Milloin laihdutuksella voi/kannattaa pitää herkkupäivä? Takana 2 viikkoa.
Reilu kaksi viikkoa olen syönyt terveellisesti. Se tarkoittaa minulle puhdasta ruokaa itse tehtyä ruokaa, runsaasti erilaisia kasviksia, jonkin verran marjoja ja tarpeeksi protskua sekä rasvaa nälkää pitämään.
Liikuntaa olen harrastanut kolmisen viikkoa.
Ilman alkoholia kuukauden.
Kiloja lähtenyt 5-6 kg.
Tekisi mieli herkutella välillä. En tiedä uskallanko kuitenkaan. On vähän surullinen olo tässä ja tekis mieli hakea iloa ruoasta.
Olen myös väsynyt töiden ja liikunnan aikaansaaman kuormituksen vuoksi kun keho varmaan on vaatinut paljon totuttelua.
Tiedä minne venyttäisin sen herkkupäivän. Viikon, kahden vai kuukauden päähän? Ahdistavaa kun haluaa jotain viikonloppuun mutta sitten tulee syyllinen olo jos syön jotain sokeria tai roskaruokaa.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan.
Leivonnaisen voi kohteliaisuussyistä syödä kylässä tai juhlissa.
Sokerimyrkkyä ei kotiin, ihan samoin kuin alkoholisti ei voi pitää viskipulloa kaapissa.
Öööö.
Ei kai aapee sellainen addikti ole.
Sitä paitsi, alkoholisti on ihan eri kuin sellainen tyyppi, joka jättää alkoholin uhan omasta tahdosta.
Vertauksesi on huono ja epäpätevä.
Aapee on itse valinnut tuon vaihtoehdon. Tosin hän kyllä kuulostaa aika pakkomielteiseltä.
Älä aapee vedä itseäsi liian tiukille.
Ota silleen rennosti.
Suo itsellesi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nimenomaan pyritään siihen, että ihan arkiruoka on erittäin maukasta silloinkin, kun se on terveellistä. Eli ei mitään mautonta moskaa, vaan hyödynnetään esimerkiksi kasviksia, hedelmiä ja yrttejä, missä on voimakkaita makuja ja erilaisia tekstuureita. Kun ruoka on aina hyvää, poistuu mättöpäivien tarve kokonaan.
Itselläkin on siis todella hyviä ruokia. En minä kituuta tai se syömäni ruoka ole mitään vastenmielistä, jota syön kun on pakko laihtua. Ei mitään sellaista. Syön hyvää, täyttävää ruokaa.
Olen syönyt todella paljon erilaisia kasviksia. Sieniä, kesäkurpitsaa, kaaleja, hieman juureksia, tomaattia, kurkkua jne. Olen syönyt ihania keittoja, maukkaita patoja ja pannuja. Ravintoni koostuu kasviksista, rasvasta ja proteiinista sopivalla suhteella.
On minulla taipumusta tunnesyömiseen ja alkoholin väärinkäyttöön ja näitä tosiaan tässä prosessoin sekä tietoisesti yritän tätä asiaa muuttaa. Olen todella ylpeä ja iloinen omasta suunnan muutoksesta. Pyrin armollisuuteen ja sellaiseen elämään, jota jaksan oikeasti toteuttaa pääosin arjessani nyt ja tulevaisuudessa.
Joskus noita mielitekoja näemmä tulee mutta eilinen oli taas hyvä muistutus, että pääsen sen yli kun vaan hengitän, tunnen mitä tunnen ja teen tietoisia valintoja.
Ap
Psyyken merkitys on varmaan se tärkein.
Tee kaikkea kivaa. Älä rankaise tai palkitse itseäsi ruualla. Nauti siitä mitä teet.
Se tasaantuu ajan kanssa.
Psykologille selvittelemään ne oman pään haasteet ja niihin aivoituksia saamaan. Henkinen ouoli on olennainen. Hyvin olet saanut tuota ravintola-alaa hoidettua. Että siitä tulee elämäntapa ja hyvä olo, olisi hyvä jotain muutakin tukea olla.
Mikä sinua ohjaa?
Mindfullness voisi olla hyvä . Katso netistä harjoitteita. Tee niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kuussa *syö mitä tekee mieli*-päivä, silloin hyvin syömisestä tulee elämäntapa eikä motivaatio lopu kesken. Näin mennyt huomaamatta kolme vuotta.
Mitä järkeä? Suurin osa kuukaudesta syödään sitten sellaista, mitä ei tee mieli. Oletko ihan viisas?
Itse et taida olla ihan viisas, jos mieliteot on sulla jokapäiväisiä ja syöt niiden mukaan.
Terveellinen syöminen on ihan eri asia.
Ai terveellinen on mielestäsi sitä, mitä ei tee mieli syödä? Sinä et ole se viisas :)
No ei 🙄 Sulla on ihan ihmeellinen fiksaatio sanoihin. Syö mitä haluat ei tarkoita syö mitä tekee mieli, vaan kuvaa sitä että silloin ei laskeskele eikä mieti.
Eikä tarkoita.
Miten sä sit kuvaisit asiaa, jos tuo ei sulle aukene?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerta viikkoon ja sitten kuri päälle.
Herkkupäivä kerran viikkoon nollaa taatusti koko sen viikon duunin. Se toimii varmasti ihan ok, jos on valmiiksi normaalipainoinen ja elää 6 päivää viikosta säntillisesti ja liikuntaa/kulutusta on jopa hieman enemmän kuin saatua energiaa.
Silloin se yksi herkkupäivä ei haittaa, koska tarvetta laihtumisellekaan ei ole ja se riittää, että sitten aina muutaman päivän syö hieman kevyemmin jolloin kalorinsaanti on esim viikko/kk-tasolla balanssissa.
Silloin ei liho eikä laihdu. Se taasen ei ole laihduttajan tavoittelema tilanne.
Toki tuo on kaikista helpointa eli siksikin pitäisi jo alunperin kyetä pysymään normipainossa.
Tuo ei ihan pidä paikkaansa. Minä laihdutin 20 kiloa siten, että pidin joka viikko yhden herkkupäivän. Jos en olisi pitänyt sitä yhtä "tankkauspäivää" niin elimistö olisi alkanut tottua vähäkaloriseen ravintoon. Sillä herkkupäivällä ikään kuin "huijataan" kehoa ja aineenvaihduntaa.
No mullakin on paino pudonnut 6kk:ssa n 10kg.
Syön viikolla terveellisesti 8:16 malliin ja liikun. Juoksen päivittäin 5km tai pyöräilen 20km.
Lauantaisin en tee mitään vaan makaan sohvalla leffoja katsellen ja syön kaikkea hyvää. Pizzaa, kababbia, sipsejä, karkkia, suklaata. Olo ei illalla ole kyllä kovin hyvä (mahaa turvottaa jne) mutta on ne herkut vaan niin hyviä.
Paino siis tullut alas 85kg->75kg.
Mulla toimii, mutta en kyllä välttämättä muille suosittele. Ja en itse ole tunnesyöjä, syön koska herkut on hyviä.
Kun tein korjausliikkeen elämäntavoissani kolme vuotta sitten , jätin kaiken napostelun pois. Jotain piti kuitenkin sallia, kun ois muuten "hihna jumittunut kiinni "..😂.
Niin sallin itselleni herkkuhetken lauantai iltapäivän päiväkahveille, mutta vain tuolloin. Syön tuolloin joko pullan, marjapiirakkaa, rahkapiirakkaa tai kakkupalan tms...
Ja ne juhlapäivät !
Ne ovat myös poikkeus , saa herkutella.
Siis juhlapyhät, syntymäpäivät ja muut merkkipäivät. Silloin saan herkutella, mutta silloinkin vain siinä juhlahetsessä, EI koko päivää, eikä monta päivää.
Esimerkiksi Jouluna , herkkupäivä on jouluaatto.
Noilla oon pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nimim kokenut! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<br />
Siksi tässä nyt joutuu vain vetämään syvään henkeä, kuuntelemaan vaikka kirjaa ja todeta, että huomenna taas uusi päivä ja huokaista helpotuksesta sitten, etten syönyt niitä herkkuja.
</p>
<p>Ap[/quote kirjoitti:Etsi mielenterveysohjeita asiaan, sulla on joku kolo jossain sielussa jota koetat karkilla täyttää. Mene ja varaa aika johonkin...Et laihduttamalla pääse asiasta yli.
On pahojakin koloja. Ins**tiä ja alkoholismia sekä väkivaltaa perheessä. Myös aikuisuuden suhteet olleet lähes yhtä huonoja ja olen kiltiksi miellyttäjäksi kasvanut.
Nykyään omia rajoja löytänyt, yksinäinen ihminen. Olen toipumaan päin ja masennuksesta selviytynyt. Sekä myös pyrin terveellisempään elämään.Terapiaa varmaan joskus. Jonot pitkiä ja tällä hetkellä taloudellinen tilanne heikko. Töitä on onneksi kuitenkin.
Yritän parhaani tässä luoda tervettä elämää monen asian parissa.Ap
Luulen ymmärtäväni. Minun mielestäni sait turhan tylyä palautetta. Totta kai voit pitää herkkupäivän kerran kahdessa viikossa tai vaikka yhtenä päivänä viikossa. Luulen, että aika monet harrastavat viikonloppusyömistä. Ainakin minä. Ja olen normaalipainoinen. Ja terve. Ei se sinun terveyttäsi tai dieettiä kaada, jos hemmottelet itseäsi kerran viikossa. Yllättävän paljon olet saanut painoa tiputettua noin lyhyessä ajassa. Älä ole liian ankara itsellesi.
Kiitos.
Tämä on minulle todella elämäntapamuutos ja voin paljon paremmin kun syön terveellisesti ja liikun tarpeeksi. En ole ankara mutta tietoinen.
Yritän tässä tasapainoa luoda...
Herkkupäivä nyt ehkä tarkoittaisi itselleni jotain kebab-annosta ja vähän makeaa. On sekin toki paljon mutta olisi se kiva joskus syödä niinkin.
Kuitenkin se on totta, että nyt ei varmaan ole oikea aika kuten moni on todennut. Täytyy tässä vielä antaa kehon tottua tähän kaikkeen.
Kai ajattelin, että ennen kun vietin viikonoput juomalla runsaasti alkoholia ja syömällä ihan mitä sattuu, niin paljon kuin mieli tekee, niin saan edes antaa itselleni luvan syödä välillä huonosti kun en edes juo. Silti riskit on riippuvuuskäyttäytymiseen ja tässä pitäisi nyt vain päästä tämän yli.Päätin jo etten syö herkkuja tänään. Syön sitten ehkä ylimääräisen annoksen normaalia ruokaa, siis kasviksia ja jauhelihaa jos on pakko.
Ap
Itse laihdutan kaloreita laskemalla. Minun mielenterveydelle parasta on että mitkään ruoka-aineet eivät ole kiellettyjä.
Millainen tuo kebab-annos on? En ole koskaan syönyt. Itse syön vöneriä esim. pitaleivän välissä tai muussakin ruoassa sen hyvän proteiinipitoisuuden vuoksi. 50 g vöneriä on 116 kcal ja 16 prot. Kebab 50 g on 110 kcal ja 7 prot. Ei kai tuohon kenenkään laihdutus kaadu?
Vai kaipaatko ranskalaisia? Minä laitan niitä air fryerissä, teen siis itse, ei tule paljon rasvaa. Uppopaistettuja ranskalaisia olen nyt 30 vuoteen syönyt kahdesti.
Makeat herkut, joskus leivon itse jotain vähäsokerista tai sitten ostan pienen suklaan 60 g. Yleensä niinä päivinä kun olen liikkunut useamman tunnin ja kulutus on päälle 3000 kcal.
Jos sinulla on alkoholiriippuvuus niin on hienoa että olet pysytellyt siitä erossa. Minusta siinäkin on jo mieletön saavutus. Aika kovalle kuulostaa jos samaan aikaan vielä syötkin kurinalaisesti. Pelkäisin repsahdusta jossa h3lvetin portit aukeaa. Jos mä olisin sä niin ottaisin alkosta ensin irtioton ja tasapainottaisin elimistön elämään ilman alkoa esim. pari vuotta. Samalla lisäisin ruokavalioon terveellisiä aineksia, mahdollisimman värikkäitä kasviksia ja hedelmiä ja kokeilisin uusia reseptejä mutta en hirmu kurinalaista ruokavaliota. Alkon kulutuksen jälkeen elimistössä on varmasti puutoksiakin joita ei miinuskaloreilla täytetä.
Alkoriippuvuuden korvaisin liikuntariippuvuudella. Varmasti tälläkin jo laihtuisi ilman tiukkoja kuureja.
Itselläni taitaa olla liikuntariippuvuus. Mutta vielä siitä ei ainakaan ole mitään haittaa ollut.
Yks pien suklaapötkö on mahollista 2 vkon välein jos otat ne kalorit pois muusta ruuastas. Muuten et laihu. Tai yks pitsa kuussa jos et paljo muuta syö sinä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei milloinkaan. Koukuttuu vaan uudestaan sokeriin, kun elimistö on juuri toipumassa ja oppii olemaan kaipaamatta sokeria.
Siihen oikeasti tottuu ja makeanhimo lähtee pois.
Napostelu on ok, kun napostelee esim. pähkinöitä, dippaa porkkanaa, kurkkua ja kukkakaalia dippikastikkeeseen, hyvää juustoa salaatin kanssa yms. Ei sokerimössöä, karkkia, pullaa ja leivonnaisia.
Napostelu ei ole koskaan ok. Riippumatta siitä, mitä napostelee.
Tämä. En tajua näitä "dippas porkkanatikkuja"-tyyppejä.
Minä napostelen tosi paljon kasviksia sekä pari hedelmää päivässä. Ilman dippiä kylläkin, tai joskus on hummusta tai tahinikastiketta. Aloitan aina aterian napostelemalla raakoja kasviksia ja salaattia. Lisäksi minulla on juurespaloja valmiina jääkaapissa. Joskus kun on kova nälkä niin napostelen muutaman palan naurista ja saan sillä korvattua aterian, se täyttää vatsan.
Syön heviä terveyssyistä 800 g- 1kg päivässä, en saisi millään täyteen jos jääkaapissa ei olisi valmista salaattibaaria.
Jos sokeri koukuttaa niin en pitäisi herkkupäiviä! On ihan eri asia jonkun ei sokeri-riippuvaisen tulla kertomaan kuinka kerran viikossa voi ihan hyvin syödä vähän suklaata, jos se kerran heiltäkin onnistuu, narkkari ei vain pysty.. jos on vähäkalorisella dietiillä niin voi hyvin tankata vaikka kerran tai pari kuussa enemmän kaloreita, huom ei herkkuja syömällä vaan ihan kunnon ruokaa syömällä. Hyvin ap et sortunut mielitekoihin, voit olla ylpeä itsestäsi!
Tarviiko herkkujen aina olla epäterveellisiä? Herkuttele smoothiella, mansikoilla tai vesimelonilla. Passionhedelmä olisi varmasti ihanaa vaihtelua laihdutusruokavalioosi.
Jos haluat mässyttää jotain rapeaa, rouskuta riisikakkua.
Yksikin tavanomainen herkkupäivä vesittää koko laihdutuskuurisi.
Toki, mutta vain hetkeksi.