Mitä vaihtoehtoja on Asperger-nuorella, joka ei pysty opiskelemaan tai tekemään töitä?
22v asuu edelleen kotona. Pääsi yliopistoon opiskelemaan lukion jälkeen, mutta opiskelusta ei tullut mitään. Joistain kursseista sai täysiä vitosia, joistain pääsi ihan hilkulla läpi. Kaikki kirjoittaminen oli tuskaista. Ei ystävystynyt kenenkään kanssa, ryhmätyöt menivät lähinnä itkemiseksi ja paniikkikohtauksiksi. Muutostilanteet (esim. luokkatilan vaihdos) sai niin tolaltaan, että lähti kotiin.
Fiksu ja älykäs ihminen, muttei oikein pysty ilman vahvaa ohjausta mihinkään ja sosiaalisten tilanteiden hoitaminen on lähes ylitsepääsemättömän vaikeaa. Työpaikkoihin vaaditaan koulutus, mutta koulutuksen loppuun saattaminen on todella vaikeaa.
Tuntuu kurjalta, ettei tällaista nuorta saada yhteiskuntaan mukaan mitenkään. On käynyt Kelan kustantamissa kuntoutuksissa jo (Nuotti ja Oma väylä).
Koska on jo suorittanut lukion, joten ei toisen asteen tutkinnon suorittaneena voi hakea samaan aikaan ammattikouluun muiden peruskoulun suorittaneiden kanssa ja aikuisopiskelijakiintiöt ovat pienet. On hakenut myös suorittavaa työtä esim. Postista, mutta haastattelut eivät johda mihinkään.
Tähänkö jää elämä? Onko työkyvyttömyyseläke ainut vaihtoehto?
Vaikka tämä onkin tällainen vitsipalsta, toivoisin oikeasti asiallisia vastauksia.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku mihin "kaappi"autistit ennen työllistyi? Siis varmasti monenlaiseen hommaan, mutta tarkoitan että oliko ennen sellaisia töitä joita nyt ei ole, jotka sopisivat? Esimerkkejä?
Meidän suvussa useita, maanviljelijä, varastotyöntekijä, piika, tavaroiden lajittelija.
Siis ihanko itsenäinen maanviljelijä vai apumiehenä tilalla?
Itsenäinen tietysti. Ei häntä maanviljelijäksi sanottaisi, jos olisi vain apumies.
Mikä kiinnostaa? Jatkuvan haun kautta voi hakea ammattikouluihin, olemassa myös erityisammattikouluja, joissa se tuki toiminnanohjaukselle ym järjestyisi.
Toinen vaihtoehto jatkaa hiljalleen rauhallisella tahdilla yliopistoopintoja, ainakin jos vielä kiinnostaa eikä tiedä mitä tekisi. Kannattaa sitten hakeutua opiskelijaterveydenhuoltoon, että saa tarvittaessa todistuksen, jos tarvitsee lisäaikaa opintojen loppuun saattamiseen. Ja varata aika opinto-ohjaajalle.
Mutta jos vaikuttaa, että se ei motivoi eikä tuo sopivaa työtä tulevaisuudessa, tuo ammattikoulu on hyvä vaihtoehto
Ei se sulje pois myöhempiä opintoja, ja luultavasti voi pitää pari vuottaa yliopiston opiskelupaikkaa ja ilmoittautua poissaolevaksi(kahta yliopistopaikkaa ei voi pitää, mutta luultavasti amispaikan kanssa voi). Voi olla myös, että jos opiskelu on sisältöjen puolesta helppoa, voi jäädä paremmin kapasiteettia käsitellä muuta, mikä on haastavaa. Eli voisi kehittää itseään, toiminnanohjaus ym.
Ja on toki myös ammattikorkeat, mutta niissä myös aika paljon pitää itsenäisesti osata hoitaa.
Onko nykyisin opintoja, jotka voi suorittaa pelkästään etänä?
Pohtii autismilapsen äiti. Pian alkaa yhteishaku ja yläasteen jälkeinen opintopaikka pitäisi etsiä.
Sosiaalisesti kuormittuu koulussa.
Työkyvyttömyyseläkkeelle vaan pelaamaan videopelejä ja juomaan kaljaa!
Reikä se on rinkelilläkin. Ei tuosta muka-älykkäästä muuhun ole, jos ei mitään osaa tehdä itsenäisesti.
Olen samassa tilanteessa, mutta siinä mielessä onnekas että olen eläkkeellä. Kunhan saan sille jatkoa niin kaikki on ok. Erinäisiä kokeiluja työelämässä ja opiskeluissa takana kehnolla menestyksellä. Kannattaa hakea terveyspalveluihin ja lisäselvityksiin joista voi saada eläkettä puoltavia lausuntoja. Eikä se eläkekään tarkoita että pakko luovuttaa työelämän suhteen, päinvastoin; saa opiskella omaa tahtia ja tehdä osa-aikaisesti töitä.
Se, mikä "ennen" oli paremmin, oli se että jokaiselle löytyi tehtävä.
Nykyään ei ole näin. Työelämä on niin vaativaa, että siitä ei meinaa selvitä edes normaaleilla aivoilla.
Sukulaiseni on asperger-aikuinen. Ei hän koskaan tule työllistymään. Vähänkin on liikaa.
Sääli. Älykäs ihminen, mutta vaatimukset n liian kovat.
Tietynlaiseen liukuhihnatyöhön, sillä yleensä kai rutiinit sujuu ongelmitta, mutta mahtaneeko niitä enää olla missään. Asperger-piirteet ilmeisesti lievenee jonkin verran iän myötä, jolloin pärjää paremmin sosiaalisesti.
Jos itsenäinen opiskelu tai työskentely ei onnistu, niin ei ole toivoa tutkinnon suorittamisesta tai työpaikasta. Hakekaa tuolle työkyvyttömyyseläkkeelle. Nuori voi sen jälkeen ihan rauhassa ilman paineita opiskella ja vaihtaa opintoja kuten haluaa (mikäli pääsee kouluihin sisälle). Eläke takaa sen ettei nuori tipu ihan maailmanpyörästä ja antaa aikaa nuoren löytää oma juttunsa. Kenties joku suhteellisen helppo esim. eläintenhoitaja, jonkin sortin avusta jne voisi sopia työpaikaksi. Työkyvyttömyyseläkkeelä voi opiskella ja osa-päiväisesti olla töissä. Sieltä eläkkeeltä pääsee myös pois kun näyttää että kykenee tekemään töitä täysipäiväisesti joten se ei ole rangaistus vaan apukeino nyt tuohon teidän tilanteeseen.
tk-eläkkeelle ei pääse aspergerin takia, se on vain häiriö,oire, ei siis sairaus tai vamma.
Itsekin sitä mietin. Ennen tein osa-aikatöitä, mutta nyt ei leikkausten takia ole varaa niitä tehdä. Olen kyllä omatoiminen, mutta väsyn niin helposti. Sanoisin että 50% pystyisin tekemään. Lisäksi PDA oireet ovat pahoja, mikä vaikeuttaa opiskelua. Lukion sain käytyä itsenäisesti 6 vuoteen. Nyt käyn amista työttömyystuella ja välillä sairauspäivärahalla, mutta kun sieltä pitää valmistua melkein tavoiteajassa, ja alkaa sekin kohta loppua.
Johtuukohan tuo henkilökohtaisen ohjauksen ja avun tarve aspergerista vai enemmänkin siitä, ettei kyvyt riitä yliopisto-opintoihin? Moni asperger on itseohjautuva. Amk-opinnoissa on enemmän kädestä pitäen tukea ja näytetään käytännössä, kuinka asiat tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Johtuukohan tuo henkilökohtaisen ohjauksen ja avun tarve aspergerista vai enemmänkin siitä, ettei kyvyt riitä yliopisto-opintoihin? Moni asperger on itseohjautuva. Amk-opinnoissa on enemmän kädestä pitäen tukea ja näytetään käytännössä, kuinka asiat tehdään.
Keski-ikäisenä Asperger-ADD:na on kyllä sanottava, että yliopisto sopi minulle huomattavasti paremmin (molemmista tutkinnot). Siellä sai rauhassa tehdä asioitaan ja opintojaan, kun taas Amk:ssa oli pakkomielteistä ryhmätyöskentelyä josta ahdistuin aivan tolkuttomasti. Kuriositeettina on todettava, että kaikki muutkin ahdistuivat, olivatpa nepsyjä tahi eivät.
Vierailija kirjoitti:
tk-eläkkeelle ei pääse aspergerin takia, se on vain häiriö,oire, ei siis sairaus tai vamma.
Mitenkäs minä sitten olen työkyvyttömyyseläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa kaikki muut diagnoosisi myös. Masennukset etc.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger & ahdistushäiriö. Ei mitään muuta.
Ilmeisesti ymmärsitte väärin.
Autismi lapsi, ei pidä sosiaalisista kontakteista.
Koulu ollut puuroa aina. Kuormittuu todella paljon.
Onko mitään etäkoulu mahdollisuutta ylä-asteen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ymmärsitte väärin.
Autismi lapsi, ei pidä sosiaalisista kontakteista.
Koulu ollut puuroa aina. Kuormittuu todella paljon.
Onko mitään etäkoulu mahdollisuutta ylä-asteen jälkeen?
Aikuislukio ja sen jälkeen monimuoto-opinnot AMK:ssa. Lukiolainen saa hakea 25v eteenpäin tai aiemminkin jos on ammattitutkinto tai 2v työkokemusta. AMKin Ahot-opinnoissa voi hyväksilukea aiempaa osaamista tenttimällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asperger & ahdistushäiriö. Ei mitään muuta.
Ei voi olla syy eläkkeeseen. Olet vaan laiska.
It-ala, insinöörialat yleensä. Olen itse it-alalla ja tuntuu että puolet koodareista on autisteja. Osa diagnosoituja, osa taas sellaisia ettei diagnoosia ole, mutta kovasti autisteilta vaikuttavat.