Mikä siinä on että nykyään ihmisillä ei ole enää mitään käytöstapoja?
Pöyristyn lähes päivittäin miten epäkohteliaita, epähuomaavaisia ja ajattelemattomia suurin osa ihmisistä on. Ollaan tökeröitä, eikä osata ihan perus käytöstapoja, kuten pyytää anteeksi kun tekee jotain väärin, eikä toisaalta osata olla kiitollisiakaan mistään, vaan pidetään itsestäänselvyytenä kaikkea itseen kohdistuvaa huomioimista ja ylimääräisiä palveluksia.
Välillä tuntuu siltä, että ihan turhaa sitä itse yrittää ylläpitää kohteliaita tapoja, kun suurin osa ei noudata sellaisia alkuunkaan! Muut tehneet samanlaisia huomioita?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Lapsille ei opeteta käytöstapoja. Onko joku sukupolvijuttu? Missä vaiheessa käytöstapoja ei enää opetettu? Itse olen 80-luvulla syntynyt ja meitä kyllä opetettiin kotona vielä käyttäytymään.
Minä taas 90-luvun lapsi ja minulle kyllä opetettiin käytöstavat. Myös -00 syntynyt pikkusiskoni omaa käytöstavat. Olen huomannut että nykynuoriso ei enää osaa; kiroillaan, etuillaan, kiusataan vanhempia ihmisiä eikä edes virkavaltaa enää kunnioiteta jne.
Myös nuoret vanhemmat todella tökeröitä vaatimuksineen, mutta itse eivät ole valmiita joustamaan missään. Itse ei jakseta mitään, mutta kokoajan vaaditaan apuja muilta.
Eivät pelkästään käytöstavat ole ole huonontuneet vaan suomalaisille tyypillinen sääntöjen noudattaminen. Jätteitä ei enää lajitella eikä koirankakkoja kerätä.
Kyllä, enää ei edes tervehditä työkavereita, naapureita, harrastusporukan jäseniä. Ylimielistä, kylmää, kusipäistä menoa! Huonoon käytökseen on syynä kusipäisyyden kasvu. Ollaan vaan niin täynnä vihaa, katkeruutta ja pidetään itseä muita parempina.
Kyseessä on kierre, joka koko ajan pahenee. Kun joku on ilkeä toiselle, tämäkin saattaa alkaa kohtelemaan muita huonosti. Puhumattakaan lasten ja nuorten mallioppimisesta.
Kunnon ihmiset kohtelevat toisia aina ystävällisesti tai vähintäänkin asiallisesti. Valtaosa suomalaisista on luonteensa rappeutumisen takia vajonnut roskasakin edustajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimeen huutajat ihmetyttää. Eikö tosiaan itse tajua, että muut bussissa, junassa tms. olevat eivät halua kuunnella sitä huutoa?
Silloin kun kännykät alkoivat yleistyä, tämä oli jokapäiväistä! Bussissakin oli juliste "älä kailota" Pitäisi vissiin kaivaa esille vai mitä!
En näe mitään erityistä eroa nykyhetken ja menneisyyden välillä tässä asiassa. Tosin nykyään on enemmän korkeasti koulutettuja huonosti käyttäytyviä kuin ennen.
Eräs nuorten naisten erikoisuus on puikahtaa sulkeutuvasta ovesta sisään koskematta oveen niin että se lävähtää kiinni hänen perässään tulevan nenän edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille ei opeteta käytöstapoja. Onko joku sukupolvijuttu? Missä vaiheessa käytöstapoja ei enää opetettu? Itse olen 80-luvulla syntynyt ja meitä kyllä opetettiin kotona vielä käyttäytymään.
Minä olen 70-luvulla syntynyt ns avainkaulalapsi ja ei minua kotona mitenkään kasvatettu vaan ympäristö muovasi.
Yksi sana: itsekkyysEi kotona varmaan koskaan ole varsinaisesti kasvatettu, mutta kuri on pidetty niin kotona kuin muuallakin. Itse olen 1980-luvun alukupuolella syntynyt, ja muistan kyllä, että aikoinaan tuntemattomatkin aikuiset saattoivat lähes niskaperse-otteella heittää lapset esim. kaupasta ulos jos he tekivät jotain typerää. Vanhemmilta tuli yleensä toinen rangaistus. Nykyään lasuja lentelisi puolin ja toisin ja kakaran vanhemmat tekisivät rikosilmoituksen.
Samaa ikäluokkaa itsekin. Kaipaan niitä aikoja, kun ihmiset saivat vapaammin sanoa ja tehdä asioita. Nyt kaikki ovat jotenkin yliherkkiä ja jokainen pikkujuttu poliisiasia tms. Ennen ei virkavaltaa vaivattu kuin vakavilla rikoksilla.
Minusta tässä valituksessa on takana se, että ap ja muut eivät koe saavansa tarpeeksi huomiota ja pitävät sitä käytöstapojen puutteena. Näinhän ei asia ole. Luin sivulle 2, ja siihen mennessä vain yksi (1) kirjoittaja oli kuvaillut, että MITEN on käyttäydytty huonosti. Eli vaalivirkailija. Ei äänestämään tullessa kuulu tervehtiä virkailijaa. Henkilö on siellä äänestämässä, sinä vahtimassa. Sama kuin vaatisi museovahtimestaria tervehtimään saliin tulijoita. Ei heitäkään tervehditä.
Kaikessa ketjussa paistaa matala yhteiskuntaluokka ja siellä opetetut rahvaan tavat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä:
Suomessakin fanitetaan USAn edellistä presidenttiä jolla on 5-vuotiaan autistin käytöstavat.
Niin, nykyinen on ihan oikea autisti dementiansa takia.
Ei pääsisi läpi mistään testistä enää.
Olen täysin eri mieltä, kuin aloittaja ja ketjun muut itse huonostikäyttäytyvät, eli toisia haukkuvat kirjoittajat.
Ei se, ettei joku anna teille huomiota ole huonoa käytöstä. Meilläkin on töissä yksi henkilö, joka ei koskaan tervehdi, mutta ei se minua loukkaa. En ole törmännyt huonoon käytökseen muuallakaan, korkeintaan heikkoon itsetuntoon ja tyypilliseen suomalaiseen tuppisuumaisuuteen. Sellainen ei kuitenkaan loukkaa minua millään tavalla. Se toinenhan siinä se epäsivistynyt on.
Persut ovat juuri tällaisia p.päitä
Vierailija kirjoitti:
Eräs nuorten naisten erikoisuus on puikahtaa sulkeutuvasta ovesta sisään koskematta oveen niin että se lävähtää kiinni hänen perässään tulevan nenän edessä.
Suomalaisille on tyypillistä ettei lähiympäristöä havainnoida.
Kaupassakin monille tulee täytenä yllätyksenä usein, että joku on kymmenen sentin päässä.
Suomalaisilla ei ole sellaista 360 asteen tutkaa. Ulkomaalaisilla on yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset katsovat että heillä on oikeus olla epäkohteliaita kaikkia miehiä kohtaan.
Olen itse naisena kiinnittänyt huomiota, että etenkin nuoremmat naiset ovat monet tosi tökeröitä ja epäkohteliaita. Eivät kyllä kaikki, mutta yllättävän paljon tällaisia löytyy.
Mun oli pakko olla hieman tyly nuorempana miehiä kohtaan. Jos erehdyin hymyilemään, niin kohta oli joku stalkkeri perässä. Nyt vanhempana voin vihdoin olla suht vapaasti kohtelias ja hymyilevä oma itseni kun miehet vahtaavat niitä nuorempia :D n41
Kyllä, jos olit mukava niin saatoit joutua ihan mielipuoliseen keskusteluun jossa muutuit sen vastapuolen omaisuudeksi sen tien. Kaikki oli yhteistä ja arvosteltavissa, ulkonäkösi, luonteesi, vaatteesi, kun luomakunnan kruunu tuli kutsumatta elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin viikon töissä ennakkovaaleissa.
Iso osa ihmisistä ei vastaa tervehdykseen edes! Äänestäjä tulee lappustensa kanssa, minä haen katsekontaktia ja sanon hei/päivää/huomenta/iltaa ja en saa mitään vastausta takaisin!! Osa ei katso päin eikä puhu koko tilanteen aikana mitään.
Osa heittää henkkarinsa pöydälle eteeni.
Osa silminnähden loukkaantuu kun katson heitä sen pienen hetken, kun totean että henkkarissa on sama henkilö kuin edessäni. Muutama kommentoi, että mitä minä vahtaan tai kyttään, että "Kyllä se olen minä!"
Iso osa valittaa siitä kuinka hankalaa paikalle oli löytää, ja/tai siitä miten monimutkaista ja hankalaa ennakkoon äänestäminen on.
Ylipäätään iso osa ihmisistä tuli paikalle pahalla päällä, ja iso osa varsinkin miehistä tuli paikalle eikä kuunnellut tai nähnyt yhtään mitään. Ja sitten suuttuivat kun heitä ohjasi tekemään kuten meitä on ohjeistettu että äänestäjän kuuluu tehdä.
Tekstisi perusteella olitkin varmaan tosi ärsyttävä. Pakko sanoa. Suomessa ei perinteisesti tykätä tuollaisista.
Ehkä sinun Suomessasi, kyllä normaali ihminen arvostaa hyvää käytöstä.
Kyllähän käytöstavat ihmisestä jotakin aina kertoo.
Hyvät ja henkisesti korkeampitasoiset ihmiset ovat aina hyväkäytöksisiä, huonot ja kaikin puolin alhaiset ja alempitasoiset huonokäytöksisiä.
Sehän on tieteellisissä tutkimuksissa todistettu, että ystävällisyys korreloi älykkyyden kanssa ja ilkeys tyhmyyden kanssa...
Idioluution edetessä ilkeyskin lisääntyy kansan keskimääräisen ÄO:n alentuessa. Alkolla aivonsa liuottaneet muuttuvat usein ilkeiksi ja vihaisiksi.
Olen onnekas, koska lapsillani ja lapsenlapsillani on hyvät käytötavat. Ja tämä ei ole vain minun mielipiteeni, vaan kiitosta on tullut muilta ihmisiltä. Kolme on asiakaspalvelussa ja kolme sairaanhoitajia. Eli kyllä tavat ovat huonontuneet tai hävinneet kokonaan, koska ihmiset huomioivat ne, joilla käytöstavat vielä on. Käytös ei ole kiinni koulutuksesta eikä varallisuudeesta. Paremminkin olen huomannut että niitä ei ainakaan nykyään opita opiskellessa.
Olen osallistunut psykologiseen testiin viimeiset vuodet ja siis siihen sisältyy ilmettömyys ja hymyttyyys esim. kaupoissa. Myös katsekontaktin tahallinen väistäminen huvikseen. Sitten teemme pieniä havaintoja toisistamma. Mielenkiintoinen projekti.
Joskus luistan projektista ihan huvikseen.
Ei kotona varmaan koskaan ole varsinaisesti kasvatettu, mutta kuri on pidetty niin kotona kuin muuallakin. Itse olen 1980-luvun alukupuolella syntynyt, ja muistan kyllä, että aikoinaan tuntemattomatkin aikuiset saattoivat lähes niskaperse-otteella heittää lapset esim. kaupasta ulos jos he tekivät jotain typerää. Vanhemmilta tuli yleensä toinen rangaistus. Nykyään lasuja lentelisi puolin ja toisin ja kakaran vanhemmat tekisivät rikosilmoituksen.