Ärsyttävin sana on "koirakko"
"Kurssille mahtuu enintään kymmenen koirakkoa."
Aargh
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosikas on todella ärsyttävä sana kun tarkoitetaan 1-vuotiasta lasta. Vuosikkaasta tulee mieleen vasikka.
Se on vain omaa tietämättömyyttäsi.
Vuosikas on hyvä sana, samoin kuin vaikkapa koulukas.Koulukas voi olla eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki tai kuukki!
Niin voi olla, etenkin Jyväskylän seudulla. Mikä ongelma sinulla on murteiden suhteen?
Oikeastaan ei mikään. Olen käyttänyt noita lapsena itsekin ja saattaisin käyttää edelleen, jos olisin jäänyt pysyvästi Jyväskylän kupeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosikas on todella ärsyttävä sana kun tarkoitetaan 1-vuotiasta lasta. Vuosikkaasta tulee mieleen vasikka.
Vuosikas on hyvä sana, samoin kuin vaikkapa koulukas.Koulukas voi olla eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki tai kuukki!
Aaaarrgghhhh!!! Ihminen joka käyttää tuollaisia "sanoja" on kyllä päästään vajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosikas on hyvä sana, samoin kuin vaikkapa koulukas.Mitä sä sekoilet? Ei ole tietämättömyyttä jos jokin sana ärsyttää. Koulukas on yhtä typerä sana kuin vuosikas. Epäsanoja.
Koulukas löytyy suomen murteiden sanakirjasta. Se on ollut eri puolilla Suomea käytössä jo pitkään, joten se ei ole mikään epäsana, vaikka se ei sinua miellytäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosikas on hyvä sana, samoin kuin vaikkapa koulukas.
Kuten koulupudokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosikas on hyvä sana, samoin kuin vaikkapa koulukas.Kuten koulupudokas.
Myös koirakko on aivan hyvä sana.
Taitaa osa luulla, että koirakko on lempinimi koiralle 😂
Se vois olla se kaupan edessä oleva häkki, johon piskit lukitaan.
Vierailija kirjoitti:
Se vois olla se kaupan edessä oleva häkki, johon piskit lukitaan.
Tarkoitatko koiräkkiä?
Niin ja eläintenhoitaja karjakko.
"meikämutteri"
Ei s**tana! Akka menis samantien vaihtoon / ulkoruokintaan.
M55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oiva esimerkki siitä, kuinka suomenkieli on rakennettu yhdyssanahirviöille ja pitkille ilmaisuille, joita sitten oiotaan vääntämällä näitä lyhenteitä, jotka jäävät luonnollisesti käyttöön.
Koirakko ja ratsukko ovat kyllä sanoina jo vanhaa perua eivätkä mitään uusia sanoja. Taidat olla aika tietämätön?
Minusta on jännä ilmiö, että Suomenkielen [sic] rappiosta valittavat kaikkein äänekkäimmin ne, joilla ei tunnu olevan kielestä yleensä ja suomen kielestä erityisesti juuri mitään käsitystä. Minun oli jo monta vuotta sitten pakko poistua kaikista Facebookin kieliaiheisista ryhmistä, kun niissä kauhisteltiin milloin mitäkin sellaista muotoa tai ilmaisua, joka on ollut suomessa käytössä satoja vuosia.
Ai että, kun olivat ihanat kommentit. Ihanaa suomenkieltä. <3 Anteeksi, kun nyt itse hieman venytän/oijon mutkia...
Juuh... Meidän äidinkielemme on selkeää ja ihanaa. Se elää ja sopeutuu, ajan vaatimusten mukaan. Mutta jotkut "uusiosanat".... ei h*lvetti! Ne vain kuulostavat ihan hirveiltä. Lopettakaa se.
Ja juu... Suomenkielen yhdyssanat; ne on joskus ihan sairaita. Itse joskus tahallani kirjoitan emaileissa tms. tahallani väärin, kun joskus ketuttaa ne yhdyssanat. Mulla on paljon englanninkielisiä tuttuja netissä. Kyllä heillä "purkka pysähtyy", jos ne edes tämän postauksen näkee...
Pistäkääs paremmaksi??: Laskuvarjohyppääjänköhäänsäkään? (<= jenkit tukehtuu purkkaan).
Mikä vika on masuasukissa, että ei olisikaan oma ja täysin hallittavissa? Vaikka niinhän se on että sikiön oikeuksia ei tarvitse kunnioittaa jos niitä olemassakaan. Siitä kai se kiikastaa että asukista tulee mielleyhtymä johonkin jolla olla voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään huonompi sana kuin valjakko.
Ehdoton inhokkini on masuasukki.
Tai maljakko.
On inhottavaa puhua vuosikkaista kun kyseessä on ihmislapsi eikä vasikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosikas on hyvä sana, samoin kuin vaikkapa koulukas.Kuten koulupudokas.
Myös koirakko on aivan hyvä sana.
Lepakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voi olla, etenkin Jyväskylän seudulla. Mikä ongelma sinulla on murteiden suhteen?
Oikeastaan ei mikään. Olen käyttänyt noita lapsena itsekin ja saattaisin käyttää edelleen, jos olisin jäänyt pysyvästi Jyväskylän kupeeseen.
Mä en enää ihmettele Nykäsen typeryyksiä, kun tietää mistä se tuli.
Koi-rakko; Mansessa = jaa koirat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee vaan koiruli mieleen <4
Entä jos siitä hellantelttu-söpöliini-puudelista käytetään sanaa koiruus?
Tämä on kyllä paha. Mun naapuri käyttää, ja on itse koiruudelleen "äippä". Pakko laittaa ikkuna kiinni, kun se menee ohi ja lässyttää sille piskilleen. Koira vieläpä sellainen "tappajarotuiseksikin" kutsuttu.
Eräässä romaanissa tyhmä omistaja oli huonosti koulutetulle koiralleen "matte."
Kaipa jo tullut esille ketjussa: koirakon mallina mitä ilmeisimmin ollut kaksikko, kolmikko, jne?
Suomen kieli on alkanut rappeutua kun kaikesta aletaan käyttää käännöksiä, väännöksiä ja lyhenteitä.
Kaikkea mainostetaan englannin kielisillä iskulauseilla, on citypark, marketcitya ja kaikkea.
On ostarit, mäkkärit, pikkarit, mokkarit, ja onhan kupparitkin. Sitten on Kela, Sote, Sotu,Tyks, Hyks,
Sairaanhoito on terveydenhoitoaja mielensairaus on mielenterves.
Koirakko, erakko ja pusikko ja vesikko, että sitä rataa.
.
Mitä sä sekoilet? Ei ole tietämättömyyttä jos jokin sana ärsyttää. Koulukas on yhtä typerä sana kuin vuosikas. Epäsanoja.