Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin laihdutuksella voi/kannattaa pitää herkkupäivä? Takana 2 viikkoa.

Vierailija
01.04.2023 |

Reilu kaksi viikkoa olen syönyt terveellisesti. Se tarkoittaa minulle puhdasta ruokaa itse tehtyä ruokaa, runsaasti erilaisia kasviksia, jonkin verran marjoja ja tarpeeksi protskua sekä rasvaa nälkää pitämään.
Liikuntaa olen harrastanut kolmisen viikkoa.
Ilman alkoholia kuukauden.
Kiloja lähtenyt 5-6 kg.

Tekisi mieli herkutella välillä. En tiedä uskallanko kuitenkaan. On vähän surullinen olo tässä ja tekis mieli hakea iloa ruoasta.
Olen myös väsynyt töiden ja liikunnan aikaansaaman kuormituksen vuoksi kun keho varmaan on vaatinut paljon totuttelua.
Tiedä minne venyttäisin sen herkkupäivän. Viikon, kahden vai kuukauden päähän? Ahdistavaa kun haluaa jotain viikonloppuun mutta sitten tulee syyllinen olo jos syön jotain sokeria tai roskaruokaa.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerta viikkoon ja sitten kuri päälle.

Herkkupäivä kerran viikkoon nollaa taatusti koko sen viikon duunin. Se toimii varmasti ihan ok, jos on valmiiksi normaalipainoinen ja elää 6 päivää viikosta säntillisesti ja liikuntaa/kulutusta on jopa hieman enemmän kuin saatua energiaa.

Silloin se yksi herkkupäivä ei haittaa, koska tarvetta laihtumisellekaan ei ole ja se riittää, että sitten aina muutaman päivän syö hieman kevyemmin jolloin kalorinsaanti on esim viikko/kk-tasolla balanssissa.

Silloin ei liho eikä laihdu. Se taasen ei ole laihduttajan tavoittelema tilanne.

Toki tuo on kaikista helpointa eli siksikin pitäisi jo alunperin kyetä pysymään normipainossa.

Vierailija
22/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koskaan.

Leivonnaisen voi kohteliaisuussyistä syödä kylässä tai juhlissa.

Sokerimyrkkyä ei kotiin, ihan samoin kuin alkoholisti ei voi pitää viskipulloa kaapissa.

Se on valitettavasti just noin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi herkutella? Tuo on syömishäiriö.

Vierailija
24/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nimim kokenut! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<br />

Siksi tässä nyt joutuu vain vetämään syvään henkeä, kuuntelemaan vaikka kirjaa ja todeta, että huomenna taas uusi päivä ja huokaista helpotuksesta sitten, etten syönyt niitä herkkuja.
</p>

<p>Ap[/quote kirjoitti:

Etsi mielenterveysohjeita asiaan, sulla on joku kolo jossain sielussa jota koetat karkilla täyttää. Mene ja varaa aika johonkin...Et laihduttamalla pääse asiasta yli.

On pahojakin koloja. Ins**tiä ja alkoholismia sekä väkivaltaa perheessä. Myös aikuisuuden suhteet olleet lähes yhtä huonoja ja olen kiltiksi miellyttäjäksi kasvanut.

Nykyään omia rajoja löytänyt, yksinäinen ihminen. Olen toipumaan päin ja masennuksesta selviytynyt. Sekä myös pyrin terveellisempään elämään.

Terapiaa varmaan joskus. Jonot pitkiä ja tällä hetkellä taloudellinen tilanne heikko. Töitä on onneksi kuitenkin.

Yritän parhaani tässä luoda tervettä elämää monen asian parissa.

Ap

Luulen ymmärtäväni. Minun mielestäni sait turhan tylyä palautetta. Totta kai voit pitää herkkupäivän kerran kahdessa viikossa tai vaikka yhtenä päivänä viikossa. Luulen, että aika monet harrastavat viikonloppusyömistä. Ainakin minä. Ja olen normaalipainoinen. Ja terve. Ei se sinun terveyttäsi tai dieettiä kaada, jos hemmottelet itseäsi kerran viikossa. Yllättävän paljon olet saanut painoa tiputettua noin lyhyessä ajassa. Älä ole liian ankara itsellesi.

Kiitos.

Tämä on minulle todella elämäntapamuutos ja voin paljon paremmin kun syön terveellisesti ja liikun tarpeeksi. En ole ankara mutta tietoinen.

Yritän tässä tasapainoa luoda...

Herkkupäivä nyt ehkä tarkoittaisi itselleni jotain kebab-annosta ja vähän makeaa. On sekin toki paljon mutta olisi se kiva joskus syödä niinkin.

Kuitenkin se on totta, että nyt ei varmaan ole oikea aika kuten moni on todennut. Täytyy tässä vielä antaa kehon tottua tähän kaikkeen.

Kai ajattelin, että ennen kun vietin viikonoput juomalla runsaasti alkoholia ja syömällä ihan mitä sattuu, niin paljon kuin mieli tekee, niin saan edes antaa itselleni luvan syödä välillä huonosti kun en edes juo. Silti riskit on riippuvuuskäyttäytymiseen ja tässä pitäisi nyt vain päästä tämän yli.

Päätin jo etten syö herkkuja tänään. Syön sitten ehkä ylimääräisen annoksen normaalia ruokaa, siis kasviksia ja jauhelihaa jos on pakko.

Ap

Vierailija
25/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerta viikkoon ja sitten kuri päälle.

Herkkupäivä kerran viikkoon nollaa taatusti koko sen viikon duunin. Se toimii varmasti ihan ok, jos on valmiiksi normaalipainoinen ja elää 6 päivää viikosta säntillisesti ja liikuntaa/kulutusta on jopa hieman enemmän kuin saatua energiaa.

Silloin se yksi herkkupäivä ei haittaa, koska tarvetta laihtumisellekaan ei ole ja se riittää, että sitten aina muutaman päivän syö hieman kevyemmin jolloin kalorinsaanti on esim viikko/kk-tasolla balanssissa.

Silloin ei liho eikä laihdu. Se taasen ei ole laihduttajan tavoittelema tilanne.

Toki tuo on kaikista helpointa eli siksikin pitäisi jo alunperin kyetä pysymään normipainossa.

Tuo ei ihan pidä paikkaansa. Minä laihdutin 20 kiloa siten, että pidin joka viikko yhden herkkupäivän. Jos en olisi pitänyt sitä yhtä "tankkauspäivää" niin elimistö olisi alkanut tottua vähäkaloriseen ravintoon. Sillä herkkupäivällä ikään kuin "huijataan" kehoa ja aineenvaihduntaa.

Vierailija
26/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko bmi alussa ja mikä on syysi olla ylipainoinen jos olet? Jos se on juuri tuo herkuttelu väsyneenä ja stressaantuneena, niin pysyisin siitä erossa kokonaan jonkin aikaa, vaikka pari kuukautta ainakin. Muuten et pääse siitä kierteestä eroon. Sinulla on myös aika kovaa vauhtia pudonnut paino, niin voisitko syödä vähän enemmän sitä oikeaa ruokaa, ettei tulisi niin herkkuhimoja?

Mä olen laihduttanut nyt kolmisen kuukautta. Välillä olen ostanut esim. sokerittoman proteiinipatukan lauantaiherkuksi, mutta huomasn, että makeannälkä kasvaa heti ja monta päivää tekisi taas mieli karkkia sen jälkeen, joten täytyy niitäkin välttää.

Mullakaan ei oikein toimi nuo korvikkeet vaan helpompi on olla sitten ihan kokonaan ilman ja opettaa itselleen, ettei esim näin la-iltana(kaan) voi syödä ihan vaan huvikseen.

Yritän saada itseni ymmärtämään/hyväksymään, että jos olisi aiemmin osannut olla kohtuullinen ja pitää jonkinlaisen tolkun niin sitten mulla olisi edelleen joka viikko mahdollisuus sellaiseen päivään, että voi syödä iltapalaksi telkkarin edessä vaikka jotain juustoja tai pizzaa. Tai sitten sipsejä tai jätskiä.

Sen sijaan ahne kun olin, niin tuhlasin nämä jo aikaa sitten mussuttamalla sen lauantain lisäksi myös kaikkina muina päivinä.

Vierailija
27/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt silloin kuin huvittaa. Jos pidät karkkipäivän niin kohta kellotat jo kaikki ruokailut ja silloin sulla onkin kehittynyt syömishäiriö.

Vierailija
28/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun perusteella lähes kaikilla on jonkinasteinen syömishäiriö tai vähintään ortoreksia.

Vierailija
29/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan syö herkkuja suruun tai väsymykseen, sillä tavalla vain opetat kropallesi, että aina pitää mässyttää jotain epäterveellistä kun on paha mieli.

Miksi haluat pitää erillisen herkkupäivän? Ei kuulosta kovin terveeltä ruokasuhteelta, että muutoin noudatetaan pikkutarkkaa yltiöterveellistä dieettiä ja sitten kerran kahdessa viikossa mätetään kaikki mahdollinen epäterveellinen höttö kerralla ja podetaan syyllisyyttä. Kannattaa ennemmin opetella syömään herkkuja osana sitä uutta ruokavaliota. Esim. yksi suklaapatukka tai joku jälkiruoka kerran pari viikossa ei kaada dieettiä.

Ei kenties, mutta mikä järki on ottaa laihduttaessa ruokavalioon jotain makeaa extraa mitä siihen ei ole kuulunut ennen laihduttamistakaan?

Ainakaan itsellä ei ole koskaan ollut minkäänlaista himoa johonkin kämäisiin suklaapatukoihin tai jälkkärikiisseleihin vaan se ruokavalio itsessään on ollut pielessä, kun oikean ruuan sijaan on tullut syötyä liian usein pizzaa/kebabia/hampurilainen tai paistettua kotona jotain ranskiksia ja nugetteja.

Herkkuna sitten on ollut sipsipussi tai joskus joku jäätelö.

Ja nämä on ne mitä mä kaipaan edelleen eikä näiden korvaaminen jollakin kurkku-/porkkanatikkujen dippailulla tai jollain vispipuurolla onnistu. Etenkin kun se kermaviilidippikin on taas ihan turhaa energiaa jota ennenkään ei syönyt.

Enkä mä näitä nyt enää edes viikoittain himoitse (tai himoitsen, mutta tiedän etten voi niin enää syödä enkä syö) mutta tuo himo ei kyllä lähde mihinkään vaikka olisi tässä ja nyt tarjolla joku suklaapatukka.

/sivusta

Vierailija
30/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei milloinkaan. Koukuttuu vaan uudestaan sokeriin, kun elimistö on juuri toipumassa ja oppii olemaan kaipaamatta sokeria.

Siihen oikeasti tottuu ja makeanhimo lähtee pois.

Napostelu on ok, kun napostelee esim. pähkinöitä, dippaa porkkanaa, kurkkua ja kukkakaalia dippikastikkeeseen, hyvää juustoa salaatin kanssa yms. Ei sokerimössöä, karkkia, pullaa ja leivonnaisia.

Napostelu ei ole koskaan ok. Riippumatta siitä, mitä napostelee.

Vierailija
31/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän vkon välein tankkauspäivä niin buustaa kehon.

Vierailija
32/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän kerran kahteen viikkoon. Järki kädessä toki tässäkin.

Vierailija
33/95 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä muokata niitä kaivattuja herkkuja sopimaan nykyiseen ruokavalioon. Kebab salaatilla on ihan ok päivällinen silloin tällöin. Se makea lauantaiherkku voisi olla kymmenen irtokarkkia jälkiruuaksi, eikä kiloa tyhjään mahaan.

Vierailija
34/95 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljän vkon välein tankkauspäivä niin buustaa kehon.

Kyllä! Jos dietillä ollessa painonpudotus jumittaa, tankkauspäivä saa vauhtia kroppaan. Unohtuu tosi monella ja sit heillä on koko ajan kroppa jumissa, sitä kun ei auki saa parilla suklaapalalla, se on vain turhaa napostelua.

Vierailija
35/95 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei milloinkaan. Koukuttuu vaan uudestaan sokeriin, kun elimistö on juuri toipumassa ja oppii olemaan kaipaamatta sokeria.

Siihen oikeasti tottuu ja makeanhimo lähtee pois.

Napostelu on ok, kun napostelee esim. pähkinöitä, dippaa porkkanaa, kurkkua ja kukkakaalia dippikastikkeeseen, hyvää juustoa salaatin kanssa yms. Ei sokerimössöä, karkkia, pullaa ja leivonnaisia.

Napostelu ei ole koskaan ok. Riippumatta siitä, mitä napostelee.

Tämä. En tajua näitä "dippas porkkanatikkuja"-tyyppejä.

Vierailija
36/95 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä herkkupäivä, mutta syön jokaisella aterialla pienen jälkiruuan. Se voi olla marjajugurtti, pala 86% tummaa suklaata, tai yksi pallo itsetehtyä lähes sokeritonta (2 tl vaniljasokeria/7dl) suklaajäätelöä.

Lihon yhdestäkin herkkupäivästä niin, että joudun tikistelemään viikon sen jälkeen, joten se ei toimi minulla. Makuaisti on muuttunut niin, etteivät ne tavallisesti herkuiksi mielletyt jutut edes maistu enää hyvältä, vaan ihan liian makeista. Olen myös ollut persompi suolaisille kuin makealle, tyyliin puolikas näkkileipäpaketti tai kokonainen sipsipussi kerralla! Sokeriksi sekin muuttuu kehossa, joten ei ole yhtään parempi vaihtoehto.

Vierailija
37/95 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerinhimosta pääsee noin kahdessa viikossa. Eli miettisin tarkkaan kannattaako tässä vaiheessa herkutella kun himot ovat loppusuoralla.

Vierailija
38/95 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuussa *syö mitä tekee mieli*-päivä, silloin hyvin syömisestä tulee elämäntapa eikä motivaatio lopu kesken. Näin mennyt huomaamatta kolme vuotta.

Vierailija
39/95 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran kuussa *syö mitä tekee mieli*-päivä, silloin hyvin syömisestä tulee elämäntapa eikä motivaatio lopu kesken. Näin mennyt huomaamatta kolme vuotta.

Tuolla tankkauspäivästä: http://www.funfitfash.fi/2018/02/tankkauspaiva-ja-sen-merkitys-dieetill…

Vierailija
40/95 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisesta ei ap: lle taida hoikempaa elämää seurata.  Olet laihduttanut väärin, jos haaveilet vain herkkupäivästä. Aikoinaan analysoitiin, miksi paljon laihduttanut lopetti laihtumisen, No herkkuperjantai, herkkulauantai jne, Viikonloppuna pystyy vetämään herkkuja napaansa niin paljon , että kalorivaje ei pienene vaikka kuinka olevinaan laihduttaisi ne arkipäivät.

Syö sen verran, että herkkupäivän mässäyksen sijasta voit nauttia herkun vaikka silloin tällöin tai pienen herkun joka päivä.

Laihtuminen voi olla hitaampaa, mutta pysyvämpää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme