tuo puhe "saamapuolella" olemisesta jonkin suklaapallon vuoksi. Koittaa päästä yli, jos kokee tälläistä tapahtuneen. Kovin on pikkujuttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä virpojia muka nykyään edes liikkuu? Minä olen aina varautunut eikä kukaan ikinä käy. Ihan pientaloalueella olen asunut viimeiset vuodet, ensin rivarissa ja sitten omakotitalossa ja kyllä täällä lapsiakin on. Vaan ei kukaan käy virpomassa.
Kyllä täälläpäin ainakin liikkuu. Ja kun et avaa, tullaan vähän myöhemmin uudelleen koputtelemaan ja soittamaan ovikelloa. Jotkut potkivatkin ovea. Ja täysin tuntemattomia ovat.
Jos vanhempia on apukerjäämässä, en varmasti avaa.
Vanhempien kuuluu itsensä ostaa lapsilleen päääsiäiskarkit, ei ulkopuolisten ihmisten.On todella röyhkeää vanhempien soitella ovikelloa ja tulla kerjäämään tuntemattomilta.
Lapsille pitää opettaa sosiaalisia taitoja ja ihmisten kohtaamista muulla tavoin kuin kerjäämällä ja häiritsemällä ihmisiä.Kerjäämistähän voi opettaa lapsilleen vaikkapa menemällä kerjuupussin kanssa jonnekin kadunvarteen. Niinhän muutkin kerjäläiset tekevät.
Toisekseen, kerjääminen ei ole useimmille edes tarpeellinen taito.
Oi luoja että voi olla tympeitä ihmisiä. Laita ovelle lappu ettei virpojia.
Ja siis valitat että lapset käyttäytyy virpoessa huonosti, mutta huonoa sekin jos vanhempi on vahtimassa ettei käyttäydytä huonosti.
Minun ei tarvitse laitella ovelleni lappuja. Normaali vanhempi ymmärtää, ja myös opettaa lapsilleen, ettei tuntemattomia mennä häiriköimään. Ei edes palmusunnuntaina, vaikka miten munaa tekee mieli
Yäk mikä tyyppi. Virpominen on vanha perinne joka tapahtuu kerran vuodessa ja kestää noin 30sek. Se ei ole mitään häiriköintiä ja jos olet niin kärttyisä kääkkä että pidät sitä häiriköintinä, sinun tosiaa kin tarvitsee laittaa ovellesi lappu eikä vain olettaa, että normaalien ihmisten pitäisi vain automaattisesti opettaa lapsensa käyttäytymään juuri sinun synkkääkin synkemmän sielunmaisemasi mukaisesti.
Olen eri.
"Virpominen on vanha perinne"
On, se on vanha ortodoksiperinne, jossa käytiin virpomassa TUTTUJEN ihmisten luona. Kysyttiin lupa, ja tultiin noutamaan palkka MYÖHEMMIN.
Nykyperinne on kaikkea muuta. Pahimmillaan häiritsevää.
Lappu oveen niille, joiden luona saa vieraat virpoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkit ovat halpoja nykyään, voi niitä kai vanhemmat ostaa itse lapsilleen. Lisäksi lasten ylipaino on jo ongelma.
Omat lapseni, eivätkä myöskään lastenlapseni käyneet virpomassa kuin isovanhempiaan, sukulaisia ja ystäväperheitä. Omassa lapsuudessani ei virvottu. TIedettiin kyllä että karjalassa sellainen on joskus ollut tapanaTämä on meille riittänyt. Ei ole ollut tapana tungetella.
Kummallista tuo puhe "saamapuolella" olemisesta jonkin suklaapallon vuoksi. Koittaa päästä yli, jos kokee tälläistä tapahtuneen. Kovin on pikkujuttu
Enkä minä käynyt karkki tai kepponen kierroksella. En silti koe tarvetta nostaa verenpainetta siitä, että se on nykyisin tapana. Ostan jonkun karkkipussin kotiin siltä varalta jos joku käy.
Joskus ei ole ollut mitään annettavaa ja olen laittanut sitten oveen lapun ettei keppostelijoita. Lappu toimii oikein hyvin. Joskus joku on siitä huolimatta kokeillut, mutta ihan hyvin ottanut tiedon siitä, ettei meillä ole mitään annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Emme harjoita noituutta. Millainen vanhempi laittaa lapsensa harjoittamaan noituutta?
ota nyt ne lääkkeet heti!
ahneet demari äidit katsovat mitä saavat demareille kun toisen oma on heidän.
En päästäisi lapsiani yksin. Koskaan tiedä, mitä tapahtuu. Ei ole Suomi mikään lintukoto. Naapurissa asui omk tavallinen perhe. Kävi ilmi, että isä oli pedo ja käyttänyt tyttöjään hyväksi. Ja kukaan naapurustossa arvannut mitään. Meillä lisäksi ennalta jo sovitaan, että käydään virpomassa kummit, isovanhemmat ja muutamat ystävät. Ei lähdetä kiertelemään tuntemattomien oville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä virpojia muka nykyään edes liikkuu? Minä olen aina varautunut eikä kukaan ikinä käy. Ihan pientaloalueella olen asunut viimeiset vuodet, ensin rivarissa ja sitten omakotitalossa ja kyllä täällä lapsiakin on. Vaan ei kukaan käy virpomassa.
Kyllä täälläpäin ainakin liikkuu. Ja kun et avaa, tullaan vähän myöhemmin uudelleen koputtelemaan ja soittamaan ovikelloa. Jotkut potkivatkin ovea. Ja täysin tuntemattomia ovat.
Vanhempien kuuluu itsensä ostaa lapsilleen päääsiäiskarkit, ei ulkopuolisten ihmisten.On todella röyhkeää vanhempien soitella ovikelloa ja tulla kerjäämään tuntemattomilta.
Lapsille pitää opettaa sosiaalisia taitoja ja ihmisten kohtaamista muulla tavoin kuin kerjäämällä ja häiritsemällä ihmisiä.Kerjäämistähän voi opettaa lapsilleen vaikkapa menemällä kerjuupussin kanssa jonnekin kadunvarteen. Niinhän muutkin kerjäläiset tekevät.
Ja siis valitat että lapset käyttäytyy virpoessa huonosti, mutta huonoa sekin jos vanhempi on vahtimassa ettei käyttäydytä huonosti.
Minun ei tarvitse laitella ovelleni lappuja. Normaali vanhempi ymmärtää, ja myös opettaa lapsilleen, ettei tuntemattomia mennä häiriköimään. Ei edes palmusunnuntaina, vaikka miten munaa tekee mieli
Yäk mikä tyyppi. Virpominen on vanha perinne joka tapahtuu kerran vuodessa ja kestää noin 30sek. Se ei ole mitään häiriköintiä ja jos olet niin kärttyisä kääkkä että pidät sitä häiriköintinä, sinun tosiaa kin tarvitsee laittaa ovellesi lappu eikä vain olettaa, että normaalien ihmisten pitäisi vain automaattisesti opettaa lapsensa käyttäytymään juuri sinun synkkääkin synkemmän sielunmaisemasi mukaisesti.
Olen eri.
On, se on vanha ortodoksiperinne, jossa käytiin virpomassa TUTTUJEN ihmisten luona. Kysyttiin lupa, ja tultiin noutamaan palkka MYÖHEMMIN.Nykyperinne on kaikkea muuta. Pahimmillaan häiritsevää.
Nykyperinne on kuitenkin ollut hyvin samankaltainen jo useamman vuosikymmenen. Ei ole mitään muutosta tapahtunut omana elinaikanani, paitsi että nykyään virpojia on vähemmän ja käydään lähinnä tuttujen luona, toisin kuin 30v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri.
On, se on vanha ortodoksiperinne, jossa käytiin virpomassa TUTTUJEN ihmisten luona. Kysyttiin lupa, ja tultiin noutamaan palkka MYÖHEMMIN.Nykyperinne on kaikkea muuta. Pahimmillaan häiritsevää.
Nykyperinne on kuitenkin ollut hyvin samankaltainen jo useamman vuosikymmenen. Ei ole mitään muutosta tapahtunut omana elinaikanani, paitsi että nykyään virpojia on vähemmän ja käydään lähinnä tuttujen luona, toisin kuin 30v sitten.
Näin juuri. Kasarilla ja ysärillä kierrettiin kyllä jokaikisellä ovella. Ja ovikello soi jatkuvasti. Eli ainakin 30-40v on ollut tapana kiertää kaikilla ovilla. Tämä ettei saisi soittaa kaikkia ovikelloja on melkoisen tuore juttu. Niin ei ole vuosikymmeniin toimittu.
Ja siis minä kyllä huomaan tuonkin, että kun omat lapset eivät ole virpomassa, niin se ei ole kivaa. Kun olin lapsi äiti valmisteli virpomista ainakin viikon. Meillä oli hirveä määrä virpomisoksia ja aivan jättisuuri kori. Äiti yritti lähettää meitä kierrokselle vielä yli kymmenenvuotiaina, vaikka meitä ei enää huvittanut yhtään.
No nyt sitten kun ollaan aikuisia, äiti alkaa valittaa jo maanantaina siitä, että joku ehkä soittaa ovikelloa sunnuntaina. Koska hän on AINA vihannut. No 30v sitten ei todellakaan vihannut virpomista.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Virvoin lapsena vain tuttuja ja sukulaisia, äiti oli tottakai mukana kyyditsemässä. Missäpäin virvotaan vieraita?
Pääkaupunkiseudulla ja isommissa kaupungeissa. Suunnilleen samoissa, missä tutkitaan viemärivesistä mitä aineita ihmiset vetää. Ovat käsittäneet perinteet vähän väärin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni, eivätkä myöskään lastenlapseni käyneet virpomassa kuin isovanhempiaan, sukulaisia ja ystäväperheitä. Omassa lapsuudessani ei virvottu. TIedettiin kyllä että karjalassa sellainen on joskus ollut tapanaTämä on meille riittänyt. Ei ole ollut tapana tungetella.
Enkä minä käynyt karkki tai kepponen kierroksella. En silti koe tarvetta nostaa verenpainetta siitä, että se on nykyisin tapana. Ostan jonkun karkkipussin kotiin siltä varalta jos joku käy.
Joskus ei ole ollut mitään annettavaa ja olen laittanut sitten oveen lapun ettei keppostelijoita. Lappu toimii oikein hyvin. Joskus joku on siitä huolimatta kokeillut, mutta ihan hyvin ottanut tiedon siitä, ettei meillä ole mitään annettavaa.
Ei kaikkien tarvitse toimia kuten sinä. Laita sinä lappujasi minne haluat. Minä kuitenkin päätän itse tekemiseni.
Itselläni oli hauskaa virpoessa lapsena. Ei kyllä käyty etukäteen sovitusti, vaan kaikkia ovia kokeiltiin. Omat lapseni tykkäsivät virpoa ja kävivät kuten minäkin lapsena joka ovella.
En koe mitenkään ikävänä pistää hyvää kiertämään ja varautua virpojiin. Se on hyvän mielen pistämistä kiertämään seuraaville sukupolville. Toki suomalaiselle varmaan aivan liian hämmentävä ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ei ole ollut mitään annettavaa ja olen laittanut sitten oveen lapun ettei keppostelijoita. Lappu toimii oikein hyvin. Joskus joku on siitä huolimatta kokeillut, mutta ihan hyvin ottanut tiedon siitä, ettei meillä ole mitään annettavaa.Ei kaikkien tarvitse toimia kuten sinä. Laita sinä lappujasi minne haluat. Minä kuitenkin päätän itse tekemiseni.
Jatka sitten lapuitta. Mutta älä hämmästele miksi ovellasi on virpojia, kun et kerran mitään tee etteivät olisi siellä oven takana.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli hauskaa virpoessa lapsena. Ei kyllä käyty etukäteen sovitusti, vaan kaikkia ovia kokeiltiin. Omat lapseni tykkäsivät virpoa ja kävivät kuten minäkin lapsena joka ovella.
En koe mitenkään ikävänä pistää hyvää kiertämään ja varautua virpojiin. Se on hyvän mielen pistämistä kiertämään seuraaville sukupolville. Toki suomalaiselle varmaan aivan liian hämmentävä ajatus.
Onneksi enemmistö taitaa olla samaa mieltä kanssasi, tai ainakin kykenee olemaan triggeröitymättä jos joku tulee ovelle. Omat lapset kävi muutaman naapurin ovella, isä oli mukana kun ovat vielä liian pieniä menemään yksin, ja ainoastaan yksi sanoi ettei saa virpoa. Muut oli varautuneet virpojiin ja iloisia. Ja juu, lapset oli pukeutuneet ja oksat oli koristeltu.
Miksi kolmevuotiaiden pitää päästä virpomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olette pihejä kun ette tätäkään perintöä kunnioita. Mitä se maksaa jos ostaa karamelliä ja jakaa lapsille.
Niille tulee reikiä hampaisiin, verot kiristyvät kun ne kulkee hammaslääkärissä veronmaksajien piikkiin. Anna porkkana palkaksi, jos haluat olla hyväntekijä.
Ja eihän varmaan mitkään tavalliset karkit käy kun nykyään kaikki on erityisallergisia. Vanhemman täytyy olla mukana selittämässä lapsen diagnoosilista.
Meillä töissä oli lapsistansa neuroottinen äiti, joka väitti että lapset ovat allergisia melkein kaikille elintarvikkeille ja kokeili kaiken maailman ruokavalioita lapsille.
Kun äiti sitten kuoli lyhyen sairastelun jälkeen, niin lapset yllättäen paranivat "vaikeista" allergioistaan, joita ei todellisuudessa ollut. Äiti oli luonut kuvitellut allergiat, ties miksi?
Vierailija kirjoitti:
Jotta voivat heti varmistaa tasa-arvoisen kohtelun ja sen, ettei virpomispalkka ole liian pieni. Sain yhden oksan, annoin 5 virpojalle pienen suklaamunan ja samantien lehahti aikuinen paikalle ja ilmoitti, että enemmän kuuluu antaa, vähintään 1 KInder-muna jokaiselle. Eli nykyvirpojilla on ammattiliiton edustaja matkassa mukana.
Voiko olla totta!! Ihan sekopäistä menoa!
No kai se on parempi, että noin sairas kuolee, turhia kustannuksia vaan tulee kun kituu. Toivotaan, että sinultakin lähtee henki siinä repeillessä. Mistä kohti repesin?