Sisarukseni ovat saaneet enemmän taloudellista tukea vanhemmiltamme
Tilanne on se, että minulla on kaksi itseäni huomattavasti vanhempaa sisarusta, ikäeroa +10 vuotta. Kun sisarusteni lapset olivat pienempiä, hoitivat vanhempamme heitä usein, äiti haki tarhasta, olivat viikonloppuisin yökylässä jne. Lisäksi vanhempani ovat tukeneet sisarusteni lapsia muun muassa kalliiden harrastusvälineiden hankinnoissa, autokoulussa, kielimatkoissa sekä noin 20 vuoden ajan antaneet rahalahjoja jouluisin ja synttäreinä. Yhteensä puhutaan jo todella isoista summista, mitä vuosien varrella on kertynyt.
Nyt minulla on pienet tarhaikäiset lapset, mutta vanhempani ovat jo niin iäkkäitä, etteivät jaksa auttaa lasten hoidossa juurikaan. Jos mennään kylään, niin äiti kyllä leikkii lasten kanssa, mutta eivät ole koskaan hoidossa. Myös eläkkeelle siirtymisen ja tulojen putoamisen johdosta minun perhettäni ei juuri ole taloudellisesti tuettu (kenelläkään meistä sisaruksista ei ole ollut suurta tarvetta taloudelliseen avustukseen, olemme kaikki työssäkäyviä, se sanottakoon).
Sen sijaan huomaan kuinka vanhempani tukeutuvat yhä enemmän minuun kun alkavat itse tarvita apua muun muassa tietokoneasioissa. Sisarusteni lapset ovat jo aikuisia ja heillä omat jutut, sisaruksista toinen muuttanut ulkomaille ja toinen kiireinen yrittäjä. Jotenkin tuntuu, että minulle on jäänyt nyt se lyhyin tikku käteen ja se v*tuttaa.
Miten ottaa mielestäni epäreilu tilanne puheeksi vanhempien kanssa?
Kommentit (122)
Pahan mieli ja ikävät tunteet on inhimillisiä, mutta kyllä miettisin tarkkaan, onko vanhemmat ne keiden niskaan nämä tunteet kaadetaan. Tulee kuva, että eivät he ole sua tahallaan kohdelleet eri tavalla, elämäntilanne on vaan ollut eri.
Ehkä näitä tunteita vois käsitellä vaikka terapeutin kanssa.
Paha mieli ja hyvä mieli? Kasva aikuiseksi. AP:n tunteet on täysin inhimilliset, aivan varmasti tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Aikuinen ihminen kuitenkin ymmärtää, että aina ei elämä ole reilua ja pitää mölyt mahassaan. Miten oikeasti kuvittelet tilanteen paranevan, että kerrot, kuinka sinulla on paha mieli, siitä, että vanhempanne ovat liian vanhoja ja raihnaita toimimaan lapsenvahteina, etkä saa rahaakaan yhtä paljon kuin sisaruksesi saivat, vaikka et oikeasti sitä edes tarvitse, mutta kun on paha mieli?
Autat nyt sen, minkä jaksat ja pystyt. Se päivä, kun ei kumpaakaan vanhemmistasi ole enää autettavana, voi tulla yllättävän nopeasti.