Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä on että nykyään ihmisillä ei ole enää mitään käytöstapoja?

Vierailija
31.03.2023 |

Pöyristyn lähes päivittäin miten epäkohteliaita, epähuomaavaisia ja ajattelemattomia suurin osa ihmisistä on. Ollaan tökeröitä, eikä osata ihan perus käytöstapoja, kuten pyytää anteeksi kun tekee jotain väärin, eikä toisaalta osata olla kiitollisiakaan mistään, vaan pidetään itsestäänselvyytenä kaikkea itseen kohdistuvaa huomioimista ja ylimääräisiä palveluksia.

Välillä tuntuu siltä, että ihan turhaa sitä itse yrittää ylläpitää kohteliaita tapoja, kun suurin osa ei noudata sellaisia alkuunkaan! Muut tehneet samanlaisia huomioita?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluis tuoda luokkaa tähänkin mutta kyllä ne kohteliaisuustavat on kiinni sosioekonomisesta asemasta. Parempaa väkeä olevat huomaa ja huomioi muut sosiaalisissa tilanteissa. Haluaisin pikemminkin uskoo että se on itseluottamuksen ansiota jolla nää ihmiset porskuttaa ja jaksaa sanoa tervehdykset kiitokset ja small talkin.

Vierailija
22/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ikävää, jos monet ihmiset eivät osaa käyttäytyä. Se ei kuitenkaan estä minua käyttäytymästä sellaisia kohtaan itse kohteliaasti.

Tulisin hulluksi, jos jään pohtimaan kaikenlaisia tyyppejä ja analysoimaan heidän käytöstään. Voin aina kääntää katseeni pois ja ajatella ihan muuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille ei opeteta käytöstapoja. Onko joku sukupolvijuttu? Missä vaiheessa käytöstapoja ei enää opetettu? Itse olen 80-luvulla syntynyt ja meitä kyllä opetettiin kotona vielä käyttäytymään.

Olen miettinyt samaa.

Oman havaintoni mukaan, usein huonosti käyttäytyvät lapset ovat olleet pitkään kotihoidossa, eivätkä ole olleet ikäistensä seurassa, eikä siksi oppineen sosiaalisia taitoja tai ryhmässä oloa. Ja kun perheissä on vain 1-2 lasta ja lapsi on perheen kunkku, eikä lapselta vaadita käytöstapoja, mitä useamman lapsen kanssa on pakko tehdä. Vanhemmuus hoidetaan sieltä missä aita on matalin ja eletään kuin pellossa, eikä kukaan vaadi lapsilta mitään.

Vierailija
24/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille ei opeteta käytöstapoja. Onko joku sukupolvijuttu? Missä vaiheessa käytöstapoja ei enää opetettu? Itse olen 80-luvulla syntynyt ja meitä kyllä opetettiin kotona vielä käyttäytymään.

Remmin käyttö loppui noihin aikoihin.

Ei käytöstapojen opettamisessa remmiä tarvita. Lapsi oppii, jos vanhemmat viitsivät opettaa.

Vierailija
25/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viikon töissä ennakkovaaleissa.

Iso osa ihmisistä ei vastaa tervehdykseen edes! Äänestäjä tulee lappustensa kanssa, minä haen katsekontaktia ja sanon hei/päivää/huomenta/iltaa ja en saa mitään vastausta takaisin!! Osa ei katso päin eikä puhu koko tilanteen aikana mitään.

Osa heittää henkkarinsa pöydälle eteeni.

Osa silminnähden loukkaantuu kun katson heitä sen pienen hetken, kun totean että henkkarissa on sama henkilö kuin edessäni. Muutama kommentoi, että mitä minä vahtaan tai kyttään, että "Kyllä se olen minä!"

Iso osa valittaa siitä kuinka hankalaa paikalle oli löytää, ja/tai siitä miten monimutkaista ja hankalaa ennakkoon äänestäminen on.

Ylipäätään iso osa ihmisistä tuli paikalle pahalla päällä, ja iso osa varsinkin miehistä tuli paikalle eikä kuunnellut tai nähnyt yhtään mitään. Ja sitten suuttuivat kun heitä ohjasi tekemään kuten meitä on ohjeistettu että äänestäjän kuuluu tehdä.

Tekstisi perusteella olitkin varmaan tosi ärsyttävä. Pakko sanoa. Suomessa ei perinteisesti tykätä tuollaisista.

Vierailija
26/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret naiset katsovat että heillä on oikeus olla epäkohteliaita kaikkia miehiä kohtaan.

Olen itse naisena kiinnittänyt huomiota, että etenkin nuoremmat naiset ovat monet tosi tökeröitä ja epäkohteliaita. Eivät kyllä kaikki, mutta yllättävän paljon tällaisia löytyy.

Mä olen kiinnittänyt huomiota, että näin vanhempana naisena saan parempaa palvelua nuoremmilta kuin ikätovereiltani. Valitsen aina nykyään nuoremman jos voin. Ne sentään vielä jaksaa ja on nopeita eikä jahkaa joutavia.

Vierailija
27/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Joka toinen sana on naisen sukuelin, ja sitä haistatetaan, koululaiset huutelee Aikuisille.

Ja aikuiset myös käyttäytyy alhaisesi.

Jos menee Kylään , ennen oli tapana että Vieraille tarjotaan ensin.

Ja se on Opettu talon väelle hyvin.

Ei enään ! Eilen menin vieraaksi oli talonväkeä ottamas Ensin kahvia, siitä hänelle huomautettiin.

Niin tämä suuttuu ja lähti ulos ja toinen rupes tästä märiseen!( Kyseessä aikuisia ihmisiä kuitenkin).

Jos syntyy vammaisia lapsia heitä pidetään hautaan asti Pikku lapsena!

Se on väärin kyllä tämmöistä pitää opettaa jo Varhaisessa vaiheessa Hyville tavoille , opettaa mikä on oikein ja mikä on väärin!

Kasvattaa kuten normaalia lasta siinä moni vammaisen lapsen äiti tekee väärin , lässyttää lälättää.

Pitää pikku vauvana sitten kun tämä kasvaa ruvetaan päiväkodissa , koulussa , oppilaitoksessa, ( jopa on Itsenäisen Elämän erikoiskoulutusta valmentautumista elämään itsenäisesti).

Se on sitten liian myöhäistä eivät ne käsitä , että ei se ole pahaksi jos heitä neuvoo!

Terveempien lasten vanhemmat ovat liian kiireisiä ja hyvien tapojen opettaminen jää vähiin.

Eikä pidetä niitä nykyään tärkeänä.

Myös aikuiset eivät osaa käyttäytyä, on hyvin pieni määrä 100: a , joka osaa käytöstavat.

Paljon on mielisairautta , ahdistusta eikä elämä on , joka päivä taistelua henkisesti, kaikki asiat on mielestään p.. Jopa keväinen auringon valo.

Sitten tulee hinku saadaa päänsä sekaisin viinasta tai huumeista

Pitää saada kaikki käden ulottuvilla eli kaikki palvelut oltava lähellä.

Ja helppoa elämää!

Jos sattuu asumaan pienellä paikkakunnalla, siellä kaikki tuntee jokaisen, toinen toistaan pyrkii olemaan toista parempi, ja ilkeät puheet lentää!

Sama kai kaupungissa ihmisiä , jos asuu liian tiiviisti jo toinen on olevinaan toista parempi ja on ilkeitä ihmisiä, jotka haluu, että on toisellakin paha olla jos itselläkin on..

Kyllä ei osata hyviä käytöstapoja osataan manipuloida, valehdella olla petollisia jäämättä kiinni.

Vierailija
28/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa.

Oman havaintoni mukaan, usein huonosti käyttäytyvät lapset ovat olleet pitkään kotihoidossa, eivätkä ole olleet ikäistensä seurassa, eikä siksi oppineen sosiaalisia taitoja tai ryhmässä oloa. Ja kun perheissä on vain 1-2 lasta ja lapsi on perheen kunkku, eikä lapselta vaadita käytöstapoja, mitä useamman lapsen kanssa on pakko tehdä. Vanhemmuus hoidetaan sieltä missä aita on matalin ja eletään kuin pellossa, eikä kukaan vaadi lapsilta mitään.

Itse asiassa päiväkodit on pullollaan huonosti käyttäytyviä lapsia. Niitä pursuaa siellä ovista ja ikkunoista, eikä kukaan mahda heille mitään, koska kotona heitä ei kasvateta MITENKÄÄN. Ja nykyresursseilla ei päiväkodissa ihmeitä tehdä.

Tiedän tämän, koska olen itse työskennellyt päiväkodissa.

Vierailija
29/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluis tuoda luokkaa tähänkin mutta kyllä ne kohteliaisuustavat on kiinni sosioekonomisesta asemasta. Parempaa väkeä olevat huomaa ja huomioi muut sosiaalisissa tilanteissa. Haluaisin pikemminkin uskoo että se on itseluottamuksen ansiota jolla nää ihmiset porskuttaa ja jaksaa sanoa tervehdykset kiitokset ja small talkin.

Voi olla näinkin, ennen oli ehkä enemmänkin, mutta yhtä lailla niissä paremmissa perheissä nykyään jätetään lapset kasvattamatta.

Vierailija
30/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimeen huutajat ihmetyttää. Eikö tosiaan itse tajua, että muut bussissa, junassa tms. olevat eivät halua kuunnella sitä huutoa?

Ei toi vielä, mutta, kun huudetaan myös kotona.

Kerrostalossa mukavaa kuunnella aamusta jo viikonloppuna naapurin huutopuhetta😖

Vierailija
31/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remmin käyttö loppui noihin aikoihin.

Meillä ei remmiä tarvittu käytöstapojen opettamiseen. Ei tarvittu minun lapsuudenkotonani eikä oman lapseni kasvatuksessa. Koen kuitenkin olevani hyvät käytöstavat omaava ja samoin on lapseni. Uskon esimerkin voimaan, lapsi oppii helposti hyvät käytöstavat, jos näkee vanhempiensa noudattavan niitä jatkuvasti.

N50v

Vierailija
32/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin viikon töissä ennakkovaaleissa.

Iso osa ihmisistä ei vastaa tervehdykseen edes! Äänestäjä tulee lappustensa kanssa, minä haen katsekontaktia ja sanon hei/päivää/huomenta/iltaa ja en saa mitään vastausta takaisin!! Osa ei katso päin eikä puhu koko tilanteen aikana mitään.

Osa heittää henkkarinsa pöydälle eteeni.

Osa silminnähden loukkaantuu kun katson heitä sen pienen hetken, kun totean että henkkarissa on sama henkilö kuin edessäni. Muutama kommentoi, että mitä minä vahtaan tai kyttään, että "Kyllä se olen minä!"

Iso osa valittaa siitä kuinka hankalaa paikalle oli löytää, ja/tai siitä miten monimutkaista ja hankalaa ennakkoon äänestäminen on.

Ylipäätään iso osa ihmisistä tuli paikalle pahalla päällä, ja iso osa varsinkin miehistä tuli paikalle eikä kuunnellut tai nähnyt yhtään mitään. Ja sitten suuttuivat kun heitä ohjasi tekemään kuten meitä on ohjeistettu että äänestäjän kuuluu tehdä.

Tekstisi perusteella olitkin varmaan tosi ärsyttävä. Pakko sanoa. Suomessa ei perinteisesti tykätä tuollaisista.

Olen eri, vaalivirkailijan on ennakkovaaleissa kuitenkin noudatettava Suomen lainsäädäntöä pilkulleen, halusi sitä äänestäjä tai ei. Siihen juuri perustuu jo kansainvälisesti arvostettu suomen vaalisalaisuus ja luotettavuus.

Ja fiksu äänestäjä sen ymmärtää ja tietää, eikä se anna oikeutta käyttäytyä huonosti tai epäkohteliaasti.

Vierailija
33/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire, stressi ja turhista asioista paineiden ottaminen. Mikään ei riitä aina halutaan vain enemmän ja enemmän kaikkea. Koko ajan tulvii uusia asioita joita halutaan tavoitella.

Eihän tuollaisessa ole mitään järkeä. Tuo kaikki vaikuttaa siihen miten ajattelemme , puhumme ja toimimme.

Vierailija
34/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret naiset katsovat että heillä on oikeus olla epäkohteliaita kaikkia miehiä kohtaan.

Olen itse naisena kiinnittänyt huomiota, että etenkin nuoremmat naiset ovat monet tosi tökeröitä ja epäkohteliaita. Eivät kyllä kaikki, mutta yllättävän paljon tällaisia löytyy.

Mä olen kiinnittänyt huomiota, että näin vanhempana naisena saan parempaa palvelua nuoremmilta kuin ikätovereiltani. Valitsen aina nykyään nuoremman jos voin. Ne sentään vielä jaksaa ja on nopeita eikä jahkaa joutavia.

Tuo pitää täysin paikkansa. Nuorilta naisilta ja miehiltä saa aina parempaa palvelua. Jotenkin heillä riittää energiaa enemmän.

Juuri joku päivä ihmmettelin, miten kohteliaita ja hyväkäytöksiä ovat esim. nuoret lääkärit tai poliisit.

Vierailija
35/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että suurimmalla osalla tämän päivän nuorista on oikein hyvät käytöstavat.

Vierailija
36/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös paikkakunnasta. Kun asuin Espoossa ihmettelin usein miten törkeitä monet ihmiset olivat. Joskus jopa tuntemattomat naiset alkoivat vittuilemaan kaupassa. Kun muutin Keravalle niin huomasin ilokseni miten mukavia ihmisiä täällä on. Kymenlaaksossa sensijaan koin ihmiset erittäin töykeiksi ja itsekeskeisiksi.

Mielestäni suomalaiset ovat pääosin kuitenkin huonotapaisia. Ihmetyttää esim ettei työnhakijoille laiteta edes viestiä että "kiitos haastattelussa mutta nyt emme valinneet sinua". Aivan uskomattoman törkeää käytöstä! Työelämässä suomalaiset eivät anna mitään palautetta päin naamaa ja siellä vasta suomalaisen luonteen todellisuuden huomaa.

N26

Vierailija
37/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan työväenluokkaisillekin oli tärkeää noudattaa hyviä käytöstapoja. Eivät ehkä tunnistaneet kalaveistä tai osanneet syödä rapuja oikeaoppisesti, mutta peruskäytöstavat opetettiin lapsille ja juhliin pukeuduttiin asianmukaisesti. Kaikilla oli siistit ja juhlavat vaatteet hienompia tilaisuuksia varten.

Nykyään kyllä näkee paljon sitä, että keskiluokkaisetkin ovat töykeitä ja moukkamaisia käytökseltään, lisäksi monet saattavat painella juhliin terveyssandaaleissa ja trikootunikassa, vaikka rahasta ei ole puutetta.

Vierailija
38/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten huonosti käyttäytyviä on kaikissa ikäluokissa, myös 80-luvulla ja ennen sitä syntyneissä? Turha tehdä tästä mitään nuorison ominaisuutta, suurin osa facebookissa ja täällä vauva.fi:ssä riitelevistä ja käytösmallejaan tosielämään vievistä ihmisistä ovat keski-ikäisiä ja sitä vanhempia.

Vierailija
39/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyys.

Kyynärpäätaktiikka on joillekin ihan hyväksytty tapa toimia ja sitä opetetaan jopa lapsille.

Itseäni ottaa aivoon esim se että parkkipaikoilla ajetaan ja parkkeerataan miten sattuu ( tai tätä näkee myös pikkukaduilla tms kun ajatellaan ettei ole väliä), jonoissa etuillaan ja tungetaan, kaupungilla kulkiessa ei huomioida muita, ei noudateta edes minimaalisia (liikenne)sääntöjä . Puhutaan törkeästi kaupankassoille ja muille asiakaspalvelijoille, jotka tekevät vain kiltisti omasta työtään.

Toisten omaisuutta voi täydellä surutta, toisilla saa sanoa ihan mitä vaan.

(Joo, olen liian kauan tehnyt töitä, joissa näkee usein vain negatiivisia piirteitä ihmisistä...)

40/81 |
01.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys.
Kyynärpäätaktiikka on joillekin ihan hyväksytty tapa toimia ja sitä opetetaan jopa lapsille.

Itseäni ottaa aivoon esim se että parkkipaikoilla ajetaan ja parkkeerataan miten sattuu ( tai tätä näkee myös pikkukaduilla tms kun ajatellaan ettei ole väliä), jonoissa etuillaan ja tungetaan, kaupungilla kulkiessa ei huomioida muita, ei noudateta edes minimaalisia (liikenne)sääntöjä . Puhutaan törkeästi kaupankassoille ja muille asiakaspalvelijoille, jotka tekevät vain kiltisti omasta työtään.

Toisten omaisuutta voi täydellä surutta, toisilla saa sanoa ihan mitä vaan.

(Joo, olen liian kauan tehnyt töitä, joissa näkee usein vain negatiivisia piirteitä ihmisistä...)

Tämä. Hyvin käyttäytyvä, kohtelias ja omaa vuoroaan kiltisti odottava saa odottaa vuoroaan maailman tappiin asti. Hyvin käyttäytyvä lapsi jää niin päiväkodissa kuin koulussakin varjoon. Edes opettajat eivät huomaa. Hyvin käyttäytyvä ei ole enää se, josta pidetään, vaan se, joka sivuutetaan ja jonka olemassaoloa ei edes huomata. Hyvistä käytöstavoista onkin nykypäivänä joskus ihmiselle enemmän haittaa kuin hyötyä. Media ja some osoittaa, että hyvin käyttäytyvä ei saa ääntään kuuluviin. 

Joskus kauan sitten oli sellainen telkkariohjelma kuin Heikoin lenkki. Taisi olla ensimmäinen kotimainen sarja, jossa toisten mollaaminen ja ilkeily oli ohjelman ideana. Annettiin suorastaan lupa kiusata sitä, joka osoittautui heikoimmaksi lenkiksi. Seurasin sarjaa muutaman jakson ja totesin sen - juuri em syystä - varsin vastenmieliseksi ohjelmaksi. Jollain tavalla tästä ehkä seurasi, että "totuuden torvena" oleminen olikin cool ja ystävällisesti asioiden ilmaiseminen oli nössöä. 

Mitä tulee aloittajan kysymykseen, olenko törmännyt ilmiöön itse, niin reaalimaailmassa hyvin vähän. Tosin rajoitin sosiaalisia kontaktejani jo parikymmentä vuotta sitten merkittävästi. Olen aika  tarkka siitä, keiden kanssa ystävystyn tai keiden kanssa ylipäätään haluan viettää aikaani. Tuntemattomia ihmisiä en kovin paljon noteeraa. Tarkoitan, että en tarkkaile, miten muut ihmiset käyttäytyvät, jos se käyttäytyminen ei kohdistu suoraan muhun. Hyvin harvoin olen joutunut tilanteisiin, joissa joku tuntematon olisi ollut mulle epäkohtelias. En pidä epäkohteliaisuutena sitä, että ihmisillä on kiire ja ohittavat mut nopeasti. Jos kaupassa ostoskärryt kolahtaa toisiinsa, en edes odota, että alettaisiin puolin ja toisin pyytelemään anteeksi. Sen sijaan olen törmännyt hyvinkin paljon tuntemattomien ihmisten ystävällisyyteen ja avuliaisuuteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän