Kaipaan kolmekymppisiltä sinkuilta vertaistukea
Deittimaailmasta on tullut karu, kun on 30+. Tuntuu, että paras jako noin omanikäisistä vakavasti otettavista kumppaneista on jo tehty ja kolmekymppisistä on pitkälle jäänyt jäljelle ikuista nuoruutta eläviä, sitoutumiskammoisia, teinityttöjen perään haikailevia miehiä tai jo eronneita pienten lasten isiä.
Välillä parisuhteissa olevat kaverit tsemppaavat puhuen omista sinkkuvuosistaan, mutta todellisuudessa heidän sinkkuvuotensa ovat olleet vähän päälle parikymppisenä eivätkä paineet ole samanlaisia kuin kolmekymppisellä. Minulle on alkanut esimerkiksi tulla salaa surullinen ole, kun kuulen ystävien raskausuutisia, sillä haluaisin itsekin jo lapsia, mutta parisuhteen muodostaminen on hankalaa.
Millaisia kokemuksia deittailusta muilla kolmekymppisillä on? Kiinnostaisi kuulla myös miesten näkökulmasta.
Kommentit (916)
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos diggaa seksistä todella paljon eikä tavoittele elinikäistä liittolaisuutta kumppaninsa kanssa, hottiuden ottaminen tärkeimmäksi kriteeriksi kumppanissa on varmaan ihan järkevä toimenpide. Kukin taaplaa tyylillään, ja makaa niin kuin petaa.
Oli oma oletuksesi, että tarkoitan kuumalla pelkkää seksuaalista vetovoimaa, tai että se viittaisi pelkästään johonkin ulkoiseen. Olemme pikemminkin demi- ja sapioseksuaaleja.
Ehkäpä se sulle tarkoitettu tyyppi on tällä hetkellä parisuhteessa, ja tapaat hänet sitten, kun suhde on päättynyt 👍
Todella monen asianhan pitää loksahtaa paikalleen, että sen "oikean" löytää.
Oman kumppanin löysin 30-vuotiaana Tinderistä. Olin päättänyt, että en tee kompromisseja sen suhteen mitä todella haluan. Ystävät levittivät jo vanhanpiian viittaa olkapäille, koska pitivät minua liian nirsona. Mutta miksi tuhlata aikaa? En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka ottavat toisista ihmisistä projekteja.
Mutta se on totta, että perheen perustamisen osalta paineita tulee lisää, kun "viimeinen käyttöpäivä" on lähempänä kuin kauempana 😔. Mutta sinne kovasti tsemppiä. 🙏
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei kuitenkaan tarvitse tyytyä vanhempaankaan vaan voi olla yksin jos ei löydä mieleistä miestä. Se on erona noihin vanhoihin aikoihin jolloin naisen oli vähän pakko ottaa mies ja joidenkin kohtaloksi tuli vanhempi mies kun ei muuta saanut.
Taidat olla aika lailla minua iäkkäämpi. Itse en oikein muista kuin 70-luvulle asti, silloin naiset sai jo äänestää, käydä töissä ja erota ja mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen viittäkymmentä lähestyvä mies, kaveripiirini saman ikäistä porukkaa, ja jokaisen nainen on kolmekymppinen. Ei me sitä kai sen kummemmin olla mietitty, otetaan vaan kuumin nainen mitä saadaan.
Mitä ne nuoret naiset näkee meissä? Ehkä just yllä mainittua vakautta, mutta toinen juttu on se, ettei nuoria miehiä kiinnosta koko peli, niin ei ole kilpailua.
Anteeksi, mutta on todella vaikea kuvitella, mitä vakautta minkään ikäinen nainen saa viittäkymppiä lähestyvästä miehestä, jolla on kaveripiiri, jonka naisten ikiä vertaillaan ja kertoillaan.
Muutoinkin ne vakaat viittäkymppiä lähestyvät miehet eivät poukkoile lastensa ikäisten naisten kanssa. Heitä ei tosiaankaan kiinnosta koko peli, vaan etsivät parisuhteista tyystin eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viittäkymmentä lähestyvä mies, kaveripiirini saman ikäistä porukkaa, ja jokaisen nainen on kolmekymppinen. Ei me sitä kai sen kummemmin olla mietitty, otetaan vaan kuumin nainen mitä saadaan.
Mitä ne nuoret naiset näkee meissä? Ehkä just yllä mainittua vakautta, mutta toinen juttu on se, ettei nuoria miehiä kiinnosta koko peli, niin ei ole kilpailua.
Jännä kun omassa viisikymppisessä kaveripiirissä tasan yhdellä 51-vuotiaalla miehellä on kolmekymppinen naisystävä ja tämäkin on 39 ellei sitten jo 40. Pääkaupunkiseudulla asun ja kaveripiiri koulutettua kulttuurialan väkeä, aika iso otanta. Missä päin ja millaisissa porukoissa isot ikäerot on noin yleisiä?
Isommat ikäerot ovat yleisempiä esim. narkomaanien ja tiiviiden harrastusporukoiden keskuudessa. Koulutetut pariutuvat usein suurinpiirtein samanikäisten kanssa koska kumppanilta toivotaan jokseenkin samaa elämäntilannetta ja esim. juuri kulttuurialalla arvostetaan paljon tekemisiä, saavutuksia, ajatuksia ym. eikä nuoruus ole sellainen valtti millä saisi isoja puutteita anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei kuitenkaan tarvitse tyytyä vanhempaankaan vaan voi olla yksin jos ei löydä mieleistä miestä. Se on erona noihin vanhoihin aikoihin jolloin naisen oli vähän pakko ottaa mies ja joidenkin kohtaloksi tuli vanhempi mies kun ei muuta saanut.
Taidat olla aika lailla minua iäkkäämpi. Itse en oikein muista kuin 70-luvulle asti, silloin naiset sai jo äänestää, käydä töissä ja erota ja mitä vaan.
Kyllä saivat, teoriassa, mutta käytännössä asiat olivatkin vaikeampia. Esimerkiksi tosiaan se äitiysloma oli vain 4 kk, jonka vuoksi moni nainen jäi kotiäidiksi ja sitä myötä huonoon liittoon. Yhteisön painostus perustaa perhe ja tehdä lapset oli aivan toista luokkaa kuin se on nyt tai 1990-luvulla.
Epäilen, että muistat 70-luvulta potan ja leikkikentän, et niinkään sitä, minkälaista pariutuminen oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis minähän viittasin tuohon linkattuun lehtijuttuun jonka mukaan 250 000 vuotta ikäero on ollut 5-10 vuotta. Tuossa ajassa on ollut paljon kausia, jolloin naiset eivät ole voineet vapaasti valita miehiään vaan vanhempi mies on ollut epätoivottu mutta pakollinen kohtalo monelle. Niin oli myös esim. 40-luvulla syntyneelle mummolleni jonka ensimmäinen mies kuoli ja koska monen lapsen yksinhuoltajuus ei tuolloin ollut mahdollista, mummon oli pakko ottaa lähes 20 vuotta vanhempi mies elättäjäksi vaikka kuinka ällötti. Mutta pakko se oli.
70-luvullakin on sitten ollut jo helpompaa olla vaikka yksinhuoltaja ja kas kummaa, isot ikäerot ovatkin siitä lähtien harvinaistuneet. Nykyään yli 15 v ikäeroja on vain muutama prosentti kaikista suhteista ja niistäkin iso osa on seksuaalivähemmistöjen suhteita koska heillä on niin vähän tarjontaa kumppaneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko puolison seksikkyys ensimmäinen seikka parinvalinassa teillä tosiaan? Miten sitten kun nainen vanhenee ja estrogeenitasot putoaa? Ja omat testotasot, eikä seksi enää niin paljon kiinnosta, että elämänsisällöksi asti.
Et osannut lukea rivien välissä olevaa tietoa. Se, että he ottavat kuumimman minkä saavat, ei tarkoita, että kyseinen nainen olisi objektiivisesti ajateltuna erityisen kuuma. Kyseinen kirjoittajahan vihjasi siihen suuntaan, että ei noille naisille vanhempi mies ykkösvalinta olisi, mutta nuorempia eivät saa. Tämä tarkoittaa suomennettuna sitä, että vanhemmat miehet voivat saada siitä nuoremmasta ikäluokasta niitä, joilla ei käy flaksi omanikäisten keskuudessa. Silloin heillä on jotain kiinnostusta vähentäviä ominaisuuksia, ja usein se tarkoittaa myönnytyksiä ulkonäön, persoonan ja/tai mielenterveyden osalta. Toisin sanoen samanikäisille kelpaamattomat saattavat olla saatavilla niille vanhemmille miehille. Se, että niistä valitsee "kuumimman" voi tarkoittaa sitä, että ottaa sellaisen tavistyypin, jolla on vaikka epävakaa persoonallisuushäiriö, tai sitten valitsee ylipainoisen ja tätimäisen naisen sillä perusteella, että ei hän kaikkein tätimäisin vaihtoehto sentään ollut.
Sellaista tilannetta ei ole, että setämiehet valkkaisivat 20 vuotta nuoremmasta ikäluokasta parhaat päältä ja nuorille miehille jäisi ne tätimäiset. Niin ei homma mene.
Olen huomannut tämän saman myös pikkujulkkisten piireissä. Näissä liikkuu aina jonkin verran vanhempia miehiä, jotka ovat polleina siitä että on nuoremmat naisystävät. Lähes poikkeuksetta kuitenkin sitten kun näkee nuo naiset niin ymmärtää miksi he seurustelevat vanhempien miesten kanssa. On huomattavasti ylipainoa, lapsia, mt-ongelmia tai muuta miksi he eivät ole mitään kovin suosittua hottia ikäistensä miesten keskuudessa. Ottavat sitten vanhemman miehen ja varmaan miehen ikää sitten kompensoi miehen asema tai varallisuus, samoin kuin miehelle naisen ulkonäkö- tai henkisiä puutteita kompensoi nuoruus.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että muistat 70-luvulta potan ja leikkikentän, et niinkään sitä, minkälaista pariutuminen oli.
Toi on kyllä totta. Ilmeisen kauheaa se on ollut, kun vieläkin kismittää. Mutta kaikkea hyvää, ja toivottavasti löydät nuoremman miehesi.
Vierailija kirjoitti:
Muutoinkin ne vakaat viittäkymppiä lähestyvät miehet eivät poukkoile lastensa ikäisten naisten kanssa. Heitä ei tosiaankaan kiinnosta koko peli, vaan etsivät parisuhteista tyystin eri asioita.
Ei sitä turhaan sanota viidenkympin villitykseksi. Hauska nähdä kun joku on asiantuntija siinä, miten muiden pitää elää.
Aloittajan ongelma on se, että hän kokee "painetta" omasta sinkkuudestaan. Itse olen sinkku kolmekymppinen enkä koe mitään painetta. Jos tapaan jonkun niin hienoa, jos en niin entä sitten. Relaa
Vierailija kirjoitti:
Yli nelikymppisiä miehiä kyllä kiinnostaa. Kovastikin. Halutaan sitoutua, perhe ja lapsia.
T. Semmonen mies
Kymmenen vuotta vanhempi mies voi todellakin olla hyvä valinta. AP:han sanoi, että "Minulle on alkanut esimerkiksi tulla salaa surullinen ole, kun kuulen ystävien raskausuutisia, sillä haluaisin itsekin jo lapsia, mutta parisuhteen muodostaminen on hankalaa." Ei siis ymmärtääkseni hakenut seksiseuraa tai mitään toyboytakaan, joita lienee tarjolla yllinkyllin vaan niitä, jotka haluavat sitoutua ja hankkia lapsia on todella harvassa. Kaksikymppisistä ei siihen ole, kolmekymppisistä suurin osa varteenotettavista on jo kuorittu päältä joten mitä jää jäljelle? Haloo nyt mammat!
Mun vinkki on, että jätä se sika jo ennen kuin olet tavannutkaan. Vältyt monelta itkulta ja pettymykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli nelikymppisiä miehiä kyllä kiinnostaa. Kovastikin. Halutaan sitoutua, perhe ja lapsia.
T. Semmonen mies
Kymmenen vuotta vanhempi mies voi todellakin olla hyvä valinta. AP:han sanoi, että "Minulle on alkanut esimerkiksi tulla salaa surullinen ole, kun kuulen ystävien raskausuutisia, sillä haluaisin itsekin jo lapsia, mutta parisuhteen muodostaminen on hankalaa." Ei siis ymmärtääkseni hakenut seksiseuraa tai mitään toyboytakaan, joita lienee tarjolla yllinkyllin vaan niitä, jotka haluavat sitoutua ja hankkia lapsia on todella harvassa. Kaksikymppisistä ei siihen ole, kolmekymppisistä suurin osa varteenotettavista on jo kuorittu päältä joten mitä jää jäljelle? Haloo nyt mammat!
No kun vanha mies nyt ei vaan ole haluttava. Onko omasta mielestäsi keskimäärin 10 vuotta itseäsi vanhemmat naiset haluttavia? Tuskinpa. Näin se vaan menee useimmilla naisillakin.
Itse tiedän naisia, jotka biologisen kellon soidessa on tyytyneet vanhempaan mieheen, mutta nuo suhteet on kyllä jääneet tosi hetkellisiksi. Mies ei joko jaksa tai halua hoitaa lasta (monet vanhemmat miehet ovat tosi avuttomia ja sovinistisia sukupuoliroolien kanssa) ja kun ei ole oikein mitään yhteistäkään eikä seksuaalista kipinää niin mieluummin sitä on sitten yh kuin tuollaisessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Semmonen mies
No, kysäsepä vaikka Jenni Haukiolta. Halusi ja sai lapsen. Ja siinä sivussa puoli valtakuntaa. Moni vaihtais, minäkin.
No kun vanha mies nyt ei vaan ole haluttava. Onko omasta mielestäsi keskimäärin 10 vuotta itseäsi vanhemmat naiset haluttavia? Tuskinpa. Näin se vaan menee useimmilla naisillakin.
Itse tiedän naisia, jotka biologisen kellon soidessa on tyytyneet vanhempaan mieheen, mutta nuo suhteet on kyllä jääneet tosi hetkellisiksi. Mies ei joko jaksa tai halua hoitaa lasta (monet vanhemmat miehet ovat tosi avuttomia ja sovinistisia sukupuoliroolien kanssa) ja kun ei ole oikein mitään yhteistäkään eikä seksuaalista kipinää niin mieluummin sitä on sitten yh kuin tuollaisessa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan ongelma on se, että hän kokee "painetta" omasta sinkkuudestaan. Itse olen sinkku kolmekymppinen enkä koe mitään painetta. Jos tapaan jonkun niin hienoa, jos en niin entä sitten. Relaa
Vallan viisaita sanoja, mutta aloittajalla on vauvakuume. Se on haastava tilanne, koska tälleen miehenä vauvakuume ahdistaa. Ei siis lapset itsessään, vaan se kiire. Haluaisin antaa suhteen kehittyä useita vuosia, olla tosi varma, ennenkuin voin sitoutua moiseen. Muutkin ehkä ajattelee näin, mutta tuskin kaikki. Onnea aloittajalle.
Vierailija kirjoitti:
No, kysäsepä vaikka Jenni Haukiolta. Halusi ja sai lapsen. Ja siinä sivussa puoli valtakuntaa. Moni vaihtais, minäkin.
Ihanko oikeasti? Ootko nainen? Itse en ikinä vaihtaisi, en ikinä. Olen monesti miettinyt että miten on Jenni voinut koskea tuohon kalmoon, jota kyllä pressana arvostan, mutta en vaan ymmärrä miten 30 vuotta nuorempi nainen pystyy tuohon.
Ja mitä Jenni oikeastaan on sitten saanut? Ei hänellä ainakaan mitään uraa ole. Hyvä toimeentulo toki, mutta enpä näkisi elämäänsä missään muussa asiassa kadehtimisen arvoisena. Olen oikeasti tosi hämmästynyt jos joku saman ikäinen vaihtaisi paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Semmonen mies
Nelikymppinen vanha? 🤣🤣🤣 Ootko jouku teini, vai?
No, tuossa viimeisessä vertailussa maailman seksikkäimmän miehen tittelin sai Chris Evans, 41v. Siis ihan pappa sun kriteereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti? Ootko nainen? Itse en ikinä vaihtaisi, en ikinä. Olen monesti miettinyt että miten on Jenni voinut koskea tuohon kalmoon, jota kyllä pressana arvostan, mutta en vaan ymmärrä miten 30 vuotta nuorempi nainen pystyy tuohon.
Ja mitä Jenni oikeastaan on sitten saanut? Ei hänellä ainakaan mitään uraa ole. Hyvä toimeentulo toki, mutta enpä näkisi elämäänsä missään muussa asiassa kadehtimisen arvoisena. Olen oikeasti tosi hämmästynyt jos joku saman ikäinen vaihtaisi paikkaa.
Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Niinhän sitä sanotaan. Makuja on monia ja eihän se sinulta mitenkään ole pois. Sauli ei varmaan olis ollut susta kiinnostunutkaan. Ihmisessä on näet muutakin kuin ikä joka vaikuttaa pariutumishalukkuuteen.