Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisarukseni ovat saaneet enemmän taloudellista tukea vanhemmiltamme

Vierailija
01.04.2023 |

Tilanne on se, että minulla on kaksi itseäni huomattavasti vanhempaa sisarusta, ikäeroa +10 vuotta. Kun sisarusteni lapset olivat pienempiä, hoitivat vanhempamme heitä usein, äiti haki tarhasta, olivat viikonloppuisin yökylässä jne. Lisäksi vanhempani ovat tukeneet sisarusteni lapsia muun muassa kalliiden harrastusvälineiden hankinnoissa, autokoulussa, kielimatkoissa sekä noin 20 vuoden ajan antaneet rahalahjoja jouluisin ja synttäreinä. Yhteensä puhutaan jo todella isoista summista, mitä vuosien varrella on kertynyt.

Nyt minulla on pienet tarhaikäiset lapset, mutta vanhempani ovat jo niin iäkkäitä, etteivät jaksa auttaa lasten hoidossa juurikaan. Jos mennään kylään, niin äiti kyllä leikkii lasten kanssa, mutta eivät ole koskaan hoidossa. Myös eläkkeelle siirtymisen ja tulojen putoamisen johdosta minun perhettäni ei juuri ole taloudellisesti tuettu (kenelläkään meistä sisaruksista ei ole ollut suurta tarvetta taloudelliseen avustukseen, olemme kaikki työssäkäyviä, se sanottakoon).

Sen sijaan huomaan kuinka vanhempani tukeutuvat yhä enemmän minuun kun alkavat itse tarvita apua muun muassa tietokoneasioissa. Sisarusteni lapset ovat jo aikuisia ja heillä omat jutut, sisaruksista toinen muuttanut ulkomaille ja toinen kiireinen yrittäjä. Jotenkin tuntuu, että minulle on jäänyt nyt se lyhyin tikku käteen ja se v*tuttaa.

Miten ottaa mielestäni epäreilu tilanne puheeksi vanhempien kanssa?

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta vertailu. Vanhempasi ovat varmasti parhaansa tehneet. Olen sivusta katsonut tuollaista vertailua ja se on johtanut lapsen puolelta välien katkaisuun. Vaikka on saanut eniten lastenhoitoapua sisaruksista. Mutta saamaansa apua ja tukea ei muista. Muistelee vain epäreiluuksia. Tekee pahaa katsoa vanhojen vanhempien tuskaa asiasta. Lopeta vertailu ja nauti hetkistä vanhempiesi kanssa, vielä kun he ovat elossa Mennyttä et voi muuttaa keskity tulevaan..

Vierailija
42/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tilanne epäreilu. Osa lapsista kerännyt pelkät rusinat pullasta ja nyt kun tulisi takaisinmaksun aika niin eivät ole enää auttamassa. Perinto aikanaan menee kyllä kerkeästi heille ainakin yhtä paljon kuin ap;lle. Myönnän että minä menisin täysin oma perhe edellä ja auttaisin hyvin harvoin ja myös kertoisin miten koen asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, että on meitä jotka eivät ole koskaan saaneet mitään apua. Ei rahallista eikä hoitoapua. Ihan ite on pitänyt sina hoitaa kaikki.

Vierailija
44/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveripiirissäni on tapaus, jossa isolla ikäerolla syntyneiden lasten vanhemmat olivat avanneet sijoitustilin kuopuksen mahdollisille tuleville lapsille samaan aikaan, kun esikoinen sai ensimmäisen lapsensa. Laittoivat tilille aina saman summan rahaa, mitä esikoisen lapset saivat lahjana. Kuopus eli siis kaverini sai tilin käyttöönsä, kun hänen lapsensa syntyi. Oli muuten aika iso potti rahaa. Sitä ei vuosien varrella helposti huomaa kuinka paljon se tekee kun antaa rahalahjan aina merkkipäivänä ja tukee vähän siellä sun täällä. Kaverilla onkin tosi hyvät välit koko perheeseensä, en ihmettele.

Miten avataan tili lapselle, joka ei ole edes syntynyt vielä? Kirjoitit, että sijoitustili avattiin kuopuksen mahdollisille tuleville lapsille? 

No en tiedä kaikkia byrokraattisia yksityiskohtia ko. tilin avaamisesta, ehkä se avattiin aikoinaan kaverini nimiin. Jokatapauksessa vanhempien idea oli antaa saman verran avustusta kaikille lapsenlapsilleen. Jos kaverini ei olisi saanut lapsia, olisi hän saanut itse ne rahat.

Vierailija
45/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se vaan menee. Miten he nyt eläkkeellä auttavat sinua yhtä paljon kuin sisaruksiasi? Kai sinä nyt ymmärrät vanhempiesi uuden elämäntilanteen. 

Vierailija
46/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele, että on meitä jotka eivät ole koskaan saaneet mitään apua. Ei rahallista eikä hoitoapua. Ihan ite on pitänyt sina hoitaa kaikki.

Niin, ihan kuin ap siis. Jonka sisarukset siis ovat saaneet apua. Ajattelepa sitä.

Vierailija
47/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi että kasikymppinen hoitaisi pieniä lapsia.

Vierailija
48/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveripiirissäni on tapaus, jossa isolla ikäerolla syntyneiden lasten vanhemmat olivat avanneet sijoitustilin kuopuksen mahdollisille tuleville lapsille samaan aikaan, kun esikoinen sai ensimmäisen lapsensa. Laittoivat tilille aina saman summan rahaa, mitä esikoisen lapset saivat lahjana. Kuopus eli siis kaverini sai tilin käyttöönsä, kun hänen lapsensa syntyi. Oli muuten aika iso potti rahaa. Sitä ei vuosien varrella helposti huomaa kuinka paljon se tekee kun antaa rahalahjan aina merkkipäivänä ja tukee vähän siellä sun täällä. Kaverilla onkin tosi hyvät välit koko perheeseensä, en ihmettele.

Miten avataan tili lapselle, joka ei ole edes syntynyt vielä? Kirjoitit, että sijoitustili avattiin kuopuksen mahdollisille tuleville lapsille? 

No en tiedä kaikkia byrokraattisia yksityiskohtia ko. tilin avaamisesta, ehkä se avattiin aikoinaan kaverini nimiin. Jokatapauksessa vanhempien idea oli antaa saman verran avustusta kaikille lapsenlapsilleen. Jos kaverini ei olisi saanut lapsia, olisi hän saanut itse ne rahat.

Hän periaatteessa antoi saman rahan kaikille lapsilleen, mutta osa meni jo lapsenlapsille. 

Minä annan saman rahan kaikille lapsille vaikka yhdellä on jo lapsenlapsi. 

Vierailija
49/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ihan kuin ap siis. Jonka sisarukset siis ovat saaneet apua. Ajattelepa sitä.

Niin ovat saaneet apua ennen vanhempien eläkekkeelle jäämistä. Eikö tuon nyt jo tajua, etteivät he voi enää samalla tavalla auttaa. 

Vierailija
50/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että mikä tässä on nyt ongelma. Paska homma, että synnyit 10 vuotta myöhemmin ennen sisaruksiasi ja sen takia et saa enää apua samalla tavalla. Lisäksi sinulta kysytään apua, kun olet nuorempi sisaruksiasi eli paska homma edelleen, mutta noilla mennään. 

51/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ymmärrettävää, ettei ikääntyneet isovanhemmat jaksa kauheasti hoitaa pieniä lapsenlapsia.

Vierailija
52/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun iltatähden on nyt aika aikuistua ja ymmärtää elämän tositilanteet. Sun vanhemmat ovat jo vanhoja ja sen mukaan mennään. 

Vierailija
53/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

On ihan ymmärrettävää, ettei ikääntyneet isovanhemmat jaksa kauheasti hoitaa pieniä lapsenlapsia.

Tietenkin. Mutta olisi kai reilua, että he kääntyisivät avunpyyntöineen vanhempien lastensa tai lastenlastensa, joita ovat auttaneet, puoleen. Eivätkä ap:n, jolla on itsellään vielä pienet lapset hoidettavana.

Vierailija
54/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myös asennekysymys ja kehtaamisesta kiinni. Itse ja etenkin mieheni tienaa kyllä paremmin kuin sisarusteni perheet mutta en köyhempänäkään kehtaisi ottaa eläkeläisiltä niin paljon tukea kuin etenkin nuorempi siskoni ottaa. Hän ottaa säännöllisesti suoraa rahallista tukea ja maksattaa turvaistuimet yms. ja jopa ravintolassa ruoat vanhemmillani sekä myös hoidattaa lapsensa viikonloput ja sairaspäivät vanhemmillani ja saa myös valmiiksi tehtyjä ruokia/kauppakasseja kotiinsa äidiltäni. Odotan sitten että hänen panoksensa on suurempi kun vanhempani tarvitsevat iäkkäämpinä apua. Tuskin. Korona-aikanakin hävisi perheineen kuin pierusaharaan kun vanhukset olivat jumissa/yksin/tarvitsivat kauppa-apua kun heillepäin ei lastenhoitoapua voinut silloin antaa.

Vierailija
55/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Tietenkin. Mutta olisi kai reilua, että he kääntyisivät avunpyyntöineen vanhempien lastensa tai lastenlastensa, joita ovat auttaneet, puoleen. Eivätkä ap:n, jolla on itsellään vielä pienet lapset hoidettavana.

No toinen asuu jo ulkomailla. Ap voi sanoa suoraan, että pyytäkää apua myös Suomessa asuvalta sisarelta. 

Vierailija
56/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on noin iso ikäero, niin eikö se ole ihan luonnollista, että he ovat saaneet tähän mennessä tukea ja heillä on nyt vähemmän annettavaa, kun ovat jo eläkkeellä? 

Vierailija
57/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelläni on vastaava tilanne mutta toisin päin, isommat sisarukset olemme jääneet vähemmälle ja iltatähtiprinsessa on aina saanut kaiken. Minulle vanhimpana etenkin kuului teininäkin jäätävä määrä kotitöitä ja maatilan töitä, sisaren vahtimisen lisäksi. Sisareni sen sen sijaan liihotteli teininäkin perhosena luetellen vanhemmilleni mitä haluaa ja minne haluaa tekemättä mitään. Kun muutin omilleni, tuli edelleen työkutsuja ja kiltisti jatkoin maatilankin töitä ilman palkkaa. Lapsiani vanhemmat eivät koskaan töiden ohella jaksaneet ottaa, hyvä kun näkivät synttäreillä, äitien- ja isänpäivänä ja jouluna. Koskaan ei ollut sopiva aika lasten tulla, ehkä kerran vuodessa pyysivät yökylään ja toisen kerran vievät uimaan. Sisareni lapsia äiti muutti heidän kotiinsa hoitamaan useammaksi vuodeksi, maksaen samalla asuinkulut "vuokrana" vaikka asunto oli vanhempieni maksama. Ei varmaan tarvitse sanoa ettei minulle ja veljelleni ole asuntoja osteltu. Meille veljeni kanssa tulee puhelu vain kun olisi töitä tehtävänä. Koen kyllä todella vääränä miten kaikki apu ja taloudellinen hyvä on alusta asti annettu vain yhdelle lapsista, sisarestani tietysti kaikki on luonnollista ja käyttää mielellään meille tuota turha olla katkera korttia. Lopputulos on ettemme veljeni kanssan juurikaan ole tekemisissä sisaremme kanssa ja vanhempien kanssakin tapaamiset rajoittuvat muutamaan kertaan vuodessa. Toivottavasti iltatähtönen sitten hoitaa heidät vanhempana, nyt aletaan tulla ajoille jolloin he tarvitevat enemmän tukea.

Vierailija
58/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että on luonnollisesti, että ihmiset vanhenevat ja vanhempani eivät pysty nykyään auttamaan yhtä paljon kuin nuorempana, on ihan eri asia kuin se, onko tämä asetelma reilu. En ennen ajatellut koko asiaa juurikaan (paitsi lapsena ärsytti kun perheen teinien halujen mukaan mentiin usein), mutta omien lasten saannin jälkeen olen alkanut nähdä asiat eri tavalla. Rakastan molempia lapsiani ja haluan kohdella heitä reilusti ja tarjota molemmille samat mahdollisuudet. En koe, että minua on autettu yhtä paljon kuin sisaruksiani. Lisäksi vanhempani eivät ikinä koskaan ole ottaneet asiaa puheeksi. Luulen, että he eivät tiedosta asiaa.

Laskin hyvin suurpiirteisesti minkä verran sisarusten lasten avustamiseen on laitettu rahaa ja se summa on yli 50.000 euroa vuosien aikana. Luultavasti paljon enemmän. Minusta tämä ei ole mikään taskuraha, vaan on suuressa mittakaavassa helpottanut sisarusteni taloushuolia pikkulapsiaikana. Puhumattakaan ilmaisesta lastenhoitoavusta. Minä ja puolisoni käymme kokopäivätöissä ja kyllä meillä aika lailla joka euro lasketaan, lapsemme tuskin pääsevät isompina harrastamaan laskettelua tai ratsastusta, toisin kuin sisarusteni lapset vanhempieni tukemina pääsivät. Me maksamme lastenvahdille, jos joskus haluamme johonkin ilman lapsia mennä.

Itse aion avata tilit molemmille lapsille ja avustaa sinne rahallisesti molempia yhtä paljon (tai tällä hetkellä tuntuu että yhtä vähän) riippumatta siitä saavatko lapsia vai eivät.

Ap

Vierailija
59/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että on luonnollisesti, että ihmiset vanhenevat ja vanhempani eivät pysty nykyään auttamaan yhtä paljon kuin nuorempana, on ihan eri asia kuin se, onko tämä asetelma reilu. En ennen ajatellut koko asiaa juurikaan (paitsi lapsena ärsytti kun perheen teinien halujen mukaan mentiin usein), mutta omien lasten saannin jälkeen olen alkanut nähdä asiat eri tavalla. Rakastan molempia lapsiani ja haluan kohdella heitä reilusti ja tarjota molemmille samat mahdollisuudet. En koe, että minua on autettu yhtä paljon kuin sisaruksiani. Lisäksi vanhempani eivät ikinä koskaan ole ottaneet asiaa puheeksi. Luulen, että he eivät tiedosta asiaa.

Laskin hyvin suurpiirteisesti minkä verran sisarusten lasten avustamiseen on laitettu rahaa ja se summa on yli 50.000 euroa vuosien aikana. Luultavasti paljon enemmän. Minusta tämä ei ole mikään taskuraha, vaan on suuressa mittakaavassa helpottanut sisarusteni taloushuolia pikkulapsiaikana. Puhumattakaan ilmaisesta lastenhoitoavusta. Minä ja puolisoni käymme kokopäivätöissä ja kyllä meillä aika lailla joka euro lasketaan, lapsemme tuskin pääsevät isompina harrastamaan laskettelua tai ratsastusta, toisin kuin sisarusteni lapset vanhempieni tukemina pääsivät. Me maksamme lastenvahdille, jos joskus haluamme johonkin ilman lapsia mennä.

Itse aion avata tilit molemmille lapsille ja avustaa sinne rahallisesti molempia yhtä paljon (tai tällä hetkellä tuntuu että yhtä vähän) riippumatta siitä saavatko lapsia vai eivät.

Ap

Herranen aika sentään, että olet jopa tehnyt tuollaisia laskelmia. Sinä olet paljon nuorempi kuin sisaruksesi, joten totta kai heitä on tuona aikana autettu, kun sinua ei vielä edes ollut olemassa. Et sinä voi olettaa, että sinua autetaan nyt samalla rahalla takautuvasti. Onko tämä nyt provo?

Vierailija
60/122 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Herranen aika sentään, että olet jopa tehnyt tuollaisia laskelmia. Sinä olet paljon nuorempi kuin sisaruksesi, joten totta kai heitä on tuona aikana autettu, kun sinua ei vielä edes ollut olemassa. Et sinä voi olettaa, että sinua autetaan nyt samalla rahalla takautuvasti. Onko tämä nyt provo?

Siis mitä? Kyllä minä olen ollut olemassa silloin kun sisarusteni lapsia on rahoitettu. Kyllä vanhemmillani on ollut tiedossa, että luultavasti minäkin tulen aikanani saamaan lapsia ja yhtälailla olemaan tuen tarpeessa (kukapa pikkulapsiperhe ei olisi). Tuolla joku kertoi kuinka kaverinsa vanhemmat olivat avanneet tälle tilin ja laittaneet sinne saman rahan minkä vanhempien sisarusten lapset saivat. Tämä kuulostaa reilulta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi